Neonatal vård och amningshandledningPoäng (3 sp)
Kod: HVV14HA03
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande
- har grundläggande kunskap i neonatalvård och uppföljning och vård av det sjuka nyfödda barnet
- kan ge stöd och råd och handledning åt föräldrar med sjuka nyfödda
- har beredskap att ge amningshandledning
Studieperiodens (kursens) innehåll
Neonatal vård
Amningshandledning
Förkunskapskrav
Hälsovårdararbetets utgångspunkter
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och
Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
se närmare Moodle
Mera information
Amningshandledningskursen motsvarar WHO:s/Unicefs 20 timmars amningshandledarutbildning. Kursen ger deltagarna grundläggande färdigheter att ge amningshandledning.
Anmälningstid
01.12.2023 - 30.03.2024
Tajmning
20.03.2024 - 28.04.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 18
Utbildning
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Anita Ståhl-Levón
- Marie Hjortell
Lärare
Marie Hjortell
Grupper
-
UHV21D-VHälsovårdare (YH), h20, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- har grundläggande kunskap i neonatalvård och uppföljning och vård av det sjuka nyfödda barnet
- kan ge stöd och råd och handledning åt föräldrar med sjuka nyfödda
- har beredskap att ge amningshandledning
Innehåll
Neonatal vård
Amningshandledning
Tid och plats
Vasa Novia, Alere våren 2024 veckorna 14-17
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Neonatalvård: Valda delar ur:
Fellman, V., Luukainen, P. & Asikainen, T. 2019. Vastasyntyneiden tehohoito. Oppaan uusin kirjaversio, 3 uudistettu painos. Duodecim, Helsinki. (Denna bok finns även i sin helhet på Terveysportti.)
Iivanainen, A & Syväoja, P. 2013. Hoida ja kirjaa. Sanoma Pro Oy, Helsinki. Sid 146 - 151
Lagercrantz, H., Hellström-Westas, L. & Norman, M. (red.).2015. Neonatologi, Studentlitteratur AB, Lund.
Lundqvist, P. (red.). 2013. Omvårdnad av det nyfödda barnet. Studentlitteratur AB, Lund.
Evidensbaserade vetenskapliga artiklar och forskning enligt föreläsarens direktiv
Åhörarkopior
Amningshandledning: se moodlekursen
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Arbetsuppgifter
Demonstrationer
Case
Videor
Praktiska övningar
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen i neonatal vård
Omtentamen 1
Omtentamen 2
Skriftligt arbete i kursdelen amningshandledning presenteras under kursens gång vid olika tillfällen vecka 16-17 som berör det valda temat för det skriftliga arbetet/presentationen.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Tentamen via Moodle i neonatalvård
Genomförd webutbildning med godkänt kunskapsprov: https://neohlrutbildning.se/index.php
obligatorisk närvaro vid kliniska övningar
Obligatorisk närvaro vid samtliga närtillfällen 16 h i amningshandledningsdelen 1.5 sp för att få amningshandledarintyg. Skriftligt arbete under kursens gång
Studerandes tidsanvändning och belastning
27 h/sp
Tilläggsuppgifter för studerande
Kurshelheten 3 sp består av kursdelarna:
Neonatal vård 1,5 sp med Anita Ståhl-Levon
Amningshandledning 1.5 sp med lektor Marie Hjortell
Obligatorisk närvaro vid samtliga närstudietillfällen i amningshandledning för att få amningshandledarintyg
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och
Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Poängskala 0 - 5 i tentamen i neonatalvård och skriftligt arbete i amningshandledning
Underkänd (0)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan inte det väsentliga
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Förkunskapskrav
Hälsovårdararbetets utgångspunkter
Tilläggsuppgifter
Amningshandledningskursen motsvarar WHO:s/Unicefs 20 timmars amningshandledarutbildning. Kursen ger deltagarna grundläggande färdigheter att ge amningshandledning.
Anmälningstid
01.12.2022 - 02.04.2023
Tajmning
03.04.2023 - 30.04.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Anita Ståhl-Levón
- Marie Hjortell
Lärare
Marie Hjortell
Grupper
-
UHV20D-VHälsovårdare (YH), h20, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- har grundläggande kunskap i neonatalvård och uppföljning och vård av det sjuka nyfödda barnet
- kan ge stöd och råd och handledning åt föräldrar med sjuka nyfödda
- har beredskap att ge amningshandledning
Innehåll
Neonatal vård
Amningshandledning
Tid och plats
Vasa Novia, Alere våren 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Neonatalvård: Valda delar ur:
Fellman, V., Luukainen, P. & Asikainen, T. 2019. Vastasyntyneiden tehohoito. Oppaan uusin kirjaversio, 3 uudistettu painos. Duodecim, Helsinki. (Denna bok finns även i sin helhet på Terveysportti.)
Iivanainen, A & Syväoja, P. 2013. Hoida ja kirjaa. Sanoma Pro Oy, Helsinki. Sid 146 - 151
Lagercrantz, H., Hellström-Westas, L. & Norman, M. (red.).2015. Neonatologi, Studentlitteratur AB, Lund.
Lundqvist, P. (red.). 2013. Omvårdnad av det nyfödda barnet. Studentlitteratur AB, Lund.
Evidensbaserade vetenskapliga artiklar och forskning enligt föreläsarens direktiv
Åhörarkopior
Amningshandledning: se moodlekursen
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Arbetsuppgifter
Demonstrationer
Case
Videor
Praktiska övningar
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen i neonatal vård
Omtentamen 1
Omtentamen 2
Skriftligt arbete i kursdelen amningshandledning presenteras under kursens gång vid olika tillfällen vecka 16-17 som berör det valda temat för det skriftliga arbetet/presentationen.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Tentamen via Moodle i neonatalvård
Genomförd webutbildning med godkänt kunskapsprov: https://neohlrutbildning.se/index.php
obligatorisk närvaro vid kliniska övningar
Obligatorisk närvaro vid samtliga närtillfällen 16 h i amningshandledningsdelen 1.5 sp för att få amningshandledarintyg. Skriftligt arbete under kursens gång
Studerandes tidsanvändning och belastning
27 h/sp
Tilläggsuppgifter för studerande
Kurshelheten 3 sp består av kursdelarna:
Neonatal vård 1,5 sp med Anita Ståhl-Levon
Amningshandledning 1.5 sp med lektor Marie Hjortell
Obligatorisk närvaro vid samtliga närstudietillfällen i amningshandledning för att få amningshandledarintyg
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och
Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Poängskala 0 - 5 i tentamen i neonatalvård och skriftligt arbete i amningshandledning
Underkänd (0)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan inte det väsentliga
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Förkunskapskrav
Hälsovårdararbetets utgångspunkter
Tilläggsuppgifter
Amningshandledningskursen motsvarar WHO:s/Unicefs 20 timmars amningshandledarutbildning. Kursen ger deltagarna grundläggande färdigheter att ge amningshandledning.