Hoppa till innehåll

Perioperativ vårdPoäng (3 sp)

Kod: VÅV18AK01

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande
- har evidensbaserad kunskap om perioperativ vård och förstår betydelsen av att skapa en god vårdrelation både till patienten och deras närstående
- har beredskap att vårda patienter inom perioperativ vård
- har beredskap att vårda barnpatienter inom perioperativ vård
- visar förmåga att bedöma, planera, genomföra och utvärdera vården
- kan utföra strukturerad vårdplanering, dokumentation och rapportering enligt nationella direktiv
- kan i en simulerad situation ansvara för en säker läkemedelsbehandling inom perioperativ vård
- kan tillämpa patienthandledning

Studieperiodens (kursens) innehåll

Perioperativ vård för barn och vuxna

Förkunskapskrav

Biomedicinsk vetenskap
Klinisk vårdvetenskap
Hälsofrämjande vårdvetenskap
Vård inom inremedicinsk vårdkontext 1
Vård inom kirurgisk vårdkontext 1
Vård inom kontexten hemsjukvård, barnsjukvård, mödravård, vård av funktionshindrade
Vård inom psykiatrisk- och missbrukarvårdkontext 2

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

På svenska
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Anmälningstid

01.12.2023 - 21.01.2024

Tajmning

22.01.2024 - 21.04.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

10 - 35

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
Lärare
  • Anita Ståhl-Levón
  • Åsa Lågland
Lärare

Åsa Lågland

Grupper
  • USS21F-V
    Sjukskötare (YH), h21, flerform, Vasa
  • USS21D-V
    Sjukskötare (YH), h21, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- har evidensbaserad kunskap om perioperativ vård och förstår betydelsen av att skapa en god vårdrelation både till patienten och deras närstående
- har beredskap att vårda patienter inom perioperativ vård
- har beredskap att vårda barnpatienter inom perioperativ vård
- visar förmåga att bedöma, planera, genomföra och utvärdera vården
- kan utföra strukturerad vårdplanering, dokumentation och rapportering enligt nationella direktiv
- kan i en simulerad situation ansvara för en säker läkemedelsbehandling inom perioperativ vård
- kan tillämpa patienthandledning

Innehåll

Perioperativ vård för barn och vuxna

Tid och plats

Våren 2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Tentlitteratur för Perioperativ vuxna
Dåvoy Myklestul. G, Eide, P.H & Hansen, I. (red.) (2012). Operationssjukvård - Operationssjuksköterskans perioperativa omvårdnad. Studentlitteratur. Lund.

Kapitel 8: Positionering av patienten på operationsbädden
Kapitel 9: Preventiva omvårdnadsåtgärder mot hypotermi

Hovind, Inger Liv (red.) (2013). Anestesiologisk omvårdnad. Studentlitteratur. Lund.
Kapitel 16: Uppläggning av operationspatienten
Kapitel 18: Förebygga och behandla anestesirelaterade komplikationer
Kapitel 26-29: Äldre patienter, hjärtsjuka patienter, lungsjuka patienter, överviktiga patienter
Del 5 Kapitel 34-43: obstetrisk, gynekologisk, urologisk, gastro-, ortopedisk, öron-näsa-hals-, ögon-, kärl-, torax-, neurokirurgi

Terveysportti: Sairaainhoitajan tietokannat

Anestesiahoitotyön käsikirja: Leikkausasennot, Vanhuspotilas, Sairauksiin liittyvät erityspiirteet, Anestesiologiset eritystilanteet, Silmän toimenpiteet, Korvan, nenän ja kurkun toimenpiteet, neurogirurgiset toimenpiteet, sydän, verisuoni, ja keuhkokirurgia, Maha-suolikanavan toimenpiteet, virtsaelinkirurgia, raskaus,synnytys ja naistentautien toimenpiteet, tuki-ja liikuntaelinten kirurgia, monivammapotilaan hoiti, plastiikk- ja palovammakirurgia
+ material på moodle

Perioperativ vård barn:
Valda delar. R. Christofferson, G. Läckgren & A. (red.) Stenberg. 2015. Grottes barnkirurgi och barnurologi.Studentlitteratur.
Ljumsbråck barn gängse vårdrekommendationer från Internetmedicin.se
Tuominen, M. Päiväkirurgisen potilaan hoito. 2014. Sairaanhoitajan käsikirja, Duodecim.
Vasa centralsjukhus hemsida

EBP Berman, A., Snyder, S. Fundamentals of Nursing. Concepts, Process and Practice. 9th ed. Person, New-Jersy. 2012, pp. 161-335.
Chen, S., Chang, H., & Pai, H. (2018). Caring behaviours directly and indirectly affect nursing students’ critical thinking. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 32(1), 197–203
Hinno, S., Partanen, P., Vehviläinen-Julkunen, K. The professional nursing practice environment and nurse-reported job outcomes in two European countries: a survey of nurses in Finland and the Netherlands. Scandinavian Journal of Caring Sciences. Mar2012, Vol. 26 Issue 1, p133-143.
Hancock, H. C., & Easen, P. R. (2004). Evidence-based practice – an incomplete model of the relationship between theory and professional work. Journal of Evaluation in Clinical Practice, 10(2), 187–196.
Miller, L. L., Ward, D., & Young, H. M. (2010). Evidence-Based Practices in Nursing. Generations, 34(1), 72–77. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=afh&AN=53063435&site=ehost-live

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Case demonstrationer
Problemlösningar
Grupparbeten
Individuella arbeten
Videor
Demonstrationer

