Hoppa till innehåll

Förebyggande socialt arbete och socialskyddPoäng (5 sp)

Kod: SOV22UVR101

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- är förtrogen med centrala metoder som används inom socialt arbete
- har beredskap att förebygga att individer och grupper marginaliseras i samhället
- kan analysera faktorer som leder till utsatthet
- kan kritiskt reflektera över olika professionella insatser inom det sociala området och bedöma följdverkningar ur såväl ett enskilt individperspektiv som ur ett större samfunds- och samhällsperspektiv
- har kunskap / förståelse för det finländska socialskyddets uppbyggnad / struktur
- kan handleda klienter i frågor relaterade till det finländska socialskyddets centrala förmåner

Studieperiodens (kursens) innehåll

-service enligt socialvårdslagen
-stöd i barnets hemförhållanden och föräldraskapet
-familjecentermodellen
-metoder för att förebygga och förhindra marginalisering i ett livscykelperspektiv
-faktorer som leder till utsatthet
-användande av förebyggande stödåtgärder
-utkomststöd

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Anmälningstid

15.06.2024 - 05.09.2024

Tajmning

02.09.2024 - 20.10.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Viktor Matintupa
  • Johanna Sigfrids
Lärare

Viktor Matintupa

Grupper
  • USO23D-V
    Socionom (YH), h23, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- är förtrogen med centrala metoder som används inom socialt arbete
- har beredskap att förebygga att individer och grupper marginaliseras i samhället
- kan analysera faktorer som leder till utsatthet
- kan kritiskt reflektera över olika professionella insatser inom det sociala området och bedöma följdverkningar ur såväl ett enskilt individperspektiv som ur ett större samfunds- och samhällsperspektiv
- har kunskap / förståelse för det finländska socialskyddets uppbyggnad / struktur
- kan handleda klienter i frågor relaterade till det finländska socialskyddets centrala förmåner

Innehåll

-service enligt socialvårdslagen
-stöd i barnets hemförhållanden och föräldraskapet
-familjecentermodellen
-metoder för att förebygga och förhindra marginalisering i ett livscykelperspektiv
-faktorer som leder till utsatthet
-användande av förebyggande stödåtgärder
-utkomststöd

Tid och plats

Gemensamma föreläsningar för både grupp A och B. Workshop och simuleirng hålls vid separata tillfällen för grupp A och B.


04.09.2024 08.30 - 11.00 Kursintroduktion och föreläsning
09.09.2024 09.00 - 11.30 Gästföreläsning
19.09.2024 09.00 - 11.30 Workshop grupp B
19.09.2024 12.30 - 15.00 Workshop grupp A
24.09.2024 13.00 - 15.30 Föreläsning
30.09.2024 09.00 - 11.30 Föreläsning
04.10.2024 08.15 - 16.15 Simulering Grupp A
07.10.2024 08.15 - 16.15 Simulering Grupp B


Obligatorisk närvaro vid 3/4 föreläsningstillfällen
Obligatorisk närvaro vid Workshop samt simulering

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Lista på rekommenderad kurslitteratur laddas upp på Moodle

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Individuella/paruppgifter
Självstudier
Workshops och diskussioner
Simulering

Praktik- och arbetslivssamarbete

Gästföreläsare från Utsökningsverket besöker oss och berättar om förebyggande ekonomirådgivning, indrivningsprocessen och hur utsökning fungerar.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examinationsuppgift 1: Deadline 13.10.2024
Examinationsuppgift 2: Deadline 20.10.2024

Instruktioner gällande delexaminationer publiceras på kursens Moodle-sida

Förverkligandets alternativa prestationssätt

För avläggandet av kurs behöver studerande avlägga två examinationsuppgifter:

- Examinationsuppgift 1 – Förebyggande socialt arbete och riskfaktorer (0-5)
- Examinationsuppgift 2 – Logged in (GK/UK)

Studerande behöver även delta vid workshop samt simulering och uppfylla närvarokravet (3/4 föreläsningstillfällen).(GK/UK)

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp = 135h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedöms enligt skalan 0-5

Examinationsuppgift 1 bedöms enligt skalan 0-5
Bedömningskriterier

0: Studerande har inte utfört examinationsuppgift 1 alternativt delar av examinationsuppgiften saknas alternativt brister i omfattningen. Studerande använder sig inte av källor eller refererar bristfälligt till litteraturkällor i examinationsuppgiften. Studerande uppvisar i texten bristfälliga kunskaper i ämnet.

1–2: Arbetets omfattning är enligt instruktionerna, alla delar är med och texten visar en grundläggande nivå av analys och förståelse för ämnet.

3–4: Arbetets omfattning är enligt instruktionerna. Arbetet visar ett engagemang i reflektionerna. Texten påvisar förståelse för centrala begrepp och definitioner inom området. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller.

5: Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i texten. Arbetets omfattning är enligt instruktion samt källor är relevanta och tydligt angivna.


Examinationsuppgift 2 bedömns enligt skalan Underkänd / Godkänd.

