Ledarskap och arbetsrättPoäng (5 sp)
Kod: PRE22EN02
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande har efter avlagd kurs grundläggande kunskaper i vardagspsykologi och en insikt i vad som krävs för att leda människor i arbetslivet. Den studerande har även grundläggande insikter i arbetslagstiftningen.
Studieperiodens (kursens) innehåll
Vardagspsykologi och beteendevetenskap som grund för ledarskapspraktiker på arbetsledar eller team-ledarnivå.
En genomgång av de grundläggande ledarskapsteorierna.
Att leda individer, team i olika typer av organisationer
Om motivation, utvecklingsarbete och uppföljning.
Om anställningsförfarandet jämte psykologiska test.
Arbetsavtalslagen och arbetstidslagen.
Förkunskapskrav
-inga krav på förkunskap.
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Den studerande
- kan beskriva det interaktiva förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare.
- känner till arbetsledarens roll när det gäller att åstadkomma resultat och utveckla en verksamhet.
- känner till arbetsledarens behov av både tekniskt, juridiskt och socialt kunnande.
- känner till att de flesta arbetsmiljöer i dag på sätt eller annat har anknytning till internationell verksamhet.
- känner till aktörer som arbetsledare arbetar med i vardagen, såsom fackförbund, arbetshälsovård och utbildningsproducenter.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Den studerande
- kan i stora drag beskriva arbetsledningens uppgifter i ett producerande eller tjänsteproducerande företag.
- förstår vikten av arbetsledarens initiativrikedom och uppföljning av verksamheten med hjälp av olika mätare och nyckeltal. Inser vikten av att söka goda exempel i sin branch eller utanför denna.
- förstår sitt behov av både tekniskt, juridiskt och socialt kunnande.
- förstår skillnaden i arbetsgivarens och arbetstagarens perspektiv på arbetslivet. Känner till arbetslagstiftningens centrala innehåll.
- förstår betydelsen av rapportering och kommunikation inom arbetsledning. Har kännedom om kulturella särdrag hos olika medarbetare.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Den studerande
- hittar, känner till och kan göra grundläggande tolkningar av arbetstidslagstiftning och kollektivavtal.
- förstår arbetsledarens aktiva roll i att ständigt utveckla och förbättra en verksamhet.
- kan upparbeta grunderna för rapportering inom en avdelning.
- kan identifiera motivationsfaktorer och ha synpunkter på hur dessa kan förbättras.
- förstår vikten av att fördomsfritt inkludera olika grupper i arbetsgemenskapen.
- känner till olika aktörers specialområden i en arbetsledares nätverk.
- känner till grunder för medarbetarskap och delat ledarskap.
Läromaterial
Se aktuell utförandeplan.
Anmälningstid
15.06.2024 - 02.10.2024
Tajmning
25.09.2024 - 03.11.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Undervisningsspråk
- Svenska
Lärare
- Mikael Tätting
Lärare
Matts Nickull
Grupper
-
ÖH22FLEXINGÖppna YH, Flexibelt till Ingenjör
Lärandemål
Studerande har efter avlagd kurs grundläggande kunskaper i vardagspsykologi och en insikt i vad som krävs för att leda människor i arbetslivet. Den studerande har även grundläggande insikter i arbetslagstiftningen.
Innehåll
Vardagspsykologi och beteendevetenskap som grund för ledarskapspraktiker på arbetsledar eller team-ledarnivå.
En genomgång av de grundläggande ledarskapsteorierna.
Att leda individer, team i olika typer av organisationer
Om motivation, utvecklingsarbete och uppföljning.
Om anställningsförfarandet jämte psykologiska test.
Arbetsavtalslagen och arbetstidslagen.
Tid och plats
Enligt Schema
Studiematerial och rekommenderad litteratur
- Föreläsningsmaterial
- Egna anteckningar
- Yukl, Gary A. - Ledarskap i organisationer
- Finlex
Undervisningsmetoder
- Föreläsningar
- Eget arbete / egna föreläsningar
- Självstudier
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
2 Tenter, 1 i ledarskap och 1 i arbetsrätt
Förverkligandets alternativa prestationssätt
- Inspelningar / Webföreläsningar
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studerandes förväntas närvara på föreläsningarna och delta aktivt
Självstudier är en stor del av kursen
Periodisering av innehållet
Kursen är indelad i två delar, Ledarskap och arbetsrätt. Kursen börjar med ledarskapsdelen och fortsätter med arbetsrätt då vi kommit överens om datum. Datumen uppdateras i moodle enligt överenskommelse
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Den studerande
- kan beskriva det interaktiva förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare.
- känner till arbetsledarens roll när det gäller att åstadkomma resultat och utveckla en verksamhet.
- känner till arbetsledarens behov av både tekniskt, juridiskt och socialt kunnande.
- känner till att de flesta arbetsmiljöer i dag på sätt eller annat har anknytning till internationell verksamhet.
- känner till aktörer som arbetsledare arbetar med i vardagen, såsom fackförbund, arbetshälsovård och utbildningsproducenter.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Den studerande
- kan i stora drag beskriva arbetsledningens uppgifter i ett producerande eller tjänsteproducerande företag.
- förstår vikten av arbetsledarens initiativrikedom och uppföljning av verksamheten med hjälp av olika mätare och nyckeltal. Inser vikten av att söka goda exempel i sin branch eller utanför denna.
- förstår sitt behov av både tekniskt, juridiskt och socialt kunnande.
- förstår skillnaden i arbetsgivarens och arbetstagarens perspektiv på arbetslivet. Känner till arbetslagstiftningens centrala innehåll.
- förstår betydelsen av rapportering och kommunikation inom arbetsledning. Har kännedom om kulturella särdrag hos olika medarbetare.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Den studerande
- hittar, känner till och kan göra grundläggande tolkningar av arbetstidslagstiftning och kollektivavtal.
- förstår arbetsledarens aktiva roll i att ständigt utveckla och förbättra en verksamhet.
- kan upparbeta grunderna för rapportering inom en avdelning.
- kan identifiera motivationsfaktorer och ha synpunkter på hur dessa kan förbättras.
- förstår vikten av att fördomsfritt inkludera olika grupper i arbetsgemenskapen.
- känner till olika aktörers specialområden i en arbetsledares nätverk.
- känner till grunder för medarbetarskap och delat ledarskap.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Skala 0-5
Bedömning görs separat på ledarskap och separat på arbetsrätt
Underkänd (0)
Ogjort inlämningsuppgift(er) och/eller tent(er)
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande kan grundläggande teorier i ledarskap
Studerande förstår grundläggande lagstiftning i arbetsrätt
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande kan förklara olika teorier i ledarskap
Studerande förstår lagstiftning i arbetsrätt och kan hänvisa till lagstiftning
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande kan förklara olika teorier i ledarskap och anpassa sin egna ledarstil till en vald teori
Studerande förstår lagstiftning i arbetsrätt och kan hänvisa till lagstiftning och kan exemplifiera med pratkiska exempel
Förkunskapskrav
-inga krav på förkunskap.
Anmälningstid
15.06.2024 - 22.09.2024
Tajmning
02.09.2024 - 22.12.2024
Antal studiepoäng
4 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i produktionsekonomi
Lärare
- Mikael Tätting
Lärare
Roger Nylund
Grupper
-
PRE22D-VIngenjör (YH), produktionsekonomi, 2022 dagstudier
Lärandemål
Studerande har efter avlagd kurs grundläggande kunskaper i vardagspsykologi och en insikt i vad som krävs för att leda människor i arbetslivet. Den studerande har även grundläggande insikter i arbetslagstiftningen.
Innehåll
Vardagspsykologi och beteendevetenskap som grund för ledarskapspraktiker på arbetsledar eller team-ledarnivå.
En genomgång av de grundläggande ledarskapsteorierna.
Att leda individer, team i olika typer av organisationer
Om motivation, utvecklingsarbete och uppföljning.
Om anställningsförfarandet jämte psykologiska test.
Arbetsavtalslagen och arbetstidslagen.
