Hoppa till innehåll

Examensarbete 2Poäng (6 sp)

Kod: VÅV21EX02

Poäng

6 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- kan analysera datamaterialet i sitt examensarbete som utgår från friska eller sjuka enskilda personer och/eller gruppers behov eller problem, alternativt evidensbaserad vård eller undervisning i hälsovård för enskilda personer och mindre grupper vid vårdinrättningar eller ute i samhället
- kan bedöma forskningsetiska aspekter i sitt examensarbete
- har förmåga att analysera vetenskaplig kunskap och kan tillämpa kunskapen i vårdarbetet
- kan tillämpa ett vårdteoretiskt perspektiv i olika vårdsammanhang

Studieperiodens (kursens) innehåll

Forskningsprocessen
Mellanseminarium

Förkunskapskrav

VÅV21EX01

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänd: Godkänd vid mellanseminarium
Underkänd : Icke godkänd vid mellanseminarium

Anmälningstid

01.12.2023 - 31.01.2024

Tajmning

01.01.2024 - 29.02.2024

Antal studiepoäng

6 op

Andel virtuell undervisning

2 op

FUI-andel

6 op

Prestationssätt

67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

10 - 30

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska
Lärare
  • Ann-Louise Glasberg
Lärare

Ann-Louise Glasberg

Grupper
  • USS21F-V
    Sjukskötare (YH), h21, flerform, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- kan analysera datamaterialet i sitt examensarbete som utgår från friska eller sjuka enskilda personer och/eller gruppers behov eller problem, alternativt evidensbaserad vård eller undervisning i hälsovård för enskilda personer och mindre grupper vid vårdinrättningar eller ute i samhället
- kan bedöma forskningsetiska aspekter i sitt examensarbete
- har förmåga att analysera vetenskaplig kunskap och kan tillämpa kunskapen i vårdarbetet
- kan tillämpa ett vårdteoretiskt perspektiv i olika vårdsammanhang

Innehåll

Forskningsprocessen
Mellanseminarium

Tid och plats

Novia Vasa, Alere
Vårterminen 2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kurslitteratur:
Henricson, M. (red.) (2012, 2017). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.

Referenslitteratur:
• Alligood & Marriner Tomey (2018). Nursing theorists and their work, 9th ed. St. Louis, Missouri: Elsevier.
• Backman, Y., Gardelli, T., Gardelli, V. & Persson, A., 2012. Vetenskapliga tankeverktyg: till grund för akademiska studier. Lund: Studentlitteratur.
• Dahlberg, K., 2014. Att undersöka Hälsa & Vårdande. Natur & Kultur (Kvalitativ metod).
• Denscombe, M., 2016. Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
• Ejvegård, R., 2009. Vetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur.
• Friberg, F. (red.), 2017. Dags för uppsats – vägledning för litteraturbaserade examensarbeten. Lund: Studentlitteratur.
• Forsberg, C. & Wengström, Y., 2013. Att göra systematiska litteraturstudier. Värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning. Stockholm: Natur & Kultur.
• Granskär, M. & Höglund-Nielsen, B., 2012. Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Studentlitteratur.
• Jacobsen, D.I., 2012. Förståelse, beskrivning och förklaring: introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
• Kristensson, J, 2014. Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur och Kultur.
• Malterud, K., 2014. Kvalitativa metoder i medicinsk forskning: en introduktion. Lund: Studentlitteratur.
• Nehls, E., (2021). Nybörjarens guide till vetenskapligt tänkande. Lund: Studentlitteratur
• Nyberg, R. & Tidström, A., 2012. Skriv vetenskapliga uppsatser, examensarbeten och avhandlingar. Lund: Studentlitteratur.
• Olsson, H. & Sörensen, S., 2021 (även 2011). Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Stockholm: Liber.
• Parker, M.E., (2019). Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Patel, R. & Davidson, B., 2011. Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur.
• Smith, M., 2019. Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Tjora, A. & Torhell, S-E., 2012. Från nyfikenhet till systematisk kunskap: kvalitativ forskning i praktiken. Lund: Studentlitteratur.
• Trost, J. & Hultåker, O., 2016. Enkätboken 5 upl. Lund: Studentlitteratur.

Undervisningsmetoder

Eget arbete
Seminarium

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Enligt schema

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Mellanseminarium

Studerandes tidsanvändning och belastning

27 h/sp

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänd:
Strukturen följer anvisningarna
Källhänvisningarna är gjorda på korrekt sätt och källförteckningen följer anvisningar för examensarbete
Källorna är relevanta och aktuella för syfte och frågeställningarna
Syfte och frågeställningar uppvisar en klar avgränsning med ett tydligt vårdperspektiv
Bakgrunden är relevant och informativ, samt ger motivering till val av forskningsområde
Datainsamling och -analys är påbörjad.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänd: Godkänd vid mellanseminarium
Underkänd : Icke godkänd vid mellanseminarium

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Följer anvisningarna för mellanseminarium.

Förkunskapskrav

VÅV21EX01

Anmälningstid

07.10.2023 - 31.01.2024

Tajmning

06.11.2023 - 31.03.2024

Antal studiepoäng

6 op

Andel virtuell undervisning

2 op

FUI-andel

3 op

Prestationssätt

67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

10 - 60

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska
Lärare
  • Ann-Louise Glasberg
Lärare

Ann-Louise Glasberg

Grupper
  • USS21D-V
    Sjukskötare (YH), h21, dagstudier, Vasa
  • SSK21-2
    SSK21-2
  • SSK21-1
    SSK21-1

Lärandemål

Studerande:
- kan analysera datamaterialet i sitt examensarbete som utgår från friska eller sjuka enskilda personer och/eller gruppers behov eller problem, alternativt evidensbaserad vård eller undervisning i hälsovård för enskilda personer och mindre grupper vid vårdinrättningar eller ute i samhället
- kan bedöma forskningsetiska aspekter i sitt examensarbete
- har förmåga att analysera vetenskaplig kunskap och kan tillämpa kunskapen i vårdarbetet
- kan tillämpa ett vårdteoretiskt perspektiv i olika vårdsammanhang

Innehåll

Forskningsprocessen
Mellanseminarium

Tid och plats

Novia Vasa, Alere
Vårterminen 2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kurslitteratur:
Henricson, M. (red.) (2012, 2017). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.

Referenslitteratur:
• Alligood & Marriner Tomey (2018). Nursing theorists and their work, 9th ed. St. Louis, Missouri: Elsevier.
• Backman, Y., Gardelli, T., Gardelli, V. & Persson, A., 2012. Vetenskapliga tankeverktyg: till grund för akademiska studier. Lund: Studentlitteratur.
• Dahlberg, K., 2014. Att undersöka Hälsa & Vårdande. Natur & Kultur (Kvalitativ metod).
• Denscombe, M., 2016. Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
• Ejvegård, R., 2009. Vetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur.
• Friberg, F. (red.), 2017. Dags för uppsats – vägledning för litteraturbaserade examensarbeten. Lund: Studentlitteratur.
• Forsberg, C. & Wengström, Y., 2013. Att göra systematiska litteraturstudier. Värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning. Stockholm: Natur & Kultur.
• Granskär, M. & Höglund-Nielsen, B., 2012. Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Studentlitteratur.
• Jacobsen, D.I., 2012. Förståelse, beskrivning och förklaring: introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
• Kristensson, J, 2014. Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur och Kultur.
• Malterud, K., 2014. Kvalitativa metoder i medicinsk forskning: en introduktion. Lund: Studentlitteratur.
• Nehls, E., (2021). Nybörjarens guide till vetenskapligt tänkande. Lund: Studentlitteratur
• Nyberg, R. & Tidström, A., 2012. Skriv vetenskapliga uppsatser, examensarbeten och avhandlingar. Lund: Studentlitteratur.
• Olsson, H. & Sörensen, S., 2021 (även 2011). Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Stockholm: Liber.
• Parker, M.E., (2019). Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Patel, R. & Davidson, B., 2011. Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur.
• Smith, M., 2019. Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Tjora, A. & Torhell, S-E., 2012. Från nyfikenhet till systematisk kunskap: kvalitativ forskning i praktiken. Lund: Studentlitteratur.
• Trost, J. & Hultåker, O., 2016. Enkätboken 5 upl. Lund: Studentlitteratur.

Undervisningsmetoder

Eget arbete
Seminarium

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Enligt schema

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Mellanseminarium

Studerandes tidsanvändning och belastning

27 h/sp

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänd:
Strukturen följer anvisningarna
Källhänvisningarna är gjorda på korrekt sätt och källförteckningen följer anvisningar för examensarbete
Källorna är relevanta och aktuella för syfte och frågeställningarna
Syfte och frågeställningar uppvisar en klar avgränsning med ett tydligt vårdperspektiv
Bakgrunden är relevant och informativ, samt ger motivering till val av forskningsområde
Datainsamling och -analys är påbörjad.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänd: Godkänd vid mellanseminarium
Underkänd : Icke godkänd vid mellanseminarium

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Följer anvisningarna för mellanseminarium.

Förkunskapskrav

VÅV21EX01

Anmälningstid

15.06.2023 - 27.08.2023

Tajmning

28.08.2023 - 30.01.2024

Antal studiepoäng

6 op

Andel virtuell undervisning

1 op

FUI-andel

6 op

Prestationssätt

84 % Kontaktundervisning, 16 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

15 - 30

Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska
Lärare
  • Anita Wikberg
Lärare

Anita Wikberg

Grupper
  • UBM21D-V
    Barnmorska (YH), h21, dagstudier, Vasa
  • UHV21D-V
    Hälsovårdare (YH), h20, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- kan analysera datamaterialet i sitt examensarbete som utgår från friska eller sjuka enskilda personer och/eller gruppers behov eller problem, alternativt evidensbaserad vård eller undervisning i hälsovård för enskilda personer och mindre grupper vid vårdinrättningar eller ute i samhället
- kan bedöma forskningsetiska aspekter i sitt examensarbete
- har förmåga att analysera vetenskaplig kunskap och kan tillämpa kunskapen i vårdarbetet
- kan tillämpa ett vårdteoretiskt perspektiv i olika vårdsammanhang

Innehåll

Forskningsprocessen
Mellanseminarium

Tid och plats

Seminarium enligt schema
Handledning enligt individuellt schema

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Enligt temat för examensarbetet samt valfri litteratur inom forskningsmetodik

Undervisningsmetoder

Individuell handledning
Seminarium för presentation av delar av examensarbetet, diskussion och handledning

Praktik- och arbetslivssamarbete

-

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Seminarium inom december-januari

Internationella kontakter

-

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Se Novia anvisningar för validering

Studerandes tidsanvändning och belastning

Tidsåtgången för studerande är 162 timmar (6 sp) huvudsakligen självständigt arbete med tillgång till individuell handledning

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Se praktisk guide och ovan för innehåll

Periodisering av innehållet

Godkänd prestation som omfattar teoretisk underbyggnad för examensarbetet, beskrivning av metod för studien samt insamlat data och påbörjad analys.

Tilläggsuppgifter för studerande

-
Se schema och Moodle kurs

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänd: Godkänd vid mellanseminarium
Underkänd : Icke godkänd vid mellanseminarium

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Det teoretiska ramverket för examensarbetet kan godkännas som lämpligt och uttömmande, metododlogin är beskriven, datainsamlingen är i det närmaste klar och analysen påbörjad. Manuskriptet för examensarbetet är under arbete.

Förkunskapskrav

VÅV21EX01