Hoppa till innehåll

Scenframställning 1Poäng (4 sp)

Kod: DI17TE04

Poäng

4 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studeranden skall efter avlagd kurs:

Kunskap och förståelse
- kunna motivera sina egna utvecklingsmål inom scenframställning
- kunna relatera den egna scennärvaron till barnpublikens reaktioner
- kunna sammanfatta grundläggande principer för barnteater

Färdighet och förmåga
- kunna identifiera, utveckla och genomföra aktiveringsmöjligheter av publiken
- kunna producera en barnteaterföreställning beaktande delområden scenografi, dräkter samt ljud och ljus
- kunna rekonstruera och analysera produktionsprocessen och processen av den egna utvecklingen

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- ha upptäckt vikten av ett fungerande grupparbete inom teaterarbete och ha utvecklat arbetsprinciper för detta
- ha utvecklat mod till stort uttryck
- ha förstått grunderna i skådespelarkonst

- har förståelse för hållbarhetsfrågor inom teaterbranschen

Studieperiodens (kursens) innehåll

Barnteater

Produktionsarbete som tar hänsyn till hållbarhetsfrågor gällande scenframställning, rekvisita, kläder och smink.

Förkunskapskrav

Inget förkunskapskrav

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna omständigheter självständigt och visar prov på eget initiativ
-retunerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Studiematerial och rekommenderad litteratur

En barnbok som dramatiseras

Anmälningstid

15.06.2023 - 30.11.2023

Tajmning

06.11.2023 - 31.12.2023

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för konst och kultur

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

4 - 20

Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Ida-Maria Rak
Lärare

Marcus Söderström

Grupper
  • UMS23DSP-J
    Scenkonstpedagog (YH), ht23, dagstudier

Lärandemål

Studeranden skall efter avlagd kurs:

Kunskap och förståelse
- kunna motivera sina egna utvecklingsmål inom scenframställning
- kunna relatera den egna scennärvaron till barnpublikens reaktioner
- kunna sammanfatta grundläggande principer för barnteater

Färdighet och förmåga
- kunna identifiera, utveckla och genomföra aktiveringsmöjligheter av publiken
- kunna producera en barnteaterföreställning beaktande delområden scenografi, dräkter samt ljud och ljus
- kunna rekonstruera och analysera produktionsprocessen och processen av den egna utvecklingen

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- ha upptäckt vikten av ett fungerande grupparbete inom teaterarbete och ha utvecklat arbetsprinciper för detta
- ha utvecklat mod till stort uttryck
- ha förstått grunderna i skådespelarkonst

- har förståelse för hållbarhetsfrågor inom teaterbranschen

Innehåll

Barnteater

Produktionsarbete som tar hänsyn till hållbarhetsfrågor gällande scenframställning, rekvisita, kläder och smink.

Tid och plats

25.10.2021-22.12.2021, Jakobstad

Studiematerial och rekommenderad litteratur

-valfri bok om Barnteater

Undervisningsmetoder

-Learning by doing
-Gruppdiskussioner
-Grupparbeten
-Handledning av regissören
-Tutorprincip för specialkunnande (studerande lär sig av varandra)
-Självanalys på basen av processdagbok
-portfoliometoden

Praktik- och arbetslivssamarbete

offentliga föreställningar för barn

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Premier: mitten av december 2023
Hemtent
1.Deadline 20.12.2023
2.Deadline 13.1.2024
3.Deadline 20.1.2024

Studerandes tidsanvändning och belastning

104 timmar

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna omständigheter självständigt och visar prov på eget initiativ
-retunerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna omständigheter självständigt och visar prov på eget initiativ
-retunerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

-Prestationer under repetitioner och föreställningar
-Hemtent

Underkänd (0)

-Uteblivna kursuppgifter
-Närvaro mindre än 85% eller mindre än 65% utan kompensation
-Behärskar inte kursens innehåll

Förkunskapskrav

Inget förkunskapskrav