Hoppa till innehåll

Patientcentrerad vård i klinisk radiografiPoäng (7 sp)

Kod: RAD22SM04

Poäng

7 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande
- har förmåga att bemöta och vårda patienter i alla åldrar, oberoende kulturell bakgrund inom sitt egna kontext
- kan handskas med olika patientsituationer och har förmåga att handleda/ vägleda patienten
- har kunskaper i välfärdsteknologiska lösningar och användning av AI inom klinisk radiografi

Studieperiodens (kursens) innehåll

- Geriatrik
- Pediatrik
- Socialpsykologi
- Kulturell kompetens
- Pedagogik
- Välfärdsteknolgi
- AI
- Hållbar utveckling

Förkunskapskrav

Inga

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Kriterier för utvärdering av tentamen 
Studerande har ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning) 

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten 
Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Har bristfällig kunskap i substansen och är inte insatt samt har bristfällig kunskap i andras skriftliga arbeten.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen 
Studerande kan redogöra för litteraturen, reflekterar och motiverar sina åsikter 

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten 
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad. Har otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen 
Studerande visar fördjupad kunskap och mognad inom ämnet

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp 
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och visar att hon behärskar substansen. Är påläst i de övriga deltagarnas skriftliga arbeten, kan ställa relevanta frågor samt leda en seminariediskussion. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på utmärkta kunskaper. (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Anmälningstid

01.12.2023 - 31.12.2023

Tajmning

01.01.2024 - 30.04.2024

Antal studiepoäng

7 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till röntgenskötare
Lärare
  • Carina Gädda
  • Heidi Kronqvist
Lärare

Carina Gädda

Grupper
  • URS22D-V
    Röntgenskötare (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- har förmåga att bemöta och vårda patienter i alla åldrar, oberoende kulturell bakgrund inom sitt egna kontext
- kan handskas med olika patientsituationer och har förmåga att handleda/ vägleda patienten
- har kunskaper i välfärdsteknologiska lösningar och användning av AI inom klinisk radiografi

Innehåll

- Geriatrik
- Pediatrik
- Socialpsykologi
- Kulturell kompetens
- Pedagogik
- Välfärdsteknolgi
- AI
- Hållbar utveckling

Tid och plats

Vårtermin 2024
Introduktion till kursen online, 3 sp egna studier

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Litteratur enligt anvisningar på Moodle
Socialpsykologi (0,7sp) På svenska ): Socialpsykologi- en introduktion (2017), Helkama, K., Myllyniemi, R., Liebkind, K., Ruusuvuori, J., Lönnqvist, J-E., Jasinskaja-Lahti, I., och Lipponen, J.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Problemlösning
Självstudier
Individuellt arbete
Grupparbete

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen examineras genom mindre skriftliga uppgifter/grupparbeten
Samtliga uppgifter inlämnas senast vid kursavslut.
Skriftlig tentamen 7.5.2024
Omtentamen 24.5, 13.9

Studerandes tidsanvändning och belastning

1 sp = 27 h
7 sp = 189 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Obligatorisk närvaro vid lektionerna i workshops och seminarie.

I den här kursen fungerar Moodle som en plattform där allt material finns: , föreläsningsmaterial, förteckning över kursens målsättningar och innehåll, kurslitteratur, instruktioner för uppgifter och så vidare.
Kursmaterialet är dels på svenska,finska och engelska

Muntlig eller skriftlig feedback

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen 
Studerande har ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning) 

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten 
Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Har bristfällig kunskap i substansen och är inte insatt samt har bristfällig kunskap i andras skriftliga arbeten.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen 
Studerande kan redogöra för litteraturen, reflekterar och motiverar sina åsikter 

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten 
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad. Har otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen 
Studerande visar fördjupad kunskap och mognad inom ämnet

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp 
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och visar att hon behärskar substansen. Är påläst i de övriga deltagarnas skriftliga arbeten, kan ställa relevanta frågor samt leda en seminariediskussion. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på utmärkta kunskaper. (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Socialpsykologi 0,7 sp (u/gk)
Geriatrik 2 sp (0-5)
Mångkulturellt arbete 1,3 sp (0-5)
Pediatrik 1,5 sp (0-5)
Vårdpedagogik 0,5 sp
Välfärdsteknologi och AI 1 sp

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen 
Studerande har ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning) 

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten 
Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Har bristfällig kunskap i substansen och är inte insatt samt har bristfällig kunskap i andras skriftliga arbeten.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen 
Studerande kan redogöra för litteraturen, reflekterar och motiverar sina åsikter 

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten 
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad. Har otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Bedömningskriterier - berömliga (5)
På svenska
Kriterier för utvärdering av tentamen 
Studerande visar fördjupad kunskap och mognad inom ämnet

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp 
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och visar att hon behärskar substansen. Är påläst i de övriga deltagarnas skriftliga arbeten, kan ställa relevanta frågor samt leda en seminariediskussion. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på utmärkta kunskaper. (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Förkunskapskrav

Inga