Undervisningsövning 2 (processbyggd scenkonst)Poäng (5 sp)
Kod: SP25PD09
Poäng
5 sp
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- Integrera teori och praktik i den pedagogiska verksamheten genom att visa på didaktiska variationer, analytisk och kritisk problemlösning, kreativa lösningar och inre reflektion. 
- Ha erfarenhet av att leda gruppundervisning 
- Kommunicera och reflektera kring undervisningsprocessen och konsekvenserna av olika 
handlingsalternativ i gruppundervisning  
- I det praktiska arbetet visa på en ökad analytisk medvetenhet om sin förmåga att värdera, ifrågasätta och förändra den egna yrkespraktiken och den egna professionella utvecklingen som scenkonstpedagog. 
- Kan se den enskilda människan och dess behov för sceniskt arbete.
- Har en praktisk och teoretisk förståelse för scenkonstundervisning på olika nivåer, ändamål och målgrupper.
-  Har de praktiska färdigheter som behövs för att kunna planera och genomföra lektioner baserat på kollektivt skapande-processer. 
-  Kan använda olika pedagogiska metoder för att engagera deltagarna
-  Kan planera tidsenligt, innehållsenligt och realistiskt på basen av de givna omständigheterna
- Kan se varje människa, varje funktion och varje roll som en viktig del av helheten
- Kan samarbeta med andra lärare och kollegor för att utveckla undervisningsmetoder och material. Visar flexibilitet och anpassningsförmåga.
Studieperiodens (kursens) innehåll
Undervisning med övningselever/ deltagare på fördjupad nivå genom gruppundervisning. 
10 x 60-90 min 
Styrkor och svagheter i det egna ledarskapet
Dramaturgisk tänkande
Planering, utvördering och genomförande
Alternativa ledningsstilar och pedagogiska reaktioner i krissituationer
Förkunskapskrav
Ämnesdidaktik 1-3 och undervisningsövning 1
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkänt motsvarar minst vitsordet 3 
Den studerande 
- deltar aktivt i undervisningen 
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ 
- returnerar givna uppgifter i tid 
- behärskar studieavsnittets innehåll 
- skaffar självständigt information
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Graham.S&Hoggett.S. The Frantic assembly: book of devising theatre. 2009. New York: Routledge
Robinson.D. A practical guide to ensemble devising. 2015. New York: Palgrave
Swale.J. Drama games for devising. 2012. London: Nick Hern Books
Bennathan.J. Making Theatre. 2013. London: Nick Herns books Limited