Reproduktiv hälsa och gynekologisk vårdPoäng (3 sp)
Kod: VÅ26KV13
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- förstår betydelsen av människans sexualitet genom hela livscykeln och kan beakta sexualiteten som en integrerad del av människan, hälsan och vården
- förstår innebörden av sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter och känner till riktlinjer och rekommendationer som berör sexuell och reproduktiv hälsa
- har kunskap att identifiera sexuellt våld och agera vid misstanke om sexuellt våld
- har grundläggande kunskap om normal graviditet, förlossning och barnsängstid
- känner till de vanligaste gynekologiska besvären och sjukdomstillstånden och deras bakomliggande patofysiologi, förebyggande, vård och behandling
- känner till de vanligaste gynekologiska cancerformerna och deras bakomliggande patofysiologi, förebyggande, vård och behandling
- förstår vikten av hälsofrämjande och förbyggande vård i olika livsskeden, och vägledning baserat på individens resurser och stöd i egenvård
- kan utföra vårdplanering och dokumentation enligt finländska klassifikationshelheten
Studieperiodens (kursens) innehåll
Människans sexualitet, könsidentitet och sexuell läggning
Sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter i olika skeden av livet
Sexuellt våld
Den normala graviditeten, förlossningen och barnsängstiden och mödravårdens uppbyggnad och servicesystem
De vanligaste gynekologiska besvären och sjukdomarna och grunderna för vård och behandling vid gynekologiska sjukdomar och besvär
De vanligaste gynekologiska cancerformerna och grunderna för vård och behandling vid gynekologiska cancersjukdomar
Användning av Terveysportti
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet.
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter.
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella.
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.