Hoppa till innehåll

Special vård- och skönhetsbehandlingarPoäng (3 sp)

Kod: SKV22HV03

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

• Studerande känner till special vård- och skönhetsbehandlingar för ansikte och kropp
• Studerande har fördjupad kunskap om forskning och trender inom hud- och skönhetsvård
• Studerande känner till special produkter och apparatur
• Studerande har kunskap om metoderna vaxning och sockring
• Studerande behärskar försäljning av vårdbehandling och produkter
• Studerande förstår betydelsen av och följer god yrkeshygien
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet för produktanvändning, behandlingar och tjänster

Studieperiodens (kursens) innehåll

Special vård- och skönhetsbehandlingar för ansikte och kropp
Forskning och trender inom hud- och skönhetsvård
Special produkter och apparatur
Vaxning och sockring
Försäljning av vårdbehandlingar och produkter

Förkunskapskrav

SKV22HV01, SKV22HV02

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

The student demonstrates a competence that is related and linked to the literature
The student can reflect and motivate from his/her point of view

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Läromaterial

Enligt föreläsarens anvisningar

Mer information

-

Anmälningstid

15.06.2023 - 30.09.2023

Tajmning

01.08.2023 - 31.12.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom skönhetsbranschen
Lärare
  • Sara Sjöholm
Lärare

Jaana Ylimartimo-Nybäck

Grupper
  • EST22D-V
    Estenom (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

• Studerande känner till special vård- och skönhetsbehandlingar för ansikte och kropp
• Studerande har fördjupad kunskap om forskning och trender inom hud- och skönhetsvård
• Studerande känner till special produkter och apparatur
• Studerande har kunskap om metoderna vaxning och sockring
• Studerande behärskar försäljning av vårdbehandling och produkter
• Studerande förstår betydelsen av och följer god yrkeshygien
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet för produktanvändning, behandlingar och tjänster

Innehåll

Special vård- och skönhetsbehandlingar för ansikte och kropp
Forskning och trender inom hud- och skönhetsvård
Special produkter och apparatur
Vaxning och sockring
Försäljning av vårdbehandlingar och produkter

Tid och plats

01.08.2023-31.12.2023 Campus Alere.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Studiematerial på Moodle.
Studerande ska följa Novias skrivanvisningar för examensarbeten.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, demonstrationer, praktiska övningar, workshops, sökning, teamarbete och salongsarbete.

Praktik- och arbetslivssamarbete

För kursuppgift eftersträvas samarbete med arbetsliv

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examination består av inlämningsuppgifter och godkända praktiska övningar.
Grupparbete som bedöms på tre områden; Skriftligt arbete, presentation samt muntligt framförande. Alla delars vitsord formar slutvitsordet.
Presentation på slutseminarium v. 50 15.12.2023 kl.9:00-15:00

Internationella kontakter

-

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Godkända övnings- och kursuppgifter
Gruppfeedback ges efter kursens avslut.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: 30h
Självstudier: 51h
Totalt: 81h

Periodisering av innehållet

-

Tilläggsuppgifter för studerande

Mer information ges vid kursintroduktion.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

The student demonstrates a competence that is related and linked to the literature
The student can reflect and motivate from his/her point of view

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen utvärderas enligt vitsord (0-5) för inlämningsuppgifter (individuella och team). Medeltal av uppgifternas vitsord bildar slutvitsordet i kursen. Studerandes aktivitet under kursens gång och under teamprojekt kan höja eller sänka slutvitsordet.

Underkänd (0)

Studerande har inte följt uppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper inom ämnet
Inlämningsuppgiften är bristfällig eller saknas. Deltog inte i presentation av arbete
Studerande har inte deltagit eller bidragit någonting under kursens gång

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Innehållet i inlämnade uppgifter är svaga samt presentationen var ytlig och svag

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Innehållet i inlämnade uppgifter är goda och presentationen var god eller synnerligen god

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Innehållet i inlämnade uppgifter är berömliga och presentationen var utmärkt

Förkunskapskrav

SKV22HV01, SKV22HV02

Tilläggsuppgifter

-