Reproduktionsfysiologi och genetikPoäng (2 sp)
Kod: BM21BM02
Poäng
2 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande
- har grundläggande kunskaper och insikter i genetik samt kännedom om ärftliga sjukdomar, speciellt det finska sjukdomsarvet samt kan använda sig av kunskapen i sin barnmorskeverksamhet
- är förtrogen med det kvinnliga bäckenets och könsorganens anatomi, fortplantningens och graviditetens fysiologi, endokrinologi samt fosterutvecklingen samt förstår i betydelsen av dessa i barnmorskans verksamhet
Studieperiodens (kursens) innehåll
Innehåll i reproduktionsfysiologi:
Bäckenets anatomi
Könsorganens anatomi
Fortplantningsfysiologi och endokrinologi
Fosterutveckling
Innehåll i genetik:
Genetik och molekylärbiologi
Ärftliga sjukdomar
Det finska sjukdomsarvet
Förkunskapskrav
Biomedicinsk vetenskap
Hälsofrämjande vårdvetenskap
Klinisk vårdvetenskap
Inremedicin och kirurgi 1
Inremedicin och kirurgi 2
Hemsjukvård, pediatrik och mödravård
Mental hälsa och psykiatri
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Anmälningstid
01.12.2023 - 03.03.2024
Tajmning
04.03.2024 - 19.05.2024
Antal studiepoäng
2 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
50 % Kontaktundervisning, 50 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
8 - 15
Utbildning
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Camilla Ribacka
Lärare
Camilla Ribacka
Grupper
-
UBM21D-VBarnmorska (YH), h21, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- har grundläggande kunskaper och insikter i genetik samt kännedom om ärftliga sjukdomar, speciellt det finska sjukdomsarvet samt kan använda sig av kunskapen i sin barnmorskeverksamhet
- är förtrogen med det kvinnliga bäckenets och könsorganens anatomi, fortplantningens och graviditetens fysiologi, endokrinologi samt fosterutvecklingen samt förstår i betydelsen av dessa i barnmorskans verksamhet
Innehåll
Innehåll i reproduktionsfysiologi:
Bäckenets anatomi
Könsorganens anatomi
Fortplantningsfysiologi och endokrinologi
Fosterutveckling
Innehåll i genetik:
Genetik och molekylärbiologi
Ärftliga sjukdomar
Det finska sjukdomsarvet
Tid och plats
Våren 2024, enligt schemat
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Föreläsningsmaterial på Moodle.
Fortplantning och fosterutveckligen:
Paananen U. et al., Kätilötyö (2021) Edita Publishing
Sand et. al., Människokroppen, kap. 18 Fortplantning och sexualfysiologin
Fasting och Hougaard, Fysiologi och anatomi: den levande människan, kap. 17. Fortplantning
Genetik:
Ulf Kristoffersson & Maria Johansson Soller. Medicinsk genetik. Studentlitteratur 2021
Aula, Kääriäinen & Leisti. Perinnöllisyyslääketiede. Duodecim.
Aittomäki, Moilanen & Perola. Lääketieteellinen genetiikka. Duodecim
Norio. Suomineidon geenit. Otava.
Turnpenny, Ellard & Cleaver. Emery´s elements of medical genetics and genomics. Elsevier 2021
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, övningsuppgifter och diskussioner. Självstudier.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen 04.04.2024. Omtententamen 03.05.2024, 24.05.2024 och 13.09.2024
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Tentamen
Studerandes tidsanvändning och belastning
1 sp är 27 h arbete för studernande.
Föreläsningar och examination 14 h, självstudier och digitala undervisningsformer 40 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Tilläggsinformation på kursens Moodle-sida
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursvitsord ges på basen av tentamen samt obligatorisk inlämningsuppgift i genetik
Tentamen bedöms med vitsordet 0-5
Underkänd (0)
Studerande har mycket svaga kunskaper inom området.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har nöjaktiga kunskaper inom området
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har goda kunskaper inom området
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har utmärka kunskaper inom området
Förkunskapskrav
Biomedicinsk vetenskap
Hälsofrämjande vårdvetenskap
Klinisk vårdvetenskap
Inremedicin och kirurgi 1
Inremedicin och kirurgi 2
Hemsjukvård, pediatrik och mödravård
Mental hälsa och psykiatri