VerkstadsteknikPoäng (3 sp)
Kod: MAP18BT04
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande känna till de mest grundläggande faktorerna man bör känna till vid planering och drift av en verkstad i ett bilhus.
Studieperiodens (kursens) innehåll
Aktuell konsumentlagstiftning samt faktorer att beakta vid planering av och drift av verkstadsverksamhet s.s fastighetsplanering, ekonomiska faktorer och HR frågor.
Förkunskapskrav
- Inga
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Kan på ett tillfredsställande sätt redogöra för frågor kring konsumentlagstiftning, fastighets- och verksamhetsplanering, ekonomi samt HR-uppgifter i en bilverkstad.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Behärska konsumentlagstiftningen så att aktuella caseuppgifter kan lösas korrekt. Har en god förståelse för verksamheten och ekonomin inom bilhuset samt kan lösa HR-uppgifter.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kan utveckla frågor kring verkstadens verksamhet utgående från de huvudområden som tidigare nämts i innehållet.
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
- Aktivt deltagande i kursen
- Godkänd(a) tent(er)
- Inlämnat och presenterat eget eller grupparbete.
Läromaterial
Förutom aktuell lagstiftning presenterar föreläsaren materialet vid kursstart och under kursens gång.
Anmälningstid
01.12.2022 - 02.01.2023
Tajmning
02.01.2023 - 02.04.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för teknik och sjöfart
Undervisningsspråk
- Svenska
Lärare
- Rolf Dahlin
Lärare
Kaj Rintanen
Grupper
- MAP21-B (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
- MAP20-B (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
MAP21D-VIngenjör (YH), maskin- och produktionsteknik, 2021 dagstudier
-
MAP20D-VIngenjör (YH), maskin- och produktionsteknik, dagstudier
Smågrupper
- MAP21-B
- MAP20-B
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande känna till de mest grundläggande faktorerna man bör känna till vid planering och drift av en verkstad i ett bilhus.
Innehåll
Aktuell konsumentlagstiftning samt faktorer att beakta vid planering av och drift av verkstadsverksamhet s.s fastighetsplanering, ekonomiska faktorer och HR frågor.
Tid och plats
Vasa vårterminen 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Materialet och litteraturen tillhhandahålls av föreläsaren under kursens gång
Undervisningsmetoder
Föreläsningar och grupparbeten
Praktik- och arbetslivssamarbete
Excursioner till bilhus både för personbilar och tunga fordon i Vasanejden
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
En till två tentamina under kursens gång. Omtentamen kan utföras under vårterminen i samband med allänt omtentamenstillfälle
Studerandes tidsanvändning och belastning
Deltagande i föreläsningar, utförande av grupparbete
Periodisering av innehållet
- Verkstadsplanering
- Konsumentskydd i verkstadsverksamhet
- Lönsamhet i verksamheten
- Lönesystem
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kan på ett tillfredsställande sätt redogöra för frågor kring konsumentlagstiftning, fastighets- och verksamhetsplanering, ekonomi samt HR-uppgifter i en bilverkstad.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Behärska konsumentlagstiftningen så att aktuella caseuppgifter kan lösas korrekt. Har en god förståelse för verksamheten och ekonomin inom bilhuset samt kan lösa HR-uppgifter.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kan utveckla frågor kring verkstadens verksamhet utgående från de huvudområden som tidigare nämts i innehållet.
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
- Aktivt deltagande i kursen
- Godkänd(a) tent(er)
- Inlämnat och presenterat eget eller grupparbete.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tenter och grupparnbeten samt närvaron på lektioner bedöms.
Underkänd (0)
- Mindre än 30% av maxpoängen i tenter
- Grupparbetet inte godkänt och presenterat
- Inte deltagit i föreläsningar.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kan på ett tillfredsställande sätt redogöra för frågor kring konsumentlagstiftning, HR-frågor och ekonomi i en bilverkstad
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Behärskar konsumentlagstiftningen så att aktuella caseuppgifter kan lösas korrekt.
Har en god förståelse för ekonomin inom ett bilhus kan lösa HR-uppgifter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kan utveckla frågor kring verkstadens verksamhet enligt områden som tidigare nämnts
Förkunskapskrav
- Inga