Hoppa till innehåll

VerkstadsteknikPoäng (3 sp)

Kod: MAP18BT04

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande känna till de mest grundläggande faktorerna man bör känna till vid planering och drift av en verkstad i ett bilhus.

Studieperiodens (kursens) innehåll

Aktuell konsumentlagstiftning samt faktorer att beakta vid planering av och drift av verkstadsverksamhet s.s fastighetsplanering, ekonomiska faktorer och HR frågor.

Förkunskapskrav

- Inga

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Kan på ett tillfredsställande sätt redogöra för frågor kring konsumentlagstiftning, fastighets- och verksamhetsplanering, ekonomi samt HR-uppgifter i en bilverkstad.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Behärska konsumentlagstiftningen så att aktuella caseuppgifter kan lösas korrekt. Har en god förståelse för verksamheten och ekonomin inom bilhuset samt kan lösa HR-uppgifter.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kan utveckla frågor kring verkstadens verksamhet utgående från de huvudområden som tidigare nämts i innehållet.

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

- Aktivt deltagande i kursen
- Godkänd(a) tent(er)
- Inlämnat och presenterat eget eller grupparbete.

Läromaterial

Förutom aktuell lagstiftning presenterar föreläsaren materialet vid kursstart och under kursens gång.

Anmälningstid

01.12.2022 - 02.01.2023

Tajmning

02.01.2023 - 02.04.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Rolf Dahlin
Lärare

Kaj Rintanen

Grupper
  • MAP21-B (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
  • MAP20-B (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
Grupper
  • MAP21D-V
    Ingenjör (YH), maskin- och produktionsteknik, 2021 dagstudier
  • MAP20D-V
    Ingenjör (YH), maskin- och produktionsteknik, dagstudier
Smågrupper
  • MAP21-B
  • MAP20-B

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande känna till de mest grundläggande faktorerna man bör känna till vid planering och drift av en verkstad i ett bilhus.

Innehåll

Aktuell konsumentlagstiftning samt faktorer att beakta vid planering av och drift av verkstadsverksamhet s.s fastighetsplanering, ekonomiska faktorer och HR frågor.

Tid och plats

Vasa vårterminen 2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Materialet och litteraturen tillhhandahålls av föreläsaren under kursens gång

Undervisningsmetoder

Föreläsningar och grupparbeten

Praktik- och arbetslivssamarbete

Excursioner till bilhus både för personbilar och tunga fordon i Vasanejden

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

En till två tentamina under kursens gång. Omtentamen kan utföras under vårterminen i samband med allänt omtentamenstillfälle

Studerandes tidsanvändning och belastning

Deltagande i föreläsningar, utförande av grupparbete

Periodisering av innehållet

- Verkstadsplanering
- Konsumentskydd i verkstadsverksamhet
- Lönsamhet i verksamheten
- Lönesystem

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kan på ett tillfredsställande sätt redogöra för frågor kring konsumentlagstiftning, fastighets- och verksamhetsplanering, ekonomi samt HR-uppgifter i en bilverkstad.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Behärska konsumentlagstiftningen så att aktuella caseuppgifter kan lösas korrekt. Har en god förståelse för verksamheten och ekonomin inom bilhuset samt kan lösa HR-uppgifter.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kan utveckla frågor kring verkstadens verksamhet utgående från de huvudområden som tidigare nämts i innehållet.

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

- Aktivt deltagande i kursen
- Godkänd(a) tent(er)
- Inlämnat och presenterat eget eller grupparbete.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tenter och grupparnbeten samt närvaron på lektioner bedöms.

Underkänd (0)

- Mindre än 30% av maxpoängen i tenter
- Grupparbetet inte godkänt och presenterat
- Inte deltagit i föreläsningar.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kan på ett tillfredsställande sätt redogöra för frågor kring konsumentlagstiftning, HR-frågor och ekonomi i en bilverkstad

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Behärskar konsumentlagstiftningen så att aktuella caseuppgifter kan lösas korrekt.
Har en god förståelse för ekonomin inom ett bilhus kan lösa HR-uppgifter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kan utveckla frågor kring verkstadens verksamhet enligt områden som tidigare nämnts

Förkunskapskrav

- Inga