Sysselsättnings- och integrationsfrämjande arbetePoäng (5 sp)
Kod: SOV22UVR202
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- har kunskaper om arbetsmarknaden
-kan identifiera sociala risker kopplade till arbetslöshet och arbetsoförmåga
- kan beskriva rehabiliterande sysselsättningsfrämjande verksamhet
-har kunskaper i servicesystem och lagstiftning gällande sysselsättningsfrämjande verksamhet
-känner till olika former av och orsaker till invandring
-kan beskriva integrationsprocessen
-kan identifiera sociala risker kopplade till migration och kulturbyte
- har kunskaper i servicesystem och lagstiftning gällande invandring och integration
Studieperiodens (kursens) innehåll
- synen på arbete och arbetslöshet
- arbetsmarknadspolitik
- metoder för sysselsättningsfrämjande och integrationsfrämjande arbete
- Olika instanser inom sysselsättningsfrämjande arbete
-ungdomsverkstäder
-sociala förmåner och psykosociala stödformer
- invandring, integration, flyktingskap och asyl
- Integrationsprocessen
- Servicesystemet för asylsökande och kvotflyktingar
-lagstiftning inom sysselsättningsfrämjande och integrationsfrämjande verksamhet
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
01.01.2025 - 31.03.2025
Tajmning
17.03.2025 - 31.05.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Viktor Matintupa
- Johanna Sigfrids
Lärare
Viktor Matintupa
Grupper
-
USO23D-VSocionom (YH), h23, dagstudier, Vasa
-
SO23ASO23A
-
SO23BSO23B
Lärandemål
Studerande:
- har kunskaper om arbetsmarknaden
-kan identifiera sociala risker kopplade till arbetslöshet och arbetsoförmåga
- kan beskriva rehabiliterande sysselsättningsfrämjande verksamhet
-har kunskaper i servicesystem och lagstiftning gällande sysselsättningsfrämjande verksamhet
-känner till olika former av och orsaker till invandring
-kan beskriva integrationsprocessen
-kan identifiera sociala risker kopplade till migration och kulturbyte
- har kunskaper i servicesystem och lagstiftning gällande invandring och integration
Innehåll
- synen på arbete och arbetslöshet
- arbetsmarknadspolitik
- metoder för sysselsättningsfrämjande och integrationsfrämjande arbete
- Olika instanser inom sysselsättningsfrämjande arbete
-ungdomsverkstäder
-sociala förmåner och psykosociala stödformer
- invandring, integration, flyktingskap och asyl
- Integrationsprocessen
- Servicesystemet för asylsökande och kvotflyktingar
-lagstiftning inom sysselsättningsfrämjande och integrationsfrämjande verksamhet
Tid och plats
17.03.2025 Kursintroduktion och sysselsättningsfrämjande arbete (Hela gruppen)
21.03.2025 FN:s internationella dag för avskaffande av rasdiskriminering (Hela gruppen)
24.03.2025 Sysselsättningsfrämjande arbete (Hela gruppen)
31.03.2025 Integrationsarbete (Hela gruppen)
04.04.2025 Workshop vid Efö Grupp B
07.04.2025 Workshop vid Efö Grupp A
24.04.2025 Integrationsarbete Grupp A
25.04.2025 Integrationsarbete Grupp B
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Congress, E. Piller & Gonzaìlez, M. J. 2013. Multicultural perspectives in social work practice with families . Springer Publishing Company 2012. (E-book)
Sue, Derald Wing. 2015. Multicultural Social Work Practice : A Competency-Based Approach to Diversity and Social Justice. Wiley. Second edition. (E-book)
European Commission, Directorate-General for Employment, Social Affairs and Inclusion, Employment and social developments in Europe 2022, Publications Office of the European Union, 2022, https://data.europa.eu/doi/10.2767/229768
Saikku P. & Hannikainen K. (2019) Työttömien ja työllisten koettu työkyky ja toimeentulo.
Suomalaisten hyvinvointi 2018.
Lag om ordnande av arbetskraftsservice 23/380
Act on the Promotion of Immigrant Integration
(1386/2010)
Aliens Act
(301/2004)
Act on the Integration of Immigrants and Reception of Asylum Seekers
https://www.finlex.fi/en/laki/kaannokset/1999/en19990493.pdf
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Övningar
Studiebesök
Diskussioner
Litteraturstudier
Praktik- och arbetslivssamarbete
I kursen ingår samarbete med språkstuderande vid EFÖ
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Uppgift 1 - Inledande kartläggning
Uppgift 2 - Metoder för integration och främjande av psykisk hälsa
Tilläggsuppgifter för studerande
Vissa kurstillfällen hålls på engelska
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Närmare information om examinationsuppgifternas upplägg och bedömningskriterier publiceras på kursens Moodle-plattform
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
15.06.2024 - 06.09.2024
Tajmning
07.09.2024 - 15.11.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Johanna Sigfrids
Lärare
Johanna Sigfrids
Grupper
-
ÖH22REGSMPED-VÖppna yh, regionalt till socionom inom småbarnspedagogik, 120sp
Lärandemål
Studerande:
- har kunskaper om arbetsmarknaden
-kan identifiera sociala risker kopplade till arbetslöshet och arbetsoförmåga
- kan beskriva rehabiliterande sysselsättningsfrämjande verksamhet
-har kunskaper i servicesystem och lagstiftning gällande sysselsättningsfrämjande verksamhet
-känner till olika former av och orsaker till invandring
-kan beskriva integrationsprocessen
-kan identifiera sociala risker kopplade till migration och kulturbyte
- har kunskaper i servicesystem och lagstiftning gällande invandring och integration
Innehåll
- synen på arbete och arbetslöshet
- arbetsmarknadspolitik
- metoder för sysselsättningsfrämjande och integrationsfrämjande arbete
- Olika instanser inom sysselsättningsfrämjande arbete
-ungdomsverkstäder
-sociala förmåner och psykosociala stödformer
- invandring, integration, flyktingskap och asyl
- Integrationsprocessen
- Servicesystemet för asylsökande och kvotflyktingar
-lagstiftning inom sysselsättningsfrämjande och integrationsfrämjande verksamhet
Tid och plats
Kursen inleds med en förhandsuppgift som öppnar 7.9 och som studerande bör ha avlagt vid första närstudietillfället 14.9
Närstudietillfällen enligt följande:
14.09.2024 08.30 - 16.00
31.10.2024 12.00 - 16.00
01.11.2024 12.00 - 16.00
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Kvotflyktingens väg till kommunen, IOM
Paloma studiematerial THL
Berättelsen om mig, psykotarumacenter material
Lag om främjande av arbetskraftsservice
Utlänningsslagen
Integrationslagen
Lagen om mottagande av personer som söker internationellt skydd
Undervisningsmetoder
Föreläsning, workshop, quiz, studiebesök och litteraturstudier
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
H - 5
Bedömning sker på basen av professionell mognad i reflektioner och kritiskt förhållningssätt, faktakunskap på området samt attityd och engagemang.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
01.12.2023 - 18.03.2024
Tajmning
18.03.2024 - 09.06.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Viktor Matintupa
- Johanna Sigfrids
Lärare
Viktor Matintupa
Grupper
-
USO22D-VSocionom (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- har kunskaper om arbetsmarknaden
-kan identifiera sociala risker kopplade till arbetslöshet och arbetsoförmåga
- kan beskriva rehabiliterande sysselsättningsfrämjande verksamhet
-har kunskaper i servicesystem och lagstiftning gällande sysselsättningsfrämjande verksamhet
-känner till olika former av och orsaker till invandring
-kan beskriva integrationsprocessen
-kan identifiera sociala risker kopplade till migration och kulturbyte
- har kunskaper i servicesystem och lagstiftning gällande invandring och integration
Innehåll
- synen på arbete och arbetslöshet
- arbetsmarknadspolitik
- metoder för sysselsättningsfrämjande och integrationsfrämjande arbete
- Olika instanser inom sysselsättningsfrämjande arbete
-ungdomsverkstäder
-sociala förmåner och psykosociala stödformer
- invandring, integration, flyktingskap och asyl
- Integrationsprocessen
- Servicesystemet för asylsökande och kvotflyktingar
-lagstiftning inom sysselsättningsfrämjande och integrationsfrämjande verksamhet
Tid och plats
Inleds vecka 12
Schemat i peppi och tuudo
Närmare uppgifter finns i kursens Moodle platform
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Övningar
Studiebesök
Diskussioner
Litteraturstudier
Vitsordsskala
H-5
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
01.12.2023 - 11.01.2024
Tajmning
02.01.2024 - 31.05.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
20 - 40
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Luisa Tast
- Johanna Sigfrids
Lärare
Luisa Tast
Grupper
-
USO22F-VSocionom (YH), h22, flerform, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- har kunskaper om arbetsmarknaden
-kan identifiera sociala risker kopplade till arbetslöshet och arbetsoförmåga
- kan beskriva rehabiliterande sysselsättningsfrämjande verksamhet
-har kunskaper i servicesystem och lagstiftning gällande sysselsättningsfrämjande verksamhet
-känner till olika former av och orsaker till invandring
-kan beskriva integrationsprocessen
-kan identifiera sociala risker kopplade till migration och kulturbyte
- har kunskaper i servicesystem och lagstiftning gällande invandring och integration
Innehåll
- synen på arbete och arbetslöshet
- arbetsmarknadspolitik
- metoder för sysselsättningsfrämjande och integrationsfrämjande arbete
- Olika instanser inom sysselsättningsfrämjande arbete
-ungdomsverkstäder
-sociala förmåner och psykosociala stödformer
- invandring, integration, flyktingskap och asyl
- Integrationsprocessen
- Servicesystemet för asylsökande och kvotflyktingar
-lagstiftning inom sysselsättningsfrämjande och integrationsfrämjande verksamhet
Tid och plats
Inleds med en förhandsuppgift vecka 2
Föreläsningar januari, februari och april (x2)
Schemat finns i peppi och tuudo
Närmare uppgifter och information om förändringar finns i kursens Moodle plattform
Alla föreläsningstillfällen är obligatoriska.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
integration.fi
migri.fi
MindSpring handbok för föräldrar
https://www.novia.fi/assets/Publikationer/Serie-R-Rapporter/MindSpring_Foraldrar_FINAL2023_WEBB.pdf
Lag om främjande av integration
(1386/2010)
Utlänningslagen
(301/2004)
Lag om mottagande av personer som söker internationellt skydd och om identifiering av och hjälp till offer för människohandel
17.6.2011/746
Lag om ordnande av arbetskraftsservice 23/380
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Övningar
Studiebesök
Diskussioner
Litteraturstudier
Workshop
Praktik- och arbetslivssamarbete
Samarbete med lokala aktörer inom området sysselsättning- och integration
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Förhandsuppgift vecka 2-3
Grupp uppgift kring inledande kartläggning och integrationsprocessen februari (1-5)
Moodle tentamen (individuell) kring tjänster på en mottagningscentral och processen för internationellt skydd (1-5)
Individuell uppgift metoder för integration och främjande av psykisk hälsa (GK)
Sysselsättningsfrämjande arbete, inlämningsuppgift i samband med workshop april (GK)
Studerandes tidsanvändning och belastning
Närvaro på föreläsningar och studiebesök 12 h
Eget arbete utanför lektionstid 123 h
Periodisering av innehållet
Inlämningsuppgift ungefär en gång i månaden januari - april
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen bedöms med vitsord 1-5
1-2 Studerande uppvisar grundläggande kunskaper i ämnet
3-4 Studerande uppvisar goda kunskaper i ämnet
5 Studerande uppvisar synnerligen goda kunskaper i ämnet
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav