Patientcentrerad vård i klinisk radiografiPoäng (7 sp)
Kod: RAD22SM04
Poäng
7 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande
- har förmåga att bemöta och vårda patienter i alla åldrar, oberoende kulturell bakgrund inom sitt egna kontext
- kan handskas med olika patientsituationer och har förmåga att handleda/ vägleda patienten
- har kunskaper i välfärdsteknologiska lösningar och användning av AI inom klinisk radiografi
Studieperiodens (kursens) innehåll
- Geriatrik
- Pediatrik
- Socialpsykologi
- Kulturell kompetens
- Pedagogik
- Välfärdsteknolgi
- AI
- Hållbar utveckling
Förkunskapskrav
Inga
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande har ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Har bristfällig kunskap i substansen och är inte insatt samt har bristfällig kunskap i andras skriftliga arbeten.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande kan redogöra för litteraturen, reflekterar och motiverar sina åsikter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad. Har otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande visar fördjupad kunskap och mognad inom ämnet
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och visar att hon behärskar substansen. Är påläst i de övriga deltagarnas skriftliga arbeten, kan ställa relevanta frågor samt leda en seminariediskussion. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på utmärkta kunskaper. (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Anmälningstid
01.12.2023 - 31.12.2023
Tajmning
01.01.2024 - 30.04.2024
Antal studiepoäng
7 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till röntgenskötare
Lärare
- Carina Gädda
- Heidi Kronqvist
Lärare
Carina Gädda
Grupper
-
URS22D-VRöntgenskötare (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- har förmåga att bemöta och vårda patienter i alla åldrar, oberoende kulturell bakgrund inom sitt egna kontext
- kan handskas med olika patientsituationer och har förmåga att handleda/ vägleda patienten
- har kunskaper i välfärdsteknologiska lösningar och användning av AI inom klinisk radiografi
Innehåll
- Geriatrik
- Pediatrik
- Socialpsykologi
- Kulturell kompetens
- Pedagogik
- Välfärdsteknolgi
- AI
- Hållbar utveckling
Tid och plats
Vårtermin 2024
Introduktion till kursen online, 3 sp egna studier
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Litteratur enligt anvisningar på Moodle
Socialpsykologi (0,7sp) På svenska ): Socialpsykologi- en introduktion (2017), Helkama, K., Myllyniemi, R., Liebkind, K., Ruusuvuori, J., Lönnqvist, J-E., Jasinskaja-Lahti, I., och Lipponen, J.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Problemlösning
Självstudier
Individuellt arbete
Grupparbete
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen examineras genom mindre skriftliga uppgifter/grupparbeten
Samtliga uppgifter inlämnas senast vid kursavslut.
Skriftlig tentamen 7.5.2024
Omtentamen 24.5, 13.9
Studerandes tidsanvändning och belastning
1 sp = 27 h
7 sp = 189 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Obligatorisk närvaro vid lektionerna i workshops och seminarie.
I den här kursen fungerar Moodle som en plattform där allt material finns: , föreläsningsmaterial, förteckning över kursens målsättningar och innehåll, kurslitteratur, instruktioner för uppgifter och så vidare.
Kursmaterialet är dels på svenska,finska och engelska
Muntlig eller skriftlig feedback
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande har ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Har bristfällig kunskap i substansen och är inte insatt samt har bristfällig kunskap i andras skriftliga arbeten.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande kan redogöra för litteraturen, reflekterar och motiverar sina åsikter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad. Har otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande visar fördjupad kunskap och mognad inom ämnet
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och visar att hon behärskar substansen. Är påläst i de övriga deltagarnas skriftliga arbeten, kan ställa relevanta frågor samt leda en seminariediskussion. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på utmärkta kunskaper. (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Socialpsykologi 0,7 sp (u/gk)
Geriatrik 2 sp (0-5)
Mångkulturellt arbete 1,3 sp (0-5)
Pediatrik 1,5 sp (0-5)
Vårdpedagogik 0,5 sp
Välfärdsteknologi och AI 1 sp
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande har ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Har bristfällig kunskap i substansen och är inte insatt samt har bristfällig kunskap i andras skriftliga arbeten.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande kan redogöra för litteraturen, reflekterar och motiverar sina åsikter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad. Har otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Bedömningskriterier - berömliga (5)
På svenska
Kriterier för utvärdering av tentamen
Studerande visar fördjupad kunskap och mognad inom ämnet
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och visar att hon behärskar substansen. Är påläst i de övriga deltagarnas skriftliga arbeten, kan ställa relevanta frågor samt leda en seminariediskussion. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på utmärkta kunskaper. (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Förkunskapskrav
Inga