Socialpedagogiskt arbete bland ungaPoäng (5 sp)
Kod: SO22SOP5
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- har kunskap om ungas livsvillkor, resurser och stöd i vardagen.
- har kunskap om det sociala ungdomsarbetets former.
- kan tillämpa socialpedagogikens verksamhetsprinciper i arbete bland unga.
- kan planera, förverkliga och utvärdera socialpedagogisk verksamhet för unga.
- kan stöda utvecklingen och främja delaktighet bland unga genom att tillämpa resursförstärkande metoder.
Studieperiodens (kursens) innehåll
- ungdom som fenomen
- ungas identitetsutveckling
- ungas livsvillkor
- det socialpedagogiska ungdomsarbetets former
- ungdomslagen, delaktighet
- digitalisering och sociala medier
- lösningsfokuserade samtal med unga
- kulturella uttryck
- hållbarhet inom ungdomskulturen
- sexualhandledning
- planering, förverkligande och utvärdering av socialpedagogisk verksamhet för unga
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
02.12.2024 - 04.03.2025
Tajmning
04.03.2025 - 26.04.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Tommy Björklund
Lärare
Tommy Björklund
Grupper
- Pienryhmä A (Storlek: 0. Öppet universitet: 0.)
- Pienryhmä B (Storlek: 0. Öppet universitet: 0.)
- Pienryhmä C (Storlek: 0. Öppet universitet: 0.)
- Pienryhmä D (Storlek: 0. Öppet universitet: 0.)
- Pienryhmä E (Storlek: 0. Öppet universitet: 0.)
- Pienryhmä F (Storlek: 0. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
USO24D-ÅSocionom (YH), h24, dagstudier, Åbo
Smågrupper
- Smågrupp A
- Smågrupp B
- Smågrupp C
- Smågrupp D
- Smågrupp E
- Smågrupp F
Lärandemål
Studerande:
- har kunskap om ungas livsvillkor, resurser och stöd i vardagen.
- har kunskap om det sociala ungdomsarbetets former.
- kan tillämpa socialpedagogikens verksamhetsprinciper i arbete bland unga.
- kan planera, förverkliga och utvärdera socialpedagogisk verksamhet för unga.
- kan stöda utvecklingen och främja delaktighet bland unga genom att tillämpa resursförstärkande metoder.
Innehåll
- ungdom som fenomen
- ungas identitetsutveckling
- ungas livsvillkor
- det socialpedagogiska ungdomsarbetets former
- ungdomslagen, delaktighet
- digitalisering och sociala medier
- lösningsfokuserade samtal med unga
- kulturella uttryck
- hållbarhet inom ungdomskulturen
- sexualhandledning
- planering, förverkligande och utvärdering av socialpedagogisk verksamhet för unga
Tid och plats
4/3-26/4 2025
Schemalagda närstudier under tiden 4/3-14/4 2025
Campus Åbo och delvis i Teams
Studiematerial och rekommenderad litteratur
LAGSTIFTNING
Ungdomslagen (1285/2016)
Kommunallagen (410/2015): I lagen föreskrivs bl.a. om ungdomsfullmäktige i kommunen. Ungas delaktighet, påverkan och hörande av unga ingår i både lagarna (kommunlagen 26 § och ungdomslagen 24 §)
Statsrådets förordning om ungdomsarbete och ungdomspolitik (211/2017) trädde i kraft den 13 april 2017.
STYRDOKUMENT
Riksomfattande program för ungdomsarbetet och ungdomspolitiken (RUNGPO) 2024-2027
(Nätpublikation)
OBLIGATORISK ELLER VALFRI LITTERATUR
Arag. J., Bolin A. & Hansson A. (2024) Socialpedagogiskt arbete med unga. En relationell praktik. Trollhättan:Högskolan Väst. Finns i Broström, M. & Helsing B. (2024) Relationell praktik i socialpedagogik och socialt arbete.
Den svenskspråkiga ungdomsbarometern 2024, Magma (Nätpublikation)
Hoikkala T & Sell A (2010) Ungdomsarbete är nödvändigt. Teoretisk underbyggnad, metodernas begränsningar och möjligheter (Nätpublikation)
Kiilakoski T. & Kauppinen E. (2021) Oppiminen nuorisotyössä. Kiistanalainen käsite käytännössä. Sosiaalipedagoginen aikakauskirja. (Nätpublikation).
Nivala E & Ryynänen S (2019) Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Gaudeamus Oy
Nivala E & Ryynänen S (2024) Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillistä yhteiskuntaa ja kestävää elämää. Gaudeamus Oy
Nivala E & Saastamoinen M (red) (2010) Ungdomsfostrans teori och utgångspunkter och inlägg
(Nätpublikation)
Nuorisobarometri 2024 (Katsaus nuorten hyvinvointiin 2024). Valtion nuorisoneuvosto (Nätpublikation)
En utredning om det finlandssvenska ungdomsarbetet 2017, sammanställt av Jessica Lerche, Greta Storlund och Oscar Ohlis, Luckan rf. (Nätpublikation)
Ålands Landskapsregering (2014) Ungdomspolitiskt program för landskapet Åland (Nätpublikation)
ÖVRIG REFERENSLITTERATUR
Barnavårdsföreningen i Finland, Högklasser
https://bvif.fi
Corney J. m.fl (2024) Youth Work as Social Pedagogy: Toward an Understanding on Non-Formal and Informal Education and Learning in Youth Work. Routledge
https://www.tandfonline.com/doi/epdf/10.1080/0145935X.2023.2218081?needAccess=true
Den sökandes blick (Uppsökande verksamhet)
(Nätpublikation)
http://www.nuorisotutkimusseura.fi/julkaisuja/den_sokandes_blick.pdf
Digitalisering och ungdomsarbete (2019) Lauha H & Nolvak K (red.). Verke - Kompetenscentret för digitalt ungdomsarbete i Finland. Nätpublikation www.verke.org
Eduskunnan tarkastusvaliokunnan julkaisu 1/2013
Nuorten syrjäytyminen, tietoa, toiminta ja tuloksia?
(Nätpublikation)
Ehyt.fi
Finlands ungdomsarbete Allianssi rf
http://www.alli.fi/etusivu
Folkhälsan, Verksamhet för unga
https://www.folkhalsan.fi/unga/
Friendsrapporten 2024, friends.se (Nätpublikation)
Harkko, J, Lehikoinen T, Lehto S & Ala-Kauhaluoma (2016), Onko osa nuorista vaarassa syrjäytyä pysyvästi? Nuorten syrjäytymisriskit ja aikuisuuteen siirtyminstä tukeva palvelujärjestelmä. Sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia, 144/2016 (Nätpublikation)
Hälsa i skolan, undersökning (THL 2024)
Kompetenscenter Nuoska
Koordinaatti
Linnakangas, R & Suikkanen A. Varhainen puuttuminen Mahdollisuus nuorten syrjäytyminsen ehkäisemisessä (2004) Sosiaaali- ja terveyrministeriön selvityksiä.
(Nätpublikation)
Luckan Unginfo
Maahanmuuttajataustaisten nuorten
terveys ja hyvinvointi.
(Nätpublikation)
Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, www.mucf.se
Nuorisotutkimus-lehti. Julkaisija: Nuorisotutkimusseura ry. ISSN 0780-0886
(Nätpublikation)
Nuorisotyö. Julkaisija: Suomen Nuorisotyö ry.
(Nätpublikation)
Nuorisotyö-lehti. Julkaisija: Suomen Nuorisoyhteistyö Allianssi. ISSN 0355-7553
(Nätpublikation)
Nuorisotyön käsikirja, 2005, Tuominen H & Paananen, T (toim.). Det finns ett kapitel av Pokka som behandlar specifikt kyrkans ungdomsarbete ur ett socialpedagogiskt perspektiv.
Nuorten perheet ja läheissuhteet. Nuorten elinolot -vuosikirja 2020
Tiina Valkendorff & Ella Sihvonen (toim.) Nätpublikation
Nyyti ry
Rosenholm, J. (2023) Slutrapport: Ung i Åboland. "Copy-paste fungerar inte". Luckan r.f.
Skapa plats - en normutmanande bok för en mer inkluderande skola (2020). Ekvalita
Statens ungdomsråd, tietoanuorista.fi (Nätet)
ULA nätverket
www.ula.fi
Unga i församlingen, 2013, Helsingfors:Kyrkostyrelsen
(Nätpublikation)
http://sakasti.evl.fi/sacrista
Unga röster 2017. En rapport där unga ger sin syn på framtid, jobb, skola och politik, mentor.se
ungdomar.se, Fryshuset (Nätpublikation)
Ungdomsbarometern (görs varje år). Statens ungdomsråd , tietoanuorista.fi
(Nätpublikation)
Verke.org:
-Verktygslåda för digitalt kunnande inom ungdomsarbete:
https://www.verke.org/sv/publikationer/verktygslada-for-digitalt-kunnande-inom-ungdomsarbetet/
-Kompetenskriterier inom digitalt ungdomsarbete:
https://www.verke.org/uploads/2021/05/b4e3bcfd-verke_osaamiskriteetit_ru-1-1.pdf
www,ungdomsarbete2030.fi - Verke
Ungdomsbarometern, ungdomsbarometern.se
TIPS
Dunkels, Elza. Kolla t.ex. Dunkels forskningblogg www.kulturer.net/ eller hennes böcker, en del av dem finns tillgängliga på nätet. Dunkels är pedagogisk forskare från Umeå universitet och intresserar sig bland annat för digitalisering, unga och nätet, nätkulturer, skärmtid m.m.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, gruppuppgift inklusive studiebesök, smågruppsarbete, självstudier.
Praktik- och arbetslivssamarbete
I kursen ingår studiebesök, intervjuer med professionella och gästföreläsningar
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
14/4 2025: Seminarium, grupprapport
26/4 2025: Individuell litteraturrecension, individuell inlärningsuppgift, eventuella kompensationsuppgifter.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
1 Individuell skriftlig litteraturrecension, inklusive smågruppsarbete, 1,5 sp, deadline 26/4 2025 kl. 20.00
2 Skriftlig grupprapport och seminarium, inklusive smågruppsarbete, 2 sp, deadline 14/4 2025 kl. 10.00
3 Individuell inlärningsuppgift (Planering, förverkligande och utvärdering av aktivitet), 1 sp, deadline 26/4 2025 kl. 20.00
4 Aktivt deltagande i obligatorisk undervisning, 0,5 sp, deadline för eventuella kompensationsuppgifter 26/4 2025 kl. 20.00
Mer instruktioner om examinationerna finns i kursens Moodle
Studerandes tidsanvändning och belastning
18 h obligatorisk undervisning på Campus med Tommy Björklund
12 h obligatoriskt schemalagt smågruppsarbete i Teams med Tommy Björklund
6 h obligatoriskt seminarium på Campus med Peter Edelsköld
Totalt 36 h schemalagd verksamhet
Kursen omfattar 5 sp à 27 h = 135 h
Den ickeschemalagda arbetsinsatsen för varje deltagare beräknas vara cirka 99 h.