Underkänd: Studerande har inte genomfört uppgiften och / eller rapporteringen är bristfällig / motsvarar ej uppgiftsbeskrivningen.

Godkänd: Studerande har genomfört uppgiften och lämnat in en rapportering som till innehåll och omfattning motsvarar uppgiftsbeskrivningen.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2023 - 03.09.2023

Tajmning

04.09.2023 - 05.11.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Lina Nybjörk
  • Viktor Matintupa
  • Johanna Sigfrids
Lärare

Viktor Matintupa

Grupper
  • SO22B
    SO22B
  • USO22D-V
    Socionom (YH), h22, dagstudier, Vasa
  • SO22A
    SO22A

Lärandemål

Studerande:
- är förtrogen med centrala metoder som används inom socialt arbete
- har beredskap att förebygga att individer och grupper marginaliseras i samhället
- kan analysera faktorer som leder till utsatthet
- kan kritiskt reflektera över olika professionella insatser inom det sociala området och bedöma följdverkningar ur såväl ett enskilt individperspektiv som ur ett större samfunds- och samhällsperspektiv
- har kunskap / förståelse för det finländska socialskyddets uppbyggnad / struktur
- kan handleda klienter i frågor relaterade till det finländska socialskyddets centrala förmåner

Innehåll

-service enligt socialvårdslagen
-stöd i barnets hemförhållanden och föräldraskapet
-familjecentermodellen
-metoder för att förebygga och förhindra marginalisering i ett livscykelperspektiv
-faktorer som leder till utsatthet
-användande av förebyggande stödåtgärder
-utkomststöd

Tid och plats

Gemensamma föreläsningar för både grupp A och B. Workshop och simuleirng hålls vid separata tillfällen för grupp A och B.

11.09.2023 09.00 - 11.30 Föreläsning
12.09.2023 13.30 - 16.00 Föreläsning
14.09.2023 09.00 - 11.30 Workshop Grupp A
15.09.2023 09.00 - 11.30 Workshop Grupp B
20.09.2023 08.30 - 11.00 Föreläsning
25.09.2023 08.30 - 11.00 Föreläsning
02.10.2023 08.15 - 16.15 Simulering grupp A
04.10.2023 08.30 - 11.00 Föreläsning
09.10.2023 08.15 - 16.15 Simulering grupp B
13.10.2023 09.00 - 11.30 Föreläsning


Obligatorisk närvaro vid 4/6 föreläsningstillfällen
Obligatorisk närvaro vid Workshop samt simulering

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Lista på rekommenderad kurslitteratur laddas upp på Moodle

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Individuella/paruppgifter
Självstudier
Workshops och diskussioner
Simulering

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examinationsuppgift 1: Deadline 22.10.2023
Examinationsuppgift 2: Deadline 11.10.2023

Instruktioner gällande delexaminationer publiceras på kursens Moodle-sida

Förverkligandets alternativa prestationssätt

För avläggandet av kurs behöver studerande avlägga två examinationsuppgifter:

- Examinationsuppgift 1 – Förebyggande socialt arbete och riskfaktorer (0-5)
- Examinationsuppgift 2 – Logged in (GK/UK)

Studerande behöver även delta vid workshop samt simulering och uppfylla närvarokravet (4/6 föreläsningstillfällen).

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp = 135h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedöms enligt skalan 0-5

Examinationsuppgift 1 bedöms enligt skalan 0-5
Bedömningskriterier

0: Studerande har inte utfört examinationsuppgift 1 alternativt delar av examinationsuppgiften saknas alternativt brister i omfattningen. Studerande använder sig inte av källor eller refererar bristfälligt till litteraturkällor i examinationsuppgiften. Studerande uppvisar i texten bristfälliga kunskaper i ämnet.

1–2: Arbetets omfattning är enligt instruktionerna, alla delar är med och texten visar en grundläggande nivå av analys och förståelse för ämnet.

3–4: Arbetets omfattning är enligt instruktionerna. Arbetet visar ett engagemang i reflektionerna. Texten påvisar förståelse för centrala begrepp och definitioner inom området. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller.

5: Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i texten. Arbetets omfattning är enligt instruktion samt källor är relevanta och tydligt angivna.


Examinationsuppgift 2 bedömns enligt skalan Underkänd / Godkänd.

Underkänd: Studerande har inte genomfört uppgiften och / eller rapporteringen är bristfällig / motsvarar ej uppgiftsbeskrivningen.

Godkänd: Studerande har genomfört uppgiften och lämnat in en rapportering som till innehåll och omfattning motsvarar uppgiftsbeskrivningen.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2023 - 30.09.2023

Tajmning

01.09.2023 - 31.12.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Viktor Matintupa
  • Johanna Sigfrids
Lärare

Johanna Sigfrids

Grupper
  • ÖH22REGSMPED-V
    Öppna yh, regionalt till socionom inom småbarnspedagogik, 120sp

Lärandemål

Studerande:
- är förtrogen med centrala metoder som används inom socialt arbete
- har beredskap att förebygga att individer och grupper marginaliseras i samhället
- kan analysera faktorer som leder till utsatthet
- kan kritiskt reflektera över olika professionella insatser inom det sociala området och bedöma följdverkningar ur såväl ett enskilt individperspektiv som ur ett större samfunds- och samhällsperspektiv
- har kunskap / förståelse för det finländska socialskyddets uppbyggnad / struktur
- kan handleda klienter i frågor relaterade till det finländska socialskyddets centrala förmåner

Innehåll

-service enligt socialvårdslagen
-stöd i barnets hemförhållanden och föräldraskapet
-familjecentermodellen
-metoder för att förebygga och förhindra marginalisering i ett livscykelperspektiv
-faktorer som leder till utsatthet
-användande av förebyggande stödåtgärder
-utkomststöd

Tid och plats

30.09.2023 08.30 - 11.00
30.09.2023 12.00 - 16.00
27.10.2023 12.00 - 16.00
23.11.2023 12.00 - 16.00
15.12.2023 08.30 - 11.00
15.12.2023 12.00 - 16.00

Obligatorisk närvaro vid föreläsningstillfällen. Vid eventuell frånvaron kan kompensationsuppgift göras.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Lista på rekommenderad kurslitteratur laddas upp på Moodle

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Individuella/paruppgifter
Självstudier
Workshops och diskussioner

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Instruktioner gällande delexaminationer publiceras på kursens Moodle-sida

Förverkligandets alternativa prestationssätt

För avläggandet av kurs behöver studerande avlägga två examinationsuppgifter:

- Examinationsuppgift 1 – Förebyggande socialt arbete och riskfaktorer (0-5)
- Examinationsuppgift 2 – Logged in (GK/UK)

Studerande behöver även uppfylla närvarokravet.

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp = 135h

Tilläggsuppgifter för studerande

Viktor Matintupa och Johanna Sigfrids fungerar som kurslärare.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedöms enligt skalan 0-5

Examinationsuppgift 1 bedöms enligt skalan 0-5
Bedömningskriterier

0: Studerande har inte utfört examinationsuppgift 1 alternativt delar av examinationsuppgiften saknas alternativt brister i omfattningen. Studerande använder sig inte av källor eller refererar bristfälligt till litteraturkällor i examinationsuppgiften. Studerande uppvisar i texten bristfälliga kunskaper i ämnet.

1–2: Arbetets omfattning är enligt instruktionerna, alla delar är med och texten visar en grundläggande nivå av analys och förståelse för ämnet.

3–4: Arbetets omfattning är enligt instruktionerna. Arbetet visar ett engagemang i reflektionerna. Texten påvisar förståelse för centrala begrepp och definitioner inom området. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller.

5: Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i texten. Arbetets omfattning är enligt instruktion samt källor är relevanta och tydligt angivna.


Examinationsuppgift 2 bedömns enligt skalan Underkänd / Godkänd.

Underkänd: Studerande har inte genomfört uppgiften och / eller rapporteringen är bristfällig / motsvarar ej uppgiftsbeskrivningen.

Godkänd: Studerande har genomfört uppgiften och lämnat in en rapportering som till innehåll och omfattning motsvarar uppgiftsbeskrivningen.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

01.12.2022 - 31.01.2023

Tajmning

01.03.2023 - 31.05.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Viktor Matintupa
Lärare

Viktor Matintupa

Grupper
  • USO22F-V
    Socionom (YH), h22, flerform, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- är förtrogen med centrala metoder som används inom socialt arbete
- har beredskap att förebygga att individer och grupper marginaliseras i samhället
- kan analysera faktorer som leder till utsatthet
- kan kritiskt reflektera över olika professionella insatser inom det sociala området och bedöma följdverkningar ur såväl ett enskilt individperspektiv som ur ett större samfunds- och samhällsperspektiv
- har kunskap / förståelse för det finländska socialskyddets uppbyggnad / struktur
- kan handleda klienter i frågor relaterade till det finländska socialskyddets centrala förmåner

Innehåll

-service enligt socialvårdslagen
-stöd i barnets hemförhållanden och föräldraskapet
-familjecentermodellen
-metoder för att förebygga och förhindra marginalisering i ett livscykelperspektiv
-faktorer som leder till utsatthet
-användande av förebyggande stödåtgärder
-utkomststöd

Tid och plats

16.03.2023 08.30 - 11.30 W31-C121
17.03.2023 12.30 - 15.30 W31-C121
27.04.2023 13.00 - 16.00 W31-C121

Obligatorisk närvaro.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Lista på rekommenderad kurslitteratur laddas upp på Moodle

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Individuella/paruppgifter
Självstudier

Praktik- och arbetslivssamarbete

Gästbesök:
- Socialhandledare, Österbottens välfärdsomårde
- Ekonomi- och skuldrådgivare, Mellersta Österbottens och Österbottens rättshjälpsbyrå

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examinationsuppgift 1: Deadline 14.5.2023
Examinationsuppgift 2: Deadline 14.5.2023
Examinationsuppgift 3: Deadline 7.5.2023

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Kursens examinationsuppgifter publiceras på kursens Moodle-plattform

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp = 135h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedöms enligt skalan 0-5

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav