Gynekologisk barnmorskekunskap och främjande av sexuell och reproduktiv hälsaPoäng (5 sp)
Kod: BM26BK09
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan identifiera individuella, kulturella och samhälleliga faktorer relaterade till sexuell och reproduktiv hälsa hos kvinnor i olika åldrar
- har fördjupade kunskaper gällande sexuell hälsa och sexologi
- har kunskap att identifiera sexuellt våld mot kvinnor och agera vid misstanke om sexuellt våld mot kvinnor
- kan verka för att alla människor kan upprätthålla sin sexuella hälsa i värdighet och jämlikhet
- har evidensbaserad fördjupad kunskap om den gynekologiska vården samt gynekologiska specialfrågor inom barnmorskekunskapen
- är förtrogen med gynekologiska undersökningar och vårdmetoder och har kliniska färdigheter inom gynekologiskt barnmorskearbete
- har kunskap att med ett etiskt och professionellt förhållningssätt vårda patienter inom den gynekologiska vården
- kan tillämpa patienthandledning samt ett rehabiliterande och hälsofrämjande arbetssätt i frågor relaterade till sexuell och reproduktiv hälsa och gynekologisk vård
Studieperiodens (kursens) innehåll
Tjänster, modeller och metoder för att främja sexuell och reproduktiv hälsa, risker och dysfunktioner
Sexuellt våld mot kvinnor, vård av och stödtjänster för våldsutsatta kvinnor
Prekonceptionell hälsa, familjeplanering och abort
Infertilitet
Tidiga graviditetskomplikationer
Gynekologiska besvär och sjukdomar samt undersökningar och vårdmetoder
Klimakteriet
Bemötande och stöd vid möte med klienter/patienter och anhöriga inom den gynekologiska vården
Förkunskapskrav
Studiehelheterna:
VÅ26GV
VÅ26KV
VÅ26PR
Kurserna:
VÅ26UV01-UV03
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.