Hoppa till innehåll

Ämnesdidaktik 2: processbyggd scenkonstPoäng (5 sp)

Kod: SP25PD08

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:

- Kan identifiera och beskriva olika metoder för processbyggd scenkonst och kollektivt skapande, inklusive improvisation, ensemblearbete och devising-processer.
- Kan förklara scenkonsthistoriska rörelser och deras påverkan på kollektivt skapande. Analysera hur olika kulturella och samhälleliga faktorer påverkar teaterproduktioner.
- Behärskar ett flertal metoder anknytna devising som utforskande metod i scenisk gestaltning
- Kan tillämpa tekniker för devising, såsom brainstorming, skapande av karaktärer och gestaltning av scener.
- Kan analysera och utvärdera olika dramaturgiska val inom kollektivt skapande scenkonst. Kritiskt granska och förbättra egna och andras arbete.
- Kan leda processer som utmynnar i sceniskt material genom kollektivt arbete skapat av och med gruppen i fråga.
- Behärskar utvärdera etiska och estetiska aspekter av kollektivt skapande scenkonst. Kunna reflektera över hur teater kan påverka samhället och individer.
- Visar öppenhet, samarbete och respekt gentemot kollegor i en devising-process. Anpassa sig till förändringar och vara beredd att ompröva idéer.

Studieperiodens (kursens) innehåll

Metoder för kollektivt skapande och processbyggd scenkonst
Scenkonsthistoriska rörelser och dess inverkan på kollektivt skapandeprocesser
Tekniker för devising
Analys av dramaturgiska val
Pedagogisk ledning av kollektiv skapande processer

Förkunskapskrav

Ämnesdiaktik 1, 2 och undervisningsövning 1, Regi

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
- returnerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information