Hoppa till innehåll

Didaktik IPoäng (5 sp)

Kod: MS22PD04

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Efter genomgången kurs förväntas studerande uppvisa grundläggande kunskap om undervisning och lärande genom att

- redovisa för didaktiska grundfrågor i planeringen av undervisning

- använda läroplanen som grund för lärararbete

- reflektera över lagstiftning som grund för läraruppdraget

- beskriva och analysera lärararbetets komplexitet

- observera, beskriva och reflektera över lärararbetet vid en fältskola

- identifiera och analysera pedagogisk användning av medier i undervisning

- kunna använda sin praktikmapp för dokumentation av praktiker

Studieperiodens (kursens) innehåll

Att studerande får inblick i ett lärarperspektiv på undervisning och lärande, tillägnar sig centrala begrepp inom didaktiken och utvecklar beredskap och förmåga att analysera och förstå lärararbetets komplexitet. En del av kursen genomförs vid en fältskola. Arbetet med en praktikmapp inleds.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav.

Läromaterial

Valda delar ur
Hansén, S-E & Forsman, L. (2011). Allmändidaktik – vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur (kap. 1-2, 13).
Kansanen, P. (2004). Opetuksen käsitemaailma. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Kroksmark, T. (2011). Den tidlösa pedagogiken. Lund: Studentlitteratur.
Långström, S. & Viklund, U. (2011). Praktisk lärarkunskap. Lund: Studentlitteratur (del II: metoder och arbetssätt).
Läroplan 2016. Utkast till grunderna för läroplanen. Utbildningsstyrelsen.
Uusikylä, K. & Atjonen, P. (2000). Didaktiikan perusteet. Helsinki. WSOY.
Eventuell tilläggslitteratur enligt lärarens anvisningar.

Anmälningstid

02.12.2024 - 30.03.2025

Tajmning

01.01.2025 - 31.05.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Jakobstad

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Camilla Cederholm
Lärare

Marcus Söderström

Grupper
  • UMS23DMP-J
    Musikpedagog (YH), h23, dagstudier
  • UMS23DSP-J
    Scenkonstpedagog (YH), ht23, dagstudier
  • UMS24DMP-J
    Musikpedagog (YH), h24, dagstudier

Lärandemål

Efter genomgången kurs förväntas studerande uppvisa grundläggande kunskap om undervisning och lärande genom att

- redovisa för didaktiska grundfrågor i planeringen av undervisning

- använda läroplanen som grund för lärararbete

- reflektera över lagstiftning som grund för läraruppdraget

- beskriva och analysera lärararbetets komplexitet

- observera, beskriva och reflektera över lärararbetet vid en fältskola

- identifiera och analysera pedagogisk användning av medier i undervisning

- kunna använda sin praktikmapp för dokumentation av praktiker

Innehåll

Att studerande får inblick i ett lärarperspektiv på undervisning och lärande, tillägnar sig centrala begrepp inom didaktiken och utvecklar beredskap och förmåga att analysera och förstå lärararbetets komplexitet. En del av kursen genomförs vid en fältskola. Arbetet med en praktikmapp inleds.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Valda delar ur
Hansén, S-E & Forsman, L. (2011). Allmändidaktik – vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur (kap. 1-2, 13).
Kansanen, P. (2004). Opetuksen käsitemaailma. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Kroksmark, T. (2011). Den tidlösa pedagogiken. Lund: Studentlitteratur.
Långström, S. & Viklund, U. (2011). Praktisk lärarkunskap. Lund: Studentlitteratur (del II: metoder och arbetssätt).
Läroplan 2016. Utkast till grunderna för läroplanen. Utbildningsstyrelsen.
Uusikylä, K. & Atjonen, P. (2000). Didaktiikan perusteet. Helsinki. WSOY.
Eventuell tilläggslitteratur enligt lärarens anvisningar.

Vitsordsskala

H-5

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav.

Anmälningstid

24.12.2022 - 22.01.2023

Tajmning

23.01.2023 - 15.05.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Camilla Cederholm
Grupper
  • UMS22DMP-J
    Musikpedagog (YH), h22, dagstudier
  • UMS21DSP-J
    Scenkonstpedagog (YH), ht21, dagstudier

Lärandemål

Efter genomgången kurs förväntas studerande uppvisa grundläggande kunskap om undervisning och lärande genom att

- redovisa för didaktiska grundfrågor i planeringen av undervisning

- använda läroplanen som grund för lärararbete

- reflektera över lagstiftning som grund för läraruppdraget

- beskriva och analysera lärararbetets komplexitet

- observera, beskriva och reflektera över lärararbetet vid en fältskola

- identifiera och analysera pedagogisk användning av medier i undervisning

- kunna använda sin praktikmapp för dokumentation av praktiker

Innehåll

Att studerande får inblick i ett lärarperspektiv på undervisning och lärande, tillägnar sig centrala begrepp inom didaktiken och utvecklar beredskap och förmåga att analysera och förstå lärararbetets komplexitet. En del av kursen genomförs vid en fältskola. Arbetet med en praktikmapp inleds.

Vitsordsskala

H-5

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav.