Hoppa till innehåll

Brottsförebyggande arbete och kriminalvårdPoäng (5 sp)

Kod: SO20SAII3

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande
- har kunskaper om brottslighet på individ- och samhällsnivå
- har kunskaper i kriminalvårdens rehabiliterande verksamheter samt tredje sektorns verksamhetsformer
- omfattar ett medvetet professionellt förhållningssätt till klienter och deras anhöriga inom det brottsförebyggande arbetet och kriminalvården

Studieperiodens (kursens) innehåll

- Sociologiska och psykologiska förklaringsmodeller till
brottslighet
- Straffrättsligt förfarande
-Brottspåföljdsverkets organisation, verksamhetsformer och rehabilitering
- Medling i brott
- Psykosociala stödformer via tredje sektorns organisationer och föreningar
- Viktimologi
- Samhällsaktuella trender och strategier

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2023 - 28.08.2023

Tajmning

28.08.2023 - 30.09.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Daniela Sundell
Lärare

Daniela Sundell

Grupper
  • USO21D-Å
    Socionom (YH), h21, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande
- har kunskaper om brottslighet på individ- och samhällsnivå
- har kunskaper i kriminalvårdens rehabiliterande verksamheter samt tredje sektorns verksamhetsformer
- omfattar ett medvetet professionellt förhållningssätt till klienter och deras anhöriga inom det brottsförebyggande arbetet och kriminalvården

Innehåll

- Sociologiska och psykologiska förklaringsmodeller till
brottslighet
- Straffrättsligt förfarande
-Brottspåföljdsverkets organisation, verksamhetsformer och rehabilitering
- Medling i brott
- Psykosociala stödformer via tredje sektorns organisationer och föreningar
- Viktimologi
- Samhällsaktuella trender och strategier

Tid och plats

Åbo 28.8- 30.9.2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Litterturtips:

Laine, M. 2014. Kriminologia ja rankaisun sosiologia
Linderborg, H., Suonio, M. & Lassila, T. 2014. Sosiaalityö ja sosiaalinen tuki rikosseuraamusalalla. Finns på nätet.
Bergström, G. 2012. Kriminalitet som livsstil. Studentlittertur
Berman A.H., Farbring, C.Å. (red.) 2010. Kriminalvård i praktiken: strategier för att minska återfall i brott och missbruk
Haapasalo, J. 2008. Kriminaalipsykologia. Juva: PS-kustannus.
Villman, E. 2011. Diakonalt kriminalarbete på svenska i Åbo (Examensarbete) finns i www.theseus.fi
Iivari, J. 2006. Tuomittu maahanmuuttaja. Stakes.
Salminen, M. & Toivonen, K (toim.) 2002. Vankeinhoidon perusteet. Vankeinhoidon koulutuskeskus.
Sarnecki, J 2017. Brottslighet och samhället. Studentlitteratur
Enroos, R. 2008. Vankila lapsuudessa–lapset vankilassa. Tampereen yliopisto. Finns på nätet.
Nilsson, S och Östling, C. 2017. Kriminologi. Gleerups

Länkar:

Haaste (tidskrift), www.haaste.om.fi
Brottsofferjouren, www.rikosuhripaivystys.fi
Brottspåföljdsverket, www.rikosseuraamus.fi
Brottsrummet, www.brottsrummet.se
Institutet för hälsa och välfärd, www.thl.fi
Justitieministeriet, www.om.fi
Kriminaalihuollon tukisäätiö, www.krits.fi
KRIS Suomi ry, www.kris.fi
Portti vapauteen, www.porttivapauteen.fi
Social- och hälsovårdsministeriet, www.stm.fi
Socialporten, www.sosiaaliportti.fi
Sveriges kriminalvård, www.kriminalvarden.se
Brottpåföljdsrådet i Sverige: http://www.bra.se
Vankien omaiset VAO ry, www.vankienomaiset.fi
Vapautuvien tuki ry, www.vapautuvientuki.fi

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, studiebesök, gästföreläsare, förhandsuppgifter och grupparbete

Praktik- och arbetslivssamarbete

Studiebesök och utomstående föreläsare

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1 Obligatorisk närvaro och förhandsuppgifter (mer information finns på Moodle efter kursstart)
2 Individuell forskningsanalys inlämnas senast 10.9.2023 (måste vara GK för att få fortsätta i grupparbetet), schemlagt handlett grupparbete enligt schema, seminarierna 28.9.2023 (då uppgiften ska vara till ca 90 % färdig), den slutgilitiga uppgiften inlämnas 30.9.2023.
(Studerande kommer i gruppen överens om hur det icke schemalagda grupparbetet sker. Gruppen kan komma överens om att jobba på campus eller distans).

Internationella kontakter

Utbytesstuderande deltar i utvalda lektionspass

Förverkligandets alternativa prestationssätt

1 Obligatorisk närvaro och förhandsuppgifter 1,5 sp
2 Individuell forskningsanalys + grupparbete med presentationer 3,5 sp

Studerandes tidsanvändning och belastning

Föreläsningar och studiebesök ca 27 h
Självständigt individuellt/grupp ca 68 h
Schemalagt grupparbete ca 40 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1 Obligatorisk närvaro, aktivt deltagande i diskussioner, övningar och godkända förhandsuppgifter. (Bed GK/UK)

2 Gruppuppgiften (Bed 1-5)
- att instruktionerna och skrivanvisningarna har följts
- källorna är relevanta och tydlig utskrivna
- att innehållet är relevant, åldersrelaterat och täckande i relation till uppgiften
- tydlig beskrivning av produkten
- produktens användbarhet
- Tydlig beskrivning av hur teorin och forskningsresultat har tillämpats vid utformningen av produkten (argumentera)
- professionellt och etiskt förhållningsätt

Skriftlig feedback för gruppuppgiften ges på Moodle

Underkänd (0)

Studerande har inte varit närvarande eller kompenserat obligatorisk undervisning. Förhansuppgifterna icke inlämnade eller följer inte instruktioner.
Individuell inlämningsuppgift och gruppexamination: Arbetet följer inte instruktioner eller baserar sig inte på litteratur.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

1: Arbetet är en sammanfattning som främst direkt återger materialet. Centrala begrepp problematiseras inte och arbetet består i stor utsträckning av individuella erfarenheter. Produkten beskrivs.
2: Arbetet är en sammanfattning som mer eller mindre direkt återger materialet. Det kritiska tänkandet syns i begränsad utsträckning. Produkten baserar sig i någon mån på tidigare litteratur.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

3: Centrala aspekter i arbetet förklaras med egna ord. Temat behandlas tydligt och strukturerat. Studerande reflekterar kring temat och analyserar det med stöd av litteratur. Produkten baserar sig på tidigare litteratur och kunskap och kan komma till nytta för målgruppen
4: Det använda materialet analyseras och sammanställs. Temat behandlas tydligt och välstrukturerat. Arbetet visar att studerande satt sig in i ämnet och fått nya insikter. Produkten baserar sig på flera källor och tidigare kunskap och är till nytta för målgruppen.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

5: Arbetet baserar sig på ett mångsidigt material och utgör en syntes. Studerande argumenterar för sammanhang, föreslår nya synsätt på temat samt motiverar sina val. Produkten baserar sig på mångsidig tidigare kunskap och är till stor nytta för målgruppen.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

01.12.2022 - 02.01.2023

Tajmning

03.01.2023 - 18.03.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Daniela Sundell
Lärare

Daniela Sundell

Grupper
  • USO21F-Å
    Socionom (YH), h21, flerform, Åbo

Lärandemål

Studerande
- har kunskaper om brottslighet på individ- och samhällsnivå
- har kunskaper i kriminalvårdens rehabiliterande verksamheter samt tredje sektorns verksamhetsformer
- omfattar ett medvetet professionellt förhållningssätt till klienter och deras anhöriga inom det brottsförebyggande arbetet och kriminalvården

Innehåll

- Sociologiska och psykologiska förklaringsmodeller till
brottslighet
- Straffrättsligt förfarande
-Brottspåföljdsverkets organisation, verksamhetsformer och rehabilitering
- Medling i brott
- Psykosociala stödformer via tredje sektorns organisationer och föreningar
- Viktimologi
- Samhällsaktuella trender och strategier

Tid och plats

Åbo 2.1 - 18.3.2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Litterturtips:

Laine, M. 2014. Kriminologia ja rankaisun sosiologia
Linderborg, H., Suonio, M. & Lassila, T. 2014. Sosiaalityö ja sosiaalinen tuki rikosseuraamusalalla. Finns på nätet.
Bergström, G. 2012. Kriminalitet som livsstil. Studentlittertur
Berman A.H., Farbring, C.Å. (red.) 2010. Kriminalvård i praktiken: strategier för att minska återfall i brott och missbruk
Haapasalo, J. 2008. Kriminaalipsykologia. Juva: PS-kustannus.
Heber, A och Roxell (red.), L. 2019. att odla kriminologi. Perseoktiv på brott och utsatthet. Festskrift till Eva Tiby. Kriminologiska institutionen, Stockholms universitet.
Villman, E. 2011. Diakonalt kriminalarbete på svenska i Åbo (Examensarbete) finns i www.theseus.fi
Iivari, J. 2006. Tuomittu maahanmuuttaja. Stakes.
Salminen, M. & Toivonen, K (toim.) 2002. Vankeinhoidon perusteet. Vankeinhoidon koulutuskeskus.
Sarnecki, J 2017. Brottslighet och samhället. Studentlitteratur
Sarnecki, J. och Carlsson, C. 2020. Introduktion till kriminologi. Volym I, Brottslighet omfattning, karaktär och orsaker. Studentlitteratur.
Sarnecki, J. och Carlsson, C. 2021. Introduktion till kriminologi. Volym II, Straff och prevention. Studentlitteratur.
Enroos, R. 2008. Vankila lapsuudessa–lapset vankilassa. Tampereen yliopisto. Finns på nätet.
Nilsson, S och Östling, C. 2017. Kriminologi. Gleerups

Länkar:

Haaste (tidskrift), www.haaste.om.fi
Brottsofferjouren, www.rikosuhripaivystys.fi
Brottspåföljdsverket, www.rikosseuraamus.fi
Brottsrummet, www.brottsrummet.se
Institutet för hälsa och välfärd, www.thl.fi
Justitieministeriet, www.om.fi
Kriminaalihuollon tukisäätiö, www.krits.fi
KRIS Suomi ry, www.kris.fi
Portti vapauteen, www.porttivapauteen.fi
Social- och hälsovårdsministeriet, www.stm.fi
Socialporten, www.sosiaaliportti.fi
Sveriges kriminalvård, www.kriminalvarden.se
Brottpåföljdsrådet i Sverige: http://www.bra.se
Vankien omaiset VAO ry, www.vankienomaiset.fi
Vapautuvien tuki ry, www.vapautuvientuki.fi

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, studiebesök, gästföreläsare, förhandsuppgifter

Praktik- och arbetslivssamarbete

Studiebesök eller utomstående föreläsare

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1 Obligatorisk närvaro och förhandsuppgifter (mer information finns på Moodle efter kursstart) Förhandsuppgift 1 inlämnas senast 9.1.2023 och förhandsuppgift 2 inlämnas senast 7.2.2023
2 Individuell inlämningsuppgift inlämnas senast 15.3.2023

Förverkligandets alternativa prestationssätt

1 Obligatorisk närvaro och förhandsuppgifter 2 sp
2 Individuell inlämningsuppgift + framförande vid seminarier den 18.3.2023 3 sp

Studerandes tidsanvändning och belastning

Närstudier 20 h
Självstudier 115 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1 Obligatorisk närvaro, aktivt deltagande i diskussioner, övningar och godkända förhandsuppgifter. (Bed GK/UK)

2 Individuell inlämningsuppgift (bed 1-5, se bedömningskriterier)
- professionellt och etiskt förhållningsätt
- förmåga att följa instruktioner
- substanskunskaper genom användning av vetenskaplig förankrad litteratur och samhällsaktuella länkar.
- förmåga att lyfta fram frågeställningar i anslutning till det aktuella ämnet och reflektera dem
- seminariet: reflektionsförmåga och kreativitet

Kort individuell feedback för inlämningsuppgiften ges på kursens Moodlesida.

Underkänd (0)

Studerande har inte varit närvarande eller kompenserat obligatorisk undervisning. Förhansuppgifterna icke inlämnade eller följer inte instruktioner.
Individuell inlämningsuppgift och gruppexamination: Arbetet följer inte instruktioner eller baserar sig inte på litteratur.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

1: Arbetet är en sammanfattning som främst direkt återger materialet. Centrala begrepp problematiseras inte och arbetet består i stor utsträckning av individuella erfarenheter.
2: Arbetet är en sammanfattning som mer eller mindre direkt återger materialet. Det kritiska tänkandet syns i begränsad utsträckning.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

3: Centrala aspekter i arbetet förklaras med egna ord. Temat behandlas tydligt och strukturerat. Studerande reflekterar kring temat och analyserar det med stöd av litteratur.
4: Det använda materialet analyseras och sammanställs. Temat behandlas tydligt och välstrukturerat. Arbetet visar att studerande satt sig in i ämnet och fått nya insikter.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

5: Arbetet baserar sig på ett mångsidigt material och utgör en syntes. Studerande argumenterar för sammanhang, föreslår nya synsätt på temat samt motiverar sina val.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav