Ledarskap och utvecklingsarbetePoäng (5 sp)
Kod: SO22LED3
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- har färdigheter att leda arbetssamfund - kan tillämpa kvalitetsledning.
- känner till utmaningar, trender och aktuella utvecklingsprojekt inom det sociala området.
- kan kritiskt granska och utveckla verksamhet inom det sociala området.
Studieperiodens (kursens) innehåll
- nationella utvecklingsprogram och trender
- ledarskapsteorier och ledarskapsstilar
- strategiskt ledarskap: vision, mission och strategi, verksamhetsplanering
- kvalitetsledning och -arbete
- personalledning och -utveckling
- arbetarskydd och säkerhets- och krisplanering
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
15.06.2025 - 01.09.2025
Tajmning
01.09.2025 - 17.10.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Sociala området
Lärare
- Lilian Nordell
- Sofia Saloranta
- Tommy Björklund
Lärare
Sofia Saloranta
Grupper
-
UT2526USO-ÅInkommande utbytesstuderande, USO Åbo 2024-2025
-
USO22D-ÅSocionom (YH), h22, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har färdigheter att leda arbetssamfund - kan tillämpa kvalitetsledning.
- känner till utmaningar, trender och aktuella utvecklingsprojekt inom det sociala området.
- kan kritiskt granska och utveckla verksamhet inom det sociala området.
Innehåll
- nationella utvecklingsprogram och trender
- ledarskapsteorier och ledarskapsstilar
- strategiskt ledarskap: vision, mission och strategi, verksamhetsplanering
- kvalitetsledning och -arbete
- personalledning och -utveckling
- arbetarskydd och säkerhets- och krisplanering
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Referenslitteratur:
Northouse, P. G. (2018). Leadership: Theory and Practice (8th ed.) Thousand Oaks. Sage Publications
Yukl, G. (2010). Leadership in Organizations (7th ed.) Boston. Pearson
Kouzes, James M and Barry Z. Posner (2017) The Leadership Challenge. San Francisco
Nikula Susa and Malkki Eva (2023). Leadership promises. Ansumaa oy. Helsinki
E-böcker:
Scourfield, P. 2018. Putting Professional Leadership into Practice in Social Work. UK. Sage Publications
Holroyd, J, Field, R. 2012. Performance Coaching Skills for Social Work. Sage Publications
Material på internet:
Arbetarskyddsförvaltningens webtjänst:
https://tyosuojelu.fi/en/safety-and-health-in-workplace/cooperation/occupational-safety-and-health-personnel/representative
Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården
https://valvira.fi/en/frontpage
Institutet för hälsa och välfärd
https://thl.fi/en/research-and-development/programmes
Suomi.fi – information och tjänster i livets olika skeden
https://www.suomi.fi/company/developing-the-business/quality-management/guide/quality-development
Megatrender, Sitra
https://www.sitra.fi/en/topics/megatrends/#tools-to-use-1
Undervisningsmetoder
Självstudier, föreläsningar, smågruppsarbete, konferens och individuell inlärningsuppgift utgör de centrala arbetsformerna.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Konferens
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examiation 1: Obligatorisk närvaro vid planering av och deltagande i konferensen (2 sp), Examinatorer Lilian Nordell och Tommy Björklund
Examination 2: Obligatorisk närvaro vid föreläsningarna och smågruppsarbete (2 sp) Examinator Sofia Saloranta
Examination 3: Portfolio (1 sp) deadline 17.10.2025 Examinator Sofia Saloranta
Tilläggsuppgifter för studerande
AI:Resultatet måste skapas utan hjälp av artificiell intelligens. Studenten ska endast använda sin egen kunskap, förståelse och färdigheter. Användning av AI är förbjuden av grundad anledning och kommer att tolkas som fusk.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Bedömningskriterier för examination 1 (GK/UK):
- närvaro vid planering av och deltagande i konferensen
Bedömningskriterier för examination 2 (GK/UK):
- närvaro vid föreläsaningarna och deltagande i smågruppsarbetet
Bedömningskriterier för examination 3 (0-5)
- professionell utformning
- teoretisk sakkunskap och praktisk tillämpning
- tydligt framställda inlärningsresultat
- mångsidig och utvecklingsinriktad reflektion
- professionellt förhållningssätt och självstyrdhet
Studerande får feedback på inlärningsuppgiften inom tre arbetsveckor från kursens slutdatum
Underkänd (0)
- brister i den tekniska utformningen
- kurslitteraturen används inte
- koppling mellan teori och praktisk tillämpning saknas
- inlärningsresultat saknas
- reflektioner saknas
- brister i det professionella förhållningssättet och självstyrdheten
- uppgiften innehåller inte alla krävda delar
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
- nöjaktig teknisk utformning
- kurslitteraturen används ytligt
- ytlig koppling mellan teori och praktisk tillämpning
- otydligt framställda inlärningsresultat
- ytliga reflektioner
- nöjaktigt professionellt förhållningssätt och självstyrdhet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
- god teknisk utformning
- kurslitteraturen används mångsidigt
- god koppling mellan teori och praktisk tillämpning
- tydligt framställda inlärningsresultat
- goda reflektioner
- gott professionellt förhållningssätt och självstyrdhet
Bedömningskriterier, berömliga (5)
- berömlig teknisk utformning
- kurslitteraturen används uttömmande och mångsidigt
- mångsidig koppling mellan teori och praktisk tillämpning
- berömligt framställda inlärningsresultat
- vetenskaplig och analytisk reflektion
- berömligt professionellt förhållningssätt och självstyrdhet
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
15.06.2025 - 01.09.2025
Tajmning
01.09.2025 - 27.11.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Sociala området
Lärare
- Susanne Davidsson
- Sofia Saloranta
Lärare
Sofia Saloranta
Grupper
-
USO23F-ÅSocionom (YH), h23, flerform, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har färdigheter att leda arbetssamfund - kan tillämpa kvalitetsledning.
- känner till utmaningar, trender och aktuella utvecklingsprojekt inom det sociala området.
- kan kritiskt granska och utveckla verksamhet inom det sociala området.
Innehåll
- nationella utvecklingsprogram och trender
- ledarskapsteorier och ledarskapsstilar
- strategiskt ledarskap: vision, mission och strategi, verksamhetsplanering
- kvalitetsledning och -arbete
- personalledning och -utveckling
- arbetarskydd och säkerhets- och krisplanering
Tid och plats
Åbo 11.9-27.11.2025
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Examination 1:
Obligatorisk litteratur:
Dufva, M & Rekola, S. (2023). Megatrender 2023. Förståelse i en tid av överraskningar.
https://www.sitra.fi/sv/publikationer/megatrender-2023/
Finlands Kommunförbund rf. (2020). Handbok om ledning av kommunens beredskap. Helsingfors. https://www.kommunforbundet.fi/publikationer/2020/2082-handbok-om-ledning-av-kommunens-beredskap
Inrikesministeriet. (2019). Säkerhet överallt nationella riktlinjer för lokal och regional säkerhetsplanering. Inrikesministeriets publikationer 2019:4. Helsingfors. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161279
Social- och hälsovårdsministeriet. (2024). De riksomfattande målen för ordnandet av social- och hälsovården. Social- och hälsovårdsministeriets publikationer 2024:6.
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/165426/STM_2024_6_J.pdf
Referenslitteratur examination 1:
Ab Det finlandssvenska kompetenscentret inom det sociala området- FSKC.
https://www.fskompetenscentret.fi/publikationer/projektrapporter/
Kyrkostyrelsen. (2020). Öppna dörrar. Strategi för Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland fram till 2026.
Tankesmedjan Agenda. Forsman, A K &Tuomela, S. (2025). Mer liv till åren - Förutsättningar för ett gott åldrande på svenska i Finland på 2040-talet.
https://agenda.fi/wp-content/uploads/2025/04/Agenda_aldrande_SV_02_komprimerad.pdf
Välfärdsområdets beredskap 2.0. Handbok om beredskapssamarbete. (2024).Välfärdsområdesbolaget Hyvil Ab. https://www.hyvil.fi/wp-content/uploads/2024/03/Valfardsomradets-beredskap-2_0-1.pdf
Material på internet:
Institutet för hälsa och välfärd THL. Forskning och utvecklingsprojekt
https://thl.fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet
OECD https://www.oecd.org/
Utbildningsstyrelsen. Krisberedskap och verksamhet i akuta krissituationer.
https://www.oph.fi/sv/utbildning-och-examina/krisberedskap-och-verksamhet-i-akuta-krissituationer
Utbildningsstyrelsen. Ledning av säkerheten.
https://www.oph.fi/sv/utbildning-och-examina/ledning-av-sakerheten
Utbildningsstyrelsen. Ledning och organisering av säkerheten inom småbarnspedagogiken.
https://www.oph.fi/sv/utbildning-och-examina/ledning-och-organisering-av-sakerheten-inom-smabarnspedagogiken
Examination 2:
Referenslitteratur
Ahl, H., Bergmo-Prvulovic, I. & Kilhammar, K. (red) 2017. HR. Att ta tillvara mänskliga resurser. Lund. Studentlitteratur.
Alvesson, M., Blom, M. & Sveningsson, S. 2017. Reflexivt ledarskap. Lund. Studentlitteratur.
Angelöw, B. 2017. Ledarskapshandboken. Att utveckla och stärka ledarskapet. Stockholm. Natur och Kultur.
Blomquist, C. & Röding, P. 2016. Ledarskap. Personen, reflektionen, samtalet. Lund. Studentlitteratur.
Bornemark, J. 2018. Det omätbaras renässans – en uppgörelse med pedanternas världsherravälde. Stockholm. Volante.
Heide, M., Johansson, C. & Simonsson, C. 2011. Kommunikation & organisation. Malmö. Liber.
Hilmarsson, H. T. 2016. Coachande ledarskap för samarbete, effektivitet och hälsa. Lund. Studentlitteratur.
Juuti, P. 2017. Jaetun johtajuuden taito. Jyväskylä. PS-Kustannus.
Kirkhaug, R. 2015. Värdebaserat ledarskap. Förutsättning för ett modernt ledarskap. Lund Studentlitteratur.
Lundin, K. & Sandström, B. 2016. Ledarskap inom vård och omsorg. Lund. Studentlitteratur.
Pakarinen, T. & Kananoja, A. 2017. Sosiaalihuollon ja sosiaalityön johtaminen. I Kananoja, A., Lähteinen, M. & Marjamäki, P. Sosiaalityön käsikirja. Helsinki. Tietosanoma. (ss. 471-484)
Rissanen, S & Lammintakanen, J. 2017. Sosiaali- ja terveydenhuolto johtamisympäristönä. I Rissanen, S. & Lammintakanen, J. (red). Sosiaali- ja terveysjohtaminen. Helsinki. Sanoma Pro (ss. 15-37)
Romppanen, B. & Kallasvuo, A. 2011. Johtajuuden rakentuminen. Eväitä lähijohtamiseen. Helsinki. Kansanvalistusseura.
Svedberg, L. 2016. Gruppsykologi. Om grupper, organisationer och ledarskap. Lund. Studentlitteratur.
E-böcker:
Holroyd, J, Field, R. 2012. Performance Coaching Skills for Social Work. Sage Publications
Scourfield, P. 2018. Putting Professional Leadership into Practice in Social Work. UK. Sage Publications
Material på internet:
Evidensbaserad praktik. https://kunskapsguiden.se/omraden-och-teman/verksamhetsutveckling/evidensbaserad-praktik/
Kommunförbundet. Utvärdering och kvalitetsledning. https://www.kommunforbundet.fi/utvardering-och-kvalitetsledning
Undervisningsmetoder
Självstudier, förhandsuppgifter, föreläsningar, seminarie, individuell inlärningsuppgift.
Justeringar i förverkligandet kan göras fram till kursstart.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Närstudier i Åbo: 11.9, 12.9, 13.9, 23.10 och 27.11
Examination 1: Obligatoriskt deltagande i undervisningen och Inlärningsuppgift( i par) Framtidsscenario 2040 2 sp, deadline 27.10.2025
Examinationen beskrivs närmare på moodle. Examinator: Sussy Davidsson.
Kort sammanfattad feedback ges på Moodle.
Examination 2: Obligatoriskt deltagande i undervisningen och grupparbete 3sp, deadline 27.11.2025
Examinationen beskrivs närmare på moodle. Examinator: Sofia Saloranta
Kort sammanfattad feedback ges på Moodle.
Studerandes tidsanvändning och belastning
5 sp x 27 h=135 h
Obligatorisk närvaro, förhandsuppgifter, självstudier, individuell inlärningsuppgift och grupparbete
Tilläggsuppgifter för studerande
AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examination 1:
Bedömningskriterier:
- Förmåga att sammanfatta material och förankra i relevant teori
- Förmåga att utveckla ett realistiskt visionärt scenario
- Förmåga att se vilka effekter samhälleliga trender och utmaningar har på det sociala området på olika nivåer och för professionella och klienter
- Förmåga till professionell reflektion och analys ur ett ledarperspektiv
Bedömning enligt skala 0-5.
Examination 2: 0-5
Tydlig redogörelse för temat.
Innehållet är relevant och faktabaserat.
Temat relateras till praktiskt arbete som socionom.
Klar och logisk uppbyggnad. Talarna hörs och syns. Tidsram hålls.
Alla medlemmar deltar i presentationen.
Relevanta teorier eller modeller nämns.
Underkänd (0)
Examination 1:
Examination 2:
Uppgiften uppfyller inte kriterierna för godkänt vitsord.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Examination 1:
Examination 2:
Exempel från praktiken med nöjaktig koppling till teorier.
Visar nöjaktig insikt i professionella utmaningar, etik och arbetsmiljöfrågor.
Presentationen och den visuella variationen är nöjaktig.
Gruppens arbete är sammanhängande.
Teorier tillämpas. Referenser anges.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Examination 1:
Examination 2:
Exempel från praktiken med koppling till teorier.
Visar god insikt i professionella utmaningar, etik och arbetsmiljöfrågor.
Engagerande presentation med tydlig fördelning av roller och visuell variation.
Visar på samarbete och planering. Gruppens arbete är sammanhängande.
Teorier tillämpas och används för analys eller förklaring. Referenser anges.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Examination 1:
Examination 2:
Fördjupad analys, exempel från praktiken, tydlig koppling till teorier.
Visar utmärkt insikt i professionella utmaningar, etik och arbetsmiljöfrågor.
Engagerande presentation med tydlig fördelning av roller och visuell variation.
Visar på gott samarbete och planering. Gruppens arbete är sammanhängande och välkoordinerat.
Teorier tillämpas aktivt och används för analys och förklaring. Referenser anges.
Förkunskapskrav
Inga