Integrationsstödjande socialt arbetePoäng (3 sp)
Kod: SO20SAII2
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande
- har kunskaper i servicesystem och lagstiftning gällande invandring och integration
- kan arbeta kultursensitivt och integrationsfrämjande
- kan främja interkulturella möten och miljöer
Studieperiodens (kursens) innehåll
- Invandring, integration, flyktingskap och asyl
- Kulturell sensitivitet och kulturell kompetens
- Integrationslagstiftning
- Integrationsprocessen
- Servicesystemet för asylsökande och kvotflyktingar
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
15.06.2023 - 14.09.2023
Tajmning
14.09.2023 - 06.10.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Englanti
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Johanna Sigfrids
Lärare
Johanna Sigfrids
Grupper
-
USO21D-ÅSocionom (YH), h21, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande
- har kunskaper i servicesystem och lagstiftning gällande invandring och integration
- kan arbeta kultursensitivt och integrationsfrämjande
- kan främja interkulturella möten och miljöer
Innehåll
- Invandring, integration, flyktingskap och asyl
- Kulturell sensitivitet och kulturell kompetens
- Integrationslagstiftning
- Integrationsprocessen
- Servicesystemet för asylsökande och kvotflyktingar
Tid och plats
Kursen inleds vecka 38 med två helstudiedagar
vecka 39 onlinelektioner - länk hittas i Moodle
vecka 40 två helstudiedagar
Kursens schema hittas även på Moodle
Lektioner totalt 27 h
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Congress, E. Piller & Gonzaìlez, M. J. 2013. Multicultural perspectives in social work practice with families . Springer Publishing Company 2012. (E-book)
Övrig litteratur som kan användas i kursen:
MindSpring parents manual
https://mindspring-grupper.dk/media/6087276/mindspring_parents_2021.pdf
Heikkilä, E. & al. (Eds.). 2011. Working Together for Better Integration Immigrants, Police and Social Work. Turku: Institute of Migration.
Launikari, M. & Puukari, S. (Eds.). 2005. Multicultural GUIDANCE AND COUNSELLING : Theoretical Foundations and Best Practices in Europe.
Sue, Derald Wing. 2015. Multicultural Social Work Practice : A Competency-Based Approach to Diversity and Social Justice. Wiley. Second edition. (E-book)
Valtonen, K. 2008. Social work and migration : immigrant and refugee settlement and integration.
Act on the Promotion of Immigrant Integration
(1386/2010)
Aliens Act
(301/2004)
Act on the Integration of Immigrants and Reception of Asylum Seekers
https://www.finlex.fi/en/laki/kaannokset/1999/en19990493.pdf
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Gästföreläsning
Övningar
Litteraturstudier
Studiebesök
Obligatorisk närvaro på schemalagda lektioner
Material i kursen på engelska, inlämningsuppgifter kan göras på svenska, engelska eller finska
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studiebesök till verksamhet inom integrationsarbetet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Obligatorisk närvaro vid lektioner och studiebesök (1sp 27h)
Delexamination 1: Quiz vecka 38
Delexamination 2: MindMap vecka 39
Delexamination 3: vecka 40 (grupparbete presentation)
Delexamination 4: individuell/par uppgift kring valfritt tema (diskussionsprotokoll)
Schemaläggning för examinationer hittas i Moodle
Individuell kort feedback på delexaminationer i Moodle inom tre veckor
Skriftliga inlämningsuppgifter bör följa Novias skrivregler
Studerandes tidsanvändning och belastning
3 cp = 81 h
27 h in class
54 h individual work
Obligatorisk närvaro vid undervisningen 27 h
Periodisering av innehållet
Kursinnehåll
Part 1 - Legislation and integration policy and social services
Part 2 - Mental health issues and immigration
Part 3 - Applying for international protection
Part 4 - Optional Theme (for example Human trafficking, irregular immigration, unaccompanied minors, ethnocentrism, or other theme)
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Bedömningsgrunder
Kapacitet att tillämpa teoretiska koncept i arbete med olika kulturella bakgrund, förmåga att förstå komplexiteten i mångkulturellt arbete, samt användning av etisk och professionell värdegrund och attityd.
