Hoppa till innehåll

MineralgödselPoäng (3 sp)

Kod: BE16VGII02

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Den studerande
- förstår odlingsväxternas behov av växtnäring och kan vidta åtgärder för att avhjälpa växtnäringsbrist
- känner till egenskaperna av de i Finland marknadsförda mineralgödselmedlen
- kan välja det med tanke på användningsändamålet mest lämpliga gödselmedlet samt beräkna den mängd som behövs för att tillfredsställa den enskilda grödans behov på ett enskilt odlingsskifte
- kan vidta lämpliga tekniska och strategiska åtgärder för att optimera grödans utnyttjande av gödselkväve och gödselfosfor

Studieperiodens (kursens) innehåll

Växternas upptagning och transport av näringsämnen
Principiellt tillvägagångssätt vid beräkning av växtnäringstillförsel
Enkla N, P och K-mineralgödselmedel (tillverkning och egenskaper)
Övriga gödselmineraler (tillverkning och egenskaper)
Sammansatta NPK-mineralgödselmedel (tillverkning och egenskaper)
Gödslingsstrategier och gödslingsteknik för ökad kväve- och fosforeffektivitet

Hållabr utveckling inom lantbruk (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Närvaro under minst 80 % av föreläsningstillfällena
Vitsordsskala 0 - 5, minst 50 % av tentamenspoängen

Se även kursens plan för förverkligande och kursens moodlesida

Läromaterial

Föreläsningsanteckningar och artiklar
Riesinger, P. 2006. Grunder för ekologisk odling. del II, Växtnäring. Eget förlag. Karis.

Mer information

Se kursens plan för förverkligande och kursens moodlesida

Anmälningstid

01.12.2022 - 01.01.2023

Tajmning

02.01.2023 - 24.02.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för bioekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Bioekonomi
Lärare
  • Paul Riesinger
Lärare

Paul Riesinger

Grupper
  • BE21DA-E
    Agrolog (YH), h21, Bioekonomi, dagstudier

Lärandemål

Den studerande
- förstår odlingsväxternas behov av växtnäring och kan vidta åtgärder för att avhjälpa växtnäringsbrist
- känner till egenskaperna av de i Finland marknadsförda mineralgödselmedlen
- kan välja det med tanke på användningsändamålet mest lämpliga gödselmedlet samt beräkna den mängd som behövs för att tillfredsställa den enskilda grödans behov på ett enskilt odlingsskifte
- kan vidta lämpliga tekniska och strategiska åtgärder för att optimera grödans utnyttjande av gödselkväve och gödselfosfor

Innehåll

Växternas upptagning och transport av näringsämnen
Principiellt tillvägagångssätt vid beräkning av växtnäringstillförsel
Enkla N, P och K-mineralgödselmedel (tillverkning och egenskaper)
Övriga gödselmineraler (tillverkning och egenskaper)
Sammansatta NPK-mineralgödselmedel (tillverkning och egenskaper)
Gödslingsstrategier och gödslingsteknik för ökad kväve- och fosforeffektivitet

Hållabr utveckling inom lantbruk (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen

Tid och plats

Andra läsåret. YH Novia, Campus Raseborg.

2021 digitalt.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

- Föreläsningsanteckningar, artiklar.
- Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Del II, Växtnäring. Eget förlag. Karis.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, diskussioner, studiebesök. Studerandena utför litteraturstudier och seminariearbeten. Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Studiebesök och inbjudna arbetslivskontakter enligt möjlighet (tidsresurser) och behov.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Inom ramen för kursschemat.
Schemalagda omtentamenstillfällen.

Internationella kontakter

Enligt behov och möjligheter.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Enligt validering.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar. Dessa timmar fördelar sig på gemensamma arbetstillfällen (föreläsningar och laborationer, 28 timmar), egna arbeten (seminariearbete och presentation (20 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (20 timmar), repetition inför tentamen (9 timmar) samt tentamen (2 timmar). I kursen ingår ett studiebesök. Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen.

Periodisering av innehållet

- Växternas upptagning och transport av näringsämnen
- Principiellt tillvägagångssätt vid beräkning av växtnäringstillförsel
- Symtom vid växtnäringsbrist
- Enkla N, P och K-mineralgödselmedel (tillverkning och egenskaper)
- Övriga gödselmineraler (tillverkning och egenskaper)
- Sammansatta NPK mineralgödselmedel (tillverkning och egenskaper)
- Gödslingsstrategier och gödslingsteknik för ökad kväve- och fosforeffektivitet

Tilläggsuppgifter för studerande

Förkunskapskrav motsvarande kurserna:
Praktiska grunder
Odlingsjordar och jordbearbetning
Marklära och markvård
Markens växtnäringsförråd

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Närvaro under minst 80 % av föreläsningstillfällena
Vitsordsskala 0 - 5, minst 50 % av tentamenspoängen

Se även kursens plan för förverkligande och kursens moodlesida

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Närvaro vid de gemensamma arbetstillfällena.
Seminariearbete.
Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen.


2021 GK/U enligt bidrag i den digitala undervisningen.

Underkänd (0)

Frånvaro, överstigande 20 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Mindre än hälften av tentamenspoängen.
Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Närvaro under åtminstone 80 % av de gemensamma arbetstillfällena.
Uppnått grundkunskap.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid gemensamma arbetstillfällen.
Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Tilläggsuppgifter

Se kursens plan för förverkligande och kursens moodlesida