Hoppa till innehåll

Ekonomi och företagsamhetPoäng (5 sp)

Kod: FEK25AK01

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- förstår innebörden i begreppet företagsamhet
- förstår betydelsen av entreprenörsanda och intraprenörsanda som en
drivkraft i företagsekonomin
- känner till etableringsprocessen för företag och föreningar i Finland
- kan utforma en affärsidé och en affärsplan
- kan använda några verktyg för affärs- och verksamhetsutveckling
- kan sätta sig in i risker förknippade med företagande
- kan koppla hållbarhet till affärsutveckling

Studieperiodens (kursens) innehåll

- affärsidé och affärsplan
- vision, mission och strategi
- företagande som yrke
- grunda företag
- företagets finansiering och administration
- stödtjänster vid etablering
- att välja bolagsform
- risker och möjligheter med företagande
- verktyg vid affärsutveckling

Förkunskapskrav

inga

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Studerande förstår innebörden i begreppet företagsamhet.
Studerande förstår betydelsen av entreprenörsanda och intraprenörsanda som en drivkraft i företagsekonomin.
Studerande känner till etableringsprocessen för företag och föreningar i Finland.
Studerande kan utforma en affärsidé och en affärsplan.
Studerande kan använda några verktyg för affärs- och verksamhetsutveckling.
Studerande känner till risker förknippade med företagande.
Studerande kan koppla hållbarhet till affärsutveckling.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande förstår och kan tillämpa innebörden i begreppet företagsamhet.
Studerande förstår och kan analysera betydelsen av entreprenörsanda och intraprenörsanda som en drivkraft i företagsekonomin.
Studerande känner till och kan beskriva etableringsprocessen för företag och föreningar i Finland.
Studerande kan utforma och kritiskt granska en affärsidé och en affärsplan.
Studerande kan använda och utvärdera några verktyg för affärs- och verksamhetsutveckling.
Studerande känner till och kan bedöma risker förknippade med företagande.
Studerande kan koppla och integrera hållbarhet till affärsutveckling.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande förstår och kan tillämpa innebörden i begreppet företagsamhet på ett avancerat sätt.
Studerande förstår och kan analysera betydelsen av entreprenörsanda och intraprenörsanda som en drivkraft i företagsekonomin på ett djupgående sätt.
Studerande känner till och kan beskriva etableringsprocessen för företag och föreningar i Finland och har detaljerad kunskap om ämnet.
Studerande kan utforma, kritiskt granska och ge förbättringsförslag till en affärsidé och en affärsplan med hög kvalitet.
Studerande kan använda, utvärdera och rekommendera några verktyg för affärs- och verksamhetsutveckling.
Studerande känner till och kan bedöma risker förknippade med företagande samt föreslå åtgärder för att hantera och minimera dessa risker.
Studerande kan koppla, integrera och främja hållbarhet i affärsutveckling på ett innovativt sätt.

Anmälningstid

02.08.2025 - 05.09.2025

Tajmning

01.09.2025 - 19.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i företagsekonomi
Lärare
  • Cilla Salo
Grupper
  • FEK25D-V
    Tradenom (YH), h25, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- förstår innebörden i begreppet företagsamhet
- förstår betydelsen av entreprenörsanda och intraprenörsanda som en
drivkraft i företagsekonomin
- känner till etableringsprocessen för företag och föreningar i Finland
- kan utforma en affärsidé och en affärsplan
- kan använda några verktyg för affärs- och verksamhetsutveckling
- kan sätta sig in i risker förknippade med företagande
- kan koppla hållbarhet till affärsutveckling

Innehåll

- affärsidé och affärsplan
- vision, mission och strategi
- företagande som yrke
- grunda företag
- företagets finansiering och administration
- stödtjänster vid etablering
- att välja bolagsform
- risker och möjligheter med företagande
- verktyg vid affärsutveckling

Tid och plats

Hösten 2025
Närstudier, grupparbeten, handledning och gästföreläsning som kommer att hållas på Campus.
Vi deltar också i Nordic Business Forum 2025 och företagsdagen 5.9.2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Starta eget guiden för blivande företagare 2025, Nyföretagscentrum, 2025.
Länk till guiden på nätet finns i Moodle.

Pihlsgård, Anders, Martinsson, Håkan, Ekonomi för yrkeshögskolan, Lund,
Studentlitteratur AB [2020] Upplaga 1 eller nyare

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Gästföreläsning med bl.a. Nordic Business Forum 2025
Projektarbete
Övningar

Praktik- och arbetslivssamarbete

Gästföreläsare samt samarbete med lokalt näringsliv

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Sluttentamsdatum bestäms när undervisningen påbörjas

Datum för omtentamen 2025 - 2026
Fre 12.12.2025 kl. 12-16
Fre 16.1.2026 kl. 12-16

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Övningsarbeten
Projektarbete i grupp
Sluttentamen

Studerandes tidsanvändning och belastning

60 h närundervisning och övningar, företagsdagen 5.9.2025 och Nordic Business Forum 2025
15 h förberedelser och övningar inför närundervisning och gästföreläsningar
30 h inlämningsarbetet
30 h förberedelse inför tentamen

Periodisering av innehållet

Företagare som yrke
Personliga egenskaper som företag
Grundande av företag och dess administration
Att välja bolagsform: Enskild näringsidkare, personbolag, aktiebolag eller andelslag
Affärsidé
Affärsplan
Risker, möjligheter och utmaningar
Affärsutveckling
Finansiering
Budgetering

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande förstår innebörden i begreppet företagsamhet.
Studerande förstår betydelsen av entreprenörsanda och intraprenörsanda som en drivkraft i företagsekonomin.
Studerande känner till etableringsprocessen för företag och föreningar i Finland.
Studerande kan utforma en affärsidé och en affärsplan.
Studerande kan använda några verktyg för affärs- och verksamhetsutveckling.
Studerande känner till risker förknippade med företagande.
Studerande kan koppla hållbarhet till affärsutveckling.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande förstår och kan tillämpa innebörden i begreppet företagsamhet.
Studerande förstår och kan analysera betydelsen av entreprenörsanda och intraprenörsanda som en drivkraft i företagsekonomin.
Studerande känner till och kan beskriva etableringsprocessen för företag och föreningar i Finland.
Studerande kan utforma och kritiskt granska en affärsidé och en affärsplan.
Studerande kan använda och utvärdera några verktyg för affärs- och verksamhetsutveckling.
Studerande känner till och kan bedöma risker förknippade med företagande.
Studerande kan koppla och integrera hållbarhet till affärsutveckling.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande förstår och kan tillämpa innebörden i begreppet företagsamhet på ett avancerat sätt.
Studerande förstår och kan analysera betydelsen av entreprenörsanda och intraprenörsanda som en drivkraft i företagsekonomin på ett djupgående sätt.
Studerande känner till och kan beskriva etableringsprocessen för företag och föreningar i Finland och har detaljerad kunskap om ämnet.
Studerande kan utforma, kritiskt granska och ge förbättringsförslag till en affärsidé och en affärsplan med hög kvalitet.
Studerande kan använda, utvärdera och rekommendera några verktyg för affärs- och verksamhetsutveckling.
Studerande känner till och kan bedöma risker förknippade med företagande samt föreslå åtgärder för att hantera och minimera dessa risker.
Studerande kan koppla, integrera och främja hållbarhet i affärsutveckling på ett innovativt sätt.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen examineras via övningsarbeten, projektarbete och tentamen.
Projektarbetet är ett grupparbete i samarbete med kursen Grunder i marknadsföring.

Underkänd (0)

Kriterierna för vitsord 1-2 uppfylls ej.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande förstår innebörden av begreppen företagsamhet, entreprenör och intraprenör
Studerande förstår betydelsen av en affärsidé och kan uppgöra enklare affärsplaner.
Studerande har en helhetsbild av hur man startar ett företag och hur man väljer bolagsform
Studerande vet vilka instanser som kan vara till hjälp vid grundandet av ett företag.
Studerande förstår grunderna i hur man finansierar ett företag.
Studerande har en helhetsbild av de risker som förknippas med företagande

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande förstår betydelsen av entreprenörsanda och intraprenörsanda som en drivkraft i företagsekonomin.
Studerande kan bedöma affärsidéer och göra upp och utveckla enklare affärsplaner.
Studerande kan göra upp de dokument som behövs för att starta företag
Studerande förstår skillnaden mellan de olika bolagsformerna
Studerande förstår skillnaden mellan olika former av finansiering ett företag kan använda.
Studerande kan sätta sig in i de risker som hör ihop med företagande och förstår betydelsen av att implementera riskhantering i en affärsverksamhet.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kunskap om företagsamhet.
Studerande kan beskriva betydelsen av att förnya affärslivet både genom att grunda nya företag och genom att utveckla redan existerande företag.
Studerande kan formulera en affärsidé och kan självständigt uppgöra en affärsplan för sin affärsidé.
Studerande kan självständigt starta ett företag och kan på ett motiverat sätt välja bolagsform.
Studerande kan självständigt hitta finansieringsformer.
Studerande kan självständigt kartlägga företagandets risker och göra upp en konkret plan för hur man kan minimera dessa risker.

Förkunskapskrav

inga

Anmälningstid

02.07.2025 - 31.05.2026

Tajmning

01.08.2025 - 31.07.2026

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

5 op

Prestationssätt

Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i företagsekonomi
Lärare
  • Johan Back
Grupper
  • ÖH25FEK-FLEX
    Öppna YH, Flexibelt till tradenom

Lärandemål

Studerande:
- förstår innebörden i begreppet företagsamhet
- förstår betydelsen av entreprenörsanda och intraprenörsanda som en
drivkraft i företagsekonomin
- känner till etableringsprocessen för företag och föreningar i Finland
- kan utforma en affärsidé och en affärsplan
- kan använda några verktyg för affärs- och verksamhetsutveckling
- kan sätta sig in i risker förknippade med företagande
- kan koppla hållbarhet till affärsutveckling

Innehåll

- affärsidé och affärsplan
- vision, mission och strategi
- företagande som yrke
- grunda företag
- företagets finansiering och administration
- stödtjänster vid etablering
- att välja bolagsform
- risker och möjligheter med företagande
- verktyg vid affärsutveckling

Tid och plats

Självstudiekurs i Moodle

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande förstår innebörden i begreppet företagsamhet.
Studerande förstår betydelsen av entreprenörsanda och intraprenörsanda som en drivkraft i företagsekonomin.
Studerande känner till etableringsprocessen för företag och föreningar i Finland.
Studerande kan utforma en affärsidé och en affärsplan.
Studerande kan använda några verktyg för affärs- och verksamhetsutveckling.
Studerande känner till risker förknippade med företagande.
Studerande kan koppla hållbarhet till affärsutveckling.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande förstår och kan tillämpa innebörden i begreppet företagsamhet.
Studerande förstår och kan analysera betydelsen av entreprenörsanda och intraprenörsanda som en drivkraft i företagsekonomin.
Studerande känner till och kan beskriva etableringsprocessen för företag och föreningar i Finland.
Studerande kan utforma och kritiskt granska en affärsidé och en affärsplan.
Studerande kan använda och utvärdera några verktyg för affärs- och verksamhetsutveckling.
Studerande känner till och kan bedöma risker förknippade med företagande.
Studerande kan koppla och integrera hållbarhet till affärsutveckling.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande förstår och kan tillämpa innebörden i begreppet företagsamhet på ett avancerat sätt.
Studerande förstår och kan analysera betydelsen av entreprenörsanda och intraprenörsanda som en drivkraft i företagsekonomin på ett djupgående sätt.
Studerande känner till och kan beskriva etableringsprocessen för företag och föreningar i Finland och har detaljerad kunskap om ämnet.
Studerande kan utforma, kritiskt granska och ge förbättringsförslag till en affärsidé och en affärsplan med hög kvalitet.
Studerande kan använda, utvärdera och rekommendera några verktyg för affärs- och verksamhetsutveckling.
Studerande känner till och kan bedöma risker förknippade med företagande samt föreslå åtgärder för att hantera och minimera dessa risker.
Studerande kan koppla, integrera och främja hållbarhet i affärsutveckling på ett innovativt sätt.

Förkunskapskrav

inga