Hoppa till innehåll

Ämnesdidaktisk teori och praktik med fokus på specialgrupper: Undervisningsövning 2Poäng (5 sp)

Kod: DI17PD11

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande skall efter avlagd kurs:
Kunskap och förståelse:
- kunna förklara en stor repertoar av dramakonventioner
- ha förståelse för vikten av dramaverksamhet i samhället
- kunna förklara olika former av tillämpad teater
- kunna kommunicera och reflektera kring undervisningsprocessen och konsekvenserna av olika handlingsalternativ
- ha ytterligare kunskap om principer för ledarskap och gruppdynamik

Färdighet och förmåga:
- kunna försvara drama- och teaterpedagogikens roll i samhället
- kunna självständigt leda en grupp
- kunna självständigt planera teater- och dramaverksamhet enligt uppdragsgivarens önskemål
- kunna adaptera sig till olika arbetsplatser
- kunna försvara sitt personliga arbetssätt
- kunna använda olika metoder av dramaverksamhet och tillämpad teater

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- ha en ökad förståelse för lärarskapets etiska och sociala dimensioner
- vara medveten om att åldern av deltagarna i drama och teater har mindre betydelse än i de flesta andra ämnen

Studieperiodens (kursens) innehåll

Repetition av dramakonventioner
Forumteater
Playback teater
Biografisk teater
Praktik i samhället med en specialgrupp
Didaktik i diskussionen

Förkunskapskrav

Ämnesdidaktisk teori och praktik med fokus på drama
Ämnesdidaktisk teori och praktik med fokus på barn och unga

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Läromaterial

olika artiklar

Anmälningstid

02.12.2024 - 28.02.2025

Tajmning

01.01.2025 - 30.05.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Ida-Maria Rak
  • Scenkonst Virtuell
Grupper
  • UMS21DSP-J
    Scenkonstpedagog (YH), ht21, dagstudier

Lärandemål

Studerande skall efter avlagd kurs:
Kunskap och förståelse:
- kunna förklara en stor repertoar av dramakonventioner
- ha förståelse för vikten av dramaverksamhet i samhället
- kunna förklara olika former av tillämpad teater
- kunna kommunicera och reflektera kring undervisningsprocessen och konsekvenserna av olika handlingsalternativ
- ha ytterligare kunskap om principer för ledarskap och gruppdynamik

Färdighet och förmåga:
- kunna försvara drama- och teaterpedagogikens roll i samhället
- kunna självständigt leda en grupp
- kunna självständigt planera teater- och dramaverksamhet enligt uppdragsgivarens önskemål
- kunna adaptera sig till olika arbetsplatser
- kunna försvara sitt personliga arbetssätt
- kunna använda olika metoder av dramaverksamhet och tillämpad teater

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- ha en ökad förståelse för lärarskapets etiska och sociala dimensioner
- vara medveten om att åldern av deltagarna i drama och teater har mindre betydelse än i de flesta andra ämnen

Innehåll

Repetition av dramakonventioner
Forumteater
Playback teater
Biografisk teater
Praktik i samhället med en specialgrupp
Didaktik i diskussionen

Studiematerial och rekommenderad litteratur

olika artiklar

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Förkunskapskrav

Ämnesdidaktisk teori och praktik med fokus på drama
Ämnesdidaktisk teori och praktik med fokus på barn och unga

Anmälningstid

01.12.2022 - 12.03.2023

Tajmning

13.03.2023 - 26.05.2023

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

1 op

Prestationssätt

80 % Kontaktundervisning, 20 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för konst och kultur

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

8 - 30

Utbildning
  • Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
  • Gabriele Alisch
  • Ida-Maria Rak
  • Scenkonst Virtuell
Grupper
  • UMS19DSP-J
    Scenkonstpedagog (YH), ht19, dagstudier

Lärandemål

Studerande skall efter avlagd kurs:
Kunskap och förståelse:
- kunna förklara en stor repertoar av dramakonventioner
- ha förståelse för vikten av dramaverksamhet i samhället
- kunna förklara olika former av tillämpad teater
- kunna kommunicera och reflektera kring undervisningsprocessen och konsekvenserna av olika handlingsalternativ
- ha ytterligare kunskap om principer för ledarskap och gruppdynamik

Färdighet och förmåga:
- kunna försvara drama- och teaterpedagogikens roll i samhället
- kunna självständigt leda en grupp
- kunna självständigt planera teater- och dramaverksamhet enligt uppdragsgivarens önskemål
- kunna adaptera sig till olika arbetsplatser
- kunna försvara sitt personliga arbetssätt
- kunna använda olika metoder av dramaverksamhet och tillämpad teater

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- ha en ökad förståelse för lärarskapets etiska och sociala dimensioner
- vara medveten om att åldern av deltagarna i drama och teater har mindre betydelse än i de flesta andra ämnen

Innehåll

Repetition av dramakonventioner
Forumteater
Playback teater
Biografisk teater
Praktik i samhället med en specialgrupp
Didaktik i diskussionen

Tid och plats

13.3.-26.5.2023, Jakobstad(introduktion), valfri plats för eget arbete med gruppen

Studiematerial och rekommenderad litteratur

-K. Haggren, E.Larsson; L.Nordwall, G.Widing (2008) Deltagarkultur, Göteborg, Korpen
-M. Larsson, S.Lindén, M.Lothigius (2008) Titta jag flyger över himlen! - Danslek och sagogestaltning för barn med funktionsnedsättning, Lund: Teater Sagohuset
-Valfri litteratur enligt gruppens behov

Undervisningsmetoder

-Föreläsningar
-Workshops
-eget arbete med en specialgrupp eller special uppdrag
-handledning
-portfolio metoden

Praktik- och arbetslivssamarbete

Efter intro praktisk dramapedagogiskt arbete i samhället

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

maj 2021

Studerandes tidsanvändning och belastning

135 timmar

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Tilläggsuppgifter för studerande

Studerande skall efter avlagd kurs:
Kunskap och förståelse:
- kunna förklara en stor repertoar av dramakonventioner
- ha förståelse för vikten av dramaverksamhet i samhället
- kunna förklara och genomföra olika former av tillämpad teater som Play back teater och biografisk teater
- kunna kommunicera och reflektera kring undervisningsprocessen och konsekvenserna av olika handlingsalternativ
- ha ytterligare kunskap om principer för ledarskap och gruppdynamik

Färdighet och förmåga:
- kunna försvara drama- och teaterpedagogikens roll i samhället
- kunna självständigt leda en grupp
- kunna självständigt planera teater- och dramaverksamhet enligt uppdragsgivarens önskemål
- kunna adaptera sig till olika arbetsplatser
- kunna försvara sitt personliga arbetssätt
- kunna använda olika metoder av dramaverksamhet och tillämpad teater

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- ha en ökad förståelse för lärarskapets etiska och sociala dimensioner
- vara medveten om att åldern av deltagarna i drama och teater har mindre betydelse än i de flesta andra ämnen

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den Studerande
-deltar aktivt i undervisningen
-utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
-returnerar givna uppgifter i tid
-behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Praktiska prestationer under planeringen av verksamheten och ledningen av gruppen

Underkänd (0)

-deltar inte aktivt i undervisningen
-returnerar inte givna uppgifter
-behärskar inte studieavsnittets innehåll
- har stora problem att leda gruppen självständigt

Förkunskapskrav

Ämnesdidaktisk teori och praktik med fokus på drama
Ämnesdidaktisk teori och praktik med fokus på barn och unga