EngelskaPoäng (3 sp)
Kod: VÅV22EN01
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
-kan på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer
i arbetslivet.
-behärskar central terminologi inom sitt eget område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga
innehållet i facklitteratur i sin bransch.
-förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper
-är medveten om kulturella skillnader i kommunikation
Studieperiodens (kursens) innehåll
Arbetslivsrelaterade dokument
Branschspecifik kommunikation i arbetslivet
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Anmälningstid
02.12.2024 - 27.04.2025
Tajmning
28.04.2025 - 30.05.2025
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Miranda Ekholm
Lärare
Åsa Fagerudd
Grupper
-
UBM24D-VBarnmorska (YH), h24, dagstudier, Vasa
-
UHV24D-VHälsovårdare (YH), h24, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
-kan på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer
i arbetslivet.
-behärskar central terminologi inom sitt eget område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga
innehållet i facklitteratur i sin bransch.
-förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper
-är medveten om kulturella skillnader i kommunikation
Innehåll
Arbetslivsrelaterade dokument
Branschspecifik kommunikation i arbetslivet
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Lärarens material
Undervisningsmetoder
Närundervisning
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Sluttentamen
Studerandes tidsanvändning och belastning
27h/sp = 81 h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Godkänd tentamen, godkända inlämningsuppgifter och muntlig presentation, deltagande i undervisningen
Underkänd (0)
Studerande har inte följt uppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifterna är bristfälliga eller saknas.
Studerande har inte visat större engagemang och har inte varit aktiv under kursens gång.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har delvis följt uppgiftens anvisningar och påvisar nöjaktiga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är tillfredsställande.
Studerande har deltagit i kursen, men engagemanget och aktiviteten har varit låga eller tillfredsställande.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen.
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter.
Studerande har nästan eller har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar goda eller synnerligen goda kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är bra eller synnerligen bra.
Studerande har deltagit aktivt i kursen och påvisar engagemang för kursinnehållet och kursuppgifterna.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar utmärkta kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är utmärkt och uppgifterna utomordentligt väl gjorda.
Studerande har varit aktiv under hela kursen och påvisar extra engagemang och intresse för kursinnehållet och kursuppgifterna.
Studerande har fördjupade kunskaper och påvisar en djupare förståelse av ämnet i relation till det kommande yrket.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
02.12.2024 - 19.01.2025
Tajmning
20.01.2025 - 23.02.2025
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 50
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Miranda Ekholm
Lärare
Terese Herrgård-Backlund
Grupper
-
USS24F-VSjukskötare (YH), h24, flerform, Vasa
Lärandemål
Studerande:
-kan på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer
i arbetslivet.
-behärskar central terminologi inom sitt eget område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga
innehållet i facklitteratur i sin bransch.
-förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper
-är medveten om kulturella skillnader i kommunikation
Innehåll
Arbetslivsrelaterade dokument
Branschspecifik kommunikation i arbetslivet
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Lärarens material
Undervisningsmetoder
Självstudier
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Portfolio
Studerandes tidsanvändning och belastning
27h/sp = 81 h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Godkända inlämningsuppgifter och muntlig presentation
Underkänd (0)
Studerande har inte följt uppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifterna är bristfälliga eller saknas.
Studerande har inte visat större engagemang och har inte varit aktiv under kursens gång.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har delvis följt uppgiftens anvisningar och påvisar nöjaktiga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är tillfredsställande.
Studerande har deltagit i kursen, men engagemanget och aktiviteten har varit låga eller tillfredsställande.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen.
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter.
Studerande har nästan eller har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar goda eller synnerligen goda kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är bra eller synnerligen bra.
Studerande har deltagit aktivt i kursen och påvisar engagemang för kursinnehållet och kursuppgifterna.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar utmärkta kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är utmärkt och uppgifterna utomordentligt väl gjorda.
Studerande har varit aktiv under hela kursen och påvisar extra engagemang och intresse för kursinnehållet och kursuppgifterna.
Studerande har fördjupade kunskaper och påvisar en djupare förståelse av ämnet i relation till det kommande yrket.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
15.06.2024 - 10.11.2024
Tajmning
11.11.2024 - 20.12.2024
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 50
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Miranda Ekholm
Lärare
Terese Herrgård-Backlund
Grupper
-
USS24D-VSjukskötare (YH), h24, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
-kan på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer
i arbetslivet.
-behärskar central terminologi inom sitt eget område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga
innehållet i facklitteratur i sin bransch.
-förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper
-är medveten om kulturella skillnader i kommunikation
Innehåll
Arbetslivsrelaterade dokument
Branschspecifik kommunikation i arbetslivet
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
01.12.2023 - 28.04.2024
Tajmning
29.04.2024 - 26.05.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 30
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Ellinor Granholm
Lärare
Terese Herrgård-Backlund
Grupper
-
UHV23D-VHälsovårdare (YH), h23, dagstudier, Vasa
-
UBM23D-VBarnmorska (YH), h23, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
-kan på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer
i arbetslivet.
-behärskar central terminologi inom sitt eget område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga
innehållet i facklitteratur i sin bransch.
-förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper
-är medveten om kulturella skillnader i kommunikation
Innehåll
Arbetslivsrelaterade dokument
Branschspecifik kommunikation i arbetslivet
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
01.12.2023 - 12.04.2024
Tajmning
15.04.2024 - 24.05.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 50
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Ellinor Granholm
Lärare
Terese Herrgård-Backlund
Grupper
-
USS23F-VSjukskötare (YH), h23, flerform, Vasa
Lärandemål
Studerande:
-kan på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer
i arbetslivet.
-behärskar central terminologi inom sitt eget område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga
innehållet i facklitteratur i sin bransch.
-förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper
-är medveten om kulturella skillnader i kommunikation
Innehåll
Arbetslivsrelaterade dokument
Branschspecifik kommunikation i arbetslivet
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
01.12.2023 - 01.03.2024
Tajmning
04.03.2024 - 07.04.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 43
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Ellinor Granholm
Lärare
Terese Herrgård-Backlund
Grupper
-
USS23D-VSjukskötare (YH), h23, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
-kan på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer
i arbetslivet.
-behärskar central terminologi inom sitt eget område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga
innehållet i facklitteratur i sin bransch.
-förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper
-är medveten om kulturella skillnader i kommunikation
Innehåll
Arbetslivsrelaterade dokument
Branschspecifik kommunikation i arbetslivet
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
01.12.2023 - 01.01.2024
Tajmning
02.01.2024 - 24.03.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 45
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Ellinor Granholm
Lärare
Terese Herrgård-Backlund
Grupper
-
USS22F-VSjukskötare (YH), h22, flerform, Vasa
Lärandemål
Studerande:
-kan på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer
i arbetslivet.
-behärskar central terminologi inom sitt eget område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga
innehållet i facklitteratur i sin bransch.
-förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper
-är medveten om kulturella skillnader i kommunikation
Innehåll
Arbetslivsrelaterade dokument
Branschspecifik kommunikation i arbetslivet
Tid och plats
Hösten 2022
Föreläsningar ordnas antingen i form av när- eller distansundervisning.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
enligt föreläsarens anvisningar (se Moodle)
Undervisningsmetoder
Föreläsning, muntliga och skriftliga övningar, par- och grupparbeten.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Information finns på Moodle.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Planerad och genomförd presentation, godkända övningsuppgifter (portfolio)
Studerandes tidsanvändning och belastning
3 x 27 h = 81 timmar.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Vitsordsskala 0-5 och i en del övningar godkänd/underkänd
Enligt den europeiska referensramen för språk. (CEFR)
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
01.12.2022 - 23.04.2023
Tajmning
24.04.2023 - 28.05.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Ellinor Granholm
Lärare
Terese Herrgård-Backlund
Grupper
-
UHV22D-VHälsovårdare (YH), h22, dagstudier, Vasa
-
UBM22D-VBarnmorska (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
-kan på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer
i arbetslivet.
-behärskar central terminologi inom sitt eget område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga
innehållet i facklitteratur i sin bransch.
-förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper
-är medveten om kulturella skillnader i kommunikation
Innehåll
Arbetslivsrelaterade dokument
Branschspecifik kommunikation i arbetslivet
Tid och plats
Våren 2023
Föreläsningar ordnas antingen i form av när- eller distansundervisning.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
enligt föreläsarens anvisningar (se Moodle)
Undervisningsmetoder
Föreläsning, muntliga och skriftliga övningar, par- och grupparbeten.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Information finns på Moodle.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Planerad och genomförd presentation, godkända övningsuppgifter (portfolio)
Studerandes tidsanvändning och belastning
3 x 27 h = 81 timmar.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Vitsordsskala 0-5 och i en del övningar godkänd/underkänd
Enligt den europeiska referensramen för språk. (CEFR)
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
01.12.2022 - 02.01.2023
Tajmning
02.01.2023 - 05.03.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Ellinor Granholm
Lärare
Terese Herrgård-Backlund
Grupper
-
USS22D-VSjukskötare (YH), h22, dagstudier, Vasa
-
SSK22-2SSK22-2
Lärandemål
Studerande:
-kan på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer
i arbetslivet.
-behärskar central terminologi inom sitt eget område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga
innehållet i facklitteratur i sin bransch.
-förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper
-är medveten om kulturella skillnader i kommunikation
Innehåll
Arbetslivsrelaterade dokument
Branschspecifik kommunikation i arbetslivet
Tid och plats
Våren 2023
Föreläsningar ordnas antingen i form av när- eller distansundervisning.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
enligt föreläsarens anvisningar (se Moodle)
Undervisningsmetoder
Föreläsning, muntliga och skriftliga övningar, par- och grupparbeten.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Information finns på Moodle.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Planerad och genomförd presentation, godkända övningsuppgifter (portfolio)
Studerandes tidsanvändning och belastning
3 x 27 h = 81 timmar.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Vitsordsskala 0-5 och i en del övningar godkänd/underkänd
Enligt den europeiska referensramen för språk. (CEFR)
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav