Hälsofrämjande vårdPoäng (5 sp)
Kod: VÅ26KV01
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- förstår betydelsen av hälsa och kan tillämpa ett hälsofrämjande förhållningssätt i arbetet i olika åldrar
- förstår människans livscykel (fysiska, psykiska, kognitiva och sociala utveckling i olika åldrar)
- känner till teorier och aktuell forskning om hälsa och kan tillämpa dem i promotivt- och preventivt vårdarbete
- förstår innebörden av de olika preventionsnivåerna och kan tillämpa dem som en process i det hälsofrämjande och förebyggande arbetet
- kan redogöra för epidemiologins grunder och förstår hälsodeterminanternas andel i hälso- och sjukdomspanoramat
- kan identifiera hälsorisker hos patienter och förstår betydelsen av tidigt stöd på individnivå
- har grundläggande kunskap om vuxnas hälsovård innefattande olika screeningsundersökningar
- kan planera interventioner som främjar hälsa och funktionsförmåga tillsammans med individer/grupper i interprofessionella team
- har kunskap om olika handledningsmetoder
Studieperiodens (kursens) innehåll
Hälsans dimensioner
Människans livscykel och coping
Empowerment
Evidensbaserade hälsofrämjande och förebyggande åtgärder/metoder
Principer om hälsa och sjukdom, folkhälsa, folksjukdomar och epidemiologi
Hälsodeterminanter
Livsstilsfaktorer och deras inverkan på hälsan, egenvård och förbindning
Preventionsnivåer
Vuxnas hälsovård och screeningar
Etiska frågor inom hälsofostran
Handledningsmetoder, såsom motiverande samtal (hälsosamtal) och handledning i livsstilsfrågor
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet.
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter.
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella.
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.