Hoppa till innehåll

Integrationsstödjande socialt arbetePoäng (3 sp)

Kod: SO20SAII2

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande
- har kunskaper i servicesystem och lagstiftning gällande invandring och integration
- kan arbeta kultursensitivt och integrationsfrämjande
- kan främja interkulturella möten och miljöer

Studieperiodens (kursens) innehåll

- Invandring, integration, flyktingskap och asyl
- Kulturell sensitivitet och kulturell kompetens
- Integrationslagstiftning
- Integrationsprocessen
- Servicesystemet för asylsökande och kvotflyktingar

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2023 - 14.09.2023

Tajmning

14.09.2023 - 06.10.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Englanti
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Johanna Sigfrids
Lärare

Johanna Sigfrids

Grupper
  • USO21D-Å
    Socionom (YH), h21, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande
- har kunskaper i servicesystem och lagstiftning gällande invandring och integration
- kan arbeta kultursensitivt och integrationsfrämjande
- kan främja interkulturella möten och miljöer

Innehåll

- Invandring, integration, flyktingskap och asyl
- Kulturell sensitivitet och kulturell kompetens
- Integrationslagstiftning
- Integrationsprocessen
- Servicesystemet för asylsökande och kvotflyktingar

Tid och plats

Kursen inleds vecka 38 med två helstudiedagar
vecka 39 onlinelektioner - länk hittas i Moodle
vecka 40 två helstudiedagar

Kursens schema hittas även på Moodle

Lektioner totalt 27 h

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Congress, E. Piller & Gonzaìlez, M. J. 2013. Multicultural perspectives in social work practice with families . Springer Publishing Company 2012. (E-book)

Övrig litteratur som kan användas i kursen:

MindSpring parents manual
https://mindspring-grupper.dk/media/6087276/mindspring_parents_2021.pdf

Heikkilä, E. & al. (Eds.). 2011. Working Together for Better Integration – Immigrants, Police and Social Work. Turku: Institute of Migration.

Launikari, M. & Puukari, S. (Eds.). 2005. Multicultural GUIDANCE AND COUNSELLING : Theoretical Foundations and Best Practices in Europe.

Sue, Derald Wing. 2015. Multicultural Social Work Practice : A Competency-Based Approach to Diversity and Social Justice. Wiley. Second edition. (E-book)

Valtonen, K. 2008. Social work and migration : immigrant and refugee settlement and integration.


Act on the Promotion of Immigrant Integration
(1386/2010)
Aliens Act
(301/2004)
Act on the Integration of Immigrants and Reception of Asylum Seekers
https://www.finlex.fi/en/laki/kaannokset/1999/en19990493.pdf

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Gästföreläsning
Övningar
Litteraturstudier
Studiebesök

Obligatorisk närvaro på schemalagda lektioner

Material i kursen på engelska, inlämningsuppgifter kan göras på svenska, engelska eller finska

Praktik- och arbetslivssamarbete

Studiebesök till verksamhet inom integrationsarbetet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Obligatorisk närvaro vid lektioner och studiebesök (1sp 27h)

Delexamination 1: Quiz vecka 38
Delexamination 2: MindMap vecka 39
Delexamination 3: vecka 40 (grupparbete presentation)
Delexamination 4: individuell/par uppgift kring valfritt tema (diskussionsprotokoll)

Schemaläggning för examinationer hittas i Moodle
Individuell kort feedback på delexaminationer i Moodle inom tre veckor

Skriftliga inlämningsuppgifter bör följa Novias skrivregler

Studerandes tidsanvändning och belastning

3 cp = 81 h

27 h in class
54 h individual work

Obligatorisk närvaro vid undervisningen 27 h

Periodisering av innehållet

Kursinnehåll

Part 1 - Legislation and integration policy and social services
Part 2 - Mental health issues and immigration
Part 3 - Applying for international protection
Part 4 - Optional Theme (for example Human trafficking, irregular immigration, unaccompanied minors, ethnocentrism, or other theme)

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Bedömningsgrunder

Kapacitet att tillämpa teoretiska koncept i arbete med olika kulturella bakgrund, förmåga att förstå komplexiteten i mångkulturellt arbete, samt användning av etisk och professionell värdegrund och attityd.

