Hoppa till innehåll

Marknadsanalys och statistikPoäng (5 sp)

Kod: FEK22FFO02

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- behärskar processen och verktygen för att praktiskt kunna genomföra en marknadsanalys
- kan presentera resultatet av en marknadsanalys
- känner till vanliga grundbegrepp inom statistik och sannolikhetslära och behärskar enkla beräkningar
- kan läsa och ta fram data ur statistik och utnyttja den i marknadsanalys
- känner till grunderna om diskreta och kontinuerliga fördelningar samt deras praktiska användning
- känner till grunderna i statistiska skattningar samt begrepp som osäkerhet och konfidensintervall

Studieperiodens (kursens) innehåll

- marknadsanalys
- sannolikhetslära
- fördelningar
- skattningar och hypotesprövning
- projekt inom marknadsanalys
- presentation och åtgärdsplan på basen av projektet

Förkunskapskrav

Ekonomisk matematik 5 sp

Anmälningstid

07.12.2024 - 17.03.2025

Tajmning

17.03.2025 - 25.05.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i företagsekonomi
Lärare
  • Monika Kärkkäinen
  • Rolf Gammals
Grupper
  • ÖH23FEK-FLEX
    Öppna YH, Flexibelt till tradenom

Lärandemål

Studerande:
- behärskar processen och verktygen för att praktiskt kunna genomföra en marknadsanalys
- kan presentera resultatet av en marknadsanalys
- känner till vanliga grundbegrepp inom statistik och sannolikhetslära och behärskar enkla beräkningar
- kan läsa och ta fram data ur statistik och utnyttja den i marknadsanalys
- känner till grunderna om diskreta och kontinuerliga fördelningar samt deras praktiska användning
- känner till grunderna i statistiska skattningar samt begrepp som osäkerhet och konfidensintervall

Innehåll

- marknadsanalys
- sannolikhetslära
- fördelningar
- skattningar och hypotesprövning
- projekt inom marknadsanalys
- presentation och åtgärdsplan på basen av projektet

Studiematerial och rekommenderad litteratur

- Bryman & Bell: Företagsekonomiska forskningsmetoder
- Christensen m.fl: Marknadsundersökning - en handbok
- Malhotra m. fl.: Marketing Research

Undervisningsmetoder

Marknadsanalys:
- föreläsningar på Teams/webex
- övningar
- projekt (marknadsanalys för ett verkligt företag/organisation)

Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- behärskar processen och verktygen för att praktiskt kunna genomföra en marknadsanalys
- kan presentera resultatet av en marknadsanalys
- känner till vanliga grundbegrepp inom statistik och sannolikhetslära och behärskar enkla beräkningar
- kan läsa och ta fram data ur statistik och utnyttja den i marknadsanalys
- känner till grunderna om diskreta och kontinuerliga fördelningar samt deras praktiska användning
- känner till grunderna i statistiska skattningar samt begrepp som osäkerhet och konfidensintervall

Praktik- och arbetslivssamarbete

Inom kursen görs en undersökning som kan ske på uppdrag av näringslivet.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Marknadsanalys: Rapporten står för 100% av kursens utvärdering.

Statistik: För att få vitsord i kursen måste samtliga statistikuppgifter vara inlämnade och godkända samt Moodletestet i statistik genomfört och godkänt. Slutvitsordet baseras på rapporten, men både statistikuppgifterna och Moodletestet måste vara godkända för att betyg ska ges.

Underkänd (0)

Oinlämnade uppgifter.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Låg kvalitet på undersökning, rapport och övriga inlämninguppgifter samt presentationer.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Bra kvalitet på undersökning, rapport och övriga inlämningsuppgifter samt presentationer.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Hög kvalitet på undersökning, rapport och övriga inlämningsuppgifter samt presentationer.

