Didaktik IPoäng (5 sp)
Kod: MS22PD04
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studerande uppvisa grundläggande kunskap om undervisning och lärande genom att
- redovisa för didaktiska grundfrågor i planeringen av undervisning
- använda läroplanen som grund för lärararbete
- reflektera över lagstiftning som grund för läraruppdraget
- beskriva och analysera lärararbetets komplexitet
- observera, beskriva och reflektera över lärararbetet vid en fältskola
- identifiera och analysera pedagogisk användning av medier i undervisning
- kunna använda sin praktikmapp för dokumentation av praktiker
Studieperiodens (kursens) innehåll
Att studerande får inblick i ett lärarperspektiv på undervisning och lärande, tillägnar sig centrala begrepp inom didaktiken och utvecklar beredskap och förmåga att analysera och förstå lärararbetets komplexitet. En del av kursen genomförs vid en fältskola. Arbetet med en praktikmapp inleds.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav.
Läromaterial
Valda delar ur
Hansén, S-E & Forsman, L. (2011). Allmändidaktik vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur (kap. 1-2, 13).
Kansanen, P. (2004). Opetuksen käsitemaailma. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Kroksmark, T. (2011). Den tidlösa pedagogiken. Lund: Studentlitteratur.
Långström, S. & Viklund, U. (2011). Praktisk lärarkunskap. Lund: Studentlitteratur (del II: metoder och arbetssätt).
Läroplan 2016. Utkast till grunderna för läroplanen. Utbildningsstyrelsen.
Uusikylä, K. & Atjonen, P. (2000). Didaktiikan perusteet. Helsinki. WSOY.
Eventuell tilläggslitteratur enligt lärarens anvisningar.
Anmälningstid
02.12.2024 - 30.03.2025
Tajmning
01.01.2025 - 31.05.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Jakobstad
Undervisningsspråk
- Svenska
Lärare
- Camilla Cederholm
Lärare
Marcus Söderström
Grupper
-
UMS23DMP-JMusikpedagog (YH), h23, dagstudier
-
UMS23DSP-JScenkonstpedagog (YH), ht23, dagstudier
-
UMS24DMP-JMusikpedagog (YH), h24, dagstudier
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studerande uppvisa grundläggande kunskap om undervisning och lärande genom att
- redovisa för didaktiska grundfrågor i planeringen av undervisning
- använda läroplanen som grund för lärararbete
- reflektera över lagstiftning som grund för läraruppdraget
- beskriva och analysera lärararbetets komplexitet
- observera, beskriva och reflektera över lärararbetet vid en fältskola
- identifiera och analysera pedagogisk användning av medier i undervisning
- kunna använda sin praktikmapp för dokumentation av praktiker
Innehåll
Att studerande får inblick i ett lärarperspektiv på undervisning och lärande, tillägnar sig centrala begrepp inom didaktiken och utvecklar beredskap och förmåga att analysera och förstå lärararbetets komplexitet. En del av kursen genomförs vid en fältskola. Arbetet med en praktikmapp inleds.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Valda delar ur
Hansén, S-E & Forsman, L. (2011). Allmändidaktik vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur (kap. 1-2, 13).
Kansanen, P. (2004). Opetuksen käsitemaailma. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Kroksmark, T. (2011). Den tidlösa pedagogiken. Lund: Studentlitteratur.
Långström, S. & Viklund, U. (2011). Praktisk lärarkunskap. Lund: Studentlitteratur (del II: metoder och arbetssätt).
Läroplan 2016. Utkast till grunderna för läroplanen. Utbildningsstyrelsen.
Uusikylä, K. & Atjonen, P. (2000). Didaktiikan perusteet. Helsinki. WSOY.
Eventuell tilläggslitteratur enligt lärarens anvisningar.
Vitsordsskala
H-5
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav.
Anmälningstid
24.12.2022 - 22.01.2023
Tajmning
23.01.2023 - 15.05.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Lärare
- Camilla Cederholm
Grupper
-
UMS22DMP-JMusikpedagog (YH), h22, dagstudier
-
UMS21DSP-JScenkonstpedagog (YH), ht21, dagstudier
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas studerande uppvisa grundläggande kunskap om undervisning och lärande genom att
- redovisa för didaktiska grundfrågor i planeringen av undervisning
- använda läroplanen som grund för lärararbete
- reflektera över lagstiftning som grund för läraruppdraget
- beskriva och analysera lärararbetets komplexitet
- observera, beskriva och reflektera över lärararbetet vid en fältskola
- identifiera och analysera pedagogisk användning av medier i undervisning
- kunna använda sin praktikmapp för dokumentation av praktiker
Innehåll
Att studerande får inblick i ett lärarperspektiv på undervisning och lärande, tillägnar sig centrala begrepp inom didaktiken och utvecklar beredskap och förmåga att analysera och förstå lärararbetets komplexitet. En del av kursen genomförs vid en fältskola. Arbetet med en praktikmapp inleds.
Vitsordsskala
H-5
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav.