Hoppa till innehåll

Hälsofrämjande vårdarbete i hållbar omgivningPoäng (4 sp)

Kod: USS22GV01

Poäng

4 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- känner till teorier och aktuell forskning om hälsa och hållbar utveckling och kan tillämpa dem i promotivt-, preventivt- och palliativt vårdarbete
- kan identifiera hälsorisker hos patienter och förstår betydelsen av tidigt stöd på individnivå
- kan under handledning planera och förverkliga interventioner som främjar hälsa och funktionsförmåga tillsammans med individer/grupper i interprofessionella team
- har kompetens i vård i olika servicemiljöer inom den hälsofrämjande arbetet

Studieperiodens (kursens) innehåll

Principer om hälsa och sjukdom, folkhälsa och folksjukdomar

Hållbar vård på lokal och nationell nivå

Hälsodeterminanter

Epidemiologi

Evidensbaserade hälsofrämjande och förebyggande åtgärder, metoder, rehabilitering

Empowerment

Livsstilsfaktorer och deras inverkan på hälsan, handledning i livsstilsfrågor, egenvård och förbindning

Olika servicemiljöer

Etiska frågor inom hälsofostran

Funktionsnedsättningar/hinder, funktionsförmåga, mätmetoder

Artifiell intelligens

Förkunskapskrav

Inget

Anmälningstid

02.12.2024 - 02.02.2025

Tajmning

03.02.2025 - 30.03.2025

Antal studiepoäng

4 op

Andel virtuell undervisning

3 op

Prestationssätt

25 % Kontaktundervisning, 75 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
Lärare
  • Frida Gädda
Lärare

Frida Gädda

Grupper
  • USS24F-Å
    Sjukskötare (YH), h24, flerformsstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till teorier och aktuell forskning om hälsa och hållbar utveckling och kan tillämpa dem i promotivt-, preventivt- och palliativt vårdarbete
- kan identifiera hälsorisker hos patienter och förstår betydelsen av tidigt stöd på individnivå
- kan under handledning planera och förverkliga interventioner som främjar hälsa och funktionsförmåga tillsammans med individer/grupper i interprofessionella team
- har kompetens i vård i olika servicemiljöer inom den hälsofrämjande arbetet

Innehåll

Principer om hälsa och sjukdom, folkhälsa och folksjukdomar

Hållbar vård på lokal och nationell nivå

Hälsodeterminanter

Epidemiologi

Evidensbaserade hälsofrämjande och förebyggande åtgärder, metoder, rehabilitering

Empowerment

Livsstilsfaktorer och deras inverkan på hälsan, handledning i livsstilsfrågor, egenvård och förbindning

Olika servicemiljöer

Etiska frågor inom hälsofostran

Funktionsnedsättningar/hinder, funktionsförmåga, mätmetoder

Artifiell intelligens

Tid och plats

3.2-30.3.2025, online och Åbo

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kurslitteratur:
Murdaugh, C. L., Parsons, M. A., Pender, N. J., Larsson, C., Holmberg, J., & Holmberg, J. (2021). Sjuksköterskans hälsofrämjande arbete (Upplaga 1:1.). Studentlitteratur AB.
Bonita, R., Beaglehole, R., & Kjellström, T. (2010). Grundläggande epidemiologi (2., [rev.] uppl.). Studentlitteratur. S. 17 - 66 och 147 - 250. Studentlitteratur.
Edberg, A., Wijk, H., Edberg, A., & Wijk, H. (2019). Omvårdnadens grunder: Hälsa och ohälsa (Tredje upplagan.). Studentlitteratur.
Anåker, A. (2020). Hållbar vård: Klimatet och hälsan (Upplaga 1:1.). Studentlitteratur.
Bringsén, Å. & Nilsson Lindström, P. (red.). (2019). Hälsopromotion i teori och praktik: olika arenor och målgrupper. Stockholm: Liber.
Gottlieb, B. 2013. Strengths-Based Nursing Care. s 56 - 103 (E-bok)
Klang & Kneck (red). 2018. Patientundervisning. Ett samspel för lärande. Studentlitteratur.

Institutet för Hälsa och Välfärd www.thl.fi
Social- och Hälsovårdsministeriet www.stm.fi

Övriga artiklar och databaser enligt kursansvarigas anvisningar.

Referenslitteratur:
Iivanainen & Syväoja. 2016. Hoida ja kirjaa. Sanoma pro.
Pellmer et.al. 2017. Grundläggande folkhälsovetenskap. Liber.
Andersson, I., Eljertsson, G. 2013. Folkhälsa som tvärvetenskap. Studentlitteratur.
Eriksson, M. (red) 2015. Salutogenes - om hälsans ursprung. Liber.
Skolin 2018. Näringslära för sjuksköterskor. Teori och praktik. Studentlitteratur.
Schäfer Elinder, L., Kwak, L. (red) 2014. Evidensbaserat folkhälsoarbete. Studentlitteratur.
Mittelmark, M. B., Sagy, S., Eriksson, M., Bauer, G. F., Pelikan, J. M., Lindström, B., . . . Espnes, G. A. (2017). The handbook of salutogenesis. Springer International Publishing. (E-bok)

Undervisningsmetoder

Kurstart/introduktion med obligatorisk närvaro
Föreläsningar (inspelade)
Självstudier
Workshop med obligatorisk närvaro
Inlämningsuppgift
Grupphemtentamen

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Inlämningsuppgift deadline 2.3. Skriftlig respons på Moodle.

2) Workshop med obligatorisk närvaro på campus 13.3. Muntlig respons under workshopen.

3) Grupphemtentamen, inlämning senast 28.3. Skriftlig respons på Moodle.

Studerande använder Novias skrivansviningar i samtliga inlämningsuppgifter. Kompletteringar enligt examinators anvisingar.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Kurstart/introduktion med obligatorisk närvaro
Föreläsningar (inspelade)
Självstudier
Workshop med obligatorisk närvaro
Inlämningsuppgift
Grupphemtentamen

Studerandes tidsanvändning och belastning

Självstudier 35 h
Föreläsningar samt workshop 30 h
Grupphemtentamen 43 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Workshop GK/UK
Underkänt
Studerande deltar inte i workshop
Studerande är inte en aktiv deltagare under simuleringar
Godkänt
Studerande deltar i workshop / simuleringar aktivt

2) Inlämningsuppgift GK/UK
GK: Studerande gör uppgiften och lämnar in den i angiven tid samt läser andras uppgifter enligt anvisingar.
Studerande kompletterar uppgiften vid behov enligt examinators anvisingar.
UK: Studerande lämnar inte in uppgiften eller läser inte andras uppgifter/ kommenterar eller gör inte kompletteringar enligt anvisingarna.

3) Grupphemtentamen 1-5:
Skriftlig hemtentamen i grupp bedöms i skalan 0-5. I hemtentamen ska studerande påvisa evidensbaserade kunskaper och färdigheter i resursförstärkande metoder i det hälsofrämjande och förebyggande arbetet. Studerande ska ta i beakatande hållbarheten i omgivningen. Studerande ska visa kunskaper i handledning av individer och grupper till ett hälsofrämjande levnadssätt. Studerande visar att hen förstår betydelsen av mångprofessionellt arbete inom folkhälsoarbetets kontext.

Komplettering enligt examinators skilda anvisingar.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Hemtentamen
I examinationen besvaras alla examinationens delar utgående från få källor, men de olika delar kan inte relateras till varandra eller texten är på en ytlig nivå. Studerande använder begränsat med kurslitteratur eller enbart egna reflektioner som grund för sina svar. Examinationen är inlämnad inom utsatt tid.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Hemtentamen
Studerande svarar på alla examinationens delar utgående från källor men de olika svaren kan inte helt relateras till varandra. Studerande använder både kurslitteratur och sina egna reflektioner som grund för sina svar, men inte systematiskt. Studerande använder sig inte av andra evidensbaserade källor. Examination är inlämnad inom utsatt tid.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Hemtentamen
Studerande svarar på en djupgående nivå i alla examinationens delar utgående från olika evidensbaserade källor och kan relatera de olika delarna av examinationen till varandra. Studerande använder systematiskt kurslitteratur, andra evidensbaserade källor samt sina egna reflektioner som grund för sina svar. Examinationen är inlämnad inom utsatt tid.

Förkunskapskrav

Inget

Anmälningstid

07.12.2024 - 06.01.2025

Tajmning

07.01.2025 - 30.03.2025

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Pia Liljeroth
Lärare

Pia Liljeroth

Grupper
  • USS24D-Å
    Sjukskötare (YH), h24, dagstudier, Åbo
  • UHV24D-Å
    Hälsovårdare (YH), h24, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till teorier och aktuell forskning om hälsa och hållbar utveckling och kan tillämpa dem i promotivt-, preventivt- och palliativt vårdarbete
- kan identifiera hälsorisker hos patienter och förstår betydelsen av tidigt stöd på individnivå
- kan under handledning planera och förverkliga interventioner som främjar hälsa och funktionsförmåga tillsammans med individer/grupper i interprofessionella team
- har kompetens i vård i olika servicemiljöer inom den hälsofrämjande arbetet

Innehåll

Principer om hälsa och sjukdom, folkhälsa och folksjukdomar

Hållbar vård på lokal och nationell nivå

Hälsodeterminanter

Epidemiologi

Evidensbaserade hälsofrämjande och förebyggande åtgärder, metoder, rehabilitering

Empowerment

Livsstilsfaktorer och deras inverkan på hälsan, handledning i livsstilsfrågor, egenvård och förbindning

Olika servicemiljöer

Etiska frågor inom hälsofostran

Funktionsnedsättningar/hinder, funktionsförmåga, mätmetoder

Artifiell intelligens

Tid och plats

7.1–30.3. 2025, Åbo

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kurslitteratur:

Bonita, R., Beaglehole, R. & Kjällström T, (2010). Grundläggande epidemiologi. Lund: Studentlitteratur. Sid. 17 - 66 och 147 - 250.

Bringsén, Å. & Nilsson Lindström, P. (red.). (2019). Hälsopromotion i teori och praktik: olika arenor och målgrupper. Stockholm: Liber.

Brulde, B. (red). (2011). Folkhälsoarbetets etik. Lund: Studentlitteratur.

Edberg, A-K. &Wijk, H. (red.) (2019). Omvårdnadens grunder: Hälsa och ohälsa. Lund: Studentlitteratur.

Gottlieb, L.N. (2013). Strengths-Based Nursing Care. New York: Springer. Sid. 56 - 103 (finns också som e-bok).

Iivanainen, A. & Syväoja, P. (2016). Hoida ja kirjaa. Helsinki: Sanoma Pro.

Klang Söderqvist, B. & Kneck, Å. (red). (2018). Patientundervisning. Ett samspel för lärande. Lund: Studentlitteratur.

Institutet för Hälsa och Välfärd www.thl.fi
Social- och Hälsovårdsministeriet www.stm.fi

Artiklar

Institutet för Hälsa och Välfärd www.thl.fi

Social- och Hälsovårdsministeriet www.stm.fi

En av följande böcker i folkhälsovetenskap:
Kauhanen, J. mfl. (2013). Kansanterveystiede. Helsinki: Sanoma Pro.

Pellmer, K. et.al. (2017). Grundläggande folkhälsovetenskap. Stockholm: Liber.

Svanström, L. (2012). En introduktion till folkhälsovetenskap. Lund: Studentlitteratur

Referenslitteratur:
Ejlertsson, G. & Andersson, I. (2013). Folkhälsa som tvärvetenskap. Lund: Studentlitteratur.

Eriksson, M. (red). (2015). Salutogenes - om hälsans ursprung. Stockholm: Liber.

Skolin, I. (2018). Näringslära för sjuksköterskor. Teori och praktik. Studentlitteratur.

Schäfer Elinder, L. & Kwak, L. (red) (2014). Evidensbaserat folkhälsoarbete. Lund: Studentlitteratur.

Undervisningsmetoder

Föreläsning
Litteraturstudier
Flipped learning med verkstäder
Simulering (obligatorisk närvaro)
Schemalagt grupparbete (obligatorisk närvaro)
Seminarium (obligatorisk närvaro)

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Simulering vecka 10
Obligatorisk närvaro.

Skriftlig inlämningsuppgift, inlämning vecka 12
Inlämning på Moodle innan grupparbetet. Studerande får individuell skriftlig respons på sitt arbete på Moodle.

Grupparbete (schemalagt) vecka 12
Obligatorisk närvaro. För att kunna delta i grupparbetet och seminariet ska studerande ha lämnat in sin individuella inlämningsuppgift innan grupparbetet. Utgående från de skriftliga inlämningsuppgifterna sammanställer studerande i grupper presentationer inför seminarium.

Seminarium vecka 13
Obligatorisk närvaro. Muntlig respons ges vid seminariet.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

1. Flipped learning med verkstäder 1,5 sp
Aktivt deltagande i verkstäder kring kursens teman (epidemiologi, etik, AI, funktionsförmåga, aktörer inom folkhälsoarbete). Studerande läser in sig på de olika temana enligt anvisningar och kommer förberedda till verkstäderna.
Frånvaro från verkstäderna kompenseras med kompensationsuppgifter.

2. Simulering (obligatorisk närvaro) 0,5 sp
Förhandsuppgift inlämnad inom utsatt tid och obligatorisk närvaro på plats på Henriksgatan vid simulering. Uppgifter om gruppindelning och exakt tidtabell publiceras i Moodle.

3. Individuell skriftlig inlämningsuppgift 1,5 sp
Uppgiften utgör material för grupparbete och -presentation.

4.Schemalagt grupparbete och presentation på seminarium 0,5 sp
Obligatorisk närvaro på grupparbete och seminarium.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Föreläsningar 2 h
Litteraturstudier 75 h
Verkstäder 15 h
Simulering 4 h
Schemalagt grupparbete 6 h
Seminarium 6 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Individuell skriftlig inlämningsuppgift 0-5:
Skriftlig inlämningsuppgift bedöms enligt skalan 0-5. I uppgiften ska studerande påvisa evidensbaserade kunskaper och färdigheter i resursförstärkande metoder i det hälsofrämjande och förebyggande arbetet. Studerande ska ta i beakatande hållbarheten i omgivningen. Studerande ska visa kunskaper i handledning av individer och grupper till ett hälsofrämjande levnadssätt. Studerande visar att hen förstår betydelsen av mångprofessionellt arbete inom folkhälsoarbetets kontext. Den skriftliga uppgiften ska göras enligt Novias skrivanvisningar (layout och källhantering).
Komplettering enligt examinators anvisingar.
Försenad inlämning leder att studerande inte kan delta i grupparbetet och seminariet.

Seminarium GK/UK
Underkänt:
Prestationen är underkänd om något av följande uppfylls:
- Studerande har inte lämnat in sin individuella inlämningsuppgift innan grupparbetet ska göras
- Studerande identiefierar inte de grundläggande aspekterna i uppgiften
- Studerande fungerar inte som en ansvarsfull (bär inte sitt ansvar som) gruppmedlem
- Studerande deltar inte i seminariet

Godkänt (alla kriterier uppfylls):
- Studerande känner till de grundläggande aspekterna och principerna i uppgiftens syfte
- Studerande bär sitt ansvar som gruppmedlem och kan bevisa deltagandet
- Studerande arbetar ansvarsfullt och aktivt kring seminariearbetet och dess framförande
- Studernade deltar aktivt på seminariet

Simulering GK/UK
Underkänt:
Studerande har inte förberett sig inför simuleringen
Studerande deltar inte i simuleringen eller/och
Studerande är inte en aktiv deltagare under simuleringen

Godkänt:
Studerande har förberett sig inför simuleringen
Studernade både deltar i simuleringar samt deltar aktivt under simuleringstillfället

Underkänd (0)

Fyller inte kriterier för vitsordet 1. Underkänd skriftlig inlämningsuppgift kompletteras enligt examinators feedback och enligt överenskommen tidtabell.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

I examinationen besvaras alla examinationens delar utgående från få källor, men de olika delarna kan inte relateras till varandra eller innehållet är på en ytlig nivå.
Studerande använder kurslitteratur smalt eller enbart egna reflektioner som grund för sina svar.
Layouten och källhanteringen följer huvudsakligen YH Novias skrivanvisningar.
Examinationen är inlämnad inom utsatt tid.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande svarar på alla examinationens delar utgående från källor men de olika svaren kan inte helt relateras till varandra.
Studerande använder både kurslitteratur och sina egna reflektioner som grund för sina svar, men inte systematiskt.
Studerande använder sig inte av andra evidensbaserade källor.
Layouten följer YH Novias skrivanvisningar och det finns enstaka fel i källhanteringen.
Examinationen är inlämnad inom utsatt tid.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande svarar på djupgående nivå på alla examinationens delar utgående från olika evidensbaserade källor och kan relatera de olika delarna av examination till varandra. Studerande använder systematiskt kurslitteratur, andra evidensbaserade källor samt sina egna reflektioner som grund för sina svar.
Källhanteringen och layouten följer givna anvisningar.
Examinationen är inlämnad inom utsatt tid.

Förkunskapskrav

Inget

Anmälningstid

01.12.2023 - 11.02.2024

Tajmning

12.02.2024 - 02.06.2024

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Minna Syrjäläinen-Lindberg
  • Josephine Åberg
  • Pia Liljeroth
  • Jaana-Sofia Tengström
Lärare

Jaana-Sofia Tengström

Grupper
  • USS23F-Å
    Sjukskötare (YH), h23, flerformsstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till teorier och aktuell forskning om hälsa och hållbar utveckling och kan tillämpa dem i promotivt-, preventivt- och palliativt vårdarbete
- kan identifiera hälsorisker hos patienter och förstår betydelsen av tidigt stöd på individnivå
- kan under handledning planera och förverkliga interventioner som främjar hälsa och funktionsförmåga tillsammans med individer/grupper i interprofessionella team
- har kompetens i vård i olika servicemiljöer inom den hälsofrämjande arbetet

Innehåll

Principer om hälsa och sjukdom, folkhälsa och folksjukdomar

Hållbar vård på lokal och nationell nivå

Hälsodeterminanter

Epidemiologi

Evidensbaserade hälsofrämjande och förebyggande åtgärder, metoder, rehabilitering

Empowerment

Livsstilsfaktorer och deras inverkan på hälsan, handledning i livsstilsfrågor, egenvård och förbindning

Olika servicemiljöer

Etiska frågor inom hälsofostran

Funktionsnedsättningar/hinder, funktionsförmåga, mätmetoder

Artifiell intelligens

Tid och plats

Våren 2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kurslitteratur:
Beaglehole, R., Bonita & Kjällström T, 2010. Grundläggande epidemiologi sid 17 - 66 och 147 - 250. Studentlitteratur.
Edberg &Wijk 2019 Omvårnadens grunder, hälsa och ohälsa.
Gottlieb, B. 2013. Strengths-Based Nursing Care. s 56 - 103 (finns som e-bok)
Iivanainen & Syväoja. 2016. Hoida ja kirjaa. Sanoma pro.
Klang et.al.2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnade. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson.
Klang & Kneck (red). 2018. Patientundervisning. Ett samspel för lärande. Studentlitteratur.

Artiklar och databaser

En av följande böcker i folkhälsovetenskap:
Kauhanen mfl. Kansanterveystiede. 2013. Sanoma Pro. Helsinki.
Pellmer et.al. 2017. Grundläggande folkhälsovetenskap. Liber.
Svanström, L. 2012. En introduktion till Folkhälsovetenskap. Studentlitteratur

Rekommenderad litteratur:
Andersson, I., Eljertsson, G. 2013. Folkhälsa som tvärvetenskap. Studentlitteratur.
Backman, G. ((ed) 2012. The right to health. Studentlitteratur.
Brulde, B. (red). 2011. Folkhälsoarbetets etik. Lund.
Dahlborg-Lyckhage, E., Lyckhage, G., Tengelin, E. 2015. Jämlik vård. Studentlitteratur.
Eriksson, M. (red) 2015. Salutogenes - om hälsans ursprung. Liber.
Nunes-Ferraz, J., Karlberg, I. 2012. Hälsoekonomi -begrepp och tillämpningar.
Skolin 2018. Näringslära för sjuksköterskor. Teori och praktik. Studentlitteratur.
Studentlitteratur.
Schäfer Elinder, L., Kwak, L. (red) 2014. Evidensbaserat folkhälsoarbete. Studentlitteratur.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar med uppgifter
Självstudier
Smågruppsarbeten obligatorisk deltagande
Workshop obligatorisk närvaro
Seminarieuppgift grupparbete
Grupphemtentamen obligatorisk deltagande

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Workshops, smågruppsarbeten och simulering (1 sp) 3.4 och 27.5 obligatorisk närvaro. Muntlig respons under workshoppen. Epidemiologi uppgift under närstudiedagen 3.4. Uppgiften laddas på Moodle. Grupperna läser varandras uppgifter. Kompletteringar enligt examinators anvisingar.

Seminarieuppgift, videofilmas och laddas på Moodle (1 sp) dl.15.3 kl.16.00

Grupphemtentamen (2 sp), inlämning vecka 2.5 kl.16.00. Skriftlig respons på Moodle. Kompletteringar enligt examinators anvisingar.
Studerande använder Novias skrivansviningar i samtliga inlämningsuppgifter.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Självstudier 35 h
Föreläsningar samt workshop 30 h
Hemtentamen samt seminarieuppgift 43 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Workshop och simulering GK/UK
Underkänt
Studerande deltar inte i workshop
Studerande är inte en aktiv deltagare under simuleringar
Godkänt
Studernade deltar i simuleringar aktivt

Epidemiologiuppgiften GK/UK
GK
Studernade gör uppgiften och lämnar in den i angiven tid samt läser andras uppgifter enligt anvisingar.
Studerande kopletterar uppgiften vid behov enligt examinators anvisingar.
UK
Studernade lämnar inte in uppgiften eller läser inte andras uppgifter/ kommenterar eller gör inte kompletteringar enligt anvisingarna.

Hemtentamen 1-5:
Skriftlig hemtentamen i grupp bedöms i skalan 0-5. I hemtentamen ska studerande påvisa evidensbaserade kunskaper och färdigheter i resursförstärkande metoder i det hälsofrämjande och förebyggande arbetet. Studerande ska ta i beakatande hållbarheten i omgivningen. Studerande ska visa kunskaper i handledning av individer och grupper till ett hälsofrämjande levnadssätt. Studerande visar att hen förstår betydelsen av mångprofessionellt arbete inom folkhälsoarbete kontext.
Komplettering enligt examinators skilda anvisingar.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Hemtentamen
I examinationen besvaras alla examinationens delar utgående från få källor, men de olika delar kan inte relateras till varandra eller text är på en ytlig nivå. Studerande använder smalt kurslitteratur eller enbart egna reflektioner som grund för sina svar. Examinationen är inlämnad inom utsatt tid.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Hemtentamen
Studerande svarar på alla examinationens delar utgående från källor men de olika svaren kan inte helt relateras till varandra. Studerande använder både kurslitteratur och sina egna reflektioner som grund för sina svar, men inte systematiskt. Studernade använder sig inte av andra evidensbaserade källor. Examination är inlämnad inom utsatt tid.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Hemtentamen
Studerande svarar på djupgående nivå till alla examinationens delar utgående från olika evidensbaserade källor och kan relatera de olika delarna av examination till varandra. Studerande använder systematiskt kurslitteratur, andra evidensbaserade källor samt sina egna reflektioner som grund för sina svar. Examinationen är inlämnad inom utsatt tid.

Förkunskapskrav

Inget

Anmälningstid

01.12.2023 - 07.01.2024

Tajmning

08.01.2024 - 14.04.2024

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Pia Liljeroth
  • Jaana-Sofia Tengström
Lärare

Pia Liljeroth

Grupper
  • USS23D-Å
    Sjukskötare (YH), h23, dagstudier, Åbo
  • UHV23D-Å
    Hälsovårdare (YH), h23, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till teorier och aktuell forskning om hälsa och hållbar utveckling och kan tillämpa dem i promotivt-, preventivt- och palliativt vårdarbete
- kan identifiera hälsorisker hos patienter och förstår betydelsen av tidigt stöd på individnivå
- kan under handledning planera och förverkliga interventioner som främjar hälsa och funktionsförmåga tillsammans med individer/grupper i interprofessionella team
- har kompetens i vård i olika servicemiljöer inom den hälsofrämjande arbetet

Innehåll

Principer om hälsa och sjukdom, folkhälsa och folksjukdomar

Hållbar vård på lokal och nationell nivå

Hälsodeterminanter

Epidemiologi

Evidensbaserade hälsofrämjande och förebyggande åtgärder, metoder, rehabilitering

Empowerment

Livsstilsfaktorer och deras inverkan på hälsan, handledning i livsstilsfrågor, egenvård och förbindning

Olika servicemiljöer

Etiska frågor inom hälsofostran

Funktionsnedsättningar/hinder, funktionsförmåga, mätmetoder

Artifiell intelligens

Tid och plats

8.1-14.4.2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Obligatorisk kurslitteratur:
Beaglehole, R., Bonita & Kjällström T, 2010. Grundläggande epidemiologi sid 17 - 66 och 147 - 250. Studentlitteratur.
Edberg &Wijk 2019 Omvårnadens grunder, hälsa och ohälsa.
Gottlieb, B. 2013. Strengths-Based Nursing Care. s 56 - 103 (finns som e-bok)
Iivanainen & Syväoja. 2016. Hoida ja kirjaa. Sanoma Pro.
Klang et.al.2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnade. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson.
Klang & Kneck (red). 2018. Patientundervisning. Ett samspel för lärande. Studentlitteratur.

Artiklar och databaser

En av följande böcker i folkhälsovetenskap:
Kauhanen mfl. Kansanterveystiede. 2013. Sanoma Pro. Helsinki.
Pellmer et.al. 2017. Grundläggande folkhälsovetenskap. Liber.
Svanström, L. 2012. En introduktion till Folkhälsovetenskap. Studentlitteratur

Rekommenderad litteratur:
Andersson, I., Eljertsson, G. 2013. Folkhälsa som tvärvetenskap. Studentlitteratur.
Backman, G. ((ed) 2012. The right to health. Studentlitteratur.
Brulde, B. (red). 2011. Folkhälsoarbetets etik. Lund.
Dahlborg-Lyckhage, E., Lyckhage, G., Tengelin, E. 2015. Jämlik vård. Studentlitteratur.
Eriksson, M. (red) 2015. Salutogenes - om hälsans ursprung. Liber.
Nunes-Ferraz, J., Karlberg, I. 2012. Hälsoekonomi -begrepp och tillämpningar.
Skolin 2018. Näringslära för sjuksköterskor. Teori och praktik. Studentlitteratur.
Studentlitteratur.
Schäfer Elinder, L., Kwak, L. (red) 2014. Evidensbaserat folkhälsoarbete. Studentlitteratur.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Självstudier
Learning café, obligatorisk närvaro
Seminarium, obligatorisk närvaro
Simulering, obligatorisk närvaro
Grupphemtentamen, obligatoriskt deltagande

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Seminarium (1,0 sp) vecka 9, obligatorisk närvaro. Muntlig respons vid seminariumtillfället.
Simulering (0,5 sp) vecka 13, obligatorisk närvaro.
Grupphemtentamen (2,5 sp), inlämning vecka 14, 5.4.2024 kl.16.00. Skriftlig respons på Moodle. Kompletteringar enligt examinators anvisingar.
Studerande använder Novias skrivansviningar i samtliga inlämningsuppgifter.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Självstudier 27 h
Föreläsningar samt seminarium 31 h
Simulation inkl förberedande arbete 23 h
Hemtentamen 27 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Seminarium GK/UK
Underkänt:
Prestationen är underkänd om något av följande uppfylls:
- Studerande identiefierar inte de grundläggande aspekterna i uppgiften
- Studerande fungerar inte som en ansvarsfull (bär inte sitt ansvar som) gruppmedlem
- Studerande deltar inte i seminariet

Godkänt (alla kriterier uppfylls):
- Studerande känner till de grundläggande aspekterna och principerna i uppgiftens syfte
- Studerande bär sitt ansvar som gruppmedlem och kan bevisa deltagandet
- Studerande arbetar ansvarsfullt och aktivt kring seminariearbetet och dess framförande
- Studernade deltar aktivt på seminariet

Simulering GK/UK
Underkänt:
Studerande deltar inte i simuleringen eller/ och
Studerande är inte en aktiv deltagare under simuleringen

Godkänt:
Studernade både deltar i simuleringar samt deltar aktivt under simuleringstillfällen

Hemtentamen 1-5:
Skriftlig hemtentamen i par bedöms enligt skalan 0-5. I hemtentamen ska studerande påvisa evidensbaserade kunskaper och färdigheter i resursförstärkande metoder i det hälsofrämjande och förebyggande arbetet. Studerande ska ta i beakatande hållbarheten i omgivningen. Studerande ska visa kunskaper i handledning av individer och grupper till ett hälsofrämjande levnadssätt. Studerande visar att hen förstår betydelsen av mångprofessionellt arbete inom folkhälsoarbetets kontext.
Komplettering enligt examinators skilda anvisingar.
Försenad inlämning leder att vitsordet sänks med ett steg.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Hemtentamen
I examinationen besvaras alla examinationens delar utgående från få källor, men de olika delarna kan inte relateras till varandra eller texten är på en ytlig nivå. Studerande använder kurslitteratur smalt eller enbart egna reflektioner som grund för sina svar. Examinationen är inlämnad inom utsatt tid.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Hemtentamen
Studerande svarar på alla examinationens delar utgående från källor men de olika svaren kan inte helt relateras till varandra. Studerande använder både kurslitteratur och sina egna reflektioner som grund för sina svar, men inte systematiskt. Studernade använder sig inte av andra evidensbaserade källor. Examinationen är inlämnad inom utsatt tid.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Hemtentamen
Studerande svarar på djupgående nivå på alla examinationens delar utgående från olika evidensbaserade källor och kan relatera de olika delarna av examination till varandra. Studerande använder systematiskt kurslitteratur, andra evidensbaserade källor samt sina egna reflektioner som grund för sina svar. Examinationen är inlämnad inom utsatt tid.

Förkunskapskrav

Inget

Anmälningstid

15.06.2023 - 03.09.2023

Tajmning

14.08.2023 - 31.12.2023

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Jaana-Sofia Tengström
Lärare

Jaana-Sofia Tengström

Grupper
  • ÖH23REGUSS-Å
    Öppna YH, Regionalt till sjukskötare, 120 sp

Lärandemål

Studerande:
- känner till teorier och aktuell forskning om hälsa och hållbar utveckling och kan tillämpa dem i promotivt-, preventivt- och palliativt vårdarbete
- kan identifiera hälsorisker hos patienter och förstår betydelsen av tidigt stöd på individnivå
- kan under handledning planera och förverkliga interventioner som främjar hälsa och funktionsförmåga tillsammans med individer/grupper i interprofessionella team
- har kompetens i vård i olika servicemiljöer inom den hälsofrämjande arbetet

Innehåll

Principer om hälsa och sjukdom, folkhälsa och folksjukdomar

Hållbar vård på lokal och nationell nivå

Hälsodeterminanter

Epidemiologi

Evidensbaserade hälsofrämjande och förebyggande åtgärder, metoder, rehabilitering

Empowerment

Livsstilsfaktorer och deras inverkan på hälsan, handledning i livsstilsfrågor, egenvård och förbindning

Olika servicemiljöer

Etiska frågor inom hälsofostran

Funktionsnedsättningar/hinder, funktionsförmåga, mätmetoder

Artifiell intelligens

Tid och plats

Hösten 2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Obligatorisk kurslitteratur:
Beaglehole, R., Bonita & Kjällström T, 2010. Grundläggande epidemiologi sid 17 - 66 och 147 - 250. Studentlitteratur.
Edberg &Wijk 2019 Omvårnadens grunder, hälsa och ohälsa.
Gottlieb, B. 2013. Strengths-Based Nursing Care. s 56 - 103 (finns som e-bok)
Iivanainen & Syväoja. 2016. Hoida ja kirjaa. Sanoma pro.
Klang et.al.2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnade. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson.
Klang & Kneck (red). 2018. Patientundervisning. Ett samspel för lärande. Studentlitteratur.

Artiklar och databaser

En av följande böcker i folkhälsovetenskap:
Kauhanen mfl. Kansanterveystiede. 2013. Sanoma Pro. Helsinki.
Pellmer et.al. 2017. Grundläggande folkhälsovetenskap. Liber.
Svanström, L. 2012. En introduktion till Folkhälsovetenskap. Studentlitteratur

Rekommenderad litteratur:
Andersson, I., Eljertsson, G. 2013. Folkhälsa som tvärvetenskap. Studentlitteratur.
Backman, G. ((ed) 2012. The right to health. Studentlitteratur.
Brulde, B. (red). 2011. Folkhälsoarbetets etik. Lund.
Dahlborg-Lyckhage, E., Lyckhage, G., Tengelin, E. 2015. Jämlik vård. Studentlitteratur.
Eriksson, M. (red) 2015. Salutogenes - om hälsans ursprung. Liber.
Nunes-Ferraz, J., Karlberg, I. 2012. Hälsoekonomi -begrepp och tillämpningar.
Skolin 2018. Näringslära för sjuksköterskor. Teori och praktik. Studentlitteratur.
Studentlitteratur.
Schäfer Elinder, L., Kwak, L. (red) 2014. Evidensbaserat folkhälsoarbete. Studentlitteratur.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar med uppgifter
Självstudier
Smågruppsarbeten obligatorisk deltagande
Workshop obligatorisk närvaro
Seminarieuppgift grupparbete
Grupphemtentamen obligatorisk deltagande

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Workshops och smågruppsarbeten (0,5 sp) vecka 43 obligatorisk närvaro. Muntlig respons under workshoppen
Seminarieuppgift, videofilmas och laddas på Moodle (1 sp) v.39, 29.9 kl.16.00
Epidemiologi uppgift under närstudiedagen(0,5 sp). Uppgiften laddas på Moodle. Grupperna läser varandras uppgifter. Kompletteringar enligt examinators anvisingar.
Grupphemtentamen (2 sp), inlämning vecka 47, 24.11 kl.16.00. Skriftlig respons på Moodle. Kompletteringar enligt examinators anvisingar.
Studerande använder Novias skrivansviningar i samtliga inlämningsuppgifter.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Självstudier 35 h
Föreläsningar samt workshop 30 h
Hemtentamen samt seminarieuppgift 43 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig Jaana-Sofia Tengström

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Workshop GK/UK
Underkänt
Studerande deltar inte i workshop
Studerande är inte en aktiv deltagare under simuleringar
Godkänt
Studernade deltar i simuleringar aktivt

Epidemiologiuppgiften GK/UK
GK
Studernade gör uppgiften och lämnar in den i angiven tid samt läser andras uppgifter enligt anvisingar.
Studerande kopletterar uppgiften vid behov enligt examinators anvisingar.
UK
Studernade lämnar inte in uppgiften eller läser inte andras uppgifter/ kommenterar eller gör inte kompletteringar enligt anvisingarna.

Hemtentamen 1-5:
Skriftlig hemtentamen i grupp bedöms i skalan 0-5. I hemtentamen ska studerande påvisa evidensbaserade kunskaper och färdigheter i resursförstärkande metoder i det hälsofrämjande och förebyggande arbetet. Studerande ska ta i beakatande hållbarheten i omgivningen. Studerande ska visa kunskaper i handledning av individer och grupper till ett hälsofrämjande levnadssätt. Studerande visar att hen förstår betydelsen av mångprofessionellt arbete inom folkhälsoarbete kontext.
Komplettering enligt examinators skilda anvisingar.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Hemtentamen
I examinationen besvaras alla examinationens delar utgående från få källor, men de olika delar kan inte relateras till varandra eller text är på en ytlig nivå. Studerande använder smalt kurslitteratur eller enbart egna reflektioner som grund för sina svar. Examinationen är inlämnad inom utsatt tid.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Hemtentamen
Studerande svarar på alla examinationens delar utgående från källor men de olika svaren kan inte helt relateras till varandra. Studerande använder både kurslitteratur och sina egna reflektioner som grund för sina svar, men inte systematiskt. Studernade använder sig inte av andra evidensbaserade källor. Examination är inlämnad inom utsatt tid.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Hemtentamen
Studerande svarar på djupgående nivå till alla examinationens delar utgående från olika evidensbaserade källor och kan relatera de olika delarna av examination till varandra. Studerande använder systematiskt kurslitteratur, andra evidensbaserade källor samt sina egna reflektioner som grund för sina svar. Examinationen är inlämnad inom utsatt tid.

Förkunskapskrav

Inget

Anmälningstid

01.12.2022 - 31.01.2023

Tajmning

01.02.2023 - 02.04.2023

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Christine Alm
  • Jaana-Sofia Tengström
Lärare

Jaana-Sofia Tengström

Grupper
  • UHV22D-Å
    Hälsovårdare (YH), h22, dagstudier, Åbo
  • USS22D-Å
    Sjukskötare (YH), h22, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till teorier och aktuell forskning om hälsa och hållbar utveckling och kan tillämpa dem i promotivt-, preventivt- och palliativt vårdarbete
- kan identifiera hälsorisker hos patienter och förstår betydelsen av tidigt stöd på individnivå
- kan under handledning planera och förverkliga interventioner som främjar hälsa och funktionsförmåga tillsammans med individer/grupper i interprofessionella team
- har kompetens i vård i olika servicemiljöer inom den hälsofrämjande arbetet

Innehåll

Principer om hälsa och sjukdom, folkhälsa och folksjukdomar

Hållbar vård på lokal och nationell nivå

Hälsodeterminanter

Epidemiologi

Evidensbaserade hälsofrämjande och förebyggande åtgärder, metoder, rehabilitering

Empowerment

Livsstilsfaktorer och deras inverkan på hälsan, handledning i livsstilsfrågor, egenvård och förbindning

Olika servicemiljöer

Etiska frågor inom hälsofostran

Funktionsnedsättningar/hinder, funktionsförmåga, mätmetoder

Artifiell intelligens

Tid och plats

Våren 2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Obligatorisk kurslitteratur:
Beaglehole, R., Bonita & Kjällström T, 2010. Grundläggande epidemiologi sid 17 - 66 och 147 - 250. Studentlitteratur.
Edberg &Wijk 2019 Omvårnadens grunder, hälsa och ohälsa.
Gottlieb, B. 2013. Strengths-Based Nursing Care. s 56 - 103 (finns som e-bok)
Iivanainen & Syväoja. 2016. Hoida ja kirjaa. Sanoma pro.
Klang et.al.2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnade. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson.
Klang & Kneck (red). 2018. Patientundervisning. Ett samspel för lärande. Studentlitteratur.

Artiklar och databaser

En av följande böcker i folkhälsovetenskap:
Kauhanen mfl. Kansanterveystiede. 2013. Sanoma Pro. Helsinki.
Pellmer et.al. 2017. Grundläggande folkhälsovetenskap. Liber.
Svanström, L. 2012. En introduktion till Folkhälsovetenskap. Studentlitteratur

Rekommenderad litteratur:
Andersson, I., Eljertsson, G. 2013. Folkhälsa som tvärvetenskap. Studentlitteratur.
Backman, G. ((ed) 2012. The right to health. Studentlitteratur.
Brulde, B. (red). 2011. Folkhälsoarbetets etik. Lund.
Dahlborg-Lyckhage, E., Lyckhage, G., Tengelin, E. 2015. Jämlik vård. Studentlitteratur.
Eriksson, M. (red) 2015. Salutogenes - om hälsans ursprung. Liber.
Nunes-Ferraz, J., Karlberg, I. 2012. Hälsoekonomi -begrepp och tillämpningar.
Skolin 2018. Näringslära för sjuksköterskor. Teori och praktik. Studentlitteratur.
Studentlitteratur.
Schäfer Elinder, L., Kwak, L. (red) 2014. Evidensbaserat folkhälsoarbete. Studentlitteratur.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Självstudier
Smågruppsarbete obligatorisk närvaro
Seminarium obligatorisk närvaro
Simulation obligatorisk närvaro
Hemtentamen epidemiologi (individuell uppgift)obligatorisk deltagande
Grupphemtentamen obligatorisk deltagande

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Workshops (0,5 sp) vecka 7 och vecka 8 obligatorisk närvaro. Muntlig respons under workshoppen
Seminarium (1,0 sp) vecka 10 obligatorisk närvaro. Muntlig respons vid seminariumtillfället
Inlämning epidemiologi uppgift (0,5 sp) vecka 9. Skriftlig respons på Moodle. Kompletteringar enligt examinators anvisingar.
Grupphemtentamen (2 sp), inlämning vecka 12, 24.3.23 kl.16.00. Skriftlig respons på Moodle. Kompletteringar enligt examinators anvisingar.
Studerande använder Novias skrivansviningar i samtliga inlämningsuppgifter.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Självstudier 27 h
Föreläsningar samt seminarium 27 h
Simulation inkl förberedande smågruppsarbete 27 h
Hemtentamen samt hemuppgift i epidemiologi 27 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig Jaana-Sofia Tengström
En del av kursen hålls tillsammans med engelska kursen

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Seminarium GK/UK
Underkänt:
Prestationen är underkänd om något av följande uppfylls:
- Studerande identiefierar inte de grundläggande ärenden i uppgiften
- Studerande fungerar inte som en ansvarsfull (bär inte sitt ansvar som) gruppmedlem
- Studerande deltar inte till seminarium

Godkänt (alla kriterier uppfylls):
- Studerande känner till de grundläggande ärenden och principerna i uppgiftens syfte
- Studerande bär sitt ansvar som gruppmedlem och kan bevisa deltagandet
- Studerande arbetar ansvarsfullt och aktivt kring seminariearbetet och dess framförande
- Studernade deltar aktivt på seminarium

Simulation GK/UK
Underkänt
Studerande deltar inte i simuleringar eller/ och
Studerande är inte en aktiv deltagare under simuleringar
Godkänt
Studernade både deltar i simuleringar samt deltar aktivt under simuleringstillfällen

Epidemiologiuppgiften GK/UK
GK
Studernade gör uppgiften och lämnar in den i angiven tid.
Studerande kopletterar uppgiften vid behov enligt examinators anvisingar.
UK
Studernade lämnar inte in uppgiften eller gör inte kompletteringar enligt anvisingarna.

Hemtentamen 1-5:
Skriftlig hemtentamen i par bedöms i skalan 0-5. I hemtentamen ska studerande påvisa evidensbaserade kunskaper och färdigheter i resursförstärkande metoder i det hälsofrämjande och förebyggande arbetet. Studerande ska ta i beakatande hållbarheten i omgivningen. Studerande ska visa kunskaper i handledning av individer och grupper till ett hälsofrämjande levnadssätt. Studerande visar att hen förstår betydelsen av mångprofessionellt arbete inom folkhälsoarbete kontext.
Komplettering enligt examinators skilda anvisingar.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Hemtentamen
I examinationen besvaras alla examinationens delar utgående från få källor, men de olika delar kan inte relateras till varandra eller text är på en ytlig nivå. Studerande använder smalt kurslitteratur eller enbart egna reflektioner som grund för sina svar. Examinationen är inlämnad inom utsatt tid.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Hemtentamen
Studerande svarar på alla examinationens delar utgående från källor men de olika svaren kan inte helt relateras till varandra. Studerande använder både kurslitteratur och sina egna reflektioner som grund för sina svar, men inte systematiskt. Studernade använder sig inte av andra evidensbaserade källor. Examination är inlämnad inom utsatt tid.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Hemtentamen
Studerande svarar på djupgående nivå till alla examinationens delar utgående från olika evidensbaserade källor och kan relatera de olika delarna av examination till varandra. Studerande använder systematiskt kurslitteratur, andra evidensbaserade källor samt sina egna reflektioner som grund för sina svar. Examinationen är inlämnad inom utsatt tid.

Förkunskapskrav

Inget