Varje studerande får individuell återkoppling på sitt arbete i Moodle inom tre veckor från inlämning.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
01.12.2022 - 14.01.2023
Tajmning
03.01.2023 - 05.03.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Englanti
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Johanna Sigfrids
Lärare
Johanna Sigfrids
Grupper
-
USO21F-ÅSocionom (YH), h21, flerform, Åbo
Lärandemål
Studerande
- har kunskaper i servicesystem och lagstiftning gällande invandring och integration
- kan arbeta kultursensitivt och integrationsfrämjande
- kan främja interkulturella möten och miljöer
Innehåll
- Invandring, integration, flyktingskap och asyl
- Kulturell sensitivitet och kulturell kompetens
- Integrationslagstiftning
- Integrationsprocessen
- Servicesystemet för asylsökande och kvotflyktingar
Tid och plats
Kursen inleds 3.1 med en föruppgift som görs på egen hand inför första närstudietillfälle
Närstudier
14.1 kl 9-15 GR lectures and workshop
10.2 kl 8.15-12 GR
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Congress, E. Piller & Gonzaìlez, M. J. 2013. Multicultural perspectives in social work practice with families . Springer Publishing Company 2012. (E-book)
Other resources and literature to use
Heikkilä, E. & al. (Eds.). 2011. Working Together for Better Integration Immigrants, Police and Social Work. Turku: Institute of Migration.
Kivisto, P (Ed.). 2013. Debating multiculturalism in the Nordic welfare states. Basingstoke : Palgrave Macmillan.
Launikari, M. & Puukari, S. (Eds.). 2005. Multicultural GUIDANCE AND COUNSELLING : Theoretical Foundations and Best Practices in Europe.
Ratts, M. J. & Pedersen, P. B. 2014. Counseling for multiculturalism and social justice : integration, theory, and application. American Counseling Association 2014. Fourth edition. (E-book)
Sue, Derald Wing. 2015. Multicultural Social Work Practice : A Competency-Based Approach to Diversity and Social Justice. Wiley. Second edition. (E-book)
Valtonen, K. 2008. Social work and migration : immigrant and refugee settlement and integration.
Nordic Council of Minister "State of the Nordic Region 2018 Immigration Integration ed.URL
https://mieli.fi/en/home/mental-health/difficult-situations-life
Act on the Promotion of Immigrant Integration
(1386/2010)
Aliens Act
(301/2004)
Act on the Integration of Immigrants and Reception of Asylum Seekers
https://www.finlex.fi/en/laki/kaannokset/1999/en19990493.pdf
Undervisningsmetoder
Föreläsning
Litteraturstudier
Diskussion
Case
Workshop
Material och föreläsningar på engelska, inlämningsuppgifter kan göras på svenska, engelska eller finska
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen består av delexaminationerna:
-närvaro och deltagande på lektioner och workshop 14.1 och 10.2
-förhandsuppgift till närstudietillfälle 14.1
-intervju inlämningsuppgift vecka 9
-deltagande och presentation vid workshop 14.1
- inlämning av diskussion på valfritt tema deadline vecka 9
Feedback på inlämningsuppgift intervju samt diskussion fås av kursansvariga inom tre veckor
Om kursens delexaminationer inte lämnats in eller kompenserats/kompletterats senast 5.3.2023 tenteras Congress, E. Piller & Gonzaìlez, M. J. 2013. Multicultural perspectives in social work practice with families . Springer Publishing Company 2012. (E-book) vid allmän omtentamen.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Anhållan om validering riktas till kursansvariga på Moodle
Studerandes tidsanvändning och belastning
3 sp = 81 h arbete (27hx3)
Närvarostudier 9 h
Egen arbete 72 h
Periodisering av innehållet
-närvaro och deltagande på lektioner och workshop 14.1 och 10.2
-förhandsuppgift till närstudietillfälle 14.1
-intervju inlämningsuppgift deadline vecka 6
-presentation och deltagande workshop vecka 6
- diskussion på valfritt tema deadline vecka 9
Tilläggsuppgifter för studerande
Engelska språkkunskaper bedöms inte i denna kurs. Studenterna förväntas dock använda engelska i diskussioner i klassen, detta är en del av kriterierna för att bli godkänd på denna kurs
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen bedöms med vitsord 1-5
För en godkänd prestation:
Närvaro vid närstudietillfällen
Godkänd förhandsuppgift
Godkänd intervjuuppgift
Presentation vid workshop
Godkänd diksussionsuppgift
Studerandes prestation bedöms på en skala där
1-2 påvisar grundläggande kunskap i ämnet och nöjaktigt engagemang
3-4 påvisar god kunskap i ämnet och aktivt engagemang
5 påvisar synnerligen god kunskap i ämnet och anmärkningsvärt engagemang
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav