ExamensarbetePoäng (15 sp)
Kod: USS20UV03
Poäng
15 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan under handledning och gradvis självständigt genomföra ett examensarbete som utgår från friska eller sjuka enskilda personer och/eller gruppers behov eller problem, alternativt evidensbaserad vård eller undervisning i hälsovård för enskilda personer och mindre grupper vid vårdinrättningar eller ute i samhället
- kan i examensarbetsprocessen samt i projekt tillämpa forskningsprocessen systematiskt och flexibelt
- kan reflektera över hur evidensbaserad kunskap kan tillämpas i vårdarbetet och föreslå implikationer för vårdpraktiken
- kan bedöma forskningsetiska aspekter i sitt examensarbete
- har förmåga att analysera vetenskaplig kunskap och kan tillämpa kunskapen i vårdarbetet
- kan tillämpa ett vårdteoretiskt perspektiv i olika vårdsammanhang
- kan agera som opponent för ett annat examensarbete
- kan redogöra för examensarbetets viktigaste innehåll i ett mognadsprov, samt även påvisa färdighet att uttrycka sig skriftligt.
Studieperiodens (kursens) innehåll
Examensarbete inom interprofessionella smågrupper
Opponentskap
Mognadsprov
Förkunskapskrav
120 sp avlagda kurser. Kurser
Introduktion till yrkeshögskolestudier och Forskningsmetodik måste vara avlagda.
Anmälningstid
01.12.2023 - 31.12.2023
Tajmning
01.01.2024 - 23.05.2024
Antal studiepoäng
15 op
FUI-andel
15 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Minna Syrjäläinen-Lindberg
- Peter Edelsköld
- Janina Dahla
- Josephine Åberg
- Pia Liljeroth
- Michaela Jalava
- Susanne Davidsson
- Jaana-Sofia Tengström
- Sofia Saloranta
- Daniel Nenonen
- Hanna Limnell
Lärare
Pia Liljeroth
Grupper
-
USS21F-ÅSjukskötare (YH), h21, flerform, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan under handledning och gradvis självständigt genomföra ett examensarbete som utgår från friska eller sjuka enskilda personer och/eller gruppers behov eller problem, alternativt evidensbaserad vård eller undervisning i hälsovård för enskilda personer och mindre grupper vid vårdinrättningar eller ute i samhället
- kan i examensarbetsprocessen samt i projekt tillämpa forskningsprocessen systematiskt och flexibelt
- kan reflektera över hur evidensbaserad kunskap kan tillämpas i vårdarbetet och föreslå implikationer för vårdpraktiken
- kan bedöma forskningsetiska aspekter i sitt examensarbete
- har förmåga att analysera vetenskaplig kunskap och kan tillämpa kunskapen i vårdarbetet
- kan tillämpa ett vårdteoretiskt perspektiv i olika vårdsammanhang
- kan agera som opponent för ett annat examensarbete
- kan redogöra för examensarbetets viktigaste innehåll i ett mognadsprov, samt även påvisa färdighet att uttrycka sig skriftligt.
Innehåll
Examensarbete inom interprofessionella smågrupper
Opponentskap
Mognadsprov
Tid och plats
8.12.2023-5.6.2024
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Litteratur i forskningsmetodik
Litteratur och forskningsartiklar enligt ämne
Undervisningsmetoder
Självstudier
Studier i grupp
Grupphandledning
Seminarier
Närmare instruktioner finns på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=9405
Praktik- och arbetslivssamarbete
Arbetslivssamarbete enligt respektive examensarbetsprojekt
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Obligatorisk närvaro på handledningstillfällen under processen enligt tidtabellen som finns publicerad på Moodle.
Obligatorisk närvaro och presentation av det egna arbetet på mellanseminarium 20.3.2024:
Obligatorisk närvaro och presentation av det egna arbetet på slutseminarium antingen 22 eller 23.5.2024.
Mognadsprov 22, 23 eller 24.5.2024.
Närmare information finns på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=9405
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Närmare information finns på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=9405
Studerandes tidsanvändning och belastning
Närmare information finns på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=9405
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Bedömningskriterierna finns publicerade på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=6996
Förkunskapskrav
120 sp avlagda kurser. Kurser
Introduktion till yrkeshögskolestudier och Forskningsmetodik måste vara avlagda.
Anmälningstid
01.12.2023 - 31.12.2023
Tajmning
01.01.2024 - 23.05.2024
Antal studiepoäng
15 op
FUI-andel
15 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Peter Edelsköld
- Janina Dahla
- Michaela Jalava
- Pia Liljeroth
- Susanne Davidsson
- Daniel Nenonen
- Marika Rask
- Minna Syrjäläinen-Lindberg
- Josephine Åberg
- Jaana-Sofia Tengström
- Sofia Saloranta
- Hanna Limnell
- Maria Engberg
Lärare
Pia Liljeroth
Grupper
-
USS21D-ÅSjukskötare (YH), h21, dagstudier, Åbo
-
UHV21D-ÅHälsovårdare (YH), h21, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan under handledning och gradvis självständigt genomföra ett examensarbete som utgår från friska eller sjuka enskilda personer och/eller gruppers behov eller problem, alternativt evidensbaserad vård eller undervisning i hälsovård för enskilda personer och mindre grupper vid vårdinrättningar eller ute i samhället
- kan i examensarbetsprocessen samt i projekt tillämpa forskningsprocessen systematiskt och flexibelt
- kan reflektera över hur evidensbaserad kunskap kan tillämpas i vårdarbetet och föreslå implikationer för vårdpraktiken
- kan bedöma forskningsetiska aspekter i sitt examensarbete
- har förmåga att analysera vetenskaplig kunskap och kan tillämpa kunskapen i vårdarbetet
- kan tillämpa ett vårdteoretiskt perspektiv i olika vårdsammanhang
- kan agera som opponent för ett annat examensarbete
- kan redogöra för examensarbetets viktigaste innehåll i ett mognadsprov, samt även påvisa färdighet att uttrycka sig skriftligt.
Innehåll
Examensarbete inom interprofessionella smågrupper
Opponentskap
Mognadsprov
Tid och plats
8.12.2023-5.6.2024
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Litteratur i forskningsmetodik
Litteratur och forskningsartiklar enligt ämne
Undervisningsmetoder
Självstudier
Studier i grupp
Grupphandledning
Seminarier
Närmare instruktioner finns på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=9405
Praktik- och arbetslivssamarbete
Arbetslivssamarbete enligt respektive examensarbetsprojekt
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Obligatorisk närvaro på handledningstillfällen under processen enligt tidtabellen som finns publicerad på Moodle.
Obligatorisk närvaro och presentation av det egna arbetet på mellanseminarium 20.3.2024:
Obligatorisk närvaro och presentation av det egna arbetet på slutseminarium antingen 22 eller 23.5.2024.
Mognadsprov 22, 23 eller 24.5.2024.
Närmare information finns på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=9405
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Närmare information finns på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=9405
Studerandes tidsanvändning och belastning
Närmare information finns på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=9405
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Bedömningskriterierna finns publicerade på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=6996
Förkunskapskrav
120 sp avlagda kurser. Kurser
Introduktion till yrkeshögskolestudier och Forskningsmetodik måste vara avlagda.
Anmälningstid
03.11.2022 - 03.01.2023
Tajmning
03.11.2022 - 02.06.2023
Antal studiepoäng
15 op
FUI-andel
15 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Pia Liljeroth
- Michaela Jalava
- Christine Alm
- Susanne Davidsson
- Daniel Nenonen
- Marika Rask
- Minna Syrjäläinen-Lindberg
- Josephine Åberg
- Jaana-Sofia Tengström
- Ludvig Kihlman
- Sanna Nygård
- Hanna Limnell
- Carolina Silin
Lärare
Pia Liljeroth
Grupper
-
UHV20D-ÅHälsovårdare (YH), h20, dagstudier, Åbo
-
USS20D-ÅSjukskötare (YH), h20, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan under handledning och gradvis självständigt genomföra ett examensarbete som utgår från friska eller sjuka enskilda personer och/eller gruppers behov eller problem, alternativt evidensbaserad vård eller undervisning i hälsovård för enskilda personer och mindre grupper vid vårdinrättningar eller ute i samhället
- kan i examensarbetsprocessen samt i projekt tillämpa forskningsprocessen systematiskt och flexibelt
- kan reflektera över hur evidensbaserad kunskap kan tillämpas i vårdarbetet och föreslå implikationer för vårdpraktiken
- kan bedöma forskningsetiska aspekter i sitt examensarbete
- har förmåga att analysera vetenskaplig kunskap och kan tillämpa kunskapen i vårdarbetet
- kan tillämpa ett vårdteoretiskt perspektiv i olika vårdsammanhang
- kan agera som opponent för ett annat examensarbete
- kan redogöra för examensarbetets viktigaste innehåll i ett mognadsprov, samt även påvisa färdighet att uttrycka sig skriftligt.
Innehåll
Examensarbete inom interprofessionella smågrupper
Opponentskap
Mognadsprov
Tid och plats
9.12.2022-2.6.2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Litteratur i forskningsmetodik
Litteratur och forskningsartiklar enligt ämne
Undervisningsmetoder
Självstudier
Studier i grupp
Grupphandledning
Seminarier
Närmare instruktioner finns på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=6996
Praktik- och arbetslivssamarbete
Arbetslivssamarbete enligt respektive projekt
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Närmare information på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=6996
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Närmare information på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=6996
Studerandes tidsanvändning och belastning
Närmare information på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=6996
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Bedömningskriterierna finns publicerade på Moodle: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=6996
Förkunskapskrav
120 sp avlagda kurser. Kurser
Introduktion till yrkeshögskolestudier och Forskningsmetodik måste vara avlagda.