SpecialpedagogikPoäng (5 sp)
Kod: SOV10ML03
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Kursens inlärningsresultat är att den studerande:
-känner till specialpedagogiken som vetenskapsområde och som praktisk verksamhet
-har grundläggande kunskaper om hur olika typer av funktionshinder uppstårsamthur dessa i sin tur kanpåverka klientens utveckling.
-har kunskaper om metodiken kring olika grupper med specialbehovsamt förstår betydelsen av dessa för individens utveckling och inlärning
Studieperiodens (kursens) innehåll
- specialpedagogiken som vetenskapsområde och som praktisk verksamhet
- olika typer av funktionshinder, deras uppkomst samt hur dessa påverkar utvecklingen
- metodiken kring olika funktionshinder
- de vanligaste funktionsnedsättningarna
Förkunskapskrav
Pedagogik
Utvecklingspsykologi
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Av kursansvarig anvisat material
Anmälningstid
01.12.2022 - 09.04.2023
Tajmning
10.04.2023 - 02.06.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Vasa Socionom
- Carita Blomström
Lärare
Carita Blomström
Grupper
-
USO21D-VSocionom (YH), h21, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Kursens inlärningsresultat är att den studerande:
-känner till specialpedagogiken som vetenskapsområde och som praktisk verksamhet
-har grundläggande kunskaper om hur olika typer av funktionshinder uppstårsamthur dessa i sin tur kanpåverka klientens utveckling.
-har kunskaper om metodiken kring olika grupper med specialbehovsamt förstår betydelsen av dessa för individens utveckling och inlärning
Innehåll
- specialpedagogiken som vetenskapsområde och som praktisk verksamhet
- olika typer av funktionshinder, deras uppkomst samt hur dessa påverkar utvecklingen
- metodiken kring olika funktionshinder
- de vanligaste funktionsnedsättningarna
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Referenslitteratur, litteratur väljs enligt lärarens instruktioner under närstudiedagarna
Chipumbu Havelius, A. (red.) (2016). Lågaffektivt bemötande. Lund: Studentlitteratur
Dufva, V. & Koivunen, M. (red.) (2012). ADHD diagnosointi, hoito ja hyvä arki. Jyväskylä: PS-kustannus.
Jakobsson, I., & Nilsson, I. (2011). Specialpedagogik och funktionshinder. Natur & Kultur
Jakobsson, I., & Nilsson, I. (2019). Specialpedagogik och funktionsvariationer: Att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö (Andra utgåvan, omarbetad utgåva.). Natur & Kultur.
Kendall Carlsson, G. (2015). Elever med neuropsykiatriska svårigheter - vad gör vi och varför? Lund: Studentlitteratur.
Kinge, E. (2015). Empati – Närvaro eller metod. Lund: Studentlitteratur.
Seppälä, H. (2017). Erilaiset eväät. Kirja kehitysvammaisuudesta. Helsingfors: Opike.
Dahlgren, S., Söderman, L., & Nordlund, M. (2019). Omsorgsboken: Möjligheter och svårigheter vid intellektuell funktionsnedsättning (Sjätte upplagan.). Liber AB.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar & expertföreläsningar
Självstudieuppgifter
Föreläsningsmaterial/filmer/material på Moodle
Examinationsuppgifter & inlämningsuppgifter (hemtent/uppsats)
Eventulla studiebesök
Praktik- och arbetslivssamarbete
Samarbete med Barnavårdsföreningen.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursen innefattar 5 sp. Det betyder sammanlagt 5 x 27 h = 135 h arbete för studerande.
Tilläggsuppgifter för studerande
Obligatorisk närvaro vid introduktion, seminarier, studiebesök och expertföreläsningar.
Moodlekursen innehåller material, uppgifter, hemtentamen, litteratur och föreläsningsmaterial.
Tillgänglighetsplan:
Om det hos den studerande förekommer någon form av fysiska, psykiska eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som kan inverka på kursens genomförande, ansvarar den studerande för att informera kursansvarig lärare om situationen, varefter behovet om en tillgänglighetsplan utreds.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Underkänd (0)
Studerandes förståelse är på en ytterst allmän och ytlig nivå. Underkända inlämningsuppgifter och hemtentamen. Frånvaro vid obligatoriska närstudietillfällen.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har på ett grundläggande sätt förmått observera och analysera kunskapen och kunnat göra egna tillämpande reflektioner
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har förmått observera och analysera kunskapen och utöver detta visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse, utöver det vanliga. Kan reflektera kring de olika fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande visar engagemang i sin uppgift.
Förkunskapskrav
Pedagogik
Utvecklingspsykologi