Tilläggsuppgifter för studerande
Vid validering av tidigare förvärvad kunskap används bedömningsskalan godkänd/underkänd
Frågor angående kursen ställs på kursens handledningsforum på Moodle. Kursansvarig lärare besvarar frågor och handleder i handledningsforumet i regel varje måndag under kurstiden.
Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1 Individuell skriftlig litteraturrecension, 1,5 sp, bedömning enligt skalan 0-5
-Studerandes förmåga att sammanfatta och återge innehållet i texterna.
-Förmåga till kritisk granskning av texterna.
Godkänt smågruppsarbete
Kort feedback ges på Moodle på samma ställe där recensionen inlämnats
Examinator:Tommy Björklund
2 Skriftlig grupprapport och seminarium, 2 sp, bedömning enligt skalan 0-5
-Rapportens relevans för yrkesområdet
-Relevanta och mångsidiga källor
Godkänt smågruppsarbete
Aktivt deltagande i seminariet.
Kort feedback ges i samband med seminariet.
Examinator: Peter Edelsköld
3 Individuell inlärningsuppgift (Planering, förverkligande och utvärdering), 1 sp, bedömning enligt skalan GK/UK
-Studerande kan tillämpa socialpedagogiska principer
-Relevant aktivitet
-Studerande har en tydlig pedagogisk planering och kan utvärdera enligt given modell
Kort feedback ges på Moodle på samma ställe där rapporten inlämnats.
Examinator: Peter Edelsköld
4 Aktivt deltagande i obligatorisk schemalagd undervisning (18 h) , 0,5 sp, bedömning enligt skakan GK/UK
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
01.12.2023 - 14.03.2024
Tajmning
14.03.2024 - 29.04.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Peter Edelsköld
Lärare
Peter Edelsköld
Grupper
-
USO23F-ÅSocionom (YH), h23, flerform, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har kunskap om ungas livsvillkor, resurser och stöd i vardagen.
- har kunskap om det sociala ungdomsarbetets former.
- kan tillämpa socialpedagogikens verksamhetsprinciper i arbete bland unga.
- kan planera, förverkliga och utvärdera socialpedagogisk verksamhet för unga.
- kan stöda utvecklingen och främja delaktighet bland unga genom att tillämpa resursförstärkande metoder.
Innehåll
- ungdom som fenomen
- ungas identitetsutveckling
- ungas livsvillkor
- det socialpedagogiska ungdomsarbetets former
- ungdomslagen, delaktighet
- digitalisering och sociala medier
- lösningsfokuserade samtal med unga
- kulturella uttryck
- hållbarhet inom ungdomskulturen
- sexualhandledning
- planering, förverkligande och utvärdering av socialpedagogisk verksamhet för unga
Tid och plats
Schemalagd obligatorisk undervisning på Campus:
14/3, 15/3 och 18/3 2024.
Obligatoriskt seminarium/examination på Campus:
20/4 2024
Studiematerial och rekommenderad litteratur
LAGSTIFTNING
Ungdomslagen (1285/2016)
Kommunallagen (410/2015): I lagen föreskrivs bl.a. om ungdomsfullmäktige i kommunen. Ungas delaktighet, påverkan och hörande av unga ingår i både lagarna (kommunlagen 26 § och ungdomslagen 24 §)
Statsrådets förordning om ungdomsarbete och ungdomspolitik (211/2017) trädde i kraft den 13 april 2017.
STYRDOKUMENT
Riksomfattande program för ungdomsarbetet och ungdomspolitiken (RUNGPO) 2024-2027
(Nätpublikation)
OBLIGATORISK ELLER VALFRI LITTERATUR
Den svenskspråkiga ungdomsbarometern 2022, Magma (Nätpublikation)
Hoikkala T & Sell A (2010) Ungdomsarbete är nödvändigt. Teoretisk underbyggnad, metodernas begränsningar och möjligheter (Nätpublikation)
Kiilakoski T. & Kauppinen E. (2021) Oppiminen nuorisotyössä. Kiistanalainen käsite käytännössä. Sosiaalipedagoginen aikakauskirja. (Nätpublikation).
Nivala E & Ryynänen S (2019) Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Gaudeamus Oy
Nivala E & Saastamoinen M (red) (2010) Ungdomsfostrans teori och utgångspunkter och inlägg
(Nätpublikation)
Nuorisobarometri 2023 (Katsaus nuorten hyvinvointiin 2023). Valtion nuorisoneuvosto (Nätpublikation)
En utredning om det finlandssvenska ungdomsarbetet 2017, sammanställt av Jessica Lerche, Greta Storlund och Oscar Ohlis, Luckan rf. (Nätpublikation)
Ålands Landskapsregering (2014) Ungdomspolitiskt program för landskapet Åland (Nätpublikation)
ÖVRIG REFERENSLITTERATUR
Barnavårdsföreningen i Finland, Högklasser
https://bvif.fi
Den sökandes blick (Uppsökande verksamhet)
(Nätpublikation)
http://www.nuorisotutkimusseura.fi/julkaisuja/den_sokandes_blick.pdf
Digitalisering och ungdomsarbete (2019) Lauha H & Nolvak K (red.). Verke - Kompetenscentret för digitalt ungdomsarbete i Finland. Nätpublikation www.verke.org
Eduskunnan tarkastusvaliokunnan julkaisu 1/2013
Nuorten syrjäytyminen, tietoa, toiminta ja tuloksia?
(Nätpublikation)
Ehyt.fi
Finlands ungdomsarbete Allianssi rf
http://www.alli.fi/etusivu
Folkhälsan, Verksamhet för unga
https://www.folkhalsan.fi/unga/
Friendsrapporten 2023, friends.se (Nätpublikation)
Harkko, J, Lehikoinen T, Lehto S & Ala-Kauhaluoma (2016), Onko osa nuorista vaarassa syrjäytyä pysyvästi? Nuorten syrjäytymisriskit ja aikuisuuteen siirtyminstä tukeva palvelujärjestelmä. Sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia, 144/2016 (Nätpublikation)
Hälsa i skolan, undersökning (THL 2023)
https://thl.fi/sv/web/thlfi-sv/forskning-och-utveckling/undersokningar-och-projekt/enkaten-halsa-i-skolan/resultat-av-enkaten-halsa-i-skolan#region
Kompetenscenter Nuoska
Koordinaatti
Linnakangas, R & Suikkanen A. Varhainen puuttuminen Mahdollisuus nuorten syrjäytyminsen ehkäisemisessä (2004) Sosiaaali- ja terveyrministeriön selvityksiä.
(Nätpublikation)
Luckan Unginfo
Maahanmuuttajataustaisten nuorten
terveys ja hyvinvointi.
(Nätpublikation)
Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, www.mucf.se
Nuorisotutkimus-lehti. Julkaisija: Nuorisotutkimusseura ry. ISSN 0780-0886
(Nätpublikation)
Nuorisotyö. Julkaisija: Suomen Nuorisotyö ry.
(Nätpublikation)
Nuorisotyö-lehti. Julkaisija: Suomen Nuorisoyhteistyö Allianssi. ISSN 0355-7553
(Nätpublikation)
Nuorisotyön käsikirja, 2005, Tuominen H & Paananen, T (toim.). Det finns ett kapitel av Pokka som behandlar specifikt kyrkans ungdomsarbete ur ett socialpedagogiskt perspektiv.
Nuorten perheet ja läheissuhteet. Nuorten elinolot -vuosikirja 2020
Tiina Valkendorff & Ella Sihvonen (toim.) Nätpublikation
Nyyti ry
Rosenholm, J. (2023) Slutrapport: Ung i Åboland. "Copy-paste fungerar inte". Luckan r.f.
Skapa plats - en normutmanande bok för en mer inkluderande skola (2020). Ekvalita
Statens ungdomsråd, tietoanuorista.fi (Nätet)
ULA nätverket
www.ula.fi
Unga i församlingen, 2013, Helsingfors:Kyrkostyrelsen
(Nätpublikation)
http://sakasti.evl.fi/sacrista
Unga röster 2017. En rapport där unga ger sin syn på framtid, jobb, skola och politik, mentor.se
ungdomar.se, Fryshuset (Nätpublikation)
Ungdomsbarometern (görs varje år). Statens ungdomsråd , tietoanuorista.fi
(Nätpublikation)
Verke.org:
-Verktygslåda för digitalt kunnande inom ungdomsarbete:
https://www.verke.org/sv/publikationer/verktygslada-for-digitalt-kunnande-inom-ungdomsarbetet/
-Kompetenskriterier inom digitalt ungdomsarbete:
https://www.verke.org/uploads/2021/05/b4e3bcfd-verke_osaamiskriteetit_ru-1-1.pdf
www,ungdomsarbete2030.fi
TIPS
Dunkels, Elza. Kolla t.ex. Dunkels forskningblogg www.kulturer.net/ eller hennes böcker, en del av dem finns tillgängliga på nätet. Dunkels är pedagogisk forskare från Umeå universitet och intresserar sig bland annat för digitalisering, unga och nätet, nätkulturer, skärmtid m.m.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, individuella självstudier inklusive studiebesök och intervjuer med professionella inom branschen. En del av de individuella självstudierna kan göras i par enligt överenskommelse med kursansvarig lärare.
Praktik- och arbetslivssamarbete
I kursen ingår studiebesök och intervjuer med professionella inom branschen
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Lö 20/4 2024 kl. 9-15, seminarium
Examinationer:
1 Individuell skriftlig litteraturrecension, 2 sp
Närmare instruktioner finns i Moode
Deadline: 29/4 2024 kl. 20.00
2 Individuell skriftlig rapport och seminarium , 2 sp
Närmare instruktioner finns i Moodle
Deadline: 20/4 2024 i samband med seminariet
3 Individuell inlärningsuppgift (Planering, förverkligande och utvärdering,) 1 sp
Närmare instruktioner finns på Moodle
Deadline: 29/4 2024 kl. 20.00
Kompensationsuppgifter:
Frånvaro från obligatorisk undervisning ska kompenseras. Kompensationsuppgifter finns på Moodle och de lämnas in på Moodle senast 29/4 2024 kl. 20.00
Förverkligandets alternativa prestationssätt
1 Individuell skriftlig litteraturrecension, 2 sp
2 Individuell skriftlig rapport och seminarium, 2 sp
3 Individuell inlärningsuppgift (Planering, förverkligande och utvärdering), 1 sp
Närmare instruktioner finns i Moodle
Studerandes tidsanvändning och belastning
5 sp = 27 h x 5 = 135 h
Schemalagda obligatoriska närstudier 17 h (dvs 13 % av den beräknade tidsåtgången)
Självstudier individuellt 118 h (dvs 87 % av den beräknade tidsåtgången)
Tilläggsuppgifter för studerande
Vid validering av tidigare förvärvad kunskap används bedömningsskalan godkänd/underkänd.
Frågor angående kursen ställs på kursens handledningsforum på Moodle. Kursansvarig lärare besvarar frågor och handleder i handledningsforumet i regel varje måndag under kurstiden.
Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1 Individuell skriftlig litteraturrecension, 2 sp, bedömning enligt skalan 0-5
-Studerandes förmåga att sammanfatta och återge innehållet i texterna.
-Förmåga till kritisk granskning av texterna.
-Förmåga att tillämpa Novias skrivanvisningar.
Kort feedback ges på Moodle på samma ställe där recensionen inlämnats
Examinator: Peter Edelsköld
2 Individuell skriftlig rapport och seminarium, 2 sp, bedömning enligt skalan 0-5
-Rapportens relevans för yrkesområdet
-Relevanta källor
-Novias skrivanvisningar ska följas
Aktivt deltagande i seminariet.
Kort feedback ges i samband med seminariet.
Examinator: Peter Edelsköld
3 Individuell inlärningsuppgift (Planering, förverkligande och utvärdering), 1 sp, bedömning enligt skalan GK/UK
-Studerande kan tillämpa socialpedagogiska principer
-Studerande har en tydlig pedagogisk planering och kan utvärdera enligt given modell
Kort feedback ges på Moodle på samma ställe där inlärningsuppgiften inlämnats.
Examinator: Peter Edelsköld
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
01.12.2023 - 05.03.2024
Tajmning
05.03.2024 - 16.04.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Åbo – timlärare Socionom
- Peter Edelsköld
Lärare
Peter Edelsköld
Grupper
-
USO23D-ÅSocionom (YH), h23, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har kunskap om ungas livsvillkor, resurser och stöd i vardagen.
- har kunskap om det sociala ungdomsarbetets former.
- kan tillämpa socialpedagogikens verksamhetsprinciper i arbete bland unga.
- kan planera, förverkliga och utvärdera socialpedagogisk verksamhet för unga.
- kan stöda utvecklingen och främja delaktighet bland unga genom att tillämpa resursförstärkande metoder.
Innehåll
- ungdom som fenomen
- ungas identitetsutveckling
- ungas livsvillkor
- det socialpedagogiska ungdomsarbetets former
- ungdomslagen, delaktighet
- digitalisering och sociala medier
- lösningsfokuserade samtal med unga
- kulturella uttryck
- hållbarhet inom ungdomskulturen
- sexualhandledning
- planering, förverkligande och utvärdering av socialpedagogisk verksamhet för unga
Tid och plats
5/3-16/4 2024
Campus Åbo och delvis i Teams
Studiematerial och rekommenderad litteratur
LAGSTIFTNING
Ungdomslagen (1285/2016)
Kommunallagen (410/2015): I lagen föreskrivs bl.a. om ungdomsfullmäktige i kommunen. Ungas delaktighet, påverkan och hörande av unga ingår i både lagarna (kommunlagen 26 § och ungdomslagen 24 §)
Statsrådets förordning om ungdomsarbete och ungdomspolitik (211/2017) trädde i kraft den 13 april 2017.
STYRDOKUMENT
Riksomfattande program för ungdomsarbetet och ungdomspolitiken (RUNGPO) 2024-2027
(Nätpublikation)
OBLIGATORISK ELLER VALFRI LITTERATUR
Den svenskspråkiga ungdomsbarometern 2022, Magma (Nätpublikation)
Hoikkala T & Sell A (2010) Ungdomsarbete är nödvändigt. Teoretisk underbyggnad, metodernas begränsningar och möjligheter (Nätpublikation)
Kiilakoski T. & Kauppinen E. (2021) Oppiminen nuorisotyössä. Kiistanalainen käsite käytännössä. Sosiaalipedagoginen aikakauskirja. (Nätpublikation).
Nivala E & Ryynänen S (2019) Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Gaudeamus Oy
Nivala E & Ryynänen S (2024) Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillistä yhteiskuntaa ja kestävää elämää. Gaudeamus Oy
Nivala E & Saastamoinen M (red) (2010) Ungdomsfostrans teori och utgångspunkter och inlägg
(Nätpublikation)
Nuorisobarometri 2023 (Katsaus nuorten hyvinvointiin 2023). Valtion nuorisoneuvosto (Nätpublikation)
En utredning om det finlandssvenska ungdomsarbetet 2017, sammanställt av Jessica Lerche, Greta Storlund och Oscar Ohlis, Luckan rf. (Nätpublikation)
Ålands Landskapsregering (2014) Ungdomspolitiskt program för landskapet Åland (Nätpublikation)
ÖVRIG REFERENSLITTERATUR
Barnavårdsföreningen i Finland, Högklasser
https://bvif.fi
Den sökandes blick (Uppsökande verksamhet)
(Nätpublikation)
http://www.nuorisotutkimusseura.fi/julkaisuja/den_sokandes_blick.pdf
Digitalisering och ungdomsarbete (2019) Lauha H & Nolvak K (red.). Verke - Kompetenscentret för digitalt ungdomsarbete i Finland. Nätpublikation www.verke.org
Eduskunnan tarkastusvaliokunnan julkaisu 1/2013
Nuorten syrjäytyminen, tietoa, toiminta ja tuloksia?
(Nätpublikation)
Ehyt.fi
Finlands ungdomsarbete Allianssi rf
http://www.alli.fi/etusivu
Folkhälsan, Verksamhet för unga
https://www.folkhalsan.fi/unga/
Friendsrapporten 2023, friends.se (Nätpublikation)
Harkko, J, Lehikoinen T, Lehto S & Ala-Kauhaluoma (2016), Onko osa nuorista vaarassa syrjäytyä pysyvästi? Nuorten syrjäytymisriskit ja aikuisuuteen siirtyminstä tukeva palvelujärjestelmä. Sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia, 144/2016 (Nätpublikation)
Hälsa i skolan, undersökning (THL 2024)
Kompetenscenter Nuoska
Koordinaatti
Linnakangas, R & Suikkanen A. Varhainen puuttuminen Mahdollisuus nuorten syrjäytyminsen ehkäisemisessä (2004) Sosiaaali- ja terveyrministeriön selvityksiä.
(Nätpublikation)
Luckan Unginfo
Maahanmuuttajataustaisten nuorten
terveys ja hyvinvointi.
(Nätpublikation)
Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, www.mucf.se
Nuorisotutkimus-lehti. Julkaisija: Nuorisotutkimusseura ry. ISSN 0780-0886
(Nätpublikation)
Nuorisotyö. Julkaisija: Suomen Nuorisotyö ry.
(Nätpublikation)
Nuorisotyö-lehti. Julkaisija: Suomen Nuorisoyhteistyö Allianssi. ISSN 0355-7553
(Nätpublikation)
Nuorisotyön käsikirja, 2005, Tuominen H & Paananen, T (toim.). Det finns ett kapitel av Pokka som behandlar specifikt kyrkans ungdomsarbete ur ett socialpedagogiskt perspektiv.
Nuorten perheet ja läheissuhteet. Nuorten elinolot -vuosikirja 2020
Tiina Valkendorff & Ella Sihvonen (toim.) Nätpublikation
Nyyti ry
Rosenholm, J. (2023) Slutrapport: Ung i Åboland. "Copy-paste fungerar inte". Luckan r.f.
Skapa plats - en normutmanande bok för en mer inkluderande skola (2020). Ekvalita
Statens ungdomsråd, tietoanuorista.fi (Nätet)
ULA nätverket
www.ula.fi
Unga i församlingen, 2013, Helsingfors:Kyrkostyrelsen
(Nätpublikation)
http://sakasti.evl.fi/sacrista
Unga röster 2017. En rapport där unga ger sin syn på framtid, jobb, skola och politik, mentor.se
ungdomar.se, Fryshuset (Nätpublikation)
Ungdomsbarometern (görs varje år). Statens ungdomsråd , tietoanuorista.fi
(Nätpublikation)
Verke.org:
-Verktygslåda för digitalt kunnande inom ungdomsarbete:
https://www.verke.org/sv/publikationer/verktygslada-for-digitalt-kunnande-inom-ungdomsarbetet/
-Kompetenskriterier inom digitalt ungdomsarbete:
https://www.verke.org/uploads/2021/05/b4e3bcfd-verke_osaamiskriteetit_ru-1-1.pdf
www,ungdomsarbete2030.fi
TIPS
Dunkels, Elza. Kolla t.ex. Dunkels forskningblogg www.kulturer.net/ eller hennes böcker, en del av dem finns tillgängliga på nätet. Dunkels är pedagogisk forskare från Umeå universitet och intresserar sig bland annat för digitalisering, unga och nätet, nätkulturer, skärmtid m.m.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, gruppuppgift inklusive studiebesök, smågruppsarbete, självstudier.
Praktik- och arbetslivssamarbete
I kursen ingår studiebesök, intervjuer med professionella och gästföreläsningar
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
16/4 2024: Seminarium, grupprapport
22/4 2024: Individuell litteraturrecension, individuell inlärningsuppgift, eventuella kompensationsuppgifter.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
1 Individuell skriftlig litteraturrecension, inklusive smågruppsarbete, 1,5 sp, deadline 22/4 2024
2 Skriftlig grupprapport och seminarium, inklusive smågruppsarbete, 2 sp, deadline 16/4 2024
3 Individuell inlärningsuppgift (Planering, förverkligande och utvärdering av aktivitet), 1 sp, deadline 22/4 2024
4 Aktivt deltagande i obligatorisk undervisning, 0,5 sp, deadline för eventuella kompensationsuppgifter 22/4 2024
Mer instruktioner om examinationerna finns i kursens Moodle
Studerandes tidsanvändning och belastning
15 h obligatorisk undervisning på Campus med Peter Edelsköld
3 h undervisning på Campus med NN
3 h undervisning i Teams med Suss Åhman
2 h undervisning på Campus med Maria Fuchs
12 h obligatoriskt schemalagt smågruppsarbete i Teams med Peter Edelsköld
6 h obligatoriskt seminarium på Campus med Peter Edelsköld
Totalt 41 h schemalagd verksamhet
Kursen omfattar 5 sp à 27 h = 135 h
Den ickeschemalagda arbetsinsatsen för varje deltagare beräknas vara cirka 94 h.
Tilläggsuppgifter för studerande
Vid validering av tidigare förvärvad kunskap används bedömningsskalan godkänd/underkänd
Frågor angående kursen ställs på kursens handledningsforum på Moodle. Kursansvarig lärare besvarar frågor och handleder i handledningsforumet i regel varje måndag under kurstiden.
Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1 Individuell skriftlig litteraturrecension, 1,5 sp, bedömning enligt skalan 0-5
-Studerandes förmåga att sammanfatta och återge innehållet i texterna.
-Förmåga till kritisk granskning av texterna.
Godkänt smågruppsarbete
Kort feedback ges på Moodle på samma ställe där recensionen inlämnats
Examinator: Peter Edelsköld
2 Skriftlig grupprapport och seminarium, 2 sp, bedömning enligt skalan 0-5
-Rapportens relevans för yrkesområdet
-Relevanta och mångsidiga källor
Godkänt smågruppsarbete
Aktivt deltagande i seminariet.
Kort feedback ges i samband med seminariet.
Examinator: Peter Edelsköld
3 Individuell inlärningsuppgift (Planering, förverkligande och utvärdering), 1 sp, bedömning enligt skalan GK/UK
-Studerande kan tillämpa socialpedagogiska principer
-Relevant aktivitet
-Studerande har en tydlig pedagogisk planering och kan utvärdera enligt given modell
Kort feedback ges på Moodle på samma ställe där rapporten inlämnats.
Examinator: Peter Edelsköld
4 Aktivt deltagande i obligatorisk schemalagd undervisning (15 h) , 0,5 sp, bedömning enligt skakan GK/UK
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
01.12.2022 - 06.03.2023
Tajmning
07.03.2023 - 23.04.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Peter Edelsköld
- Åbo – timlärare Socionom
Lärare
Peter Edelsköld
Grupper
- Smågrupp A (Storlek: 0. Öppet universitet: 0.)
- Smågrupp B (Storlek: 0. Öppet universitet: 0.)
- Smågrupp C (Storlek: 0. Öppet universitet: 0.)
- Smågrupp D (Storlek: 0. Öppet universitet: 0.)
- Smågrupp E (Storlek: 0. Öppet universitet: 0.)
- Smågrupp F (Storlek: 0. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
USO22D-ÅSocionom (YH), h22, dagstudier, Åbo
Smågrupper
- Smågrupp A
- Smågrupp B
- Smågrupp C
- Smågrupp D
- Smågrupp E
- Smågrupp F
Lärandemål
Studerande:
- har kunskap om ungas livsvillkor, resurser och stöd i vardagen.
- har kunskap om det sociala ungdomsarbetets former.
- kan tillämpa socialpedagogikens verksamhetsprinciper i arbete bland unga.
- kan planera, förverkliga och utvärdera socialpedagogisk verksamhet för unga.
- kan stöda utvecklingen och främja delaktighet bland unga genom att tillämpa resursförstärkande metoder.
Innehåll
- ungdom som fenomen
- ungas identitetsutveckling
- ungas livsvillkor
- det socialpedagogiska ungdomsarbetets former
- ungdomslagen, delaktighet
- digitalisering och sociala medier
- lösningsfokuserade samtal med unga
- kulturella uttryck
- hållbarhet inom ungdomskulturen
- sexualhandledning
- planering, förverkligande och utvärdering av socialpedagogisk verksamhet för unga
Tid och plats
7/3-18/4 2023
Campus Åbo och delvis i Teams
Studiematerial och rekommenderad litteratur
LAGSTIFTNING
Ungdomslagen (1285/2016)
Kommunallagen (410/2015): I lagen föreskrivs bl.a. om ungdomsfullmäktige i kommunen. Ungas delaktighet, påverkan och hörande av unga ingår i både lagarna (kommunlagen 26 § och ungdomslagen 24 §)
Statsrådets förordning om ungdomsarbete och ungdomspolitik (211/2017) trädde i kraft den 13 april 2017.
STYRDOKUMENT
Riksomfattande program för ungdomsarbetet och ungdomspolitiken (RUNGPO) 2020-2023. UKM 2020:3
(Nätpublikation)
OBLIGATORISK ELLER VALFRI LITTERATUR
Den svenskspråkiga ungdomsbarometern 2022, Magma (Nätpublikation)
Hoikkala T & Sell A (2010) Ungdomsarbete är nödvändigt. Teoretisk underbyggnad, metodernas begränsningar och möjligheter (Nätpublikation)
Kiilakoski T. & Kauppinen E. (2021) Oppiminen nuorisotyössä. Kiistanalainen käsite käytännössä. Sosiaalipedagoginen aikakauskirja. (Nätpublikation).
Nivala E & Ryynänen S (2019) Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Gaudeamus Oy
Nivala E & Saastamoinen M (red) (2010) Ungdomsfostrans teori och utgångspunkter och inlägg
(Nätpublikation)
Nuorisobarometri 2021 eller 2022 om den har publicerats
Nuorista Suomessa. Tietoa nuorista, heidän elinoloistaan sekä nuorisotyöstä 2016. En del av publikationen, bland annat statistik, finns uppdaterad 2018
(Nätpublikationer)
En utredning om det finlandssvenska ungdomsarbetet 2017, sammanställt av Jessica Lerche, Greta Storlund och Oscar Ohlis, Luckan rf. (Nätpublikation)
Ålands Landskapsregering (2014) Ungdomspolitiskt program för landskapet Åland (Nätpublikation)
ÖVRIG REFERENSLITTERATUR
Barnavårdsföreningen i Finland, Högklasser
https://bvif.fi
Den sökandes blick (Uppsökande verksamhet)
(Nätpublikation)
http://www.nuorisotutkimusseura.fi/julkaisuja/den_sokandes_blick.pdf
Digitalisering och ungdomsarbete (2019) Lauha H & Nolvak K (red.). Verke - Kompetenscentret för digitalt ungdomsarbete i Finland. Nätpublikation www.verke.org
Eduskunnan tarkastusvaliokunnan julkaisu 1/2013
Nuorten syrjäytyminen, tietoa, toiminta ja tuloksia?
(Nätpublikation)
Ehyt.fi
Finlands ungdomsarbete Allianssi rf
http://www.alli.fi/etusivu
Folkhälsan, Verksamhet för unga
https://www.folkhalsan.fi/unga/
Friendsrapporten 2019, friends.se
Harkko, J, Lehikoinen T, Lehto S & Ala-Kauhaluoma (2016), Onko osa nuorista vaarassa syrjäytyä pysyvästi? Nuorten syrjäytymisriskit ja aikuisuuteen siirtyminstä tukeva palvelujärjestelmä. Sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia, 144/2016 (Nätpublikation)
Kompetenscenter Nuoska
Koordinaatti
Linnakangas, R & Suikkanen A. Varhainen puuttuminen Mahdollisuus nuorten syrjäytyminsen ehkäisemisessä (2004) Sosiaaali- ja terveyrministeriön selvityksiä.
(Nätpublikation)
Luckan Unginfo
Maahanmuuttajataustaisten nuorten
terveys ja hyvinvointi.
(Nätpublikation)
Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, www.mucf.se
Nuoret luupin alla 2014 - Teemana kuluttajuus ja todellinen eriarvoisuus. Haanpää, Leena & Roos, Sanna (red.)
(Nätpublikation)
Nuorisotutkimus-lehti. Julkaisija: Nuorisotutkimusseura ry. ISSN 0780-0886
(Nätpublikation)
Nuorisotyö. Julkaisija: Suomen Nuorisotyö ry.
(Nätpublikation)
Nuorisotyö-lehti. Julkaisija: Suomen Nuorisoyhteistyö Allianssi. ISSN 0355-7553
(Nätpublikation)
Nuorisotyön käsikirja, 2005, Tuominen H & Paananen, T (toim.). Det finns ett kapitel av Pokka som behandlar specifikt kyrkans ungdomsarbete ur ett socialpedagogiskt perspektiv.
Nuorten perheet ja läheissuhteet. Nuorten elinolot -vuosikirja 2020
Tiina Valkendorff & Ella Sihvonen (toim.) Nätpublikation
Nyyti ry
Rosenholm, J. (2023) Slutrapport: Ung i Åboland. "Copy-paste fungerar inte". Luckan r.f.
Skapa plats - en normutmanande bok för en mer inkluderande skola (2020). Ekvalita
Statens ungdomsråd, tietoanuorista.fi (Nätet)
ULA nätverket
www.ula.fi
Unga i församlingen, 2013, Helsingfors:Kyrkostyrelsen
(Nätpublikation)
http://sakasti.evl.fi/sacrista
Unga röster 2017. En rapport där unga ger sin syn på framtid, jobb, skola och politik, mentor.se
ungdomar.se, Fryshuset (Nätpublikation)
Ungdomsbarometern (görs varje år). Statens ungdomsråd , tietoanuorista.fi
(Nätpublikation)
Verke.org:
-Verktygslåda för digitalt kunnande inom ungdomsarbete:
https://www.verke.org/sv/publikationer/verktygslada-for-digitalt-kunnande-inom-ungdomsarbetet/
-Kompetenskriterier inom digitalt ungdomsarbete:
https://www.verke.org/uploads/2021/05/b4e3bcfd-verke_osaamiskriteetit_ru-1-1.pdf
www,ungdomsarbete2030.fi
TIPS
Dunkels, Elza. Kolla t.ex. Dunkels forskningblogg www.kulturer.net/ eller hennes böcker, en del av dem finns tillgängliga på nätet. Dunkels är pedagogisk forskare från Umeå universitet och intresserar sig bland annat för digitalisering, unga och nätet, nätkulturer, skärmtid m.m.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, gruppuppgift inklusive studiebesök, smågruppsarbete, självstudier.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
18/4 2023: Seminarium, grupprapport
23/4 2023: Individuell litteraturrecension, individuell inlärningsuppgift, eventuella kompensationsuppgifter.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
1 Individuell skriftlig litteraturrecension, inklusive smågruppsarbete, 1,5 sp, deadline 23/4 2023
2 Skriftlig grupprapport och seminarium, inklusive smågruppsarbete, 2 sp, deadline 18/4 2023
3 Individuell inlärningsuppgift (Planering, förverkligande och utvärdering av aktivitet), 1 sp, deadline 23/4 2023
4 Aktivt deltagande i obligatorisk undervisning, 0,5 sp, deadline för eventuella kompensationsuppgifter 23/4 2023
Mer instruktioner om examinationerna finns i kursens Moodle
Studerandes tidsanvändning och belastning
14 h obligatorisk undervisning på Campus med Peter Edelsköld
3 h undervisning på Campus med Joel Kronqvist
3 h undervisning i Teams med Suss Åhman
2 h undervisning på Campus med Jannike Rosenholm
2 h undervisning på Campus med Axel Gröndahl
12 h obligatoriskt schemalagt smågruppsarbete i Teams med Peter Edelsköld
6 h obligatoriskt seminarium på Campus med Peter Edelsköld
Totalt 42 h schemalagd verksamhet
Kursen omfattar 5 sp à 27 h = 135 h
Den ickeschemalagda arbetsinsatsen för varje deltagare beräknas vara cirka 93 h.
Tilläggsuppgifter för studerande
Vid validering av tidigare förvärvad kunskap används bedömningsskalan godkänd/underkänd
Frågor angående kursen ställs på kursens handledningsforum på Moodle. Kursansvarig lärare besvarar frågor och handleder i handledningsforumet i regel varje måndag under kurstiden.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1 Individuell skriftlig litteraturrecension, 1,5 sp, bedömning enligt skalan 0-5
-Studerandes förmåga att sammanfatta och återge innehållet i texterna.
-Förmåga till kritisk granskning av texterna.
Kort feedback ges på Moodle på samma ställe där recensionen inlämnats
Examinator: Peter Edelsköld
2 Skriftlig grupprapport och seminarium, 2 sp, bedömning enligt skalan 0-5
-Rapportens relevans för yrkesområdet
-Relevanta och mångsidiga källor
Aktivt deltagande i seminariet.
Kort feedback ges i samband med seminariet.
Examinator: Peter Edelsköld
3 Individuell inlärningsuppgift (Planering, förverkligande och utvärdering), 1 sp, bedömning enligt skalan GK/UK
-Studerande kan tillämpa socialpedagogiska principer
-Relevant aktivitet
-Studerande har en tydlig pedagogisk planering och kan utvärdera enligt given modell
Kort feedback ges på Moodle på samma ställe där rapporten inlämnats.
Examinator: Peter Edelsköld
4 Aktivt deltagande i obligatorisk schemalagd undervisning (15 h) , 0,5 sp
Förkunskapskrav
Inga