Vård vid immunologisk ohälsa och infektionssjukdomarPoäng (2 sp)
Kod: VÅV18KV10
Poäng
2 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande
- kan tillämpa evidensbaserad klinisk praxis och kritiskt tänkande vid immunologisk ohälsa
- kan använda vårdvetenskapen som en grund för vårdandet
- kan enligt nationella direktiv utföra strukturerad vårdplanering och dokumentation
- kan bedöma patientens vårdbehov genom adekvata kliniska och fysiologiska bedömningar och mätmetoder, samt kan prioritera och dokumentera dessa enligt nationella klassificeringssystem
- kan redogöra för immunsystemets fysiologi
- har kunskap om förebyggande vård och behandling vid de vanligast förekommande nationella och globala infektionssjukdomarna
- känner till infektionssjukdomarnas epidemiologi
- har kunskap om den medicinska terminologin och läkemedelsbehandlingen vid immunologiska sjukdomstillstånd
- har förmåga att bedöma vårdbehovet hos patienter i behov av akutvård, samt stödja dem och deras närstående
- förstår betydelsen av hälsofrämjande, förebyggande vård och rehabilitering i relation till immunologisk ohälsa
Studieperiodens (kursens) innehåll
Immunologisk ohälsa
Nationella och globala infektionssjukdomar
Förkunskapskrav
Klinisk mikrobiologi och hygien
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och
Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas
Läromaterial
Se Moodle
Anmälningstid
15.06.2022 - 27.11.2022
Tajmning
28.11.2022 - 08.01.2023
Antal studiepoäng
2 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Ulla Penttinen
- Marie Hjortell
Lärare
Marie Hjortell
Grupper
-
UBM21D-VBarnmorska (YH), h21, dagstudier, Vasa
-
UHV21D-VHälsovårdare (YH), h20, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- kan tillämpa evidensbaserad klinisk praxis och kritiskt tänkande vid immunologisk ohälsa
- kan använda vårdvetenskapen som en grund för vårdandet
- kan enligt nationella direktiv utföra strukturerad vårdplanering och dokumentation
- kan bedöma patientens vårdbehov genom adekvata kliniska och fysiologiska bedömningar och mätmetoder, samt kan prioritera och dokumentera dessa enligt nationella klassificeringssystem
- kan redogöra för immunsystemets fysiologi
- har kunskap om förebyggande vård och behandling vid de vanligast förekommande nationella och globala infektionssjukdomarna
- känner till infektionssjukdomarnas epidemiologi
- har kunskap om den medicinska terminologin och läkemedelsbehandlingen vid immunologiska sjukdomstillstånd
- har förmåga att bedöma vårdbehovet hos patienter i behov av akutvård, samt stödja dem och deras närstående
- förstår betydelsen av hälsofrämjande, förebyggande vård och rehabilitering i relation till immunologisk ohälsa
Innehåll
Immunologisk ohälsa
Nationella och globala infektionssjukdomar
Tid och plats
Campus Alere, Vasa
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Truedesson, L. Klinisk immunologi. Studentlitteratur 2012.
Wold & Mölne. Infektionsimmunologi. Liber 2022
Brauner. Medicinsk mikrobiologi och immunologi. Kapitel 2. Studentlitteratur 2015
Braun & Anderson. Patofysiologi. Sid 92-109. Studentlitteratur
Ericson, Ericson & Kan. Klinisk mikrobiologi.Liber 2018.
Hedman m.fl. Immunologia. III Immunologiset kudosvauriot, immuunisairaudet ja interventiot. Duodecim
Material på moodle
Rekommendationer, anvisningar och information på nätet
Nätinformation: THL, ECDC, CDC, WHO, IDF (Immune deficiency foundation), AARDA, Terveyskirjasto
Övrigt enligt föreläsarens anvisningar
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Diskussioner
Litteraturstudier och uppgift
Praktik- och arbetslivssamarbete
Isoleringspraxis med hygienskötarna vid VCS
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Tentamen
Studerandes tidsanvändning och belastning
54h / 2 sp
Schemalagd undervisning ca 12 - 15 h
Egna självständiga studier ca 40 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Immunologisk ohälsa 1 sp ; Ulla Penttinen
Infektionssjukdomar 1 sp ; Marie Hjortell
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och
Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
För godkänd kurs krävs godkänd uppgift
Förkunskapskrav
Klinisk mikrobiologi och hygien