MikrokontrollerteknikPoäng (6 sp)
Kod: ELA22AD02
Poäng
6 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande kan:
- förklara skillnaden på lågnivå- och högnivåprogrammerade mikrokontrollerbaserade system
- definiera behovet av registerkonfiguration utgående från tillämpning
- definiera behovet av avbrottsfunktionalitet utgående från tillämpning
- beskriva för- och nackdelar med mikrokontrollerbaserade system utgående från tillämpning
- skapa interaktiva mikrokontrollerbaserade tillämpningar
- optimera prestandan med hjälp av avbrottsstyrda rutiner
- använda, beskriva och visualisera fakta ur befintliga referensdokument
- kommunicera med extern utrustning
- utföra relevanta val av metodik vid konstruktion av tillämpning
- motivera valet av program- och registerstruktur
- välja relevant teknik utgående från tillämpning
Studieperiodens (kursens) innehåll
Mikroprokontrollerns uppbyggnad
Lågnivåprogrammering på binär nivå och avbrottsfunktioner:
- klockstyrning
- A/D-omvandling
- kommunikation
C-programmering och avbrottsfunktioner:
- klockstyrning
- A/D-omvandling
- kommunikation
- syntes av signaler
- analys av signaler
Förkunskapskrav
Digitalteknik
Grunderna i programmering
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Besitter grundläggande kunskap om mikrokontrollern samt om dess funktion och uppbyggnad
Besitter grundläggande kunskaperna i lågnivå- och C-programmering i mikrokontrollermiljöer
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Är väl förtrogen med mikroprocessorers funktion och uppbyggnad
Har god kännedom om hur man programmerar mikrokontroller-baserade system
Är väl förtrogen med användning av avbrottsstyrda rutiner
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Har utmärkt insikter i mikroprocessorers funktion och uppbyggnad
Kan självständigt göra avancerade tillämpningar för mikrokontroller-baserade system
Inser referensdokumentationens betydelse och besitter förmågan att med dess hjälp skapa funktionalitet
Omfattar innovativa lösningar i kursportfolien
Läromaterial
Eget kompendium
Databöcker och referensdokument
Anmälningstid
01.12.2024 - 12.01.2025
Tajmning
06.01.2025 - 30.03.2025
Antal studiepoäng
6 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i el- och automationsteknik
Lärare
- Roger Mäntylä
Lärare
Ronnie Sundsten
Grupper
- ELA22-A (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
ELA22D-VIngenjör (YH), el- och automationsteknik, 2022, dagstudier
Smågrupper
- ELA22-A
Lärandemål
Studerande kan:
- förklara skillnaden på lågnivå- och högnivåprogrammerade mikrokontrollerbaserade system
- definiera behovet av registerkonfiguration utgående från tillämpning
- definiera behovet av avbrottsfunktionalitet utgående från tillämpning
- beskriva för- och nackdelar med mikrokontrollerbaserade system utgående från tillämpning
- skapa interaktiva mikrokontrollerbaserade tillämpningar
- optimera prestandan med hjälp av avbrottsstyrda rutiner
- använda, beskriva och visualisera fakta ur befintliga referensdokument
- kommunicera med extern utrustning
- utföra relevanta val av metodik vid konstruktion av tillämpning
- motivera valet av program- och registerstruktur
- välja relevant teknik utgående från tillämpning
Innehåll
Mikroprokontrollerns uppbyggnad
Lågnivåprogrammering på binär nivå och avbrottsfunktioner:
- klockstyrning
- A/D-omvandling
- kommunikation
C-programmering och avbrottsfunktioner:
- klockstyrning
- A/D-omvandling
- kommunikation
- syntes av signaler
- analys av signaler
Tid och plats
Period 3-4 (v. 1-13)
Wolffskavägen 33
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Kurskompendium
Kompletterande material
Referensdokument (Atmega644P)
Undervisningsmetoder
Föreläsningar/handledd undervisning
Laborationsuppgifter
Självstudier
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursexamination 1 veckor efter avslutad kurs.
Kursens examination utgörs av inlämnad portfoliedokumentation och test.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Inga alternativa prestationssätt. Kräver närvaro p.g.a. tillgång till laborationsutrustning.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Laborationsuppgifterna och deras dokumentering utförs i form av eget arbete på lektionstid och på egen tid.
Periodisering av innehållet
v. 1-13
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Besitter grundläggande kunskap om mikrokontrollern samt om dess funktion och uppbyggnad
Besitter grundläggande kunskaperna i lågnivå- och C-programmering i mikrokontrollermiljöer
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Är väl förtrogen med mikroprocessorers funktion och uppbyggnad
Har god kännedom om hur man programmerar mikrokontroller-baserade system
Är väl förtrogen med användning av avbrottsstyrda rutiner
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Har utmärkt insikter i mikroprocessorers funktion och uppbyggnad
Kan självständigt göra avancerade tillämpningar för mikrokontroller-baserade system
Inser referensdokumentationens betydelse och besitter förmågan att med dess hjälp skapa funktionalitet
Omfattar innovativa lösningar i kursportfolien
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen bedöms enligt laborationsuppgiftens resultat och tillhörande dokumentation samt testresultat.
Underkänd (0)
Mindre än 40% av kurspoängen.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
40% - 63% av kurspoängen.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
64% - 87% av kurspoängen.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Minst 88% av kurspoängen.
Förkunskapskrav
Digitalteknik
Grunderna i programmering