Hoppa till innehåll

Pediatrisk vårdPoäng (5 sp)

Kod: VÅ26KV14

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- har kunskap om och förstår betydelsen av barn- och familjecentrerad vård
- kan redogöra för barns och ungdomars normala fysiska och psykiska utveckling och hälsa för att urskilja avvikelser
- kan tillämpa ett hälsofrämjande förhållningssätt i arbetet med barn och ungdomar
- känner till och kan identifiera hälsoproblem, hälsorisker och riskmiljöer som berör barn, ungdomar och familjer
- har kunskap om och förstår barnsjukvårdens särdrag
- har kunskap om vården vid de vanligaste sjukdomar hos barn
- kan avancerad läkemedelsbehandling hos barn
- kan identifiera och analysera vårdbehov hos barnpatienter
-kan utföra vårdplanering och dokumentation enligt finländska klassifikationshelheten
- har kunskap för att identifiera våld mot barn och att agera vid misstanke om våld
- förstår och har grundläggande kunskap om återupplivning och kan utföra centrala vårdåtgärder hos det sjuka barnet

Studieperiodens (kursens) innehåll

Barn och ungas utveckling
Uppföljning av barns och ungas hälsa
Utvecklingspsykologi
Barn på sjukhus och barns referensvärden
Smärta och smärtbehandling
De mest förekomna sjukdomar hos barn så som astma, allergier, infektionssjukdomar, diabetes och barncancer
Läkemedelsbehandling hos barn
Våld mot barn
Basal och avancerad återupplivning
Användning av Terveysportti

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet.

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter.

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella.

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.