Brottsförebyggande arbete och kriminalvårdPoäng (5 sp)
Kod: SO20SAII3
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande
- har kunskaper om brottslighet på individ- och samhällsnivå
- har kunskaper i kriminalvårdens rehabiliterande verksamheter samt tredje sektorns verksamhetsformer
- omfattar ett medvetet professionellt förhållningssätt till klienter och deras anhöriga inom det brottsförebyggande arbetet och kriminalvården
Studieperiodens (kursens) innehåll
- Sociologiska och psykologiska förklaringsmodeller till
brottslighet
- Straffrättsligt förfarande
-Brottspåföljdsverkets organisation, verksamhetsformer och rehabilitering
- Medling i brott
- Psykosociala stödformer via tredje sektorns organisationer och föreningar
- Viktimologi
- Samhällsaktuella trender och strategier
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
15.06.2023 - 28.08.2023
Tajmning
28.08.2023 - 30.09.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Daniela Sundell
Lärare
Daniela Sundell
Grupper
-
USO21D-ÅSocionom (YH), h21, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande
- har kunskaper om brottslighet på individ- och samhällsnivå
- har kunskaper i kriminalvårdens rehabiliterande verksamheter samt tredje sektorns verksamhetsformer
- omfattar ett medvetet professionellt förhållningssätt till klienter och deras anhöriga inom det brottsförebyggande arbetet och kriminalvården
Innehåll
- Sociologiska och psykologiska förklaringsmodeller till
brottslighet
- Straffrättsligt förfarande
-Brottspåföljdsverkets organisation, verksamhetsformer och rehabilitering
- Medling i brott
- Psykosociala stödformer via tredje sektorns organisationer och föreningar
- Viktimologi
- Samhällsaktuella trender och strategier
Tid och plats
Åbo 28.8- 30.9.2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Litterturtips:
Laine, M. 2014. Kriminologia ja rankaisun sosiologia
Linderborg, H., Suonio, M. & Lassila, T. 2014. Sosiaalityö ja sosiaalinen tuki rikosseuraamusalalla. Finns på nätet.
Bergström, G. 2012. Kriminalitet som livsstil. Studentlittertur
Berman A.H., Farbring, C.Å. (red.) 2010. Kriminalvård i praktiken: strategier för att minska återfall i brott och missbruk
Haapasalo, J. 2008. Kriminaalipsykologia. Juva: PS-kustannus.
Villman, E. 2011. Diakonalt kriminalarbete på svenska i Åbo (Examensarbete) finns i www.theseus.fi
Iivari, J. 2006. Tuomittu maahanmuuttaja. Stakes.
Salminen, M. & Toivonen, K (toim.) 2002. Vankeinhoidon perusteet. Vankeinhoidon koulutuskeskus.
Sarnecki, J 2017. Brottslighet och samhället. Studentlitteratur
Enroos, R. 2008. Vankila lapsuudessa–lapset vankilassa. Tampereen yliopisto. Finns på nätet.
Nilsson, S och Östling, C. 2017. Kriminologi. Gleerups
Länkar:
Haaste (tidskrift), www.haaste.om.fi
Brottsofferjouren, www.rikosuhripaivystys.fi
Brottspåföljdsverket, www.rikosseuraamus.fi
Brottsrummet, www.brottsrummet.se
Institutet för hälsa och välfärd, www.thl.fi
Justitieministeriet, www.om.fi
Kriminaalihuollon tukisäätiö, www.krits.fi
KRIS Suomi ry, www.kris.fi
Portti vapauteen, www.porttivapauteen.fi
Social- och hälsovårdsministeriet, www.stm.fi
Socialporten, www.sosiaaliportti.fi
Sveriges kriminalvård, www.kriminalvarden.se
Brottpåföljdsrådet i Sverige: http://www.bra.se
Vankien omaiset VAO ry, www.vankienomaiset.fi
Vapautuvien tuki ry, www.vapautuvientuki.fi
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, studiebesök, gästföreläsare, förhandsuppgifter och grupparbete
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studiebesök och utomstående föreläsare
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1 Obligatorisk närvaro och förhandsuppgifter (mer information finns på Moodle efter kursstart)
2 Individuell forskningsanalys inlämnas senast 10.9.2023 (måste vara GK för att få fortsätta i grupparbetet), schemlagt handlett grupparbete enligt schema, seminarierna 28.9.2023 (då uppgiften ska vara till ca 90 % färdig), den slutgilitiga uppgiften inlämnas 30.9.2023.
(Studerande kommer i gruppen överens om hur det icke schemalagda grupparbetet sker. Gruppen kan komma överens om att jobba på campus eller distans).
Internationella kontakter
Utbytesstuderande deltar i utvalda lektionspass
Förverkligandets alternativa prestationssätt
1 Obligatorisk närvaro och förhandsuppgifter 1,5 sp
2 Individuell forskningsanalys + grupparbete med presentationer 3,5 sp
Studerandes tidsanvändning och belastning
Föreläsningar och studiebesök ca 27 h
Självständigt individuellt/grupp ca 68 h
Schemalagt grupparbete ca 40 h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1 Obligatorisk närvaro, aktivt deltagande i diskussioner, övningar och godkända förhandsuppgifter. (Bed GK/UK)
2 Gruppuppgiften (Bed 1-5)
- att instruktionerna och skrivanvisningarna har följts
- källorna är relevanta och tydlig utskrivna
- att innehållet är relevant, åldersrelaterat och täckande i relation till uppgiften
- tydlig beskrivning av produkten
- produktens användbarhet
- Tydlig beskrivning av hur teorin och forskningsresultat har tillämpats vid utformningen av produkten (argumentera)
- professionellt och etiskt förhållningsätt
Skriftlig feedback för gruppuppgiften ges på Moodle
Underkänd (0)
Studerande har inte varit närvarande eller kompenserat obligatorisk undervisning. Förhansuppgifterna icke inlämnade eller följer inte instruktioner.
Individuell inlämningsuppgift och gruppexamination: Arbetet följer inte instruktioner eller baserar sig inte på litteratur.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
1: Arbetet är en sammanfattning som främst direkt återger materialet. Centrala begrepp problematiseras inte och arbetet består i stor utsträckning av individuella erfarenheter. Produkten beskrivs.
2: Arbetet är en sammanfattning som mer eller mindre direkt återger materialet. Det kritiska tänkandet syns i begränsad utsträckning. Produkten baserar sig i någon mån på tidigare litteratur.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
3: Centrala aspekter i arbetet förklaras med egna ord. Temat behandlas tydligt och strukturerat. Studerande reflekterar kring temat och analyserar det med stöd av litteratur. Produkten baserar sig på tidigare litteratur och kunskap och kan komma till nytta för målgruppen
4: Det använda materialet analyseras och sammanställs. Temat behandlas tydligt och välstrukturerat. Arbetet visar att studerande satt sig in i ämnet och fått nya insikter. Produkten baserar sig på flera källor och tidigare kunskap och är till nytta för målgruppen.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
5: Arbetet baserar sig på ett mångsidigt material och utgör en syntes. Studerande argumenterar för sammanhang, föreslår nya synsätt på temat samt motiverar sina val. Produkten baserar sig på mångsidig tidigare kunskap och är till stor nytta för målgruppen.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
01.12.2022 - 02.01.2023
Tajmning
03.01.2023 - 18.03.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Daniela Sundell
Lärare
Daniela Sundell
Grupper
-
USO21F-ÅSocionom (YH), h21, flerform, Åbo
Lärandemål
Studerande
- har kunskaper om brottslighet på individ- och samhällsnivå
- har kunskaper i kriminalvårdens rehabiliterande verksamheter samt tredje sektorns verksamhetsformer
- omfattar ett medvetet professionellt förhållningssätt till klienter och deras anhöriga inom det brottsförebyggande arbetet och kriminalvården
Innehåll
- Sociologiska och psykologiska förklaringsmodeller till
brottslighet
- Straffrättsligt förfarande
-Brottspåföljdsverkets organisation, verksamhetsformer och rehabilitering
- Medling i brott
- Psykosociala stödformer via tredje sektorns organisationer och föreningar
- Viktimologi
- Samhällsaktuella trender och strategier
Tid och plats
Åbo 2.1 - 18.3.2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Litterturtips:
Laine, M. 2014. Kriminologia ja rankaisun sosiologia
Linderborg, H., Suonio, M. & Lassila, T. 2014. Sosiaalityö ja sosiaalinen tuki rikosseuraamusalalla. Finns på nätet.
Bergström, G. 2012. Kriminalitet som livsstil. Studentlittertur
Berman A.H., Farbring, C.Å. (red.) 2010. Kriminalvård i praktiken: strategier för att minska återfall i brott och missbruk
Haapasalo, J. 2008. Kriminaalipsykologia. Juva: PS-kustannus.
Heber, A och Roxell (red.), L. 2019. att odla kriminologi. Perseoktiv på brott och utsatthet. Festskrift till Eva Tiby. Kriminologiska institutionen, Stockholms universitet.
Villman, E. 2011. Diakonalt kriminalarbete på svenska i Åbo (Examensarbete) finns i www.theseus.fi
Iivari, J. 2006. Tuomittu maahanmuuttaja. Stakes.
Salminen, M. & Toivonen, K (toim.) 2002. Vankeinhoidon perusteet. Vankeinhoidon koulutuskeskus.
Sarnecki, J 2017. Brottslighet och samhället. Studentlitteratur
Sarnecki, J. och Carlsson, C. 2020. Introduktion till kriminologi. Volym I, Brottslighet omfattning, karaktär och orsaker. Studentlitteratur.
Sarnecki, J. och Carlsson, C. 2021. Introduktion till kriminologi. Volym II, Straff och prevention. Studentlitteratur.
Enroos, R. 2008. Vankila lapsuudessa–lapset vankilassa. Tampereen yliopisto. Finns på nätet.
Nilsson, S och Östling, C. 2017. Kriminologi. Gleerups
Länkar:
Haaste (tidskrift), www.haaste.om.fi
Brottsofferjouren, www.rikosuhripaivystys.fi
Brottspåföljdsverket, www.rikosseuraamus.fi
Brottsrummet, www.brottsrummet.se
Institutet för hälsa och välfärd, www.thl.fi
Justitieministeriet, www.om.fi
Kriminaalihuollon tukisäätiö, www.krits.fi
KRIS Suomi ry, www.kris.fi
Portti vapauteen, www.porttivapauteen.fi
Social- och hälsovårdsministeriet, www.stm.fi
Socialporten, www.sosiaaliportti.fi
Sveriges kriminalvård, www.kriminalvarden.se
Brottpåföljdsrådet i Sverige: http://www.bra.se
Vankien omaiset VAO ry, www.vankienomaiset.fi
Vapautuvien tuki ry, www.vapautuvientuki.fi
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, studiebesök, gästföreläsare, förhandsuppgifter
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studiebesök eller utomstående föreläsare
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1 Obligatorisk närvaro och förhandsuppgifter (mer information finns på Moodle efter kursstart) Förhandsuppgift 1 inlämnas senast 9.1.2023 och förhandsuppgift 2 inlämnas senast 7.2.2023
2 Individuell inlämningsuppgift inlämnas senast 15.3.2023
Förverkligandets alternativa prestationssätt
1 Obligatorisk närvaro och förhandsuppgifter 2 sp
2 Individuell inlämningsuppgift + framförande vid seminarier den 18.3.2023 3 sp
Studerandes tidsanvändning och belastning
Närstudier 20 h
Självstudier 115 h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1 Obligatorisk närvaro, aktivt deltagande i diskussioner, övningar och godkända förhandsuppgifter. (Bed GK/UK)
2 Individuell inlämningsuppgift (bed 1-5, se bedömningskriterier)
- professionellt och etiskt förhållningsätt
- förmåga att följa instruktioner
- substanskunskaper genom användning av vetenskaplig förankrad litteratur och samhällsaktuella länkar.
- förmåga att lyfta fram frågeställningar i anslutning till det aktuella ämnet och reflektera dem
- seminariet: reflektionsförmåga och kreativitet
Kort individuell feedback för inlämningsuppgiften ges på kursens Moodlesida.
Underkänd (0)
Studerande har inte varit närvarande eller kompenserat obligatorisk undervisning. Förhansuppgifterna icke inlämnade eller följer inte instruktioner.
Individuell inlämningsuppgift och gruppexamination: Arbetet följer inte instruktioner eller baserar sig inte på litteratur.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
1: Arbetet är en sammanfattning som främst direkt återger materialet. Centrala begrepp problematiseras inte och arbetet består i stor utsträckning av individuella erfarenheter.
2: Arbetet är en sammanfattning som mer eller mindre direkt återger materialet. Det kritiska tänkandet syns i begränsad utsträckning.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
3: Centrala aspekter i arbetet förklaras med egna ord. Temat behandlas tydligt och strukturerat. Studerande reflekterar kring temat och analyserar det med stöd av litteratur.
4: Det använda materialet analyseras och sammanställs. Temat behandlas tydligt och välstrukturerat. Arbetet visar att studerande satt sig in i ämnet och fått nya insikter.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
5: Arbetet baserar sig på ett mångsidigt material och utgör en syntes. Studerande argumenterar för sammanhang, föreslår nya synsätt på temat samt motiverar sina val.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav