Undervisningsövning 2 (processbyggd scenkonst)Poäng (5 sp)
Kod: SP25PD09
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- Integrera teori och praktik i den pedagogiska verksamheten genom att visa på didaktiska variationer, analytisk och kritisk problemlösning, kreativa lösningar och inre reflektion.
- Ha erfarenhet av att leda gruppundervisning
- Kommunicera och reflektera kring undervisningsprocessen och konsekvenserna av olika
handlingsalternativ i gruppundervisning
- I det praktiska arbetet visa på en ökad analytisk medvetenhet om sin förmåga att värdera, ifrågasätta och förändra den egna yrkespraktiken och den egna professionella utvecklingen som scenkonstpedagog.
- Kan se den enskilda människan och dess behov för sceniskt arbete.
- Har en praktisk och teoretisk förståelse för scenkonstundervisning på olika nivåer, ändamål och målgrupper.
- Har de praktiska färdigheter som behövs för att kunna planera och genomföra lektioner baserat på kollektivt skapande-processer.
- Kan använda olika pedagogiska metoder för att engagera deltagarna
- Kan planera tidsenligt, innehållsenligt och realistiskt på basen av de givna omständigheterna
- Kan se varje människa, varje funktion och varje roll som en viktig del av helheten
- Kan samarbeta med andra lärare och kollegor för att utveckla undervisningsmetoder och material. Visar flexibilitet och anpassningsförmåga.
Studieperiodens (kursens) innehåll
Undervisning med övningselever/ deltagare på fördjupad nivå genom gruppundervisning.
10 x 60-90 min
Styrkor och svagheter i det egna ledarskapet
Dramaturgisk tänkande
Planering, utvördering och genomförande
Alternativa ledningsstilar och pedagogiska reaktioner i krissituationer
Förkunskapskrav
Ämnesdidaktik 1-3 och undervisningsövning 1
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
Den studerande
- deltar aktivt i undervisningen
- utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
- returnerar givna uppgifter i tid
- behärskar studieavsnittets innehåll
- skaffar självständigt information
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Graham.S&Hoggett.S. The Frantic assembly: book of devising theatre. 2009. New York: Routledge
Robinson.D. A practical guide to ensemble devising. 2015. New York: Palgrave
Swale.J. Drama games for devising. 2012. London: Nick Hern Books
Bennathan.J. Making Theatre. 2013. London: Nick Herns books Limited