Resursförstärkande funktionshinderservicePoäng (5 sp)
Kod: SOV22UVR104
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
-har kunskap om och perspektiv på olika funktionsvariationer i förhållande till samhället och bakomliggande faktorer
-känner till funktionshinderområdets centrala lagstiftning
-kan handleda och koordinera service utgående från klientens behov
-kan delta i planering, förverkligande, utveckling och utvärdering av olika resursförstärkande stödformer i interprofessionellt samarbete
-kan ta ställning i etiska dilemman i arbete med personer med funktionsvariationer
- kan tillämpa arbetsmetoder som befrämjar självbestämmande, utveckling, livskvalitet och delaktighet för personer med funktionsvariationer
Studieperiodens (kursens) innehåll
-principerna för mänskliga rättigheter
-olika funktionsvariationer
-samhälleliga strukturer och fenomen som påverkar funktionsförmågan och synen på funktionsvariationer
-självbestämmanderätt, delaktighet och empowerment
-tillgänglighet
-resursförstärkande metoder
-central lagstiftning och serviceformer inom socialvård och funktionshinderservice
-etik
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Anmälningstid
15.06.2024 - 31.12.2024
Tajmning
01.03.2025 - 31.05.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Vasa Socionom
- Nadja Suomela
- Alexandra Båsk
Lärare
Nadja Suomela
Grupper
-
USO24F-VSocionom (YH), h24, flerformstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
-har kunskap om och perspektiv på olika funktionsvariationer i förhållande till samhället och bakomliggande faktorer
-känner till funktionshinderområdets centrala lagstiftning
-kan handleda och koordinera service utgående från klientens behov
-kan delta i planering, förverkligande, utveckling och utvärdering av olika resursförstärkande stödformer i interprofessionellt samarbete
-kan ta ställning i etiska dilemman i arbete med personer med funktionsvariationer
- kan tillämpa arbetsmetoder som befrämjar självbestämmande, utveckling, livskvalitet och delaktighet för personer med funktionsvariationer
Innehåll
-principerna för mänskliga rättigheter
-olika funktionsvariationer
-samhälleliga strukturer och fenomen som påverkar funktionsförmågan och synen på funktionsvariationer
-självbestämmanderätt, delaktighet och empowerment
-tillgänglighet
-resursförstärkande metoder
-central lagstiftning och serviceformer inom socialvård och funktionshinderservice
-etik
Tid och plats
Närstudierna genomförs under vårterminen 2025 på plats i campus Alere.
Närstudietillfällena är obligatoriska att delta i.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Bahner, J. och Lukkerz J. (2023) Att erkänna och främja sexualitet hos personer med funktionsnedsättning. i Holmström, C, de Cabo, A. och Ouis P. (2023) Perspektiv på sexualitet i socialt arbete. Liber AB. s. 82-96
Handbok om funktionshinderservice, THL tillgänglig: https://thl.fi/sv/web/handbok-om-funktionshinderservice
Hejlskov Elvén, B. och Sjölund, A. (2022) Hantera, utvärdera, förändra med lågaffektivt bemötande och tydliggörande pedagogik. Natur & Kultur.
Lag om funktionshinderservice (675/2023) tillgänglig: finlex.fi (träder i kraft 1.1.2025)
Nilholm, C. (2020) Perspektiv på specialpedagogik (Upplaga 3.). Studentlitteratur AB.
Söderman, L. red (2019) ; Nordlund, M., red. ; Dahlgren, S. Omsorgsboken : möjligheter och svårigheter vid intellektuell funktionsnedsättning, Liber AB
FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning och dess fakultativa
protokoll, Finlands FN-förbund, UNA Finland, tillgänglig: https://www.ykliitto.fi/sites/ykliitto.fi/files/vammaisten_oikeudet_2016_sv_net.pdf
Tidskriften Forskning om funktionshinder pågår https://www.cff.uu.se/Tidskrift_/
Referenslitteratur:
Hästbacka, E., (2021) Equal participation in society? Perspectives on the opportunities of persons with disabilities in Finland, Social Policy, Faculty of Education and Welfare Studies, Åbo Akademi University, Finland.
Övrig litteratur och material enligt kursansvarigs anvisningar.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, gruppövningar, verkstäder, gästföreläsare
Praktik- och arbetslivssamarbete
Gästföreläsare.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Närvaro under närstudierna bedöms med GK/UK, frånvaro kompenseras (0,5 sp)
Sammanställning och aktiv närvaro samt presentation och opponering av mini-guide på seminariet. (2 sp) Bedöms med vitsord 1-5.
Examination i funktionshinderlagstiftningen (1 sp) Bedöms med vitsord 1-5.
Skriftlig examinationsuppgift . Bedöms med vitsord 1-5 (1,5 sp)
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursen innefattar 5 sp. Det betyder sammanlagt 5 x 27 h = 135 h arbete för studerande.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Underkänd (0)
Studerandes förståelse är på en ytterst allmän och ytlig nivå. Underkända inlämningsuppgifter och hemtentamen. Frånvaro/ingen kompensation vid obligatoriska närstudietillfällen. Använder sig inte av Novias skrivanvisningar då de enligt examinationsuppgiften ska användas. Studerande använder oberbetat AI-genererad text som egen text.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har på ett grundläggande sätt förmått observera och analysera kunskapen och kunnat göra egna tillämpande reflektioner.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har förmått observera och analysera kunskapen och utöver detta visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller till arbetsliv, lagstiftning och klientsituationer.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse, utöver det vanliga. Kan reflektera kring de olika fenomenen på ett djupgående sätt och kan koppla dem till arbetslivet, lagstiftning och klientsituationer. Studerande visar starkt engagemang i sin uppgift.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
15.06.2024 - 20.10.2024
Tajmning
21.10.2024 - 31.12.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Vasa Socionom
- Nadja Suomela
- Carita Blomström
Lärare
Nadja Suomela
Grupper
- Grupp 1 (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
- Grupp 2 (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
- Group 3 (Storlek: 30. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
USO23D-VSocionom (YH), h23, dagstudier, Vasa
-
SO23ASO23A
-
SO23BSO23B
Smågrupper
- Grupp 1
- Grupp 2
- Grupp 3
Lärandemål
Studerande:
-har kunskap om och perspektiv på olika funktionsvariationer i förhållande till samhället och bakomliggande faktorer
-känner till funktionshinderområdets centrala lagstiftning
-kan handleda och koordinera service utgående från klientens behov
-kan delta i planering, förverkligande, utveckling och utvärdering av olika resursförstärkande stödformer i interprofessionellt samarbete
-kan ta ställning i etiska dilemman i arbete med personer med funktionsvariationer
- kan tillämpa arbetsmetoder som befrämjar självbestämmande, utveckling, livskvalitet och delaktighet för personer med funktionsvariationer
Innehåll
-principerna för mänskliga rättigheter
-olika funktionsvariationer
-samhälleliga strukturer och fenomen som påverkar funktionsförmågan och synen på funktionsvariationer
-självbestämmanderätt, delaktighet och empowerment
-tillgänglighet
-resursförstärkande metoder
-central lagstiftning och serviceformer inom socialvård och funktionshinderservice
-etik
Tid och plats
Närstudierna genomförs under hösten 2024 på plats i Alere och på studiebesök enligt information i Moodle.
Närstudietillfällen och seminariedagen är obligatoriska att delta i.
Verkstäderna är inbokade vid nio tillfällen. Varje studerande deltar i tre av tillfällena enligt gruppindelningen som finns på Moodle.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Bahner, J. och Lukkerz J. (2023) Att erkänna och främja sexualitet hos personer med funktionsnedsättning. i Holmström, C, de Cabo, A. och Ouis P. (2023) Perspektiv på sexualitet i socialt arbete. Liber AB. s. 82-96
Handbok om funktionshinderservice, THL tillgänglig: https://thl.fi/sv/web/handbok-om-funktionshinderservice
Hejlskov Elvén, B. och Sjölund, A. (2022) Hantera, utvärdera, förändra med lågaffektivt bemötande och tydliggörande pedagogik. Natur & Kultur.
Lag om funktionshinderservice (675/2023) tillgänglig: finlex.fi (träder i kraft 1.1.2025)
Nilholm, C. (2020) Perspektiv på specialpedagogik (Upplaga 3.). Studentlitteratur AB.
Söderman, L. red (2019) ; Nordlund, M., red. ; Dahlgren, S. Omsorgsboken : möjligheter och svårigheter vid intellektuell funktionsnedsättning, Liber AB
FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning och dess fakultativa
protokoll, Finlands FN-förbund, UNA Finland, tillgänglig: https://www.ykliitto.fi/sites/ykliitto.fi/files/vammaisten_oikeudet_2016_sv_net.pdf
Tidskriften Forskning om funktionshinder pågår https://www.cff.uu.se/Tidskrift_/
Referenslitteratur:
Hästbacka, E., (2021) Equal participation in society? Perspectives on the opportunities of persons with disabilities in Finland, Social Policy, Faculty of Education and Welfare Studies, Åbo Akademi University, Finland.
Övrig litteratur och material enligt kursansvarigs anvisningar.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, gruppövningar, verkstäder, studiebesök/gästföreläsare och seminarium.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studiebesök inom funktionshinderservicen, gästföreläsare och erfarenhetstalare.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Närvaro under närstudierna bedöms med GK/UK, frånvaro kompenseras (1 sp)
Sammanställning och aktiv närvaro samt presentation av mini-guide på seminariet. (2 sp) Bedöms med vitsord 1-5.
Examination i funktionshinderlagstiftningen (1 sp) Bedöms med vitsord 1-5.
Reflektionsdagbok från gästföreläsningar och studiebesök, bedöms med GK/UK. (1 sp)
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursen innefattar 5 sp. Det betyder sammanlagt 5 x 27 h = 135 h arbete för studerande.
27 h är närstudier, studiebesök och verkstäder och 6 h seminarier och 102 h är eget arbete i form av självstudier och grupparbete.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Underkänd (0)
Studerandes förståelse är på en ytterst allmän och ytlig nivå. Underkända inlämningsuppgifter och hemtentamen. Studerande använder sig obearbetat av AI-producerad text som egenskriven text. Frånvaro/ingen kompensation vid obligatoriska närstudietillfällen. Använder sig inte av Novias skrivanvisningar då de enligt examinationsuppgiften ska användas.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har på ett grundläggande sätt förmått observera och analysera kunskapen och kunnat göra egna tillämpande reflektioner.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har förmått observera och analysera kunskapen och utöver detta visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller till arbetsliv, lagstiftning och klientsituationer.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse, utöver det vanliga. Kan reflektera kring de olika fenomenen på ett djupgående sätt och kan koppla dem till arbetslivet, lagstiftning och klientsituationer. Studerande visar starkt engagemang i sin uppgift.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
15.06.2024 - 01.09.2024
Tajmning
01.09.2024 - 22.12.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Jakobstad, Köpmansgatan 10
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Nadja Suomela
- Carita Blomström
Lärare
Nadja Suomela
Grupper
-
ÖH22REGSMPED-VÖppna yh, regionalt till socionom inom småbarnspedagogik, 120sp
Lärandemål
Studerande:
-har kunskap om och perspektiv på olika funktionsvariationer i förhållande till samhället och bakomliggande faktorer
-känner till funktionshinderområdets centrala lagstiftning
-kan handleda och koordinera service utgående från klientens behov
-kan delta i planering, förverkligande, utveckling och utvärdering av olika resursförstärkande stödformer i interprofessionellt samarbete
-kan ta ställning i etiska dilemman i arbete med personer med funktionsvariationer
- kan tillämpa arbetsmetoder som befrämjar självbestämmande, utveckling, livskvalitet och delaktighet för personer med funktionsvariationer
Innehåll
-principerna för mänskliga rättigheter
-olika funktionsvariationer
-samhälleliga strukturer och fenomen som påverkar funktionsförmågan och synen på funktionsvariationer
-självbestämmanderätt, delaktighet och empowerment
-tillgänglighet
-resursförstärkande metoder
-central lagstiftning och serviceformer inom socialvård och funktionshinderservice
-etik
Tid och plats
Närstudierna genomförs under hösten 2024 på plats i campus Allegro och på studiebesök enligt information i Moodle.
Närstudietillfällen och seminariedagen är obligatoriska att delta i. Vissa närstudier är indelade i grupper. Studerande deltar i sin anvisade grupp.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Bahner, J. och Lukkerz J. (2023) Att erkänna och främja sexualitet hos personer med funktionsnedsättning. i Holmström, C, de Cabo, A. och Ouis P. (2023) Perspektiv på sexualitet i socialt arbete. Liber AB. s. 82-96
Handbok om funktionshinderservice, THL tillgänglig: https://thl.fi/sv/web/handbok-om-funktionshinderservice
Hejlskov Elvén, B. och Sjölund, A. (2022) Hantera, utvärdera, förändra med lågaffektivt bemötande och tydliggörande pedagogik. Natur & Kultur.
Lag om funktionshinderservice (675/2023) tillgänglig: finlex.fi (träder i kraft 1.1.2025)
Nilholm, C. (2020) Perspektiv på specialpedagogik (Upplaga 3.). Studentlitteratur AB.
Söderman, L. red (2019) ; Nordlund, M., red. ; Dahlgren, S. Omsorgsboken : möjligheter och svårigheter vid intellektuell funktionsnedsättning, Liber AB
FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning och dess fakultativa
protokoll, Finlands FN-förbund, UNA Finland, tillgänglig: https://www.ykliitto.fi/sites/ykliitto.fi/files/vammaisten_oikeudet_2016_sv_net.pdf
Tidskriften Forskning om funktionshinder pågår https://www.cff.uu.se/Tidskrift_/
Referenslitteratur:
Hästbacka, E., (2021) Equal participation in society? Perspectives on the opportunities of persons with disabilities in Finland, Social Policy, Faculty of Education and Welfare Studies, Åbo Akademi University, Finland.
Övrig litteratur och material enligt kursansvarigs anvisningar.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, gruppövningar, verkstäder, studiebesök/gästföreläsare och seminarium.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studiebesök inom funktionshinderservicen. Gästföreläsare.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Närvaro under närstudierna bedöms med GK/UK, frånvaro kompenseras (1 sp)
Sammanställning och aktiv närvaro samt presentation av mini-guide på seminariet. Görs ensam eller i par (2 sp) Bedöms med vitsord 1-5.
Examination i funktionshinderlagstiftningen (1 sp) Bedöms med vitsord 1-5.
Skriftlig examinationsuppgift i par. Pussel för ett gott liv. Bedöms med vitsord 1-5 (1 sp)
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursen innefattar 5 sp. Det betyder sammanlagt 5 x 27 h = 135 h arbete för studerande.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Underkänd (0)
Studerandes förståelse är på en ytterst allmän och ytlig nivå. Underkända inlämningsuppgifter och hemtentamen. Frånvaro/ingen kompensation vid obligatoriska närstudietillfällen. Använder sig inte av Novias skrivanvisningar då de enligt examinationsuppgiften ska användas. Studerande använder oberbetat AI-genererad text som egen text.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har på ett grundläggande sätt förmått observera och analysera kunskapen och kunnat göra egna tillämpande reflektioner.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har förmått observera och analysera kunskapen och utöver detta visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller till arbetsliv, lagstiftning och klientsituationer.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse, utöver det vanliga. Kan reflektera kring de olika fenomenen på ett djupgående sätt och kan koppla dem till arbetslivet, lagstiftning och klientsituationer. Studerande visar starkt engagemang i sin uppgift.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
15.06.2023 - 01.10.2023
Tajmning
09.10.2023 - 03.03.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Nadja Suomela
- Carita Blomström
Lärare
Nadja Suomela
Grupper
-
USO22F-VSocionom (YH), h22, flerform, Vasa
Lärandemål
Studerande:
-har kunskap om och perspektiv på olika funktionsvariationer i förhållande till samhället och bakomliggande faktorer
-känner till funktionshinderområdets centrala lagstiftning
-kan handleda och koordinera service utgående från klientens behov
-kan delta i planering, förverkligande, utveckling och utvärdering av olika resursförstärkande stödformer i interprofessionellt samarbete
-kan ta ställning i etiska dilemman i arbete med personer med funktionsvariationer
- kan tillämpa arbetsmetoder som befrämjar självbestämmande, utveckling, livskvalitet och delaktighet för personer med funktionsvariationer
Innehåll
-principerna för mänskliga rättigheter
-olika funktionsvariationer
-samhälleliga strukturer och fenomen som påverkar funktionsförmågan och synen på funktionsvariationer
-självbestämmanderätt, delaktighet och empowerment
-tillgänglighet
-resursförstärkande metoder
-central lagstiftning och serviceformer inom socialvård och funktionshinderservice
-etik
Tid och plats
Närstudierna genomförs under slutet av höstterminen 2023 och början av vårterminen 2024 på plats i Alere. Alla kursens examinationsuppgifter förläggs till vårterminen 2024. Alla närstudietillfällen är obligatoriska och frånvaro kompenseras.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Handbok om funktionshinderservice, THL tillgänglig: https://thl.fi/sv/web/handbok-om-funktionshinderservice
Hejlskov Elvén, B. och Sjölund, A. Hantera, utvärdera, förändra med lågaffektivt bemötande och tydliggörande pedagogik. Natur & Kultur. 2022
Lag om funktionshinderservice (ny lag 1.10.2023) finlex.fi
Söderman, L. red ; Nordlund, M., red. ; Dahlgren, S. Omsorgsboken : möjligheter och svårigheter vid intellektuell funktionsnedsättning, Liber AB, 2019
FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning och dess fakultativa
protokoll, Finlands FN-förbund, UNA Finland, tillgänglig: https://www.ykliitto.fi/sites/ykliitto.fi/files/vammaisten_oikeudet_2016_sv_net.pdf
Tidskriften Forskning om funktionshinder pågår https://www.cff.uu.se/Tidskrift_/
Nilholm, C. (2020). Perspektiv på specialpedagogik (Upplaga 3.). Studentlitteratur AB.
Hästbacka, E., Equal participation in society? Perspectives on the opportunities of persons with disabilities in Finland, Social Policy, Faculty of Education and Welfare Studies, Åbo Akademi University, Finland, 2021
Övrigt studiematerial enligt anvisningar i Moodle.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, gruppövningar/verkstäder, gästföreläsare och seminarium.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Gästföreläsare
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Alla kursens examinationsuppgifter förläggs till vårterminen 2024.
1. Mellanexamination 1,5 sp
hemtentamen, deadline januari 2024, examinator Carita Blomström
2. Examinationsuppgift om funktionshinderservicelagstiftningen 1 sp
Deadline februari 2024. Examinator Nadja Suomela
3. Miniguide och deltagande på seminariedagen 2 sp
Individuell uppgift, som presenteras för de andra i smågrupper på seminariedagen. Opponentskap på en annan studerandes uppgift. Exakt datum uppdateras när schemaläggningen för våren 2024 är klar. Examinatorer Carita Blomström och Nadja Suomela
4. Obligatorisk näravaro vid övriga närstudietillfällen 0,5 sp
Frånvaro kompenseras enligt instruktioner i Moodle.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursen omfattar 5 sp vilket innebär en arbetsbelastning för studerande på 5 x 27 h = 135 h. Största delen av tidsanvändingen beräknas användas för självständiga studier.
För arbetet med hemtentamen beräknas tidsanvändingen vara ca 40 h.
För arbetet med miniguiden beräknas tidsanvändningen vara ca 54 h.
För arbetet med lagstiftningen beräknas tidsanvändningen vara ca 27 h.
Närvaro under närstudierna motsvarar 0,5 sp + seminariedagen (som ingår i arbetsbelastningen för miniguiden).
Periodisering av innehållet
Närstudierna genomförs under slutet av höstterminen 2023 och början av vårterminen 2024 på plats i Alere. Alla kursens examinationsuppgifter förläggs till vårterminen 2024.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Underkänd (0)
Studerandes förståelse är på en ytterst allmän och ytlig nivå. Underkända inlämningsuppgifter och hemtentamen. Frånvaro/ingen kompensation vid obligatoriska närstudietillfällen. Använder sig inte av Novias skrivanvisningar då de enligt examinationsuppgiften ska användas.
På engelska
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har på ett grundläggande sätt förmått observera och analysera kunskapen och kunnat göra egna tillämpande reflektioner.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har förmått observera och analysera kunskapen och utöver detta visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse, utöver det vanliga. Kan reflektera kring de olika fenomenen på ett djupgående sätt och kan koppla dem till arbetslivet. Studerande visar engagemang i sin uppgift.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
15.06.2023 - 30.09.2023
Tajmning
02.10.2023 - 31.12.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Vasa Socionom
- Nadja Suomela
- Carita Blomström
Lärare
Nadja Suomela
Grupper
-
SO22BSO22B
-
USO22D-VSocionom (YH), h22, dagstudier, Vasa
-
SO22ASO22A
Lärandemål
Studerande:
-har kunskap om och perspektiv på olika funktionsvariationer i förhållande till samhället och bakomliggande faktorer
-känner till funktionshinderområdets centrala lagstiftning
-kan handleda och koordinera service utgående från klientens behov
-kan delta i planering, förverkligande, utveckling och utvärdering av olika resursförstärkande stödformer i interprofessionellt samarbete
-kan ta ställning i etiska dilemman i arbete med personer med funktionsvariationer
- kan tillämpa arbetsmetoder som befrämjar självbestämmande, utveckling, livskvalitet och delaktighet för personer med funktionsvariationer
Innehåll
-principerna för mänskliga rättigheter
-olika funktionsvariationer
-samhälleliga strukturer och fenomen som påverkar funktionsförmågan och synen på funktionsvariationer
-självbestämmanderätt, delaktighet och empowerment
-tillgänglighet
-resursförstärkande metoder
-central lagstiftning och serviceformer inom socialvård och funktionshinderservice
-etik
Tid och plats
Närstudierna genomförs under hösten 2023 på plats i Alere och på studiebesök enligt information i Moodle.
Närstudietillfällen och seminariedagen är obligatoriska
Verkstäderna är delade i A och B och då deltar man i sin egen grupps verkstäder.
Frånvaro kompenseras.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Handbok om funktionshinderservice, THL tillgänglig: https://thl.fi/sv/web/handbok-om-funktionshinderservice
Hejlskov Elvén, B. och Sjölund, A. Hantera, utvärdera, förändra med lågaffektivt bemötande och tydliggörande pedagogik. Natur & Kultur. 2022
Lag om funktionshinderservice (ny lag 1.10.2023) finlex.fi
Nilholm, C. (2020). Perspektiv på specialpedagogik (Upplaga 3.). Studentlitteratur AB.
Söderman, L. red ; Nordlund, M., red. ; Dahlgren, S. Omsorgsboken : möjligheter och svårigheter vid intellektuell funktionsnedsättning, Liber AB, 2019
FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning och dess fakultativa
protokoll, Finlands FN-förbund, UNA Finland, tillgänglig: https://www.ykliitto.fi/sites/ykliitto.fi/files/vammaisten_oikeudet_2016_sv_net.pdf
Tidskriften Forskning om funktionshinder pågår https://www.cff.uu.se/Tidskrift_/
Hästbacka, E., Equal participation in society? Perspectives on the opportunities of persons with disabilities in Finland, Social Policy, Faculty of Education and Welfare Studies, Åbo Akademi University, Finland, 2021
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, gruppövningar, verkstäder, studiebesök/gästföreläsare och seminarium.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studiebesök inom funktionshinderservicen, gästföreläsare och erfarenhetstalare.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Närvaro under närstudierna bedöms med GK/UK, frånvaro kompenseras (1 sp)
Sammanställning och presentation av mini-guide på seminariet den 28.11.23. (2 sp)
Examination i funktionshinderlagstiftningen deadline 10.12.23 (1 sp)
Reflektionsdagbok från gästföreläsningar och studiebesök, bedöms med GK/UK. Deadline 31.12.23. (1 sp)
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursen innefattar 5 sp. Det betyder sammanlagt 5 x 27 h = 135 h arbete för studerande.
27 h är närstudier, verkstäder och 6 h seminarier och 102 h är eget arbete i form av självstudier och grupparbete.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Underkänd (0)
Studerandes förståelse är på en ytterst allmän och ytlig nivå. Underkända inlämningsuppgifter och hemtentamen. Frånvaro/ingen kompensation vid obligatoriska närstudietillfällen. Använder sig inte av Novias skrivanvisningar då de enligt examinationsuppgiften ska användas.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har på ett grundläggande sätt förmått observera och analysera kunskapen och kunnat göra egna tillämpande reflektioner.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har förmått observera och analysera kunskapen och utöver detta visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse, utöver det vanliga. Kan reflektera kring de olika fenomenen på ett djupgående sätt och kan koppla dem till arbetslivet. Studerande visar engagemang i sin uppgift.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav