Praktik, barnsjukvård/hemsjukvård eller primärvård IPoäng (8 sp)
Kod: USS20KÅ04
Poäng
8 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Barnsjukvård:
Studerande:
Kan under handledning planera, förverkliga, utvärdera och dokumentera helhetsvården med barn och unga
Utför under handledning centrala vårdmetoder, kliniska undersökningar och funktionsmätningar i vården av barn och unga
Kan under handledning planera, förverkliga och utvärdera en säker läkemedelsbehandling i vården av barn och unga
Beaktar patient- och klientsäkerheten i vården av barn och unga
Tillämpar evidensbaserade metoder i hälsofrämjande arbete med barn, unga och familjer och handleder till ett hälsofrämjande levnadssätt
Primärvård:
Studerande:
Bekantar sig med nationella och internationella verksamhetsprogram, strategier och resursförstärkande metoder i hälsofrämjande arbete med olika åldersgrupper
Kan under handledning i interprofessionellt samarbete planera, förverkliga, utvärdera och dokumentera resursförstärkande arbete på individ-, grupp-, och samfundsnivå
Handleder individer och grupper till ett hälsofrämjande levnadssätt
Kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling
Hemsjukvård:
Studerande:
Kan i hemmiljö under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, utföra och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad vård och beaktar patientens och närståendes kulturella bakgrund
Kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda centrala resursförstärkande vårdmetoder i hemmiljö
Kan dokumentera och rapportera
Påvisar respekt för patienten/klienten och närstående i hemmiljö och kan identifiera etiska problem
Kan bedöma och stöda patientens/klientens funktionsförmåga samt patientens och närståendes delaktighet i vården
Kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling
Förstår betydelsen av patient- och klientsäkerhet och tillämpar aseptiska principer i patientvården
Studieperiodens (kursens) innehåll
Praktikinformation
Praktikanvisningar
Tystnadsplikt
Handledning
Utvärdering
Praktikseminarium
Förkunskapskrav
Kurser Läkemedelsbehandling I, Läkemedelsbehandling II och farmakologi, Praktik, inre medicinskt vårdarbete I, Praktik, inre medicinskt vårdarbete II
Anmälningstid
15.06.2023 - 24.09.2023
Tajmning
25.09.2023 - 11.11.2023
Antal studiepoäng
8 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
0 - 35
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Michaela Jalava
- Jaana-Sofia Tengström
Lärare
Michaela Jalava
Grupper
-
UHV21D-ÅHälsovårdare (YH), h21, dagstudier, Åbo
-
USS21D-ÅSjukskötare (YH), h21, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Barnsjukvård:
Studerande:
Kan under handledning planera, förverkliga, utvärdera och dokumentera helhetsvården med barn och unga
Utför under handledning centrala vårdmetoder, kliniska undersökningar och funktionsmätningar i vården av barn och unga
Kan under handledning planera, förverkliga och utvärdera en säker läkemedelsbehandling i vården av barn och unga
Beaktar patient- och klientsäkerheten i vården av barn och unga
Tillämpar evidensbaserade metoder i hälsofrämjande arbete med barn, unga och familjer och handleder till ett hälsofrämjande levnadssätt
Primärvård:
Studerande:
Bekantar sig med nationella och internationella verksamhetsprogram, strategier och resursförstärkande metoder i hälsofrämjande arbete med olika åldersgrupper
Kan under handledning i interprofessionellt samarbete planera, förverkliga, utvärdera och dokumentera resursförstärkande arbete på individ-, grupp-, och samfundsnivå
Handleder individer och grupper till ett hälsofrämjande levnadssätt
Kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling
Hemsjukvård:
Studerande:
Kan i hemmiljö under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, utföra och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad vård och beaktar patientens och närståendes kulturella bakgrund
Kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda centrala resursförstärkande vårdmetoder i hemmiljö
Kan dokumentera och rapportera
Påvisar respekt för patienten/klienten och närstående i hemmiljö och kan identifiera etiska problem
Kan bedöma och stöda patientens/klientens funktionsförmåga samt patientens och närståendes delaktighet i vården
Kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling
Förstår betydelsen av patient- och klientsäkerhet och tillämpar aseptiska principer i patientvården
Innehåll
Praktikinformation
Praktikanvisningar
Tystnadsplikt
Handledning
Utvärdering
Praktikseminarium
Tid och plats
Praktiken utförs under veckorna 41-45, tillsammans fem veckor.
Samtidigt pågår praktik inom barnsjukvård fem veckor.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Bökberg, C. (2013). Omvårdnad i primärvården (1. uppl.). Studentlitteratur.
Aaltonen, J., Heikkilä, T. I., Larivaara, P., Manninen, I., Lindroos, S. & Heikkilä, T. (2009). Potilas, perhe ja perusterveydenhuolto. Duodecim.
Hälsovårdscentaler: https://stm.fi/sv/halsovardscentraler
Edwinson Månsson, M. & Enskär, K. (2008). Pediatrisk vård och specifik omvårdnad (Andra upplagan.). Studentlitteratur.
Hallström, I. & Lindberg, T. (2009). Pediatrisk omvårdnad (1. uppl.). Liber.
Hanséus, K., Jägervall, M., Norman, M. & Alfvén, G. (2020). Barnmedicin (Femte upplagan.). Studentlitteratur AB.
Rajantie, J., Heikinheimo, M., Renko, M. & Alapulli, H. (2016). Lastentaudit (6., uudistettu painos.). Duodecim.
Undervisningsmetoder
Introduktion till kursen (obligatorisk).
Studerande söker själv praktikplats, fördelning enligt lista på Teams och Jaana-Sofia Tengström eller Michaela Jalava godkänner och bekräftar praktikplatsen till fältet beroende på vilken praktik det är frågan om.
Praktikhandledaren bör vara sjukskötare eller hälsovårdare.
Praktikanvisningar på Teams, Praktikbro
Studerande kan delta i konferensen med tema: Välfärdsområden 4.10.2022
Praktikseminarium i december 2023, 12.12 kl: 13-16.00 (obligatoriskt).
1) Studerande formulerar sina individuella kompetenser/mål.
En måldiskussion sker tillsammans med praktikhandledaren och studerande. Studerande laddar upp på kursens Moodle-sida sina individuella skriftliga kompetenser/mål till kursansvarig lärare för godkännande i slutet av den första praktikveckan.
2) Mellanutvärdering hålls i mitten av praktikperioden. Studerande och praktikhandledaren deltar. Läraren deltar vid behov.
3) Studerande skriver under den sista praktikveckan en självutvärdering i relation till kursens kompetenser/mål och de individuella målen.
4) Det ifyllda arbetstidsschemat med praktikhandledarens underskrift och den ifyllda utvärderingsblanketten laddas upp på moodle före praktikseminariet.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Hösten 2023
Studerandes tidsanvändning och belastning
Handledd praktik inom primärhälsovården eller hemsjukvård(8 sp) eller praktik inom barnsjukvård eller motsvarande (8sp)
Totala arbetstiden är 38 h/vecka varav 2 timmar reserveras för individuellt arbete. Arbetsturerna planeras tillsammans med praktikhandledaren och studerande gör i mån av möjlighet samma turer som praktikhandledaren. En söckenhelg (röd dag i kalendern) är praktik.
Tilläggsuppgifter för studerande
Mer information och anvisningar finns i Praktikanvisningarna på Teams i Praktikbron.
Studerande introducerar och handleder praktikhandledaren i användning av Praktikbron
Tystnadsplikt
Vaccineringar
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Obligatorisk närvaro under praktiken (38 h /vecka)
Bedömning av praktiken sker i skalan GK-UK i relation till kursens och studerandes individuella kompetenser/mål.
Förkunskapskrav
Kurser Läkemedelsbehandling I, Läkemedelsbehandling II och farmakologi, Praktik, inre medicinskt vårdarbete I, Praktik, inre medicinskt vårdarbete II
Anmälningstid
01.12.2022 - 17.03.2023
Tajmning
06.03.2023 - 30.04.2023
Antal studiepoäng
8 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Michaela Jalava
- Jaana-Sofia Tengström
Lärare
Jaana-Sofia Tengström
Grupper
-
USS21F-ÅSjukskötare (YH), h21, flerform, Åbo
Lärandemål
Barnsjukvård:
Studerande:
Kan under handledning planera, förverkliga, utvärdera och dokumentera helhetsvården med barn och unga
Utför under handledning centrala vårdmetoder, kliniska undersökningar och funktionsmätningar i vården av barn och unga
Kan under handledning planera, förverkliga och utvärdera en säker läkemedelsbehandling i vården av barn och unga
Beaktar patient- och klientsäkerheten i vården av barn och unga
Tillämpar evidensbaserade metoder i hälsofrämjande arbete med barn, unga och familjer och handleder till ett hälsofrämjande levnadssätt
Primärvård:
Studerande:
Bekantar sig med nationella och internationella verksamhetsprogram, strategier och resursförstärkande metoder i hälsofrämjande arbete med olika åldersgrupper
Kan under handledning i interprofessionellt samarbete planera, förverkliga, utvärdera och dokumentera resursförstärkande arbete på individ-, grupp-, och samfundsnivå
Handleder individer och grupper till ett hälsofrämjande levnadssätt
Kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling
Hemsjukvård:
Studerande:
Kan i hemmiljö under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, utföra och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad vård och beaktar patientens och närståendes kulturella bakgrund
Kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda centrala resursförstärkande vårdmetoder i hemmiljö
Kan dokumentera och rapportera
Påvisar respekt för patienten/klienten och närstående i hemmiljö och kan identifiera etiska problem
Kan bedöma och stöda patientens/klientens funktionsförmåga samt patientens och närståendes delaktighet i vården
Kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling
Förstår betydelsen av patient- och klientsäkerhet och tillämpar aseptiska principer i patientvården
Innehåll
Praktikinformation
Praktikanvisningar
Tystnadsplikt
Handledning
Utvärdering
Praktikseminarium
Tid och plats
Våren 2023
Praktiken utförs under veckorna , 12-16 tillsammans fem veckor.
Primärvårdspraktik och barnsjukvårdspraktik är båda fem veckor och pågår samtidigt
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Bökberg, C. (2013). Omvårdnad i primärvården (1. uppl.). Studentlitteratur.
Aaltonen, J., Heikkilä, T. I., Larivaara, P., Manninen, I., Lindroos, S. & Heikkilä, T. (2009). Potilas, perhe ja perusterveydenhuolto. Duodecim.
Hälsovårdscentaler: https://stm.fi/sv/halsovardscentraler
Edwinson Månsson, M. & Enskär, K. (2008). Pediatrisk vård och specifik omvårdnad (Andra upplagan.). Studentlitteratur.
Hallström, I. & Lindberg, T. (2009). Pediatrisk omvårdnad (1. uppl.). Liber.
Hanséus, K., Jägervall, M., Norman, M. & Alfvén, G. (2020). Barnmedicin (Femte upplagan.). Studentlitteratur AB.
Rajantie, J., Heikinheimo, M., Renko, M. & Alapulli, H. (2016). Lastentaudit (6., uudistettu painos.). Duodecim.
På engelska
Undervisningsmetoder
Introduktion till kursen 9.1 (obligatorisk).
Studerande söker själv praktikplats, Jaana-Sofia Tengström eller Michaela Jalava godkänner och bekräftar praktikplatsen till fältet beroende på vilken praktik det är frågan om.
Praktikhandledaren bör vara sjukskötare eller hälsovårdare.
Praktikanvisningar på Teams, Praktikbro
Praktikseminarium 29.5.2023 (obligatoriskt).
1) Studerande formulerar sina individuella kompetenser/mål.
En måldiskussion sker tillsammans med praktikhandledaren och studerande. Studerande laddar upp på kursens Moodle-sida sina individuella skriftliga kompetenser/mål till kursansvarig lärare för godkännande i slutet av den första praktikveckan.
2) Mellanutvärdering hålls i mitten av praktikperioden. Studerande, praktikhandledaren samt handledade läraren deltar.
3) Studerande skriver under den sista praktikveckan en självutvärdering i relation till kursens kompetenser/mål och de individuella målen.
4) Det ifyllda arbetstidsschemat med praktikhandledarens underskrift och den ifyllda utvärderingsblanketten laddas upp på Moodle före praktikseminariet.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Våren 2023
Studerandes tidsanvändning och belastning
Handledd praktik inom primärhälsovården eller hemsjukvård (8 sp) eller praktik inom barnsjukvård eller motsvarande (8sp)
Totala arbetstiden är 38 h/vecka varav 2 timmar reserveras för individuellt arbete. Arbetsturerna planeras tillsammans med praktikhandledaren och studerande gör i mån av möjlighet samma turer som praktikhandledaren. En söckenhelg (röd dag i kalendern) är praktik.
Tilläggsuppgifter för studerande
Mer information och anvisningar finns i Praktikanvisningarna på Teams i Praktikbron.
Studerande introducerar och handleder praktikhandledaren i användning av Praktikbron
Tystnadsplikt
Vaccineringar
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Obligatorisk närvaro under praktiken (38 h /vecka)
Bedömning av praktiken sker i skalan GK-UK i relation till kursens och studerandes individuella kompetenser/mål.
Förkunskapskrav
Kurser Läkemedelsbehandling I, Läkemedelsbehandling II och farmakologi, Praktik, inre medicinskt vårdarbete I, Praktik, inre medicinskt vårdarbete II