Socionom (YH) h26, dagstudier, Åbo: Planering 2026
Kod: DAG26H-Å-USO
Beskrivning
Utbildningen till socionom (YH) ger färdigheter att möta klienter i behov av socialt stöd i vardag och kris. Socionomen stöder och handleder människor i olika åldrar och livssituationer både i hemmiljö, på institutioner och i öppen verksamhet. En socionom kan arbeta som personal eller som ledare och har färdigheter att möta det sociala områdets många utmaningar. Studiernas mål är att utbilda kreativa, reflektionskunniga och medvetna professionella, som uppskattar sitt eget kunnande och har en stark yrkesidentitet.
Socionomen arbetar hållbart och ansvarsfullt. Som socionom har du möjlighet att påverka människors övergripande välbefinnande, funktionsförmåga och livskvalitet. Socionomen främjar jämlikhet mellan människor och social delaktighet samt förverkligar social trygghet på ett mänskligt och socialt rättvist sätt. Socionomen förstärker människornas delaktighet i samhället och verkar för att samhället fungerar väl. Agendan för hållbar utveckling 2030 har implementerats i läroplanen som lärandemål.
Socionomstudierna bygger på nationella gemensamma kompetensområden för yrkeshögskoleutbildning inom det sociala området. Kompetensområdena inkluderar etiskt kunnande inom det sociala området, kunnande i klientarbete, kunskap om servicesystem, kritiskt och deltagande samhällskunnande, utvecklingskunnande som bygger på forskning samt ledarkompetens.
Studierna är främst inriktade på sociala yrkesämnen där studerande lär sig olika metoder för att stöda klienter. I studierna ingår också kurser som inriktas på ledning och utveckling av det sociala området. En aktiv kontakt med arbetslivet sker genom praktik (45 sp) och samarbetsprojekt inom regionen. En del av studierna kan avläggas utomlands.
En socionom som studerat vid campus Åbo kan arbeta i interprofessionella team, är kreativ, utvecklingsinriktad och ansvarstagande och kan tillämpa resursförstärkande metoder i klientarbetet.
I studierna ingår 30 sp valfria studier, vilket innebär att studerande kan fördjupa eller bredda sin kompetens.
Examen kan innehålla studier i småbarnspedagogik och socialpedagogik (60 sp), som ger behörighet som socionom inom småbarnspedagogik eller studier i diakoni/kyrkans fostran (90 sp), som ger behörighet som diakon eller kyrkans ungdomsarbetsledare.
Mera information
Förutom allmänna utvärderingskriterier för kurserna kan närmare anvisningar för bedömning ges i förverkligandet.
Lärandemål
Kompetenser för socionom (YH)
Etisk kompetens inom det sociala området
- agerar i enlighet med de mänskliga och grundlagsenliga rättigheterna, det sociala områdets värdegrund och de yrkesetiska principerna
- förstår betydelsen av den egna människosynen och värdegrunden i klientarbetet
- främjar jämlikhet, jämställdhet och mångfald samt verkar på ett etiskt motiverat och socialt hållbart sätt i situationer som innehåller värdekonflikter
- förstår kulturell mångfald och agerar sensitivt i interaktion med andra
- befrämjar ställningen för individer och grupper som befinner sig i en sårbar situation
Kompetens i klientarbete
- agerar professionellt och dialogiskt i interaktion med andra och kan kritiskt reflektera över sin egen verksamhet
- planerar, genomför och utvärderar en serviceprocess som baserar sig på klientsäkerhet samt stöder klientens delaktighet och egna resurser
- stöder målinriktat individens, gruppens och samfundets tillväxt, utveckling och vardag i olika livssituationer
- identifierar och bedömer risk- och skyddsfaktorer för välbefinnande och tillämpar metoder för förebyggande arbete och tidigt stöd
- tillämpar och utvärderar olika inriktningar och metoder inom socialhandledning med klienter, grupper och samfund i olika verksamhetsmiljöer
- förstår betydelsen av psykosocialt stöd och kan agera i klientens olika förändrings- och krissituationer
- genomför och dokumenterar klientarbete på ett klientorienterat sätt i den digitala verksamhetsmiljön, med beaktande av krav på informationssäkerhet och -skydd
- använder ett arbetssätt som främjar välbefinnande, tidigt stöd och rehabilitering
Kompetens i det sociala områdets servicesystem
