Förebyggande socialt arbete och socialskyddPoäng (5 sp)
Kod: SOV22UVR101
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- är förtrogen med centrala metoder som används inom socialt arbete
- har beredskap att förebygga att individer och grupper marginaliseras i samhället
- kan analysera faktorer som leder till utsatthet
- kan kritiskt reflektera över olika professionella insatser inom det sociala området och bedöma följdverkningar ur såväl ett enskilt individperspektiv som ur ett större samfunds- och samhällsperspektiv
- har kunskap / förståelse för det finländska socialskyddets uppbyggnad / struktur
- kan handleda klienter i frågor relaterade till det finländska socialskyddets centrala förmåner
Studieperiodens (kursens) innehåll
-service enligt socialvårdslagen
-stöd i barnets hemförhållanden och föräldraskapet
-familjecentermodellen
-metoder för att förebygga och förhindra marginalisering i ett livscykelperspektiv
-faktorer som leder till utsatthet
-användande av förebyggande stödåtgärder
-utkomststöd
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Anmälningstid
15.06.2024 - 05.09.2024
Tajmning
02.09.2024 - 20.10.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Viktor Matintupa
- Johanna Sigfrids
Lärare
Viktor Matintupa
Grupper
-
USO23D-VSocionom (YH), h23, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- är förtrogen med centrala metoder som används inom socialt arbete
- har beredskap att förebygga att individer och grupper marginaliseras i samhället
- kan analysera faktorer som leder till utsatthet
- kan kritiskt reflektera över olika professionella insatser inom det sociala området och bedöma följdverkningar ur såväl ett enskilt individperspektiv som ur ett större samfunds- och samhällsperspektiv
- har kunskap / förståelse för det finländska socialskyddets uppbyggnad / struktur
- kan handleda klienter i frågor relaterade till det finländska socialskyddets centrala förmåner
Innehåll
-service enligt socialvårdslagen
-stöd i barnets hemförhållanden och föräldraskapet
-familjecentermodellen
-metoder för att förebygga och förhindra marginalisering i ett livscykelperspektiv
-faktorer som leder till utsatthet
-användande av förebyggande stödåtgärder
-utkomststöd
Tid och plats
Gemensamma föreläsningar för både grupp A och B. Workshop och simuleirng hålls vid separata tillfällen för grupp A och B.
04.09.2024 08.30 - 11.00 Kursintroduktion och föreläsning
09.09.2024 09.00 - 11.30 Gästföreläsning
19.09.2024 09.00 - 11.30 Workshop grupp B
19.09.2024 12.30 - 15.00 Workshop grupp A
24.09.2024 13.00 - 15.30 Föreläsning
30.09.2024 09.00 - 11.30 Föreläsning
04.10.2024 08.15 - 16.15 Simulering Grupp A
07.10.2024 08.15 - 16.15 Simulering Grupp B
Obligatorisk närvaro vid 3/4 föreläsningstillfällen
Obligatorisk närvaro vid Workshop samt simulering
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Lista på rekommenderad kurslitteratur laddas upp på Moodle
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Individuella/paruppgifter
Självstudier
Workshops och diskussioner
Simulering
Praktik- och arbetslivssamarbete
Gästföreläsare från Utsökningsverket besöker oss och berättar om förebyggande ekonomirådgivning, indrivningsprocessen och hur utsökning fungerar.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examinationsuppgift 1: Deadline 13.10.2024
Examinationsuppgift 2: Deadline 20.10.2024
Instruktioner gällande delexaminationer publiceras på kursens Moodle-sida
Förverkligandets alternativa prestationssätt
För avläggandet av kurs behöver studerande avlägga två examinationsuppgifter:
- Examinationsuppgift 1 – Förebyggande socialt arbete och riskfaktorer (0-5)
- Examinationsuppgift 2 – Logged in (GK/UK)
Studerande behöver även delta vid workshop samt simulering och uppfylla närvarokravet (3/4 föreläsningstillfällen).(GK/UK)
Studerandes tidsanvändning och belastning
5 sp = 135h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen bedöms enligt skalan 0-5
Examinationsuppgift 1 bedöms enligt skalan 0-5
Bedömningskriterier
0: Studerande har inte utfört examinationsuppgift 1 alternativt delar av examinationsuppgiften saknas alternativt brister i omfattningen. Studerande använder sig inte av källor eller refererar bristfälligt till litteraturkällor i examinationsuppgiften. Studerande uppvisar i texten bristfälliga kunskaper i ämnet.
1–2: Arbetets omfattning är enligt instruktionerna, alla delar är med och texten visar en grundläggande nivå av analys och förståelse för ämnet.
3–4: Arbetets omfattning är enligt instruktionerna. Arbetet visar ett engagemang i reflektionerna. Texten påvisar förståelse för centrala begrepp och definitioner inom området. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller.
5: Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i texten. Arbetets omfattning är enligt instruktion samt källor är relevanta och tydligt angivna.
Examinationsuppgift 2 bedömns enligt skalan Underkänd / Godkänd.
Underkänd: Studerande har inte genomfört uppgiften och / eller rapporteringen är bristfällig / motsvarar ej uppgiftsbeskrivningen.
Godkänd: Studerande har genomfört uppgiften och lämnat in en rapportering som till innehåll och omfattning motsvarar uppgiftsbeskrivningen.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
15.06.2023 - 03.09.2023
Tajmning
04.09.2023 - 05.11.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Lina Nybjörk
- Viktor Matintupa
- Johanna Sigfrids
Lärare
Viktor Matintupa
Grupper
-
SO22BSO22B
-
USO22D-VSocionom (YH), h22, dagstudier, Vasa
-
SO22ASO22A
Lärandemål
Studerande:
- är förtrogen med centrala metoder som används inom socialt arbete
- har beredskap att förebygga att individer och grupper marginaliseras i samhället
- kan analysera faktorer som leder till utsatthet
- kan kritiskt reflektera över olika professionella insatser inom det sociala området och bedöma följdverkningar ur såväl ett enskilt individperspektiv som ur ett större samfunds- och samhällsperspektiv
- har kunskap / förståelse för det finländska socialskyddets uppbyggnad / struktur
- kan handleda klienter i frågor relaterade till det finländska socialskyddets centrala förmåner
Innehåll
-service enligt socialvårdslagen
-stöd i barnets hemförhållanden och föräldraskapet
-familjecentermodellen
-metoder för att förebygga och förhindra marginalisering i ett livscykelperspektiv
-faktorer som leder till utsatthet
-användande av förebyggande stödåtgärder
-utkomststöd
Tid och plats
Gemensamma föreläsningar för både grupp A och B. Workshop och simuleirng hålls vid separata tillfällen för grupp A och B.
11.09.2023 09.00 - 11.30 Föreläsning
12.09.2023 13.30 - 16.00 Föreläsning
14.09.2023 09.00 - 11.30 Workshop Grupp A
15.09.2023 09.00 - 11.30 Workshop Grupp B
20.09.2023 08.30 - 11.00 Föreläsning
25.09.2023 08.30 - 11.00 Föreläsning
02.10.2023 08.15 - 16.15 Simulering grupp A
04.10.2023 08.30 - 11.00 Föreläsning
09.10.2023 08.15 - 16.15 Simulering grupp B
13.10.2023 09.00 - 11.30 Föreläsning
Obligatorisk närvaro vid 4/6 föreläsningstillfällen
Obligatorisk närvaro vid Workshop samt simulering
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Lista på rekommenderad kurslitteratur laddas upp på Moodle
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Individuella/paruppgifter
Självstudier
Workshops och diskussioner
Simulering
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examinationsuppgift 1: Deadline 22.10.2023
Examinationsuppgift 2: Deadline 11.10.2023
Instruktioner gällande delexaminationer publiceras på kursens Moodle-sida
Förverkligandets alternativa prestationssätt
För avläggandet av kurs behöver studerande avlägga två examinationsuppgifter:
- Examinationsuppgift 1 – Förebyggande socialt arbete och riskfaktorer (0-5)
- Examinationsuppgift 2 – Logged in (GK/UK)
Studerande behöver även delta vid workshop samt simulering och uppfylla närvarokravet (4/6 föreläsningstillfällen).
Studerandes tidsanvändning och belastning
5 sp = 135h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen bedöms enligt skalan 0-5
Examinationsuppgift 1 bedöms enligt skalan 0-5
Bedömningskriterier
0: Studerande har inte utfört examinationsuppgift 1 alternativt delar av examinationsuppgiften saknas alternativt brister i omfattningen. Studerande använder sig inte av källor eller refererar bristfälligt till litteraturkällor i examinationsuppgiften. Studerande uppvisar i texten bristfälliga kunskaper i ämnet.
1–2: Arbetets omfattning är enligt instruktionerna, alla delar är med och texten visar en grundläggande nivå av analys och förståelse för ämnet.
3–4: Arbetets omfattning är enligt instruktionerna. Arbetet visar ett engagemang i reflektionerna. Texten påvisar förståelse för centrala begrepp och definitioner inom området. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller.
5: Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i texten. Arbetets omfattning är enligt instruktion samt källor är relevanta och tydligt angivna.
Examinationsuppgift 2 bedömns enligt skalan Underkänd / Godkänd.
Underkänd: Studerande har inte genomfört uppgiften och / eller rapporteringen är bristfällig / motsvarar ej uppgiftsbeskrivningen.
Godkänd: Studerande har genomfört uppgiften och lämnat in en rapportering som till innehåll och omfattning motsvarar uppgiftsbeskrivningen.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
15.06.2023 - 30.09.2023
Tajmning
01.09.2023 - 31.12.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Viktor Matintupa
- Johanna Sigfrids
Lärare
Johanna Sigfrids
Grupper
-
ÖH22REGSMPED-VÖppna yh, regionalt till socionom inom småbarnspedagogik, 120sp
Lärandemål
Studerande:
- är förtrogen med centrala metoder som används inom socialt arbete
- har beredskap att förebygga att individer och grupper marginaliseras i samhället
- kan analysera faktorer som leder till utsatthet
- kan kritiskt reflektera över olika professionella insatser inom det sociala området och bedöma följdverkningar ur såväl ett enskilt individperspektiv som ur ett större samfunds- och samhällsperspektiv
- har kunskap / förståelse för det finländska socialskyddets uppbyggnad / struktur
- kan handleda klienter i frågor relaterade till det finländska socialskyddets centrala förmåner
Innehåll
-service enligt socialvårdslagen
-stöd i barnets hemförhållanden och föräldraskapet
-familjecentermodellen
-metoder för att förebygga och förhindra marginalisering i ett livscykelperspektiv
-faktorer som leder till utsatthet
-användande av förebyggande stödåtgärder
-utkomststöd
Tid och plats
30.09.2023 08.30 - 11.00
30.09.2023 12.00 - 16.00
27.10.2023 12.00 - 16.00
23.11.2023 12.00 - 16.00
15.12.2023 08.30 - 11.00
15.12.2023 12.00 - 16.00
Obligatorisk närvaro vid föreläsningstillfällen. Vid eventuell frånvaron kan kompensationsuppgift göras.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Lista på rekommenderad kurslitteratur laddas upp på Moodle
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Individuella/paruppgifter
Självstudier
Workshops och diskussioner
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Instruktioner gällande delexaminationer publiceras på kursens Moodle-sida
Förverkligandets alternativa prestationssätt
För avläggandet av kurs behöver studerande avlägga två examinationsuppgifter:
- Examinationsuppgift 1 – Förebyggande socialt arbete och riskfaktorer (0-5)
- Examinationsuppgift 2 – Logged in (GK/UK)
Studerande behöver även uppfylla närvarokravet.
Studerandes tidsanvändning och belastning
5 sp = 135h
Tilläggsuppgifter för studerande
Viktor Matintupa och Johanna Sigfrids fungerar som kurslärare.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen bedöms enligt skalan 0-5
Examinationsuppgift 1 bedöms enligt skalan 0-5
Bedömningskriterier
0: Studerande har inte utfört examinationsuppgift 1 alternativt delar av examinationsuppgiften saknas alternativt brister i omfattningen. Studerande använder sig inte av källor eller refererar bristfälligt till litteraturkällor i examinationsuppgiften. Studerande uppvisar i texten bristfälliga kunskaper i ämnet.
1–2: Arbetets omfattning är enligt instruktionerna, alla delar är med och texten visar en grundläggande nivå av analys och förståelse för ämnet.
3–4: Arbetets omfattning är enligt instruktionerna. Arbetet visar ett engagemang i reflektionerna. Texten påvisar förståelse för centrala begrepp och definitioner inom området. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller.
5: Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i texten. Arbetets omfattning är enligt instruktion samt källor är relevanta och tydligt angivna.
Examinationsuppgift 2 bedömns enligt skalan Underkänd / Godkänd.
Underkänd: Studerande har inte genomfört uppgiften och / eller rapporteringen är bristfällig / motsvarar ej uppgiftsbeskrivningen.
Godkänd: Studerande har genomfört uppgiften och lämnat in en rapportering som till innehåll och omfattning motsvarar uppgiftsbeskrivningen.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
01.12.2022 - 31.01.2023
Tajmning
01.03.2023 - 31.05.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Viktor Matintupa
Lärare
Viktor Matintupa
Grupper
-
USO22F-VSocionom (YH), h22, flerform, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- är förtrogen med centrala metoder som används inom socialt arbete
- har beredskap att förebygga att individer och grupper marginaliseras i samhället
- kan analysera faktorer som leder till utsatthet
- kan kritiskt reflektera över olika professionella insatser inom det sociala området och bedöma följdverkningar ur såväl ett enskilt individperspektiv som ur ett större samfunds- och samhällsperspektiv
- har kunskap / förståelse för det finländska socialskyddets uppbyggnad / struktur
- kan handleda klienter i frågor relaterade till det finländska socialskyddets centrala förmåner
Innehåll
-service enligt socialvårdslagen
-stöd i barnets hemförhållanden och föräldraskapet
-familjecentermodellen
-metoder för att förebygga och förhindra marginalisering i ett livscykelperspektiv
-faktorer som leder till utsatthet
-användande av förebyggande stödåtgärder
-utkomststöd
Tid och plats
16.03.2023 08.30 - 11.30 W31-C121
17.03.2023 12.30 - 15.30 W31-C121
27.04.2023 13.00 - 16.00 W31-C121
Obligatorisk närvaro.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Lista på rekommenderad kurslitteratur laddas upp på Moodle
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Individuella/paruppgifter
Självstudier
Praktik- och arbetslivssamarbete
Gästbesök:
- Socialhandledare, Österbottens välfärdsomårde
- Ekonomi- och skuldrådgivare, Mellersta Österbottens och Österbottens rättshjälpsbyrå
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examinationsuppgift 1: Deadline 14.5.2023
Examinationsuppgift 2: Deadline 14.5.2023
Examinationsuppgift 3: Deadline 7.5.2023
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Kursens examinationsuppgifter publiceras på kursens Moodle-plattform
Studerandes tidsanvändning och belastning
5 sp = 135h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen bedöms enligt skalan 0-5
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav