Hoppa till innehåll

Människans fysiologi och anatomiPoäng (4 sp)

Kod: VÅV22GV03

Poäng

4 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- behärskar grundläggande principer, begrepp och terminologi inom anatomi och fysiologi
- känner till de olika vävnadstyperna, deras uppbyggnad och funktion samt hudens struktur och viktigaste uppgifter
- kan redogöra för nervsystemets uppbyggnad och förstår hur nervsystemet reglerar kroppens funktioner
- har kunskap om sinnesorganens uppbyggnad och funktion
- har kunskap om endokrina systemet och förstår hur olika hormoner kan reglera kroppens funktioner
- kan redogöra för fortplantningsorganen, deras struktur och funktion
- har kunskap om stödje- och rörelseapparatens struktur och funktion
- kan redogöra för blodet, hjärtat och blodcirkulationen, lymfsystemet samt andningssystemet, deras struktur och funktion
- kan redogöra för matspjälkningssystemets struktur och funktion
- har kunskap om njurarnas och urinvägarnas struktur och funktion samt förstår kroppens elektrolyt-, vätske- och syra-basreglering

Studieperiodens (kursens) innehåll

Människokroppens fysiologi
Människokroppens anatomi

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Anmälningstid

15.06.2024 - 24.09.2024

Tajmning

23.09.2024 - 22.11.2024

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

0 - 40

Utbildning
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska
Lärare
  • Sanna Gunell
  • Terese Österberg
Lärare

Sanna Gunell

Grupper
  • UHV24D-V
    Hälsovårdare (YH), h24, dagstudier, Vasa
  • UBM24D-V
    Barnmorska (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- behärskar grundläggande principer, begrepp och terminologi inom anatomi och fysiologi
- känner till de olika vävnadstyperna, deras uppbyggnad och funktion samt hudens struktur och viktigaste uppgifter
- kan redogöra för nervsystemets uppbyggnad och förstår hur nervsystemet reglerar kroppens funktioner
- har kunskap om sinnesorganens uppbyggnad och funktion
- har kunskap om endokrina systemet och förstår hur olika hormoner kan reglera kroppens funktioner
- kan redogöra för fortplantningsorganen, deras struktur och funktion
- har kunskap om stödje- och rörelseapparatens struktur och funktion
- kan redogöra för blodet, hjärtat och blodcirkulationen, lymfsystemet samt andningssystemet, deras struktur och funktion
- kan redogöra för matspjälkningssystemets struktur och funktion
- har kunskap om njurarnas och urinvägarnas struktur och funktion samt förstår kroppens elektrolyt-, vätske- och syra-basreglering

Innehåll

Människokroppens fysiologi
Människokroppens anatomi

Tid och plats

Hösten 2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kurslitteratur:
Henriksson och Rasmusson (2018) Fysiologi med relevant anatomi. Studentlitteratur, Stockholm.

Annan rekommenderad litteratur:
Christensen R. (2012) Anatomi och fysiologi för sjuksköterskor. Pearson.
Aldskogius och Rydqvist (2018) Den friska människan. Liber, Stockholm
Sand, Sjaastad, Haug och Bjålie (2007). Människokroppen. Liber, Stockholm eller dess äldre upplaga av Bjålie, Haug, Sand och Sjaastad (1998) Människokroppen. Liber, Stockholm

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, diskussioner och övningsuppgifter.
Självständiga studier.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursexamination tba
Omtentamen: tba

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Tentamen

Studerandes tidsanvändning och belastning

Föreläsningar, självstudier och digitala undervisningsformer 108 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Mera information på kursens Moodle

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursvitsord enligt skalan 0-5 baserat på resultat i tentamen. Virtuella tester bedöms godkänt/underkänt. För godkänt vitsord i kursen krävs godkända vitsord i alla delar.

Underkänd (0)

Studerande har mycket svaga kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har nöjaktiga kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har goda kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har utmärkta kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2024 - 08.09.2024

Tajmning

09.09.2024 - 08.11.2024

Antal studiepoäng

4 op

Andel virtuell undervisning

2 op

Prestationssätt

50 % Kontaktundervisning, 50 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

10 - 50

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska
Lärare
  • Camilla Ribacka
Lärare

Camilla Ribacka

Grupper
  • USS24D-V
    Sjukskötare (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- behärskar grundläggande principer, begrepp och terminologi inom anatomi och fysiologi
- känner till de olika vävnadstyperna, deras uppbyggnad och funktion samt hudens struktur och viktigaste uppgifter
- kan redogöra för nervsystemets uppbyggnad och förstår hur nervsystemet reglerar kroppens funktioner
- har kunskap om sinnesorganens uppbyggnad och funktion
- har kunskap om endokrina systemet och förstår hur olika hormoner kan reglera kroppens funktioner
- kan redogöra för fortplantningsorganen, deras struktur och funktion
- har kunskap om stödje- och rörelseapparatens struktur och funktion
- kan redogöra för blodet, hjärtat och blodcirkulationen, lymfsystemet samt andningssystemet, deras struktur och funktion
- kan redogöra för matspjälkningssystemets struktur och funktion
- har kunskap om njurarnas och urinvägarnas struktur och funktion samt förstår kroppens elektrolyt-, vätske- och syra-basreglering

Innehåll

Människokroppens fysiologi
Människokroppens anatomi

Tid och plats

Hösten 2024 enligt schema

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kurslitteratur:
Henriksson och Rasmusson (2018) Fysiologi med relevant anatomi. Studentlitteratur, Stockholm.

Annan rekommenderad litteratur:
Christensen R. (2012) Anatomi och fysiologi för sjuksköterskor. Pearson.
Aldskogius och Rydqvist (2018) Den friska människan. Liber, Stockholm
Sand, Sjaastad, Haug och Bjålie (2007). Människokroppen. Liber, Stockholm eller dess äldre upplaga av Bjålie, Haug, Sand och Sjaastad (1998) Människokroppen. Liber, Stockholm

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, diskussioner och övningsuppgifter.
Självständiga studier.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursexamination 11.11.2024
Omtentamen: 13.12.2024, 07.02.2025 och 09.05.2025

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Tentamen

Studerandes tidsanvändning och belastning

Föreläsningar, självstudier och digitala undervisningsformer 108 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Mera information på kursens Moodle

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursvitsord enligt skalan 0-5 baserat på resultat i tentamen. Virtuella tester bedöms godkänt/underkänt. För godkänt vitsord i kursen krävs godkända vitsord i alla delar.

Underkänd (0)

Studerande har mycket svaga kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har nöjaktiga kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har goda kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har utmärkta kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2024 - 07.09.2024

Tajmning

06.09.2024 - 15.11.2024

Antal studiepoäng

4 op

Andel virtuell undervisning

3 op

Prestationssätt

25 % Kontaktundervisning, 75 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

10 - 50

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska
Lärare
  • Camilla Ribacka
Lärare

Camilla Ribacka

Grupper
  • USS24F-V
    Sjukskötare (YH), h24, flerform, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- behärskar grundläggande principer, begrepp och terminologi inom anatomi och fysiologi
- känner till de olika vävnadstyperna, deras uppbyggnad och funktion samt hudens struktur och viktigaste uppgifter
- kan redogöra för nervsystemets uppbyggnad och förstår hur nervsystemet reglerar kroppens funktioner
- har kunskap om sinnesorganens uppbyggnad och funktion
- har kunskap om endokrina systemet och förstår hur olika hormoner kan reglera kroppens funktioner
- kan redogöra för fortplantningsorganen, deras struktur och funktion
- har kunskap om stödje- och rörelseapparatens struktur och funktion
- kan redogöra för blodet, hjärtat och blodcirkulationen, lymfsystemet samt andningssystemet, deras struktur och funktion
- kan redogöra för matspjälkningssystemets struktur och funktion
- har kunskap om njurarnas och urinvägarnas struktur och funktion samt förstår kroppens elektrolyt-, vätske- och syra-basreglering

Innehåll

Människokroppens fysiologi
Människokroppens anatomi

Tid och plats

Hösten 2024 enligt schema

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kurslitteratur:
Henriksson och Rasmusson (2018) Fysiologi med relevant anatomi. Studentlitteratur, Stockholm.

Annan rekommenderad litteratur:
Christensen R. (2012) Anatomi och fysiologi för sjuksköterskor. Pearson.
Aldskogius och Rydqvist (2018) Den friska människan. Liber, Stockholm
Sand, Sjaastad, Haug och Bjålie (2021, 2007). Människokroppen. Liber, Stockholm eller dess äldre upplaga av Bjålie, Haug, Sand och Sjaastad (1998) Människokroppen. Liber, Stockholm

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, diskussioner och övningsuppgifter.
Självständiga studier.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursexamination 13.11.2024
Omtentamen: 13.12.2024, 07.02.2025 och 09.05.2025

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Tentamen

Studerandes tidsanvändning och belastning

Föreläsningar, självstudier och digitala undervisningsformer 108 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Mera information på kursens Moodle

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursvitsord enligt skalan 0-5 baserat på resultat i tentamen. Virtuella tester bedöms godkänt/underkänt. För godkänt vitsord i kursen krävs godkända vitsord i alla delar.

Underkänd (0)

Studerande har mycket svaga kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har nöjaktiga kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har goda kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har utmärkta kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2023 - 17.09.2023

Tajmning

18.09.2023 - 19.11.2023

Antal studiepoäng

4 op

Andel virtuell undervisning

1 op

Prestationssätt

75 % Kontaktundervisning, 25 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

0 - 35

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska
Lärare
  • Camilla Ribacka
Lärare

Camilla Ribacka

Grupper
  • UHV23D-V
    Hälsovårdare (YH), h23, dagstudier, Vasa
  • UBM23D-V
    Barnmorska (YH), h23, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- behärskar grundläggande principer, begrepp och terminologi inom anatomi och fysiologi
- känner till de olika vävnadstyperna, deras uppbyggnad och funktion samt hudens struktur och viktigaste uppgifter
- kan redogöra för nervsystemets uppbyggnad och förstår hur nervsystemet reglerar kroppens funktioner
- har kunskap om sinnesorganens uppbyggnad och funktion
- har kunskap om endokrina systemet och förstår hur olika hormoner kan reglera kroppens funktioner
- kan redogöra för fortplantningsorganen, deras struktur och funktion
- har kunskap om stödje- och rörelseapparatens struktur och funktion
- kan redogöra för blodet, hjärtat och blodcirkulationen, lymfsystemet samt andningssystemet, deras struktur och funktion
- kan redogöra för matspjälkningssystemets struktur och funktion
- har kunskap om njurarnas och urinvägarnas struktur och funktion samt förstår kroppens elektrolyt-, vätske- och syra-basreglering

Innehåll

Människokroppens fysiologi
Människokroppens anatomi

Tid och plats

Hösten 2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kurslitteratur:
Henriksson och Rasmusson (2018) Fysiologi med relevant anatomi. Studentlitteratur, Stockholm.

Annan rekommenderad litteratur:
Christensen R. (2012) Anatomi och fysiologi för sjuksköterskor. Pearson.
Aldskogius och Rydqvist (2018) Den friska människan. Liber, Stockholm
Sand, Sjaastad, Haug och Bjålie (2007). Människokroppen. Liber, Stockholm eller dess äldre upplaga av Bjålie, Haug, Sand och Sjaastad (1998) Människokroppen. Liber, Stockholm

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, diskussioner och övningsuppgifter.
Självständiga studier.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursexamination 14.11.2023
Omtentamen: 08.12.2023, 08.03.2024 samt 03.05.2024

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Tentamen

Studerandes tidsanvändning och belastning

Föreläsningar, självstudier och digitala undervisningsformer 108 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Mera information på kursens Moodle

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursvitsord enligt skalan 0-5 baserat på resultat i tentamen. Virtuella tester bedöms godkänt/underkänt. För godkänt vitsord i kursen krävs godkända vitsord i alla delar.

Underkänd (0)

Studerande har mycket svaga kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har nöjaktiga kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har goda kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har utmärkta kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2023 - 10.09.2023

Tajmning

04.09.2023 - 10.11.2023

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

10 - 46

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska
Lärare
  • Camilla Ribacka
  • Pia Nygårdas
Lärare

Pia Nygårdas

Grupper
  • USS23F-V
    Sjukskötare (YH), h23, flerform, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- behärskar grundläggande principer, begrepp och terminologi inom anatomi och fysiologi
- känner till de olika vävnadstyperna, deras uppbyggnad och funktion samt hudens struktur och viktigaste uppgifter
- kan redogöra för nervsystemets uppbyggnad och förstår hur nervsystemet reglerar kroppens funktioner
- har kunskap om sinnesorganens uppbyggnad och funktion
- har kunskap om endokrina systemet och förstår hur olika hormoner kan reglera kroppens funktioner
- kan redogöra för fortplantningsorganen, deras struktur och funktion
- har kunskap om stödje- och rörelseapparatens struktur och funktion
- kan redogöra för blodet, hjärtat och blodcirkulationen, lymfsystemet samt andningssystemet, deras struktur och funktion
- kan redogöra för matspjälkningssystemets struktur och funktion
- har kunskap om njurarnas och urinvägarnas struktur och funktion samt förstår kroppens elektrolyt-, vätske- och syra-basreglering

Innehåll

Människokroppens fysiologi
Människokroppens anatomi

Tid och plats

Hösten 2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kurslitteratur:
Gunnar Nicolaysen och Per Holck (red) Anatomi och fysiologi
Henriksson och Rasmusson (2018) Fysiologi med relevant anatomi. Studentlitteratur, Stockholm.

Annan rekommenderad litteratur:
Christensen R. (2012) Anatomi och fysiologi för sjuksköterskor. Pearson.
Aldskogius och Rydqvist (2018) Den friska människan. Liber, Stockholm
Sand, Sjaastad, Haug och Bjålie (2007). Människokroppen. Liber, Stockholm eller dess äldre upplaga av Bjålie, Haug, Sand och Sjaastad (1998) Människokroppen. Liber, Stockholm

På Moodle given litteratur

Övrig valbar evidensbaserad litteratur som t.ex. Medibas, Terveysportti.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, samt Moodle-baserad undervisning i form av föreläsningsvideon, övningsuppgifter och självständiga studier.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Anatomi och fysiologi tenter.

Inlämningsuppgifter.

Tilläggsuppgifter för studerande

Mera information på kursens Moodle

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Individuell tentamen i Anatomi och fysiologi, bedöms med vitsord 0-5 (2 st deltentamen)

Inlämningsuppgifter bedöms GK/UK

Underkänd (0)

Studerande kan inte beskriva människokroppens uppbyggnad och kan inte ange anatomiska strukturer på svenska och latin. Studerande kan inte förklara de olika organsystemens funktioner.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande kan på ett mycket ytligt plan beskriva människokroppens uppbyggnad och kan bara bristfälligt ange anatomiska strukturer på svenska och latin. Studerande förklarar endast ytligt de olika organsystemens funktioner och förstår inte hur de hänger samman.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande kan beskriva människokroppens uppbyggnad och kan ange anatomiska strukturer på svenska och latin. Studerande förstår i huvudsak organsystemens funktioner och förstår till en del hur de hänger samman.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande kan beskriva människokroppens uppbyggnad och kan ange anatomiska strukturer på svenska och på latin. Studerande förstår och kan förklara organsystemens funktioner, förstår helheter och hur de hänger samman. Studerande kan analysera hur olika system i människokroppen påverkar varandra

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2023 - 17.09.2023

Tajmning

04.09.2023 - 03.12.2023

Antal studiepoäng

4 op

Andel virtuell undervisning

1 op

Prestationssätt

75 % Kontaktundervisning, 25 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

10 - 35

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska
Lärare
  • Camilla Ribacka
Lärare

Camilla Ribacka

Grupper
  • USS23D-V
    Sjukskötare (YH), h23, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- behärskar grundläggande principer, begrepp och terminologi inom anatomi och fysiologi
- känner till de olika vävnadstyperna, deras uppbyggnad och funktion samt hudens struktur och viktigaste uppgifter
- kan redogöra för nervsystemets uppbyggnad och förstår hur nervsystemet reglerar kroppens funktioner
- har kunskap om sinnesorganens uppbyggnad och funktion
- har kunskap om endokrina systemet och förstår hur olika hormoner kan reglera kroppens funktioner
- kan redogöra för fortplantningsorganen, deras struktur och funktion
- har kunskap om stödje- och rörelseapparatens struktur och funktion
- kan redogöra för blodet, hjärtat och blodcirkulationen, lymfsystemet samt andningssystemet, deras struktur och funktion
- kan redogöra för matspjälkningssystemets struktur och funktion
- har kunskap om njurarnas och urinvägarnas struktur och funktion samt förstår kroppens elektrolyt-, vätske- och syra-basreglering

Innehåll

Människokroppens fysiologi
Människokroppens anatomi

Tid och plats

Hösten 2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kurslitteratur:
Henriksson och Rasmusson (2018) Fysiologi med relevant anatomi. Studentlitteratur, Stockholm.

Annan rekommenderad litteratur:
Christensen R. (2012) Anatomi och fysiologi för sjuksköterskor. Pearson.
Aldskogius och Rydqvist (2018) Den friska människan. Liber, Stockholm
Sand, Sjaastad, Haug och Bjålie (2007). Människokroppen. Liber, Stockholm eller dess äldre upplaga av Bjålie, Haug, Sand och Sjaastad (1998) Människokroppen. Liber, Stockholm

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, diskussioner och övningsuppgifter.
Självständiga studier.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursexamination 4.12.2023
Omtentamen: 19.01.2024, 08.03.2024 samt 03.05.2024

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Tentamen

Studerandes tidsanvändning och belastning

Föreläsningar, självstudier och digitala undervisningsformer 108 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Mera information på kursens Moodle

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursvitsord enligt skalan 0-5 baserat på resultat i tentamen. Virtuella tester bedöms godkänt/underkänt. För godkänt vitsord i kursen krävs godkända vitsord i alla delar.

Underkänd (0)

Studerande har mycket svaga kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har nöjaktiga kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har goda kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har utmärkta kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

01.12.2022 - 15.12.2022

Tajmning

01.01.2023 - 31.07.2023

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska
Lärare
  • Daniel Nenonen
Lärare

Daniel Nenonen

Grupper
  • ÖH22FLEX-USS
    Öppna YH, Flexibelt till sjukskötare

Lärandemål

Studerande:
- behärskar grundläggande principer, begrepp och terminologi inom anatomi och fysiologi
- känner till de olika vävnadstyperna, deras uppbyggnad och funktion samt hudens struktur och viktigaste uppgifter
- kan redogöra för nervsystemets uppbyggnad och förstår hur nervsystemet reglerar kroppens funktioner
- har kunskap om sinnesorganens uppbyggnad och funktion
- har kunskap om endokrina systemet och förstår hur olika hormoner kan reglera kroppens funktioner
- kan redogöra för fortplantningsorganen, deras struktur och funktion
- har kunskap om stödje- och rörelseapparatens struktur och funktion
- kan redogöra för blodet, hjärtat och blodcirkulationen, lymfsystemet samt andningssystemet, deras struktur och funktion
- kan redogöra för matspjälkningssystemets struktur och funktion
- har kunskap om njurarnas och urinvägarnas struktur och funktion samt förstår kroppens elektrolyt-, vätske- och syra-basreglering

Innehåll

Människokroppens fysiologi
Människokroppens anatomi

Tid och plats

Våren 2023, föreläsningstillfällen på teams.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kurslitteratur:
Gunnar Nicolaysen och Per Holck (red) Anatomi och fysiologi
Henriksson och Rasmusson (2018) Fysiologi med relevant anatomi. Studentlitteratur, Stockholm.

Annan rekommenderad litteratur:
Christensen R. (2012) Anatomi och fysiologi för sjuksköterskor. Pearson.
Aldskogius och Rydqvist (2018) Den friska människan. Liber, Stockholm
Sand, Sjaastad, Haug och Bjålie (2007). Människokroppen. Liber, Stockholm eller dess äldre upplaga av Bjålie, Haug, Sand och Sjaastad (1998) Människokroppen. Liber, Stockholm

På Moodle given litteratur

Övrig valbar evidensbaserad litteratur

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, diskussioner och övningsuppgifter.
Självständiga studier.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursexaminationer:
Deltentamen 1 den 17.2 2023
Deltentamen 2 den 2.5 2023

Omtentamen för deltentamen 1:
10.3 och 31.3.2023

Omtentamen för deltentamen 2:
26.5 och 25.8.2023

Obligatorisk deltagande i workshops och seminarier enligt schema

Alla inlämningar plagiatkontrolleras i Urkund via Moodle

Studerandes tidsanvändning och belastning

Föreläsningar, självstudier och digitala undervisningsformer 108 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Mera information på kursens Moodle

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursvitsord enligt skalan 0-5 baserat på resultat i tentamen. Virtuella tester bedöms godkänt/underkänt. För godkänt vitsord i kursen krävs godkända vitsord i alla delar.

Underkänd (0)

Studerande har mycket svaga kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har nöjaktiga kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har goda kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har utmärkta kunskaper i grundläggande fysiologi och anatomi

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav