Hoppa till innehåll

Customer Relationship ManagementPoäng (5 sp)

Kod: FEK23ÅOL02

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- vet hur man tillämpar modeller och processer för utveckling av kundrelationer och ett kundfokuserat värdeerbjudande
- kan analysera och utveckla kundlönsamhet
- kan utnyttja försäljningsprocessen, kanaler och informationssystem som CRM-system
- förstår leadgenerering och hur man omvandlar dem till återkommande kunder
- känner till grunderna inom lojalitetsstyrning och att bygga ett lojalitetsprogram
- inser betydelsen av riskanalys i kundhanteringsprocessen

Studieperiodens (kursens) innehåll

- försäljningsprocessen och verktyg för B2B och B2C marknadsföring, som kundresan och personas
- strategiskt kundledarskap och relationsmarknadsföring
- användning av programvara
- leadgenerering, lojalitetsstyrning och nyckelkunder
- riskanalys

Förkunskapskrav

Marknadsföringens grunder

Anmälningstid

15.06.2024 - 01.09.2024

Tajmning

02.09.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i företagsekonomi
Lärare
  • Niklas Sundström
  • Annemari Andrésen
  • Håkan Sourander
Grupper
  • FEK23D-Å
    Tradenom (YH), h23, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- vet hur man tillämpar modeller och processer för utveckling av kundrelationer och ett kundfokuserat värdeerbjudande
- kan analysera och utveckla kundlönsamhet
- kan utnyttja försäljningsprocessen, kanaler och informationssystem som CRM-system
- förstår leadgenerering och hur man omvandlar dem till återkommande kunder
- känner till grunderna inom lojalitetsstyrning och att bygga ett lojalitetsprogram
- inser betydelsen av riskanalys i kundhanteringsprocessen

Innehåll

- försäljningsprocessen och verktyg för B2B och B2C marknadsföring, som kundresan och personas
- strategiskt kundledarskap och relationsmarknadsföring
- användning av programvara
- leadgenerering, lojalitetsstyrning och nyckelkunder
- riskanalys

Tid och plats

Närstudier med kopplng till teamet

Studiematerial och rekommenderad litteratur

CRM for Dummies - Lars Helgeson
Dynamic Customer Strategy : Today's CRM - John F. Tanner and John F., Jr. Tanner
Handbook of CRM - Adrian Payne
Strategic Customer Management : Integrating Relationship Marketing and CRM - Adrian Payne and Pennie Frow
Customer Relationship Marketing : To inspire good customer service behaviour, we must be able to measure customer experiences meaningfully. - John Hawkins
Key Account Management : Strategies to Leverage Information,Technology, and Relationships to Deliver Value to Large Customers. - Joël Le Bon and Carl Herman
Managing Customer Experience and Relationships : A Strategic Framework - Don Peppers
Marketing 4.0 : moving from traditional to digital - Kotler, Philip m.fl.
Marketing 5. 0 : technology for humanity - Kotler, Philip m.fl.

Undervisningsmetoder

Närtillfällen
Träningar
Uppgifter
Workshop

Praktik- och arbetslivssamarbete

Stark koppling till det egna företagets verksamhet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Uppgifter efter varje resurstillfälle.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

6 Närvaro - 10%
3 Individuella Uppgifter (mer omfattande) – 30% AM 1an, HS 2an, NS3an
1 Projekt (grupp) - 40% (Plan 5% dl 8.11, presentation dl 3.12 15%, rapport dl 8.12 20%)
1 Workshop (grupp) – 20%
AI dagen 15.11 – GK/UK

Underkänd (0)

- Inte 100% närvaro på träningar
- Bristfälligt deltagande i NBF, workshops
- Ofullständiga inlämningar i kursen.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- Närvaro 100%
- Studerande visar grundkunskaper i lärandemålen
- Kunnandet utnyttjas i projektarbete i viss grad.

KLN:
1. Man ser att du har läst rätt teori, har förstått ämnet och har en bra struktur
2. Du använder dig av rätt terminologi och med tanke på kursens kompetenser

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

- Närvaro 100%
- Studerande visar fördupade kunskaper i lärandemålen.
- Kunnandet utnyttjas i projektarbetet på ett strukturerat sätt.

