Fördjupad klinisk vård inom primärvårdPoäng (6 sp)
Kod: VÅV21FK01
Poäng
6 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande
- har evidensbaserad kunskap om primärvård och förstår betydelsen av att skapa en god vårdrelation både till patienten och deras anhöriga
- behärskar vården av patienter inom primärvård
- behärskar vården av akut sjuka barn
- visar förmåga att bedöma, planera, genomföra och utvärdera vården
- kan utföra strukturerad vårdplanering och dokumentation enligt nationella direktiv
- kan i en simulerad situation ansvara för en säker läkemedelsbehandling
- kan tillämpa ett rehabiliterande och hälsofrämjande arbetssätt
- kan tillämpa patienthandledning
Studieperiodens (kursens) innehåll
Klinisk vård
Förkunskapskrav
Biomedicinsk vetenskap
Klinisk vårdvetenskap
Hälsofrämjande vårdvetenskap
Klinisk vårdvetenskap i olika kontext förutom Inremedicin och kirurgi 5 och Fördjupad vård inom klinisk kontext
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömingskritereir för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Anmälningstid
01.12.2023 - 21.01.2024
Tajmning
22.01.2024 - 31.05.2024
Antal studiepoäng
6 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 35
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
Lärare
- Vasa - timlärare Vård
- Anita Ståhl-Levón
- Marica Hinders
- Viktor Matintupa
- Carita Blomström
- Yvonne Sjöberg-Ehn
Lärare
Marica Hinders
Grupper
-
USS21F-VSjukskötare (YH), h21, flerform, Vasa
-
USS21D-VSjukskötare (YH), h21, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- har evidensbaserad kunskap om primärvård och förstår betydelsen av att skapa en god vårdrelation både till patienten och deras anhöriga
- behärskar vården av patienter inom primärvård
- behärskar vården av akut sjuka barn
- visar förmåga att bedöma, planera, genomföra och utvärdera vården
- kan utföra strukturerad vårdplanering och dokumentation enligt nationella direktiv
- kan i en simulerad situation ansvara för en säker läkemedelsbehandling
- kan tillämpa ett rehabiliterande och hälsofrämjande arbetssätt
- kan tillämpa patienthandledning
Innehåll
Klinisk vård
Tid och plats
YH Novia, Alere, Vasa
Våren 2024
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Barnsjukvård
Jääskeläinen, J., Miettinen, P., Niinikoski, H., Saha, M-T. & Veijola R. 2016. Diabeettisen ketoasidoosinhoito. Kirjassa: Korppi, M., Kröger, L., Rantala, H. & Niinikoski, H. (toim.) Lastentautien päivystyskirja 3.
Moell, C & Gustafsson, J. (Red.) 2017. Ped. Kapitel 35 om misshandel. Liber, Stockholm.
Mäkelä, M. & Dunder, T. 2016. Anafylaktinen reaktio. Kirjassa: Korppi, M., Kröger, L., Rantala, H. & Niinikoski, H. (toim.) Lastentautien päivystyskirja 3.
Qvist, E. 2013. Lääkärinkäsikirja. Akuutisti sairas imeväinen.
Qvist, E. & Korppi, M. 2009. Duodecim. Alle kolmen kuukauden ikäinen lapsi päivystysksessä.
https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo/sv
https://www.vardhandboken.se/arbetssatt-och-ansvar/bemotande-i-vard-och-omsorg/telefonradgivning---ett-personcentrerat-vardmote/telefonradgivning-med-samtalsprocessen-som-metod/
Stubberud, D-G., Gronseth, R., Almås, H. (red) 2020. Klinisk omvårdnad 1. Liber AB, Stockholm
Boman, L. & Wikström, C. 2019. Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande. Studentlitteratur.
Föreläsningsmaterial och litteratur rekommendationer på moodle.
Föreläsningsmaterial av gästföreläsare
Aktuella vårdvetenskapliga artiklar samt aktuella artiklar från Duodecim: Sairaanhoitajan tietokannat och Lääkärin tietokannat.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar på Campus
Gästföreläsare ( obligatorisk närvaro)
Självstudier
Grupparbeten
Individuella arbeten
Övningar på KTC
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Aktiv närvaro
Godkända praktiska övningar ( obligatoriska)
Skriftlig tentamen inremedicinsk vård, kirurgisk vård och barnsjukvård
Studerandes tidsanvändning och belastning
27 h/sp
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömingskritereir för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Aktiv närvaro vid lektionerna
Godkända praktiska övningar
Skriftlig examinationsuppgift. Vitsord: skala 1 - 5
Obligatorisk närvaro vid Kliniska övningar i laboratorieklass.
Kirurgisk vård, inre medicinsk vård, rehabilitering och barnsjukvård: tentamen vitsord 1-5
Underkänd (0)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan inte det väsentliga
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Förkunskapskrav
Biomedicinsk vetenskap
Klinisk vårdvetenskap
Hälsofrämjande vårdvetenskap
Klinisk vårdvetenskap i olika kontext förutom Inremedicin och kirurgi 5 och Fördjupad vård inom klinisk kontext