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tentamen
Omtentamen 1 3.5.2024
Omtentamen 2 24.5.2024

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Tentamen

Studerandes tidsanvändning och belastning

27 h/sp

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

På svenska
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Vitsordsskala 0 - 5

Underkänd (0)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan inte det väsentliga

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Förkunskapskrav

Biomedicinsk vetenskap
Klinisk vårdvetenskap
Hälsofrämjande vårdvetenskap
Vård inom inremedicinsk vårdkontext 1
Vård inom kirurgisk vårdkontext 1
Vård inom kontexten hemsjukvård, barnsjukvård, mödravård, vård av funktionshindrade
Vård inom psykiatrisk- och missbrukarvårdkontext 2

Anmälningstid

01.12.2022 - 03.02.2023

Tajmning

06.02.2023 - 07.05.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
Lärare
  • Anita Ståhl-Levón
  • Åsa Lågland
Lärare

Åsa Lågland

Grupper
  • USS20D-V
    Sjukskötare (YH), h20, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- har evidensbaserad kunskap om perioperativ vård och förstår betydelsen av att skapa en god vårdrelation både till patienten och deras närstående
- har beredskap att vårda patienter inom perioperativ vård
- har beredskap att vårda barnpatienter inom perioperativ vård
- visar förmåga att bedöma, planera, genomföra och utvärdera vården
- kan utföra strukturerad vårdplanering, dokumentation och rapportering enligt nationella direktiv
- kan i en simulerad situation ansvara för en säker läkemedelsbehandling inom perioperativ vård
- kan tillämpa patienthandledning

Innehåll

Perioperativ vård för barn och vuxna

Tid och plats

Våren 2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Tentlitteratur för Perioperativ vuxna
Dåvoy Myklestul. G, Eide, P.H & Hansen, I. (red.) (2012). Operationssjukvård - Operationssjuksköterskans perioperativa omvårdnad. Studentlitteratur. Lund.

Kapitel 8: Positionering av patienten på operationsbädden
Kapitel 9: Preventiva omvårdnadsåtgärder mot hypotermi

Hovind, Inger Liv (red.) (2013). Anestesiologisk omvårdnad. Studentlitteratur. Lund.
Kapitel 16: Uppläggning av operationspatienten
Kapitel 18: Förebygga och behandla anestesirelaterade komplikationer
Kapitel 26-29: Äldre patienter, hjärtsjuka patienter, lungsjuka patienter, överviktiga patienter
Del 5 Kapitel 34-43: obstetrisk, gynekologisk, urologisk, gastro-, ortopedisk, öron-näsa-hals-, ögon-, kärl-, torax-, neurokirurgi

Terveysportti: Sairaainhoitajan tietokannat

Anestesiahoitotyön käsikirja: Leikkausasennot, Vanhuspotilas, Sairauksiin liittyvät erityspiirteet, Anestesiologiset eritystilanteet, Silmän toimenpiteet, Korvan, nenän ja kurkun toimenpiteet, neurogirurgiset toimenpiteet, sydän, verisuoni, ja keuhkokirurgia, Maha-suolikanavan toimenpiteet, virtsaelinkirurgia, raskaus,synnytys ja naistentautien toimenpiteet, tuki-ja liikuntaelinten kirurgia, monivammapotilaan hoiti, plastiikk- ja palovammakirurgia

Perioperativ vård barn:
Valda delar. R. Christofferson, G. Läckgren & A. (red.) Stenberg. 2015. Grottes barnkirurgi och barnurologi.Studentlitteratur.
Ljumsbråck barn gängse vårdrekommendationer från Internetmedicin.se
Tuominen, M. Päiväkirurgisen potilaan hoito. 2014. Sairaanhoitajan käsikirja, Duodecim.
Vasa centralsjukhus hemsida

EBP Berman, A., Snyder, S. Fundamentals of Nursing. Concepts, Process and Practice. 9th ed. Person, New-Jersy. 2012, pp. 161-335.
Chen, S., Chang, H., & Pai, H. (2018). Caring behaviours directly and indirectly affect nursing students’ critical thinking. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 32(1), 197–203
Hinno, S., Partanen, P., Vehviläinen-Julkunen, K. The professional nursing practice environment and nurse-reported job outcomes in two European countries: a survey of nurses in Finland and the Netherlands. Scandinavian Journal of Caring Sciences. Mar2012, Vol. 26 Issue 1, p133-143.
Hancock, H. C., & Easen, P. R. (2004). Evidence-based practice – an incomplete model of the relationship between theory and professional work. Journal of Evaluation in Clinical Practice, 10(2), 187–196.
Miller, L. L., Ward, D., & Young, H. M. (2010). Evidence-Based Practices in Nursing. Generations, 34(1), 72–77. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=afh&AN=53063435&site=ehost-live

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Case demonstrationer
Problemlösningar
Grupparbeten
Individuella arbeten
Videor
Demonstrationer

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tentamen
Omtentamen 1
Omtentamen 2

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Tentamen

Studerandes tidsanvändning och belastning

27 h/sp

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

På svenska
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Vitsordsskala 0 - 5

Underkänd (0)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan inte det väsentliga

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Förkunskapskrav

Biomedicinsk vetenskap
Klinisk vårdvetenskap
Hälsofrämjande vårdvetenskap
Vård inom inremedicinsk vårdkontext 1
Vård inom kirurgisk vårdkontext 1
Vård inom kontexten hemsjukvård, barnsjukvård, mödravård, vård av funktionshindrade
Vård inom psykiatrisk- och missbrukarvårdkontext 2