- analyserar utmaningarna i välfärd och hållbar utveckling på regional, nationell och internationell nivå samt deras konsekvenser för social-, hälso- och fostringstjänsterna
- känner till den rättsliga grunden inom området och agerar i enlighet med den centrala lagstiftningen
- känner till social-, hälso- och fostringstjänster som erbjuds av välfärdsområden, kommuner, privata och tredje sektorn samt organiseringen, produktionen, styrningen och övervakningen av dem
- förstår verksamhetsprinciperna för social trygghet
- förverkligar en helhetsinriktad servicehandledning och förstår dess betydelse
- fungerar i enlighet med klientens bästa som en aktiv sakkunnig inom det sociala området i det interprofessionella nätverksarbetet
Kompetens i kritiskt och delaktighetsfrämjande samhällsarbete
- analyserar betydelsen av samhälleliga fenomen och maktstrukturer samt deras inverkan på individens, gruppens och samfundets möjligheter att agera i samhället
- analyserar strukturer och processer som skapar ojämlikhet, social utsatthet eller välfärd och som förebygger marginalisering
- känner till principerna för den offentliga förvaltningens beslutsgång och kan verka enligt dessa för klientens bästa
- främjar delaktighet och möjligheter till deltagande för klienter, klientgrupper och samfund, samt kan delta i samhälleligt, strukturellt påverkansarbete
- främjar aktivt aktörskap i medborgarsamhället
Kompetens i forskningsbaserad utvecklings- och innovationsverksamhet
- kan proaktivt och innovativt lösa problem i utvecklingen av det sociala området
- utvecklar praxis, metoder och serviceprocesser på ett klientorienterat sätt genom att utnyttja forsknings- och erfarenhetsbaserad kunskap
- planerar, utför och utvärderar utvecklingsprojekt inom det sociala området i samarbete med andra aktörer
- tillämpar forsknings-, utvecklings- och innovationsmetoder samt producerar och analyserar information i syfte att främja välfärd
- verkar i forsknings-, utvecklings- och innovationsarbete i enlighet med principer och riktlinjer för hållbar utveckling och forskningsetik
Kompetens i medarbetarskap, ledarskap och företagsamhet
- samarbetar i interprofessionella team och arbetsgemenskaper samt identifierar möjligheterna med regionala, nationella och internationella nätverk
- fungerar som närchef och medarbetare på ett socialt, etiskt, ekologiskt och ekonomiskt hållbart sätt
- känner till den centrala arbetslagstiftningen och främjar sitt eget och arbetsgemenskapens välbefinnande och arbetarskydd
- identifierar betydelsen av självledarskap och ledarskap i arbetsgemenskapen som en del av arbetets hantering och organisering, samt som en del av sin professionella utveckling och karriärplanering
- utvärderar kvalitet och resultat i arbetet och förstår betydelsen av strategi och ekonomi-, informations- och personalledning i organisationens verksamhet
- visar entreprenörsanda och känner till principerna för företagande inom det sociala området
Välj mellan tajmning, struktur eller strukturerande vyn
Visa tajmningar för studier enligt läsår, termin eller period
Kod | Kursnamn | Studiepoäng (sp) | 2026-2027 | 2027-2028 | 2028-2029 | 2029-2030 | Höst 2026 | Vår 2027 | Höst 2027 | Vår 2028 | Höst 2028 | Vår 2029 | Höst 2029 | 1. / 2026 | 2. / 2026 | 3. / 2027 | 4. / 2027 | 5. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2027 | 3. / 2028 | 4. / 2028 | 5. / 2028 | 1. / 2028 | 2. / 2028 | 3. / 2029 | 4. / 2029 | 5. / 2029 | 1. / 2029 | 2. / 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
GRUNDSTUDIER
(Välj alla) |
38 | |||||||||||||||||||||||||||||
SO26SP-1002 |
Samhället och professionen
(Välj alla) |
29 | ||||||||||||||||||||||||||||
SO26SP01 | Introduktion till högskolestudier | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
SO26SP011 | Hållbarhet och ansvarsfullhet | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||||||
SO26SP02 | Social- och hälsovårdens organisation | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
SO26SP03 | Grunder i socialt arbete | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
SO26SP04 | Grunder i socialpolitik | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
SO26SP05 | Utveckling och lärande | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
SO26SP06 | Forskningsmetodik och projektverksamhet | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
SO26SP07 | Grunder i sociologi | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||
SO26SPR-1002 |
Språkstudier
(Välj alla) |
9 | ||||||||||||||||||||||||||||
SO26SPR01 | Svenska | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
YH10SV01-M | Svenska - muntliga kunskaper | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||
YH10SV01-S | Svenska - skriftliga kunskaper | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||
SO26SPR02 | Finska | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
YH10FI01-M | Finska - muntliga kunskaper | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||
YH10FI01-S | Finska - skriftliga kunskaper | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||
SO26SPR03 | Engelska | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
YRKESSTUDIER
(Välj alla) |
82 | |||||||||||||||||||||||||||||
SO26SA-1002 |
Socialpedagogiskt arbete
(Välj alla) |
16 | ||||||||||||||||||||||||||||
SO26SA01 | Grunder i socialpedagogik | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
SO26SA02 | Socialpedagogiskt arbete med barn och familjer | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||
SO26SA03 | Socialpedagogiskt arbete med unga | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||
SO26SA04 | Socialpedagogiskt arbete med vuxna | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
SO26SOC1-1002 |
Socialt arbete och servicehandledning I
(Välj alla) |
20 | ||||||||||||||||||||||||||||
SO26SOC101 | Socialt arbete med barn och familjer | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
SO26SOC102 | Socialt arbete i skolan | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
SO26SOC103 | Funktionshinderservice | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
SO26SOC104 | Stöd vid psykisk ohälsa och kriser | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
SO26SOC2-1002 |
Socialt arbete och servicehandledning II
(Välj alla) |
35 | ||||||||||||||||||||||||||||
SO26SOC201 | Barnskydd | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||
SO26SOC202 | Arbete med äldre | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||
SO26SOC203 | Vuxensocialarbete och socialskydd | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||
SO26SOC204 | Forsknings- och utvecklingsmetodik | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
SO26SOC205 | Beroendeproblematik och psykosociala stödformer | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
SO26SOC206 | Brottsförebyggande arbete | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||
SO26SOC207 | Sysselsättnings- och integrationsfrämjande arbete | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||
SO26AL-1002 |
Arbetsliv och ledarskap
(Välj alla) |
11 | ||||||||||||||||||||||||||||
SO26AL01 | Medarbetarskap | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
SO26AL02 | Ledarskap och entreprenörskap | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
EXAMENSARBETE
(Välj alla) |
15 | |||||||||||||||||||||||||||||
SO26EXA | Examensarbete | 15 | 15 | 15 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||
PRAKTIK
(Välj alla) |
45 | |||||||||||||||||||||||||||||
SO26PRA01 | Praktik: Socialpedagogiskt arbete | 8 | 8 | 8 | 2.7 | 2.7 | 2.7 | |||||||||||||||||||||||
SO26PRA02 | Praktik: Socialt arbete | 12 | 12 | 12 | 4 | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||||
SO26PRA03 | Praktik: Fördjupad professionspraktik | 15 | 15 | 15 | 7.5 | 7.5 | ||||||||||||||||||||||||
SO26PRA04 | Praktik: Ledarskap | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||
VALFRIA STUDIER
(Välj poäng: 30) |
30 | |||||||||||||||||||||||||||||
Totalt | 210 | 56 | 50 | 53 | 21 | 27 | 29 | 23 | 27 | 28 | 25 | 21 | 13.5 | 13.5 | 9.8 | 9.8 | 9.8 | 11.5 | 11.5 | 9.1 | 9.1 | 9.1 | 14 | 14 | 8.4 | 8.4 | 8.4 | 10.5 | 10.5 |
Antalet studiepoäng kan variera från läsår till läsår och termin till termin beroende på hur valfria och alternativa studier har tajmats.
Kod | Kursnamn | Studiepoäng (sp) |
---|---|---|
GRUNDSTUDIER
(Välj alla) |
38 | |
SO26SP-1002 |
Samhället och professionen
(Välj alla) |
29 |
SO26SP01 | Introduktion till högskolestudier | 2 |
SO26SP011 | Hållbarhet och ansvarsfullhet | 1 |
SO26SP02 | Social- och hälsovårdens organisation | 5 |
SO26SP03 | Grunder i socialt arbete | 5 |
SO26SP04 | Grunder i socialpolitik | 5 |
SO26SP05 | Utveckling och lärande | 3 |
SO26SP06 | Forskningsmetodik och projektverksamhet | 3 |
SO26SP07 | Grunder i sociologi | 5 |
SO26SPR-1002 |
Språkstudier
(Välj alla) |
9 |
SO26SPR01 | Svenska | 3 |
YH10SV01-M | Svenska - muntliga kunskaper | 0 |
YH10SV01-S | Svenska - skriftliga kunskaper | 0 |
SO26SPR02 | Finska | 3 |
YH10FI01-M | Finska - muntliga kunskaper | 0 |
YH10FI01-S | Finska - skriftliga kunskaper | 0 |
SO26SPR03 | Engelska | 3 |
YRKESSTUDIER
(Välj alla) |
82 | |
SO26SA-1002 |
Socialpedagogiskt arbete
(Välj alla) |
16 |
SO26SA01 | Grunder i socialpedagogik | 3 |
SO26SA02 | Socialpedagogiskt arbete med barn och familjer | 5 |
SO26SA03 | Socialpedagogiskt arbete med unga | 5 |
SO26SA04 | Socialpedagogiskt arbete med vuxna | 3 |
SO26SOC1-1002 |
Socialt arbete och servicehandledning I
(Välj alla) |
20 |
SO26SOC101 | Socialt arbete med barn och familjer | 5 |
SO26SOC102 | Socialt arbete i skolan | 5 |
SO26SOC103 | Funktionshinderservice | 5 |
SO26SOC104 | Stöd vid psykisk ohälsa och kriser | 5 |
SO26SOC2-1002 |
Socialt arbete och servicehandledning II
(Välj alla) |
35 |
SO26SOC201 | Barnskydd | 5 |
SO26SOC202 | Arbete med äldre | 5 |
SO26SOC203 | Vuxensocialarbete och socialskydd | 5 |
SO26SOC204 | Forsknings- och utvecklingsmetodik | 5 |
SO26SOC205 | Beroendeproblematik och psykosociala stödformer | 5 |
SO26SOC206 | Brottsförebyggande arbete | 5 |
SO26SOC207 | Sysselsättnings- och integrationsfrämjande arbete | 5 |
SO26AL-1002 |
Arbetsliv och ledarskap
(Välj alla) |
11 |
SO26AL01 | Medarbetarskap | 5 |
SO26AL02 | Ledarskap och entreprenörskap | 6 |
EXAMENSARBETE
(Välj alla) |
15 | |
SO26EXA | Examensarbete | 15 |
PRAKTIK
(Välj alla) |
45 | |
SO26PRA01 | Praktik: Socialpedagogiskt arbete | 8 |
SO26PRA02 | Praktik: Socialt arbete | 12 |
SO26PRA03 | Praktik: Fördjupad professionspraktik | 15 |
SO26PRA04 | Praktik: Ledarskap | 10 |
VALFRIA STUDIER
(Välj poäng: 30) |
30 |