Hoppa till innehåll

ExamensarbetePoäng (15 sp)

Kod: UMSSP19EXA01

Poäng

15 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Del A: En konstnärlig eller konstpedagogisk del
Del B: En skriftlig del

Studieperiodens (kursens) innehåll

Del A kan vara:
-Regiarbete inom ett högskoleprojekt, en sommarteaterföreställning, amatörteaterföreställning, skolpjäs eller dyl.
-Rollarbete vid ett professionell teater eller i ett examensprojekt
-Publikarbete
-Utveckling och förverkligande av en workshop i dramapedagogik
-Performans
-TV-program
-Radioprogram
-Etc.

Förkunskapskrav

3 år studier inom scenkonst och dramapedagogik

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

-Visar på förmåga att tillämpa konstnärliga/ konstpedagogiska kunskaper och färdigheter
-Visar yrkeskompetens
-Visar ansats till ett klart gestaltningskoncept
-Kan dokumentera och i ansats reflektera över den konstnärliga/ konstpedagogiska processen
-Kan dra egna slutsatser
-Kan presentera sitt arbete
-Kan identifiera problem och utvecklar lösningsansats

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

-Visar på förmåga att tillämpa konstnärliga/kontpedagogiska kunskaper
-Visar medvetenhet om konstnärlig verksamhet och samhällets utveckling
-Har utvecklat ett gestaltningskoncept
-Visar god yrkeskompetens
-Visar ansats av kritisk och analytisk tänkande
-Kan sätta egna slutsatser i relation till befintliga teorier och metoder
-Kan dokumentera och reflektera över den konstnärliga/konstpedagogiska processen
-Kan presentera sitt arbete på ett professionellt sätt
-Kan identifiera problem och vidareutveckla möjligheter för att lösa dem

Bedömningskriterier, berömliga (5)

-Visar på förmågan att variationsrik tillämpa konstnärliga/konstpedagogiska kunskaper
-Visar stark medvetenhet om konstnärlig verksamhet och samhällets utveckling
-Har utvecklat ett klart gestaltningskoncept och ett individuellt formspråk
-Visar utmärkt yrkeskompetens
-Kan tänka kritisk och analytisk
-Kan sätta egna slutsatser i en tydlig relation till befintliga teorier och metoder
-Kan dokumentera konkret och reflektera i djupet över den konstnärliga/ konstpedagogiska processen
-Kan presentera sitt arbete på ett kreativt och professionellt övertygande sätt
-Kan klart identifiera problem och utvecklar kreativa individuella lösningar

Anmälningstid

02.08.2024 - 10.11.2024

Tajmning

01.09.2024 - 31.05.2025

Antal studiepoäng

15 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Ida-Maria Rak
  • Scenkonst Virtuell
Lärare

Ida-Maria Rak

Lärandemål

Del A: En konstnärlig eller konstpedagogisk del
Del B: En skriftlig del

Innehåll

Del A kan vara:
-Regiarbete inom ett högskoleprojekt, en sommarteaterföreställning, amatörteaterföreställning, skolpjäs eller dyl.
-Rollarbete vid ett professionell teater eller i ett examensprojekt
-Publikarbete
-Utveckling och förverkligande av en workshop i dramapedagogik
-Performans
-TV-program
-Radioprogram
-Etc.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

-Visar på förmåga att tillämpa konstnärliga/ konstpedagogiska kunskaper och färdigheter
-Visar yrkeskompetens
-Visar ansats till ett klart gestaltningskoncept
-Kan dokumentera och i ansats reflektera över den konstnärliga/ konstpedagogiska processen
-Kan dra egna slutsatser
-Kan presentera sitt arbete
-Kan identifiera problem och utvecklar lösningsansats

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

-Visar på förmåga att tillämpa konstnärliga/kontpedagogiska kunskaper
-Visar medvetenhet om konstnärlig verksamhet och samhällets utveckling
-Har utvecklat ett gestaltningskoncept
-Visar god yrkeskompetens
-Visar ansats av kritisk och analytisk tänkande
-Kan sätta egna slutsatser i relation till befintliga teorier och metoder
-Kan dokumentera och reflektera över den konstnärliga/konstpedagogiska processen
-Kan presentera sitt arbete på ett professionellt sätt
-Kan identifiera problem och vidareutveckla möjligheter för att lösa dem

Arviointikriteerit, berömliga (5)

-Visar på förmågan att variationsrik tillämpa konstnärliga/konstpedagogiska kunskaper
-Visar stark medvetenhet om konstnärlig verksamhet och samhällets utveckling
-Har utvecklat ett klart gestaltningskoncept och ett individuellt formspråk
-Visar utmärkt yrkeskompetens
-Kan tänka kritisk och analytisk
-Kan sätta egna slutsatser i en tydlig relation till befintliga teorier och metoder
-Kan dokumentera konkret och reflektera i djupet över den konstnärliga/ konstpedagogiska processen
-Kan presentera sitt arbete på ett kreativt och professionellt övertygande sätt
-Kan klart identifiera problem och utvecklar kreativa individuella lösningar

Förkunskapskrav

3 år studier inom scenkonst och dramapedagogik

Anmälningstid

15.06.2022 - 31.10.2022

Tajmning

01.11.2022 - 05.05.2023

Antal studiepoäng

15 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för konst och kultur

Verksamhetspunkt

Jakobstad, Köpmansgatan 10

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

1 - 30

Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Gabriele Alisch
  • Scenkonst Virtuell
Lärare

Gabriele Alisch

Grupper
  • UMS19DSP-J
    Scenkonstpedagog (YH), ht19, dagstudier

Lärandemål

Del A: En konstnärlig eller konstpedagogisk del
Del B: En skriftlig del

Innehåll

Del A kan vara:
-Regiarbete inom ett högskoleprojekt, en sommarteaterföreställning, amatörteaterföreställning, skolpjäs eller dyl.
-Rollarbete vid ett professionell teater eller i ett examensprojekt
-Publikarbete
-Utveckling och förverkligande av en workshop i dramapedagogik
-Performans
-TV-program
-Radioprogram
-Etc.

Tid och plats

enligt val

Studiematerial och rekommenderad litteratur

anvisningar för examensarbeten vid Novias intranät

Undervisningsmetoder

Studeranden utvecklar ett konstnärligt eller konstnärligt-pedagogiskt examensprojekt i två delar. Del A är praktisk och Del B är skriftlig. För båda delar tillsammans har studeranden 14 timmar handledning till förfogande.
Den praktiska delen visas offentligt under ett teaterfestival med alla examensarbeten.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Kan vara ett uppdragsarbete

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

praktisk del: mitten av januari
Skriftligt del april-maj

Internationella kontakter

möjligt

Studerandes tidsanvändning och belastning

16 veckor

Periodisering av innehållet

Praktisk del slutet av oktober - mitten av januari

Tilläggsuppgifter för studerande

Del A / konstnärlig/ konstpedagogisk:
Regiarbete inom ett högskoleprojekt, sommarteater, skolpjäs,m.m.
Rollarbete vid ett proff. teater eller i ett examensprojekt
Dramapedagogisk workshop
Performans
Videofilm
Radioteater
etc.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

-Visar på förmåga att tillämpa konstnärliga/ konstpedagogiska kunskaper och färdigheter
-Visar yrkeskompetens
-Visar ansats till ett klart gestaltningskoncept
-Kan dokumentera och i ansats reflektera över den konstnärliga/ konstpedagogiska processen
-Kan dra egna slutsatser
-Kan presentera sitt arbete
-Kan identifiera problem och utvecklar lösningsansats

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

-Visar på förmåga att tillämpa konstnärliga/kontpedagogiska kunskaper
-Visar medvetenhet om konstnärlig verksamhet och samhällets utveckling
-Har utvecklat ett gestaltningskoncept
-Visar god yrkeskompetens
-Visar ansats av kritisk och analytisk tänkande
-Kan sätta egna slutsatser i relation till befintliga teorier och metoder
-Kan dokumentera och reflektera över den konstnärliga/konstpedagogiska processen
-Kan presentera sitt arbete på ett professionellt sätt
-Kan identifiera problem och vidareutveckla möjligheter för att lösa dem

Arviointikriteerit, berömliga (5)

-Visar på förmågan att variationsrik tillämpa konstnärliga/konstpedagogiska kunskaper
-Visar stark medvetenhet om konstnärlig verksamhet och samhällets utveckling
-Har utvecklat ett klart gestaltningskoncept och ett individuellt formspråk
-Visar utmärkt yrkeskompetens
-Kan tänka kritisk och analytisk
-Kan sätta egna slutsatser i en tydlig relation till befintliga teorier och metoder
-Kan dokumentera konkret och reflektera i djupet över den konstnärliga/ konstpedagogiska processen
-Kan presentera sitt arbete på ett kreativt och professionellt övertygande sätt
-Kan klart identifiera problem och utvecklar kreativa individuella lösningar

Förkunskapskrav

3 år studier inom scenkonst och dramapedagogik