KLN:
3. Du kan lyfta upp centrala frågor och teoretiska synpunkter
4. Du kan knyta teorin till praktiken och reflektera både till eget arbete samt verkstäder, projekt och praktikfall.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Närvaro 100%
- Studerande visar fördupade kunskaper i lärandemålen.
- Kunnandet utnyttjas i projektarbetet på ett strukturerat sätt.

KLN:
5. Du kan bidra med egen tolkning och relatera till större sammanhang och ge nya vinklingar på ämnet, även med tanke på framtiden

Förkunskapskrav

Marknadsföringens grunder

Anmälningstid

15.06.2023 - 10.09.2023

Tajmning

28.08.2023 - 31.12.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i företagsekonomi
Lärare
  • Marika Nygårdas
  • Helena Nordström
  • Kim Friman
Grupper
  • FEK22D-Å
    Tradenom (YH), h22, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- vet hur man tillämpar modeller och processer för utveckling av kundrelationer och ett kundfokuserat värdeerbjudande
- kan analysera och utveckla kundlönsamhet
- kan utnyttja försäljningsprocessen, kanaler och informationssystem som CRM-system
- förstår leadgenerering och hur man omvandlar dem till återkommande kunder
- känner till grunderna inom lojalitetsstyrning och att bygga ett lojalitetsprogram
- inser betydelsen av riskanalys i kundhanteringsprocessen

Innehåll

- försäljningsprocessen och verktyg för B2B och B2C marknadsföring, som kundresan och personas
- strategiskt kundledarskap och relationsmarknadsföring
- användning av programvara
- leadgenerering, lojalitetsstyrning och nyckelkunder
- riskanalys

Tid och plats

Närstudier med kopplng till teamet

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Studerande bygger upp en källförteckning i samråd med coachen

Undervisningsmetoder

Närtillfällen
Träningar
Uppgifter
Workshop tillsammans med ÅA studerande

Slutprodukt: Teamet har utvecklat en fungerande CRM strategi med CRM-system som stöd (koppling till kursen introduktion till ERP)

Praktik- och arbetslivssamarbete

Stark koppling till det egna företagets verksamhet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Uppgifter efter varje resurstillfälle.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Träningar, 2,5 sp
8 veckor
NBF
100% närvaro
Vitsord: GK/UK
Uppgifter kring varje tema
Vitsord: 0-5
Workshop 18.10 tillsammans med studerande från ÅA 1 sp
KLN som inkluderar bokreflektion 1,5 sp
Vitsord 0-5

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Träningar, 2,5 sp - 50%
- 8 veckor
- NBF
- 100% närvaro
- Vitsord för närvaro: GK/UK
- Uppgifter kring varje tema
- Vitsord: 0-5

Workshop 18.10 tillsammans med studerande från ÅA 1 sp - GK/UK

KLN som inkluderar bokreflektion 1,5 sp - 50%
Vitsord 0-5

Underkänd (0)

- Inte 100% närvaro på träningar
- Bristfälligt deltagande i NBF, workshops
- Ofullständiga inlämningar i kursen.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- Närvaro 100%
- Studerande visar grundkunskaper i lärandemålen
- Kunnandet utnyttjas i projektarbete i viss grad.

KLN:
1. Man ser att du har läst rätt teori, har förstått ämnet och har en bra struktur
2. Du använder dig av rätt terminologi och med tanke på kursens kompetenser

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

- Närvaro 100%
- Studerande visar fördupade kunskaper i lärandemålen.
- Kunnandet utnyttjas i projektarbetet på ett strukturerat sätt.

KLN:
3. Du kan lyfta upp centrala frågor och teoretiska synpunkter
4. Du kan knyta teorin till praktiken och reflektera både till eget arbete samt verkstäder, projekt och praktikfall.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Närvaro 100%
- Studerande visar fördupade kunskaper i lärandemålen.
- Kunnandet utnyttjas i projektarbetet på ett strukturerat sätt.

KLN:
5. Du kan bidra med egen tolkning och relatera till större sammanhang och ge nya vinklingar på ämnet, även med tanke på framtiden

Förkunskapskrav

Marknadsföringens grunder