Hoppa till innehåll

Företagsamhet och entreprenörskapPoäng (5 sp)

Kod: SKV22EP02

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

• Studerande kan definiera och identifiera sig med yrkesrollen inom branschen
• Studerande utvecklar ett kunnande för företagande och inre och yttre entreprenörskap
• Studerande strukturerar innovativa och kreativa affärsidéer och affärsplan inom branschen
• Studerande utvecklar en förståelse för att bygga nätverk
• Studerande innehar kunskap om varumärke och marknadsföring
• Studerande har kunskap om ekonomins betydelse för verksamheten
• Studerande har grundläggande insikter i bokföring
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet för inre och yttre företagande, varumärke, marknadsföring, affärsplan och tjänster

Studieperiodens (kursens) innehåll

Varumärke och marknadsföring
Inre och yttre företagande
Entreprenörskap
Affärsplan
Behandlingar och tjänster
Nätverka
Ekonomi
Bokföring

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Läromaterial

Enligt föreläsarens anvisningar

Mer information

-

Anmälningstid

15.06.2023 - 30.09.2023

Tajmning

01.08.2023 - 31.12.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom skönhetsbranschen
Lärare
  • Jaana Ylimartimo-Nybäck
Lärare

Jaana Ylimartimo-Nybäck

Grupper
  • EST22D-V
    Estenom (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

• Studerande kan definiera och identifiera sig med yrkesrollen inom branschen
• Studerande utvecklar ett kunnande för företagande och inre och yttre entreprenörskap
• Studerande strukturerar innovativa och kreativa affärsidéer och affärsplan inom branschen
• Studerande utvecklar en förståelse för att bygga nätverk
• Studerande innehar kunskap om varumärke och marknadsföring
• Studerande har kunskap om ekonomins betydelse för verksamheten
• Studerande har grundläggande insikter i bokföring
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet för inre och yttre företagande, varumärke, marknadsföring, affärsplan och tjänster

Innehåll

Varumärke och marknadsföring
Inre och yttre företagande
Entreprenörskap
Affärsplan
Behandlingar och tjänster
Nätverka
Ekonomi
Bokföring

Tid och plats

28.08-15.12.2023 Campus Alere.
Idé pitch! Vecka 38 (preliminärt)

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Webbsidan Ung företagsamhet och ekonomi (https://nuoriyrittajyys.fi) och deras materialbank.
Studiematerial på Moodle.
Utvald litteratur inom Entreprenörskap och Företagsamhet.
Enligt föreläsarens anvisningar.
Studerande ska följa Novias skrivanvisningar för examensarbeten.
Sociala medier och applikationer.

Undervisningsmetoder

Teamarbete och workshops i företaget, pitcha affärsidé, praktiska övningar, handledning, salongsarbete, diskussioner och presentationer.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Teamen sporras att samarbete och nätverka med arbetslivet.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examination består av inlämningsuppgifter. Deadline för inlämningsuppgifter är hösten 2023.

Lottas del 2sp: vitsord ges för följande delar
1. Idé pitch! Teamen pitchar affärsidén vid tillfälle, 0,5sp, deadline: vecka 38. Team feedback ges direkt vid tillfället.
2. Marknadsföring; Promote your Business, 1sp, deadline: december 2023
4. Aktivt deltagande i undervisning/workshops och i eget företag genom teamarbete och individuell insats, 0,5sp.

Jaanas del 3sp: vitsord ges för följande delar
1. Idé pitch! Teamen pitchar affärsidén vid tillfälle, 0,5sp, deadline: vecka 38. Team feedback ges direkt vid tillfället.
2. Nordic Business Forum- evenemang 27-28.9.2023, individuell team rapport 1sp, deadline:4.10.2023 via Moodle. Team feedback ges vid lektionstillfälle.
3. Business Model Canvas (affärsplan), 1sp, deadline:20.10.2023. Feedback ges via Moodle för varje team.
4. Aktivt deltagande i undervisning/workshops och i eget företag genom teamarbete och individuell insats, 0,5sp.

Instruktioner för examinationerna ges av respektive lärare vid start av kursdel.

Internationella kontakter

-

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Godkända övnings- och kursuppgifter genom materialbanken Ung företagsamhet och ekonomi samt givna av lärare.
Studerandes engagemang och aktivitet under kursens gång och i det egna företaget.
Feedback ges individuellt eller för teamet.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerande arbetar för 27h/sp.
Närstudier: 46h
Självstudier: 89h
Totalt: 135h

Periodisering av innehållet

-

Tilläggsuppgifter för studerande

Mer information ges vid kursdelarnas introduktion.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen utvärderas enligt vitsord (0-5) för inlämningsuppgifter (individuella och/eller team) och aktivitet. Kursvitsordet bildas av Anna-Lottas del 2sp och Jaanas del 3sp. Uppgifterna och aktiviteten bildar slutvitsordet i kursdelarna.

Underkänd (0)

Studerande har inte följt uppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifterna är bristfälliga eller saknas.
Studerande har inte visat större engagemang och har inte varit aktiv under kursens gång.
Studerande har inte bidragit i processen för teamarbetet. Studerandes andel i arbetet kan inte påvisas eller är kortfattad.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har delvis följt uppgiftens anvisningar och påvisar nöjaktiga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifterna innehåll är tillfredsställande.
Studerande har deltagit i kursen, men engagemang och aktivitet har varit låga eller tillfredsställande.
Studerande har delvis deltagit och har delvis bidragit i processen för teamarbetet. Studerandes andel i arbetet är nöjaktigt.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har nästan eller har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar goda eller synnerligen goda kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är bra eller synnerligen bra.
Studerande har deltagit eller deltagit aktivt i kursen och påvisar engagemang för kursinnehåll och kursuppgifter.
Studerande har tagit delvis ansvar och har bidragit till processen för teamarbetet. Studerandes andel i arbetet är bra eller synnerligen bra.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar utmärkta kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är utmärkt och utomordentligt väl gjort.
Studerande har varit aktiv under hela kursen och påvisar extra engagemang och intresse för kursinnehåll och kursuppgifter.
Studerande har tagit ansvar och har bidragit till att processen för teamarbetet framskrider. Studerandes andel i arbetet är tydligt och utmärkt.
Studerande har fördjupade kunskaper och påvisar en djupare förståelse av ämnet i relation till den kommande professionen.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Tilläggsuppgifter

-