Förkunskapskrav

Ekonomisk matematik 5 sp

Anmälningstid

30.11.2024 - 16.02.2025

Tajmning

17.02.2025 - 25.04.2025

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

5 op

Prestationssätt

Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i informationsbehandling
Lärare
  • Helena Nordström
  • Rolf Gammals
Lärare

Rolf Gammals

Grupper
  • INF23F-Å
    Tradenom (YH), informationsbehandling, 2023
  • INF24F-Å
    Tradenom (YH), informationsbehandling, 2024

Lärandemål

Studerande:
- behärskar processen och verktygen för att praktiskt kunna genomföra en marknadsanalys
- kan presentera resultatet av en marknadsanalys
- känner till vanliga grundbegrepp inom statistik och sannolikhetslära och behärskar enkla beräkningar
- kan läsa och ta fram data ur statistik och utnyttja den i marknadsanalys
- känner till grunderna om diskreta och kontinuerliga fördelningar samt deras praktiska användning
- känner till grunderna i statistiska skattningar samt begrepp som osäkerhet och konfidensintervall

Innehåll

- marknadsanalys
- sannolikhetslära
- fördelningar
- skattningar och hypotesprövning
- projekt inom marknadsanalys
- presentation och åtgärdsplan på basen av projektet

Tid och plats

Teams 17.2 - 20.4.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

kommuniceras senare, vid kursstart

Undervisningsmetoder

Marknadsanalys:
- inspelade föreläsningar
- övningar
- projekt (marknadsanalys för ett verkligt företag/organisation)
Statistik:
- inspelade föreläsningar
- övningar

Praktik- och arbetslivssamarbete

Marknadsanalysen görs för ett verkligt företag/organisation

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Marknadsanalys rapport inlämnas per 1.5.2025

Periodisering av innehållet

Marknadsanalys: se kursinfo (teori vv. 8-12; projekt vv. 13-18)

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Marknadsanalys: Rapporten står för 100% av kursens utvärdering

Statistik: För att få vitsord i kursen måste samtliga statistikuppgifter vara inlämnade och godkända samt Moodletestet i statistik genomfört och godkänt. Slutvitsordet baseras på rapporten, men både statistikuppgifterna och Moodletestet måste vara godkända för att betyg ska ges.

Förkunskapskrav

Ekonomisk matematik 5 sp

Anmälningstid

15.06.2024 - 06.09.2024

Tajmning

02.09.2024 - 20.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i företagsekonomi
Lärare
  • Ray Pörn
  • Monika Kärkkäinen
Grupper
  • FEK22D-V
    Tradenom (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- behärskar processen och verktygen för att praktiskt kunna genomföra en marknadsanalys
- kan presentera resultatet av en marknadsanalys
- känner till vanliga grundbegrepp inom statistik och sannolikhetslära och behärskar enkla beräkningar
- kan läsa och ta fram data ur statistik och utnyttja den i marknadsanalys
- känner till grunderna om diskreta och kontinuerliga fördelningar samt deras praktiska användning
- känner till grunderna i statistiska skattningar samt begrepp som osäkerhet och konfidensintervall

Innehåll

- marknadsanalys
- sannolikhetslära
- fördelningar
- skattningar och hypotesprövning
- projekt inom marknadsanalys
- presentation och åtgärdsplan på basen av projektet

Studiematerial och rekommenderad litteratur

- Bryman & Bell: Företagsekonomiska forskningsmetoder
- Christensen m.fl: Marknadsundersökning - en handbok
- Malhotra m. fl.: Marketing Research

Undervisningsmetoder

Närtillfällen, samt uppgifter enskilt eller i grupp.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Inom kursen görs en undersökning som kan ske på uppdrag av näringslivet.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Marknadsanalys 2 sp
Statistik 3 sp

Vitsordsskala

H-5

Underkänd (0)

Frånvaro från närtillfällena. Oinlämnade uppgifter

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Låg närvaro och/eller aktivitet på närtillfällena. Låg kvalitet på undersökning, rapport och övriga inlämninguppgifter samt presentationer.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Närvarande och aktiv på närtillfällena. Bra kvalitet på undersökning, rapport och övriga inlämningsuppgifter samt presentationer.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Närvarande och mycket aktiv på närtillfällena. Hög kvalitet på undersökning, rapport och övriga inlämningsuppgifter samt presentationer.

Förkunskapskrav

Ekonomisk matematik 5 sp