Scenkonstpedagog (YH) h25, dagstudier: Planering 2025
Kod: DAG25SP-UMS
Beskrivning
Utbildningen omfattar 240 studiepoäng / 4 år. Studiernas uppbyggnad:
- Pedagogiska studier för lärare: grundstudier
- Pedagogiska studier för lärare: ämnesstudier
- Allmänna studier
- Yrkesstudier
- Valfria studier
- Praktik
-Examensarbete
Beskrivning av läroplanen:
Scenkonsten undersöker livet via kroppen, rummet och materialen. Genom att använda dessa element skapar ämnet en unik möjlighet för människor att reflektera över sig själva, sitt sammanhang och de djupare aspekterna av tillvaron.
Scenkonstpedagog (YH) vill lyfta ämnets tvärkonstnärliga identitet och understryker nödvändigheten av att identifiera och försvara olika sätt att förkroppsliga, iscensätta och rama in fenomen som intresserar den studerande själv. De studeranden får möjlighet att utforska olika didaktiska förhållningssätt, där de utvecklar sin roll som lärare för att planera och genomföra performativa lärandeprocesser. Utbildningen kombinerar konstnärlig och vetenskaplig teori och praktik.
Utbildningen scenkonstpedagog (YH) är stadigt förankrad i både konstpedagogik och konstnärlig praktik. Vi ser scenkonsten som en kraftfull plattform vilken kan fungera som en arena för demokratisk samhällsdebatt. Av den anledningen erbjuder Novias scenkonstpedagog (YH) fördjupade kunskaper i deltagarorienterade teaterformer och devising-processer vilka ger barn och unga direkta förutsättningar att påverka slutresultatet. Vi integrerar konstnärliga och pedagogiska metoder för att skapa en dynamisk och holistisk lärandemiljö.
Studierna erbjuder grundutbildning i skådespelarkonst, rörelse, regi, dramaturgi och scenisk produktion vilket erbjuder breda möjligheter för att studera olika metoder och verktyg för att skapa och gestalta scenkonst. Stor vikt läggs vid ensemblearbete samt utveckling av studerandens personliga konstnärliga identitet och profil. Gemensamma kurser med de andra utbildningsprogrammen och valfria studier skapar förutsättningar för nyskapande tvärkonstnärliga projekt.
Utbildningens unika kombination av scenkonst och pedagogik vill särskilt betona kroppen som en nyckelkomponent i hur vi människor lär oss och förstår världen omkring oss. Stort fokus läggs på kroppsligt lärande där kroppen alltid är aktivt engagerad i lärandeprocessen. Vi ser kroppen som en viktig kunskapskälla och försvarar hur lärande och forskning kan ses som en kroppslig process. Utbildningen utforskar kroppsligt lärande via danskonst, cirkuskonst och teaterkonst.
Utbildningen strävar kontinuerligt till att stärka scenkonstpedagogernas status i arbetslivet och driver utvecklingen av en aktiv och konstant dialog med det omgivande samhället. Vi lägger stort vikt vid att förstå hur scenkonstpedagoger kan främja kulturellt entreprenörskap genom att skapa och driva egna projekt, samarbeta med andra konstnärer och nå ut till olika målgrupper.
Scenkonstpedagog (YH) strävar efter att vara en global plattform där kreativitet och konstnärlig utveckling inte känner några gränser. Vi bjuder regelbundet in internationella gästföreläsare, framstående scenkonstnärer, regissörer och konstpedagoger – som delar sina erfarenheter och insikter med våra studeranden. Dessa möten ger en unik inblick i olika kulturella perspektiv och skapar nätverk inom och över nationsgränserna. Yrkeshögskolan Novia strävar efter ett omfattande globalt samarbete och långsiktiga strategiska nätverk. Goda internationella referenser ska ge högskolan möjlighet och trovärdighet att arbeta för ett globalt, öppet och hållbart samhälle.
Praktik kan göras vid professionella teatrar, kulturinstitutioner, i skolor, i drama-/teaterklubbar, inom radio-och tv-produktioner samt via studier vid internationella partnerhögskolor. Praktiken avläggs under tredje studieårets hela hösttermin utomlands eller i Finland.
Examensarbetet består av två delar: en konstnärlig eller konstnärlig-pedagogisk del och en skriftlig del. Arbetet utförs under den fjärde årskursen. Examensarbetet kan vara ett beställningsarbete eller ett utvecklingsarbete för en organisation, en skola, en teater eller dylikt. Examensarbeten visas och presenteras under en scenkonstfestival som organiseras av studeranden.
