Special vård- och skönhetsbehandlingarPoäng (3 sp)
Kod: SKV22HV03
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
• Studerande känner till special vård- och skönhetsbehandlingar för ansikte och kropp
• Studerande har fördjupad kunskap om forskning och trender inom hud- och skönhetsvård
• Studerande känner till special produkter och apparatur
• Studerande har kunskap om metoderna vaxning och sockring
• Studerande behärskar försäljning av vårdbehandling och produkter
• Studerande förstår betydelsen av och följer god yrkeshygien
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet för produktanvändning, behandlingar och tjänster
Studieperiodens (kursens) innehåll
Special vård- och skönhetsbehandlingar för ansikte och kropp
Forskning och trender inom hud- och skönhetsvård
Special produkter och apparatur
Vaxning och sockring
Försäljning av vårdbehandlingar och produkter
Förkunskapskrav
SKV22HV01, SKV22HV02
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
The student demonstrates a competence that is related and linked to the literature
The student can reflect and motivate from his/her point of view
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Läromaterial
Enligt föreläsarens anvisningar
Mer information
-
Anmälningstid
15.06.2023 - 30.09.2023
Tajmning
01.08.2023 - 31.12.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning inom skönhetsbranschen
Lärare
- Sara Sjöholm
Lärare
Jaana Ylimartimo-Nybäck
Grupper
-
EST22D-VEstenom (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
• Studerande känner till special vård- och skönhetsbehandlingar för ansikte och kropp
• Studerande har fördjupad kunskap om forskning och trender inom hud- och skönhetsvård
• Studerande känner till special produkter och apparatur
• Studerande har kunskap om metoderna vaxning och sockring
• Studerande behärskar försäljning av vårdbehandling och produkter
• Studerande förstår betydelsen av och följer god yrkeshygien
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet för produktanvändning, behandlingar och tjänster
Innehåll
Special vård- och skönhetsbehandlingar för ansikte och kropp
Forskning och trender inom hud- och skönhetsvård
Special produkter och apparatur
Vaxning och sockring
Försäljning av vårdbehandlingar och produkter
Tid och plats
01.08.2023-31.12.2023 Campus Alere.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studiematerial på Moodle.
Studerande ska följa Novias skrivanvisningar för examensarbeten.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, demonstrationer, praktiska övningar, workshops, sökning, teamarbete och salongsarbete.
Praktik- och arbetslivssamarbete
För kursuppgift eftersträvas samarbete med arbetsliv
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examination består av inlämningsuppgifter och godkända praktiska övningar.
Grupparbete som bedöms på tre områden; Skriftligt arbete, presentation samt muntligt framförande. Alla delars vitsord formar slutvitsordet.
Presentation på slutseminarium v. 50 15.12.2023 kl.9:00-15:00
Internationella kontakter
-
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Godkända övnings- och kursuppgifter
Gruppfeedback ges efter kursens avslut.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: 30h
Självstudier: 51h
Totalt: 81h
Periodisering av innehållet
-
Tilläggsuppgifter för studerande
Mer information ges vid kursintroduktion.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
The student demonstrates a competence that is related and linked to the literature
The student can reflect and motivate from his/her point of view
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen utvärderas enligt vitsord (0-5) för inlämningsuppgifter (individuella och team). Medeltal av uppgifternas vitsord bildar slutvitsordet i kursen. Studerandes aktivitet under kursens gång och under teamprojekt kan höja eller sänka slutvitsordet.
Underkänd (0)
Studerande har inte följt uppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper inom ämnet
Inlämningsuppgiften är bristfällig eller saknas. Deltog inte i presentation av arbete
Studerande har inte deltagit eller bidragit någonting under kursens gång
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Innehållet i inlämnade uppgifter är svaga samt presentationen var ytlig och svag
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Innehållet i inlämnade uppgifter är goda och presentationen var god eller synnerligen god
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Innehållet i inlämnade uppgifter är berömliga och presentationen var utmärkt
Förkunskapskrav
SKV22HV01, SKV22HV02
Tilläggsuppgifter
-