Tid och plats
Enligt Schema
Studiematerial och rekommenderad litteratur
- Föreläsningsmaterial
- Egna anteckningar
- Yukl, Gary A. - Ledarskap i organisationer
- Finlex
Undervisningsmetoder
- Föreläsningar
- Eget arbete / egna föreläsningar
- Självstudier
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
2 Tenter, 1 i ledarskap och 1 i arbetsrätt
Förverkligandets alternativa prestationssätt
- Inspelningar / Webföreläsningar
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studerandes förväntas närvara på föreläsningarna och delta aktivt
Självstudier är en stor del av kursen
Periodisering av innehållet
Kursen är indelad i två delar, Ledarskap och arbetsrätt. Kursen börjar med ledarskapsdelen och fortsätter med arbetsrätt då vi kommit överens om datum. Datumen uppdateras i moodle enligt överenskommelse
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Den studerande
- kan beskriva det interaktiva förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare.
- känner till arbetsledarens roll när det gäller att åstadkomma resultat och utveckla en verksamhet.
- känner till arbetsledarens behov av både tekniskt, juridiskt och socialt kunnande.
- känner till att de flesta arbetsmiljöer i dag på sätt eller annat har anknytning till internationell verksamhet.
- känner till aktörer som arbetsledare arbetar med i vardagen, såsom fackförbund, arbetshälsovård och utbildningsproducenter.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Den studerande
- kan i stora drag beskriva arbetsledningens uppgifter i ett producerande eller tjänsteproducerande företag.
- förstår vikten av arbetsledarens initiativrikedom och uppföljning av verksamheten med hjälp av olika mätare och nyckeltal. Inser vikten av att söka goda exempel i sin branch eller utanför denna.
- förstår sitt behov av både tekniskt, juridiskt och socialt kunnande.
- förstår skillnaden i arbetsgivarens och arbetstagarens perspektiv på arbetslivet. Känner till arbetslagstiftningens centrala innehåll.
- förstår betydelsen av rapportering och kommunikation inom arbetsledning. Har kännedom om kulturella särdrag hos olika medarbetare.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Den studerande
- hittar, känner till och kan göra grundläggande tolkningar av arbetstidslagstiftning och kollektivavtal.
- förstår arbetsledarens aktiva roll i att ständigt utveckla och förbättra en verksamhet.
- kan upparbeta grunderna för rapportering inom en avdelning.
- kan identifiera motivationsfaktorer och ha synpunkter på hur dessa kan förbättras.
- förstår vikten av att fördomsfritt inkludera olika grupper i arbetsgemenskapen.
- känner till olika aktörers specialområden i en arbetsledares nätverk.
- känner till grunder för medarbetarskap och delat ledarskap.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Skala 0-5
Bedömning görs separat på ledarskap och separat på arbetsrätt
Underkänd (0)
Ogjort inlämningsuppgift(er) och/eller tent(er)
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande kan grundläggande teorier i ledarskap
Studerande förstår grundläggande lagstiftning i arbetsrätt
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande kan förklara olika teorier i ledarskap
Studerande förstår lagstiftning i arbetsrätt och kan hänvisa till lagstiftning
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande kan förklara olika teorier i ledarskap och anpassa sin egna ledarstil till en vald teori
Studerande förstår lagstiftning i arbetsrätt och kan hänvisa till lagstiftning och kan exemplifiera med pratkiska exempel
Förkunskapskrav
-inga krav på förkunskap.
Anmälningstid
15.06.2024 - 22.09.2024
Tajmning
01.08.2024 - 03.11.2024
Antal studiepoäng
4 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 33
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning i maskin- och produktionsteknik
Lärare
- Mikael Tätting
- Mikael Tätting
Lärare
Kaj Rintanen
Grupper
- MAP22-K (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
- MAP22-D (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
- MAP22-B (Storlek: 40. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
MAP22D-VIngenjör (YH), maskin- och produktionsteknik, 2022 dagstudier
Smågrupper
- MAP22-K
- MAP22-D
- MAP22-B
Lärandemål
Studerande har efter avlagd kurs grundläggande kunskaper i vardagspsykologi och en insikt i vad som krävs för att leda människor i arbetslivet. Den studerande har även grundläggande insikter i arbetslagstiftningen.
Innehåll
Vardagspsykologi och beteendevetenskap som grund för ledarskapspraktiker på arbetsledar eller team-ledarnivå.
En genomgång av de grundläggande ledarskapsteorierna.
Att leda individer, team i olika typer av organisationer
Om motivation, utvecklingsarbete och uppföljning.
Om anställningsförfarandet jämte psykologiska test.
Arbetsavtalslagen och arbetstidslagen.
Tid och plats
Enligt Schema
Studiematerial och rekommenderad litteratur
- Föreläsningsmaterial
- Egna anteckningar
- Yukl, Gary A. - Ledarskap i organisationer
- Finlex
Undervisningsmetoder
- Föreläsningar
- Eget arbete / egna föreläsningar
- Självstudier
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
2 Tenter, 1 i ledarskap och 1 i arbetsrätt
Förverkligandets alternativa prestationssätt
- Inspelningar / Webföreläsningar
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studerandes förväntas närvara på föreläsningarna och delta aktivt
Självstudier är en stor del av kursen
Periodisering av innehållet
Kursen är indelad i två delar, Ledarskap och arbetsrätt. Kursen börjar med ledarskapsdelen och fortsätter med arbetsrätt då vi kommit överens om datum. Datumen uppdateras i moodle enligt överenskommelse
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Den studerande
- kan beskriva det interaktiva förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare.
- känner till arbetsledarens roll när det gäller att åstadkomma resultat och utveckla en verksamhet.
- känner till arbetsledarens behov av både tekniskt, juridiskt och socialt kunnande.
- känner till att de flesta arbetsmiljöer i dag på sätt eller annat har anknytning till internationell verksamhet.
- känner till aktörer som arbetsledare arbetar med i vardagen, såsom fackförbund, arbetshälsovård och utbildningsproducenter.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Den studerande
- kan i stora drag beskriva arbetsledningens uppgifter i ett producerande eller tjänsteproducerande företag.
- förstår vikten av arbetsledarens initiativrikedom och uppföljning av verksamheten med hjälp av olika mätare och nyckeltal. Inser vikten av att söka goda exempel i sin branch eller utanför denna.
- förstår sitt behov av både tekniskt, juridiskt och socialt kunnande.
- förstår skillnaden i arbetsgivarens och arbetstagarens perspektiv på arbetslivet. Känner till arbetslagstiftningens centrala innehåll.
- förstår betydelsen av rapportering och kommunikation inom arbetsledning. Har kännedom om kulturella särdrag hos olika medarbetare.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Den studerande
- hittar, känner till och kan göra grundläggande tolkningar av arbetstidslagstiftning och kollektivavtal.
- förstår arbetsledarens aktiva roll i att ständigt utveckla och förbättra en verksamhet.
- kan upparbeta grunderna för rapportering inom en avdelning.
- kan identifiera motivationsfaktorer och ha synpunkter på hur dessa kan förbättras.
- förstår vikten av att fördomsfritt inkludera olika grupper i arbetsgemenskapen.
- känner till olika aktörers specialområden i en arbetsledares nätverk.
- känner till grunder för medarbetarskap och delat ledarskap.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Skala 0-5
Bedömning görs separat på ledarskap och separat på arbetsrätt
Underkänd (0)
Ogjort inlämningsuppgift(er) och/eller tent(er)
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande kan grundläggande teorier i ledarskap
Studerande förstår grundläggande lagstiftning i arbetsrätt
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande kan förklara olika teorier i ledarskap
Studerande förstår lagstiftning i arbetsrätt och kan hänvisa till lagstiftning
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande kan förklara olika teorier i ledarskap och anpassa sin egna ledarstil till en vald teori
Studerande förstår lagstiftning i arbetsrätt och kan hänvisa till lagstiftning och kan exemplifiera med pratkiska exempel
Förkunskapskrav
-inga krav på förkunskap.