Varje studerande får individuell återkoppling på sitt arbete i Moodle inom tre veckor från inlämning.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

01.12.2022 - 14.01.2023

Tajmning

03.01.2023 - 05.03.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk
  • Englanti
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Johanna Sigfrids
Lärare

Johanna Sigfrids

Grupper
  • USO21F-Å
    Socionom (YH), h21, flerform, Åbo

Lärandemål

Studerande
- har kunskaper i servicesystem och lagstiftning gällande invandring och integration
- kan arbeta kultursensitivt och integrationsfrämjande
- kan främja interkulturella möten och miljöer

Innehåll

- Invandring, integration, flyktingskap och asyl
- Kulturell sensitivitet och kulturell kompetens
- Integrationslagstiftning
- Integrationsprocessen
- Servicesystemet för asylsökande och kvotflyktingar

Tid och plats

Kursen inleds 3.1 med en föruppgift som görs på egen hand inför första närstudietillfälle

Närstudier
14.1 kl 9-15 GR lectures and workshop
10.2 kl 8.15-12 GR

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Congress, E. Piller & Gonzaìlez, M. J. 2013. Multicultural perspectives in social work practice with families . Springer Publishing Company 2012. (E-book)


Other resources and literature to use

Heikkilä, E. & al. (Eds.). 2011. Working Together for Better Integration – Immigrants, Police and Social Work. Turku: Institute of Migration.
Kivisto, P (Ed.). 2013. Debating multiculturalism in the Nordic welfare states. Basingstoke : Palgrave Macmillan.
Launikari, M. & Puukari, S. (Eds.). 2005. Multicultural GUIDANCE AND COUNSELLING : Theoretical Foundations and Best Practices in Europe.
Ratts, M. J. & Pedersen, P. B. 2014. Counseling for multiculturalism and social justice : integration, theory, and application. American Counseling Association 2014. Fourth edition. (E-book)
Sue, Derald Wing. 2015. Multicultural Social Work Practice : A Competency-Based Approach to Diversity and Social Justice. Wiley. Second edition. (E-book)
Valtonen, K. 2008. Social work and migration : immigrant and refugee settlement and integration.
Nordic Council of Minister "State of the Nordic Region 2018 Immigration Integration ed.URL
https://mieli.fi/en/home/mental-health/difficult-situations-life
Act on the Promotion of Immigrant Integration
(1386/2010)
Aliens Act
(301/2004)
Act on the Integration of Immigrants and Reception of Asylum Seekers
https://www.finlex.fi/en/laki/kaannokset/1999/en19990493.pdf

Undervisningsmetoder

Föreläsning
Litteraturstudier
Diskussion
Case
Workshop


Material och föreläsningar på engelska, inlämningsuppgifter kan göras på svenska, engelska eller finska

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen består av delexaminationerna:

-närvaro och deltagande på lektioner och workshop 14.1 och 10.2
-förhandsuppgift till närstudietillfälle 14.1
-intervju inlämningsuppgift vecka 9
-deltagande och presentation vid workshop 14.1
- inlämning av diskussion på valfritt tema deadline vecka 9

Feedback på inlämningsuppgift intervju samt diskussion fås av kursansvariga inom tre veckor

Om kursens delexaminationer inte lämnats in eller kompenserats/kompletterats senast 5.3.2023 tenteras Congress, E. Piller & Gonzaìlez, M. J. 2013. Multicultural perspectives in social work practice with families . Springer Publishing Company 2012. (E-book) vid allmän omtentamen.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Anhållan om validering riktas till kursansvariga på Moodle

Studerandes tidsanvändning och belastning

3 sp = 81 h arbete (27hx3)

Närvarostudier 9 h
Egen arbete 72 h

Periodisering av innehållet

-närvaro och deltagande på lektioner och workshop 14.1 och 10.2
-förhandsuppgift till närstudietillfälle 14.1
-intervju inlämningsuppgift deadline vecka 6
-presentation och deltagande workshop vecka 6
- diskussion på valfritt tema deadline vecka 9

Tilläggsuppgifter för studerande

Engelska språkkunskaper bedöms inte i denna kurs. Studenterna förväntas dock använda engelska i diskussioner i klassen, detta är en del av kriterierna för att bli godkänd på denna kurs

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedöms med vitsord 1-5

För en godkänd prestation:
Närvaro vid närstudietillfällen
Godkänd förhandsuppgift
Godkänd intervjuuppgift
Presentation vid workshop
Godkänd diksussionsuppgift

Studerandes prestation bedöms på en skala där
1-2 påvisar grundläggande kunskap i ämnet och nöjaktigt engagemang
3-4 påvisar god kunskap i ämnet och aktivt engagemang
5 påvisar synnerligen god kunskap i ämnet och anmärkningsvärt engagemang

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav