Hoppa till innehåll

Ledarskap och arbetsrättPoäng (5 sp)

Kod: PRE18EN02

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande har efter avlagd kurs grundläggande kunskaper i vardagspsykologi och en insikt i vad som krävs för att leda människor i arbetslivet. Den studerande har även grundläggande insikter i arbetslagstiftningen.

Studieperiodens (kursens) innehåll

Vardagspsykologi och beteendevetenskap som grund för ledarskapspraktiker på arbetsledar eller team-ledarnivå.
En genomgång av de grundläggande ledarskapsteorierna.
Att leda individer, team i olika typer av organisationer
Om motivation, utvecklingsarbete och uppföljning.
Om anställningsförfarandet jämte psykologiska test.
Arbetsavtalslagen och arbetstidslagen.

Förkunskapskrav

-inga krav på förkunskap.

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Den studerande
- kan beskriva det interaktiva förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare.
- känner till arbetsledarens roll när det gäller att åstadkomma resultat och utveckla en verksamhet.
- känner till arbetsledarens behov av både tekniskt, juridiskt och socialt kunnande.
- känner till att de flesta arbetsmiljöer i dag på sätt eller annat har anknytning till internationell verksamhet.
- känner till aktörer som arbetsledare arbetar med i vardagen, såsom fackförbund, arbetshälsovård och utbildningsproducenter.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Den studerande
- kan i stora drag beskriva arbetsledningens uppgifter i ett producerande eller tjänsteproducerande företag.
- förstår vikten av arbetsledarens initiativrikedom och uppföljning av verksamheten med hjälp av olika mätare och nyckeltal. Inser vikten av att söka goda exempel i sin branch eller utanför denna.
- förstår sitt behov av både tekniskt, juridiskt och socialt kunnande.
- förstår skillnaden i arbetsgivarens och arbetstagarens perspektiv på arbetslivet. Känner till arbetslagstiftningens centrala innehåll.
- förstår betydelsen av rapportering och kommunikation inom arbetsledning. Har kännedom om kulturella särdrag hos olika medarbetare.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Den studerande
- hittar, känner till och kan göra grundläggande tolkningar av arbetstidslagstiftning och kollektivavtal.
- förstår arbetsledarens aktiva roll i att ständigt utveckla och förbättra en verksamhet.
- kan upparbeta grunderna för rapportering inom en avdelning.
- kan identifiera motivationsfaktorer och ha synpunkter på hur dessa kan förbättras.
- förstår vikten av att fördomsfritt inkludera olika grupper i arbetsgemenskapen.
- känner till olika aktörers specialområden i en arbetsledares nätverk.
- känner till grunder för medarbetarskap och delat ledarskap.

Läromaterial

Se aktuell utförandeplan.

Anmälningstid

15.06.2023 - 03.09.2023

Tajmning

28.08.2023 - 17.12.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning i produktionsekonomi
Lärare
  • Rolf Dahlin
Grupper
  • PRE21D-V
    Ingenjör (YH), produktionsekonomi, 2021 dagstudier

Lärandemål

Studerande har efter avlagd kurs grundläggande kunskaper i vardagspsykologi och en insikt i vad som krävs för att leda människor i arbetslivet. Den studerande har även grundläggande insikter i arbetslagstiftningen.

Innehåll

Vardagspsykologi och beteendevetenskap som grund för ledarskapspraktiker på arbetsledar eller team-ledarnivå.
En genomgång av de grundläggande ledarskapsteorierna.
Att leda individer, team i olika typer av organisationer
Om motivation, utvecklingsarbete och uppföljning.
Om anställningsförfarandet jämte psykologiska test.
Arbetsavtalslagen och arbetstidslagen.

Tid och plats

Technobotnia, Vasa enligt läsordning

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Materialet presenteras vid kursstarten

Undervisningsmetoder

- Föreläsningar
- Egna arbeten (föredrag) och presentationer

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Första tenten hålls i mitten av kursen och andra tenten i slutet.

Internationella kontakter

-

Studerandes tidsanvändning och belastning

- Deltagande i föreläsningarna
- Förberdelse med eget föredrag
- Studier på egen hand och förberedelse för tenter

Periodisering av innehållet

Kursen består av dels ledarskap och dels arbetsrätt (lagstiftning om anställningsvillkor)

Tilläggsuppgifter för studerande

- Den som önskar deltaga i kursen bör också peronligen närvara vid föreläsning och anmäla sig åt föreläsaren senast inom 2 veckor från kursstarten.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Den studerande
- kan beskriva det interaktiva förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare.
- känner till arbetsledarens roll när det gäller att åstadkomma resultat och utveckla en verksamhet.
- känner till arbetsledarens behov av både tekniskt, juridiskt och socialt kunnande.
- känner till att de flesta arbetsmiljöer i dag på sätt eller annat har anknytning till internationell verksamhet.
- känner till aktörer som arbetsledare arbetar med i vardagen, såsom fackförbund, arbetshälsovård och utbildningsproducenter.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Den studerande
- kan i stora drag beskriva arbetsledningens uppgifter i ett producerande eller tjänsteproducerande företag.
- förstår vikten av arbetsledarens initiativrikedom och uppföljning av verksamheten med hjälp av olika mätare och nyckeltal. Inser vikten av att söka goda exempel i sin branch eller utanför denna.
- förstår sitt behov av både tekniskt, juridiskt och socialt kunnande.
- förstår skillnaden i arbetsgivarens och arbetstagarens perspektiv på arbetslivet. Känner till arbetslagstiftningens centrala innehåll.
- förstår betydelsen av rapportering och kommunikation inom arbetsledning. Har kännedom om kulturella särdrag hos olika medarbetare.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Den studerande
- hittar, känner till och kan göra grundläggande tolkningar av arbetstidslagstiftning och kollektivavtal.
- förstår arbetsledarens aktiva roll i att ständigt utveckla och förbättra en verksamhet.
- kan upparbeta grunderna för rapportering inom en avdelning.
- kan identifiera motivationsfaktorer och ha synpunkter på hur dessa kan förbättras.
- förstår vikten av att fördomsfritt inkludera olika grupper i arbetsgemenskapen.
- känner till olika aktörers specialområden i en arbetsledares nätverk.
- känner till grunder för medarbetarskap och delat ledarskap.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

- Studerandens aktiva deltagande i kurs bedöms
- Godkända tenter är villkor för att få kursen godkänd

Underkänd (0)

- Studeranden har ej deltagit i kursen medels personlig närvaro
- Någon eller båda tenterna underkänd

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Minimiandel av poängtal i tenterna för godkänt vitsord är 30%. Därefter linjeär skala upp till maxpoäng för vitsordet 5. maxpoängtalet för att få 5 betyder inte i alla tenter maxpoängtal i tenten utan kan variera beroende på svårighetsgraden på tenten.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Se kolumn för "bedömningskrieterier- tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)"

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Se kolumn för "bedömningskrieterier- tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)"

Förkunskapskrav

-inga krav på förkunskap.

Anmälningstid

15.06.2023 - 03.09.2023

Tajmning

28.08.2023 - 17.12.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Mikael Tätting
Lärare

Kaj Rintanen

Grupper
  • MAP21D-V
    Ingenjör (YH), maskin- och produktionsteknik, 2021 dagstudier

Lärandemål

Studerande har efter avlagd kurs grundläggande kunskaper i vardagspsykologi och en insikt i vad som krävs för att leda människor i arbetslivet. Den studerande har även grundläggande insikter i arbetslagstiftningen.

Innehåll

Vardagspsykologi och beteendevetenskap som grund för ledarskapspraktiker på arbetsledar eller team-ledarnivå.
En genomgång av de grundläggande ledarskapsteorierna.
Att leda individer, team i olika typer av organisationer
Om motivation, utvecklingsarbete och uppföljning.
Om anställningsförfarandet jämte psykologiska test.
Arbetsavtalslagen och arbetstidslagen.

Tid och plats

Technobotnia, Vasa enligt läsordning

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Materialet presenteras vid kursstarten

Undervisningsmetoder

- Föreläsningar
- Egna arbeten (föredrag) och presentationer

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Första tenten hålls i mitten av kursen och andra tenten i slutet.

Internationella kontakter

-

Studerandes tidsanvändning och belastning

- Deltagande i föreläsningarna
- Förberdelse med eget föredrag
- Studier på egen hand och förberedelse för tenter

Periodisering av innehållet

Kursen består av dels ledarskap och dels arbetsrätt (lagstiftning om anställningsvillkor)

Tilläggsuppgifter för studerande

- Den som önskar deltaga i kursen bör också peronligen närvara vid föreläsning och anmäla sig åt föreläsaren senast inom 2 veckor från kursstarten.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Den studerande
- kan beskriva det interaktiva förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare.
- känner till arbetsledarens roll när det gäller att åstadkomma resultat och utveckla en verksamhet.
- känner till arbetsledarens behov av både tekniskt, juridiskt och socialt kunnande.
- känner till att de flesta arbetsmiljöer i dag på sätt eller annat har anknytning till internationell verksamhet.
- känner till aktörer som arbetsledare arbetar med i vardagen, såsom fackförbund, arbetshälsovård och utbildningsproducenter.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Den studerande
- kan i stora drag beskriva arbetsledningens uppgifter i ett producerande eller tjänsteproducerande företag.
- förstår vikten av arbetsledarens initiativrikedom och uppföljning av verksamheten med hjälp av olika mätare och nyckeltal. Inser vikten av att söka goda exempel i sin branch eller utanför denna.
- förstår sitt behov av både tekniskt, juridiskt och socialt kunnande.
- förstår skillnaden i arbetsgivarens och arbetstagarens perspektiv på arbetslivet. Känner till arbetslagstiftningens centrala innehåll.
- förstår betydelsen av rapportering och kommunikation inom arbetsledning. Har kännedom om kulturella särdrag hos olika medarbetare.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Den studerande
- hittar, känner till och kan göra grundläggande tolkningar av arbetstidslagstiftning och kollektivavtal.
- förstår arbetsledarens aktiva roll i att ständigt utveckla och förbättra en verksamhet.
- kan upparbeta grunderna för rapportering inom en avdelning.
- kan identifiera motivationsfaktorer och ha synpunkter på hur dessa kan förbättras.
- förstår vikten av att fördomsfritt inkludera olika grupper i arbetsgemenskapen.
- känner till olika aktörers specialområden i en arbetsledares nätverk.
- känner till grunder för medarbetarskap och delat ledarskap.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

- Studerandens aktiva deltagande i kurs bedöms
- Godkända tenter är villkor för att få kursen godkänd

Underkänd (0)

- Studeranden har ej deltagit i kursen medels personlig närvaro
- Någon eller båda tenterna underkänd

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Minimiandel av poängtal i tenterna för godkänt vitsord är 30%. Därefter linjeär skala upp till maxpoäng för vitsordet 5. maxpoängtalet för att få 5 betyder inte i alla tenter maxpoängtal i tenten utan kan variera beroende på svårighetsgraden på tenten.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Se kolumn för "bedömningskrieterier- tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)"

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Se kolumn för "bedömningskrieterier- tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)"

Förkunskapskrav

-inga krav på förkunskap.