Evidensbaserad vård och interaktionPoäng (5 sp)
Kod: VÅ26GV01
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan tillämpa evidensbaserad kunskap och utveckla kritiskt tänkande som grund för vårdarbete och vårdande i klinisk praxis
- kan tillämpa vårdprocessen (bedöma, planera genomföra och utvärdera vård) i vårdarbete, och den finländska klassifikationshelheten av vårdarbete
- kan bemöta klienter/patienter och närstående i olika situationer
- har förmåga till professionell interaktion i interprofessionella team
- förstår grundtanken med global kompetens och dess betydelse i dagens värld
- kan reflektera över kulturella och globala perspektiv
- förstår och kan reflektera kring sjuk- och hälsovårdens etiska värdegrund, etiska riktlinjer och yrkesspecifika etiska koder och kan i sitt kommande yrke verka utgående från dessa
- kan redogöra för social- och hälsovårdens organisation i Finland
- har kunskaper om social- och hälsovårdens lagstiftning
Studieperiodens (kursens) innehåll
Evidensbaserad vård
Vårdprocessen och FinCC
Professionellt bemötande och kommunikation
Interprofessionellt arbete
Global och kulturell kompetens och globalisering
Etik i vården
Klientens/patientens delaktighet, självbestämmanderätt och autonomi
Social- och hälsovårdens lagstiftning, organisation och förvaltningsstruktur
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet.
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter.
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella.
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.