Hoppa till innehåll

Gerontologi och geriatrisk vårdPoäng (4 sp)

Kod: VÅ26KV10

Poäng

4 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- känner till det normala åldrandet och kan bedöma den äldres hälsa, funktionsförmåga och resurser samt stödja personens val gällande hälsa och egenvård
- har kunskap om centrala geriatriska sjukdomar, kroniska och komplexa tillstånd och deras betydelse vid akut sjukdom
- har kunskap om lagstiftning och nationella strategier samt rekommendationer gällande den äldre befolkningen
- känner till social- och hälsovårdens tjänster
- behärskar evidensbaserade vård- och rehabiliteringsmetoder och adekvat läkemedelsbehandling inom den geriatriska vården
- har kunskap om hemvård, hemsjukhus, boendeservice och närståendevården
- har ett hälsofrämjande, rehabiliterande och ergonomiskt arbetssätt
- kan handleda äldre patienter och utföra kliniska undersökningar, funktionsmätningar och behandlingar
- har kunskap om välfärdsteknologi och tekniska hjälpmedel för äldre

Studieperiodens (kursens) innehåll

De äldres behov, särdrag och livskvalitet, normalt åldrande
Geriatriska sjukdomar och minnessjukdomar
Social- och hälsovård för äldre
Nationella strategier och rekommendationer
Närståendevård, partnerskap och delaktighet
Handledning av äldre
Näringsbehov och -status, nutrition
Äldres läkemedelsbehandling
Evidensbaserad rehabilitering och vård, samt vård i hemmiljön
Användning av Terveysportti
Välfärdsteknologi och hjälpmedel för äldre
Kartläggning av den äldres servicebehov
Olika bedömningsinstrument och -mätare samt finländska klassifikationshelheten

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet.

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter.

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella.

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.