Vård vid gastrointestinal och endokrinologisk ohälsaPoäng (3 sp)
Kod: VÅV18KV09
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande
- kan vid gastrointestinal och endokrinologisk ohälsa tillämpa evidensbaserad klinisk praxis och kritiskt tänkande
- har evidensbaserad kunskap om den medicinska- och kirurgiska patientens särdrag och om vården vid gastrointestinal och endokrinologisk ohälsa
- kan använda vårdvetenskapen som en grund för vårdandet
- kan enligt nationella direktiv utföra strukturerad vårdplanering och dokumentation
- kan bedöma patientens vårdbehov genom adekvata kliniska och fysiologiska bedömningar och mätmetoder, samt kan prioritera och dokumentera dessa enligt nationella klassificeringssystem
- kan redogöra för matspjälkningssystemets och endokrina systemets fysiologi och anatomi
- har kunskap om människans vanligaste gastrointestinala och endokrinologiska sjukdomstillstånd och deras bakomliggande patofysiologi
- har kunskap om den medicinska terminologin och läkemedelsbehandlingen vid gastrointestinala och endokrinologiska sjukdomstillstånd
- har förmåga att bedöma vårdbehovet hos patienter i behov av akutvård, samt stödja dem och deras närstående
- förstår betydelsen av hälsofrämjande, förebyggande vård och rehabilitering i relation till gastrointestinal och endokrinologisk ohälsa
Studieperiodens (kursens) innehåll
Gastrointestinal och endokrinologisk ohälsa
Förkunskapskrav
Inga förkunskaper
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Anmälningstid
15.06.2022 - 29.11.2022
Tajmning
28.11.2022 - 08.01.2023
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Marice Nedergård
- Rika Levy-Malmberg
Lärare
Rika Levy-Malmberg
Grupper
- Grupp 1 (Storlek: 15. Öppet universitet: 0.)
- Grupp 2 (Storlek: 15. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
UBM21D-VBarnmorska (YH), h21, dagstudier, Vasa
-
UHV21D-VHälsovårdare (YH), h20, dagstudier, Vasa
Smågrupper
- Grupp 1
- Grupp 2
Lärandemål
Studerande
- kan vid gastrointestinal och endokrinologisk ohälsa tillämpa evidensbaserad klinisk praxis och kritiskt tänkande
- har evidensbaserad kunskap om den medicinska- och kirurgiska patientens särdrag och om vården vid gastrointestinal och endokrinologisk ohälsa
- kan använda vårdvetenskapen som en grund för vårdandet
- kan enligt nationella direktiv utföra strukturerad vårdplanering och dokumentation
- kan bedöma patientens vårdbehov genom adekvata kliniska och fysiologiska bedömningar och mätmetoder, samt kan prioritera och dokumentera dessa enligt nationella klassificeringssystem
- kan redogöra för matspjälkningssystemets och endokrina systemets fysiologi och anatomi
- har kunskap om människans vanligaste gastrointestinala och endokrinologiska sjukdomstillstånd och deras bakomliggande patofysiologi
- har kunskap om den medicinska terminologin och läkemedelsbehandlingen vid gastrointestinala och endokrinologiska sjukdomstillstånd
- har förmåga att bedöma vårdbehovet hos patienter i behov av akutvård, samt stödja dem och deras närstående
- förstår betydelsen av hälsofrämjande, förebyggande vård och rehabilitering i relation till gastrointestinal och endokrinologisk ohälsa
Innehåll
Gastrointestinal och endokrinologisk ohälsa
Tid och plats
Hösten 2022
YH Novia, Vasa, Alere
Studiematerial och rekommenderad litteratur
ENDOKRINOLOGISK OHÄLSA;
Almås, H., Stubberud, D-G., Grönseth, R. (red) (2018). Klinisk omvårdnad, del 2. Kap 17 och 18. Liber AB, Stockholm.
Ericson, T. & Lind, M. (red) 2020. Medicinska sjukdomar. Kap. 11 och 12. Studentlitteratur AB, Lund.
GASTROINTESTINAL OHÄLSA;
Andersson R., Jeppsson B. & Rydholm A. (2012). Kirurgiska sjukdomar (red.). Studentlitteratur AB, Lund.
Almås, H., Stubberud, D-G., Grönseth, R. (red) (2011). Klinisk omvårdnad, del 2. Kap 22. Liber AB, Stockholm.
Ericson, T. & Lind, M. (red) 2020. Medicinska sjukdomar. Kap. 9 och 10. Studentlitteratur AB, Lund.
Hamberger, B. & Haglund, U. (red) 2017.Nionde upplagan. Kir9. = Kirurgi. Liber, Stockholm. Valda delar som berör gastroenterologiska sjukdomar.
Jeppsson, B. & Ljungqvist, O., Naredi, P., Sund, M. 2016. Kirurgi. Studentlitteratur AB, Lund. Valda delar som berör gastroenterologiska sjukdomar.
Stubberud, D-G.,Grönseth, R. Almås, H. (red) (2020). Klinisk omvårdnad, del 1. Kap 9, 13, 14, 15. Liber AB, Stockholm.Föreläsningsmaterial på moodle.
Undervisningsmetoder
Lärarföreläsningar, självstudier, instuderingsfrågor.
SimMan övningar, obligatorisk närvaro
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Skriftlig tentamen
Tent 1:
Omtentamen 1:
Omtentamen 2:
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Tent
Studerandes tidsanvändning och belastning
3 sp = 81 h
Teori, 4 h + 4 h, (Marice)
SimMan övningarna, Grupp 1 och 2, 4 h x 2 (Marice)
Instuderingsfrågor och tentläsning:
Teori 4 h + 4 h (Rika)
Klinisk bedömning 4 h (Rika)
Tentamen 2 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Obligatorisk närvaro vid introduktionsföreläsningen
Obligatorisk närvaro vid SimMan övningarna och klinisk bedömning.
Vårdkläder och inneskor vid SimMan övningar.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Skriftlig tentamen
Obligatorisk närvaro vid SimMan övningar och klinisk bedömning
Marice del 70% och Rika del 30%
Underkänd (0)
Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan inte det väsentliga
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Förkunskapskrav
Inga förkunskaper