Det första årets studier fokuserar på konstnärliga förhållningssätt och möjlighet att utvecklas som scenkonstpedagog genom att planera och genomföra scenkonstnärliga processer. Andra året fokuserar på att utvecklas i sin roll som scenkonstpedagog genom att planera och leda performativa processer. Tredje året ger möjlighet att utveckla kunskap och integrera konstnärliga, vetenskapliga och kroppsliga perspektiv. Fjärde året fokuserar på ett forskande förhållningssätt där studeranden utforskar professionsutveckling genom undersökande forskning och självständigt estetisk scenkonstarbete.
Utveckling
Läroplanen utvecklas kontinuerligt på basen av studerandens utvärderingar och yrkeslivets krav samt i samråd med andra nationella och internationella teaterutbildningar och professionella experter. Internationalisering:
Utbildningen är med i europeiska utbytesprogram. Inom Erasmus förekommer regelbundet studerande- och lärarutbyten med högskolor i Tyskland, Litauen, Norge och Nederländerna.
Internationella workshoparna är ett återkommande inslag för både studerande och lärare.
Vi har en stor del återkommande praktikplatser såväl i Finland som utomlands.
Dessutom har vi i ramen av våra projekt många samarbetspartner och uppdragsgivare inom arbetslivet.
Mera information
Karriärmöjligheter
Efter examen kan scenkonstpedagoger hitta karriärmöjligheter inom ett brett område på kulturfältet:
- Professionella teatrar och fria teatergrupper (Publikarbete, teaterpedagogik, skådespeleri och regi)
- Amatörteatrar ( Ledning, regiuppdrag)
- Konstnärlig och organisatorisk utveckling av teaterevenemang och kulturella tillställningar.
- Kommunala konstutbildningar och konstskolor (grundläggande konstundervisning i teaterkonst, danskonst eller cirkuskonst)
- Dramaprojekt inom grundskolor och högskolor.
- Hälsoinstitutioner och organisationer (drama-arbete inom terapi-inrättningar)
- Museer
- Dramaarbete inom det sociala området, t.ex. fängelser, integrationsarbete med ungdomar, immigranter, seniorer, mm.
- Kommunikationsträning och träning av sociala färdigheter.
- Företag
Kompetens
Enligt finsk lagstiftning är en person som har avlagt yrkeshögskoleexamen behörig för tjänster eller befattningar, där behörighetskravet är lägre högskoleexamen eller yrkeshögskoleexamen. I vissa fall innehåller behörighetskravet också ett krav på slutförda studier inom särskilt angivna studieområden. Examen omfattas av artikel 11 i direktiv 2005/36/EG av Europaparlamentets och Europarådets direktiv om erkännande av yrkeskvalifikationer, nivå d.
I studierna ingår 60 studiepoäng pedagogikstudier som ger behörighet för att undervisa inom den grundläggande konst undervisningen och det fria bildningsväsendet.
Lärandemål
Studerande:
- har både pedagogisk och konstnärlig spetskompetens inom scenkonstområdet.
- har under studietiden utvecklat sin kreativitet och sin egen personliga och konstnärliga profil.
- kan med sitt konstnärliga och pedagogiska arbete reagera på vår multikulturella samhällsstruktur med dess ständigt föränderliga behov.
- kan arbeta mångkonstnärligt och utveckla scenkonstpedagogiska projekt, kurser, workshops samt publikarbeten på ett brett arbetsfält
- söker fördomsfritt efter kreativa lösningar och är hela tiden intresserad av att följa med och utveckla arbetsfältet.
Välj mellan tajmning, struktur eller strukturerande vyn
Visa tajmningar för studier enligt läsår, termin eller period
Kod | Kursnamn | Studiepoäng (sp) | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 | 2028-2029 | Höst 2025 | Vår 2026 | Höst 2026 | Vår 2027 | Höst 2027 | Vår 2028 | Höst 2028 | Vår 2029 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 5. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 | 3. / 2027 | 4. / 2027 | 5. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2027 | 3. / 2028 | 4. / 2028 | 5. / 2028 | 1. / 2028 | 2. / 2028 | 3. / 2029 | 4. / 2029 | 5. / 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
GRU-3112 |
GRUNDSTUDIER
(Välj alla) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
UOKUÖ10AS-1025 |
Allmänna studier
(Välj alla) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU22IN01 | Introduktion till högskolestudier | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KU22SV01 | Svenska | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
YH10SV01-M | Svenska - muntliga kunskaper | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
YH10SV01-S | Svenska - skriftliga kunskaper | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU22FI01 | Finska | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
YH10FI01-M | Finska - muntliga kunskaper | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
YH10FI01-S | Finska - skriftliga kunskaper | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
KU22EN01 | Engelska | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
MU22FM01 | Forskningsmetodik | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
YRK-3084 |
YRKESSTUDIER
(Välj alla) |
170 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
UOKUÖ10BS-1005 |
Branschspecifika studier
(Välj alla) |
115 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SP25BS01 | Leken som scenkonstens grund | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
SP25BS02 | Scenkonstens historia | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SP25BS03 | Kulturellt entreprenörskap | 4 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | ||||||||||||||||||||||||
SP25BS04 | Grundutbildning i skådespelarkonst 1, del 1 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SP25BS05 | Grundutbildning i skådespelarkonst 1, del 2 | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||||||
SP25BS06 | Grundutbildning i skådespelarkonst 2, del 1 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
SP25BS07 | Grundutbildning i skådespelarkonst 2, del 2 | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||||||||
SP25BS08 | Röst och rörelse | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SP25BS09 | Scenteknik | 4 | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | ||||||||||||||||||||||||
SP25BS10 | Scenisk produktion 1 | 6 | 7 | 7 | 3.5 | 3.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SP25BS11 | Scenisk produktion 2 | 8 | 7 | 7 | 2.3 | 2.3 | 2.3 | |||||||||||||||||||||||||||
SP25BS13 | Scenisk produktion 3 | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||||||
SP25BS14 | Scenisk produktion 4 | 8 | 7 | 7 | 2.3 | 2.3 | 2.3 | |||||||||||||||||||||||||||
SP25BS12 | Rörelse 1 | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||||||||
SP25BS16 | Rörelse 2 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
SP25BS17 | Rörelse 3 | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||||||||
SP25BS19 | Dramaturgiskt skrivande | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SP25BS15 | Regi | 7 | 7 | 7 | 2.3 | 2.3 | 2.3 | |||||||||||||||||||||||||||
SP25BS20 | Mask och clown | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||||||
SP25BS21 | Fysisk teater | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||||||||
SP25BS22 | Cirkus | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||||
SP25BS23 | Publikarbete | 3 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SP25BS24 | Scenkonstfestival | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||||||||
SP25BS18 | Konstnärlig forskning inom scenkonst: utformning av examensarbete | 7 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
DIPD-1005 |
Pedagogiska studier för scenkonstpedagoger
(Välj alla) |
55 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
MS17PD-1012 |
Pedagogiska studier för lärare, grundstudier
(Välj alla) |
20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
MS25PD05 | Pedagogikens sociologi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
MS25PD06 | Pedagogikens psykologi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
MS25PD07 | Specialpedagogik och differentiering | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||||||
MS25PD08 | Didaktik I | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||||||
DIFPD-1005 |
Pedagogiska studier för lärare, ämnesstudier
(Välj alla) |
35 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SP25PD05 | Ämnesdidaktik 1: konventioner och arbetssätt | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||||||
SP25PD06 | Undervisningsövning 1 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SP25PD07 | Kommunikativ och didaktisk samverkan: Deltagarorienterade scenkonstformer | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||||||
SP25PD08 | Ämnesdidaktik 2: processbyggd scenkonst | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||||||
SP25PD09 | Undervisningsövning 2 (processbyggd scenkonst) | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||||||
SP25PD10 | Didaktik 2: Tillgänglighet och inkludering i praktik och samhälle | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SP25PD11 | Fältpraktik: Konstpedagogiskt utvecklingsarbete i praktik och samhälle | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
VAL-149 |
VALFRIA STUDIER
(Välj poäng: 10) |
10 | 10 | 10 | 3.3 | 3.3 | 3.3 | |||||||||||||||||||||||||||
PRA-1126 |
PRAKTIK
(Välj alla) |
30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
-------------PRA-1005 |
PRA-P
(Välj alla) |
30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
MS25PR01 | Inledande praktik, ingår i pedagogiska studier för lärare, grundstudier | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||||||
SP25PR02 | Praktik 2 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SP25PR03 | Praktik 3 | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SP25PR04 | Praktik 4 | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
EXA-1124 |
EXAMENSARBETE
(Välj alla) |
15 | 15 | 15 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||
SP25EXA01 | Examensarbete | 15 | 15 | 15 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||
Totalt | 240 | 67 | 64 | 57 | 42 | 34 | 33 | 31.5 | 32.5 | 25 | 32 | 23 | 19 | 17 | 17 | 11.1 | 11.1 | 11.1 | 15.8 | 15.8 | 10.8 | 10.8 | 10.8 | 12.5 | 12.5 | 10.7 | 10.7 | 10.7 | 11.5 | 11.5 | 6.3 | 6.3 | 6.3 |
Antalet studiepoäng kan variera från läsår till läsår och termin till termin beroende på hur valfria och alternativa studier har tajmats.