Examensarbete 2Poäng (6 sp)
Kod: VÅV21EX02
Poäng
6 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan analysera datamaterialet i sitt examensarbete som utgår från friska eller sjuka enskilda personer och/eller gruppers behov eller problem, alternativt evidensbaserad vård eller undervisning i hälsovård för enskilda personer och mindre grupper vid vårdinrättningar eller ute i samhället
- kan bedöma forskningsetiska aspekter i sitt examensarbete
- har förmåga att analysera vetenskaplig kunskap och kan tillämpa kunskapen i vårdarbetet
- kan tillämpa ett vårdteoretiskt perspektiv i olika vårdsammanhang
Studieperiodens (kursens) innehåll
Forskningsprocessen
Mellanseminarium
Förkunskapskrav
VÅV21EX01
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkänd: Godkänd vid mellanseminarium
Underkänd : Icke godkänd vid mellanseminarium
Anmälningstid
01.12.2023 - 31.01.2024
Tajmning
01.01.2024 - 29.02.2024
Antal studiepoäng
6 op
Andel virtuell undervisning
2 op
FUI-andel
6 op
Prestationssätt
67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 30
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Ann-Louise Glasberg
Lärare
Ann-Louise Glasberg
Grupper
-
USS21F-VSjukskötare (YH), h21, flerform, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- kan analysera datamaterialet i sitt examensarbete som utgår från friska eller sjuka enskilda personer och/eller gruppers behov eller problem, alternativt evidensbaserad vård eller undervisning i hälsovård för enskilda personer och mindre grupper vid vårdinrättningar eller ute i samhället
- kan bedöma forskningsetiska aspekter i sitt examensarbete
- har förmåga att analysera vetenskaplig kunskap och kan tillämpa kunskapen i vårdarbetet
- kan tillämpa ett vårdteoretiskt perspektiv i olika vårdsammanhang
Innehåll
Forskningsprocessen
Mellanseminarium
Tid och plats
Novia Vasa, Alere
Vårterminen 2024
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Kurslitteratur:
Henricson, M. (red.) (2012, 2017). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Referenslitteratur:
• Alligood & Marriner Tomey (2018). Nursing theorists and their work, 9th ed. St. Louis, Missouri: Elsevier.
• Backman, Y., Gardelli, T., Gardelli, V. & Persson, A., 2012. Vetenskapliga tankeverktyg: till grund för akademiska studier. Lund: Studentlitteratur.
• Dahlberg, K., 2014. Att undersöka Hälsa & Vårdande. Natur & Kultur (Kvalitativ metod).
• Denscombe, M., 2016. Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
• Ejvegård, R., 2009. Vetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur.
• Friberg, F. (red.), 2017. Dags för uppsats – vägledning för litteraturbaserade examensarbeten. Lund: Studentlitteratur.
• Forsberg, C. & Wengström, Y., 2013. Att göra systematiska litteraturstudier. Värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning. Stockholm: Natur & Kultur.
• Granskär, M. & Höglund-Nielsen, B., 2012. Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Studentlitteratur.
• Jacobsen, D.I., 2012. Förståelse, beskrivning och förklaring: introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
• Kristensson, J, 2014. Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur och Kultur.
• Malterud, K., 2014. Kvalitativa metoder i medicinsk forskning: en introduktion. Lund: Studentlitteratur.
• Nehls, E., (2021). Nybörjarens guide till vetenskapligt tänkande. Lund: Studentlitteratur
• Nyberg, R. & Tidström, A., 2012. Skriv vetenskapliga uppsatser, examensarbeten och avhandlingar. Lund: Studentlitteratur.
• Olsson, H. & Sörensen, S., 2021 (även 2011). Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Stockholm: Liber.
• Parker, M.E., (2019). Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Patel, R. & Davidson, B., 2011. Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur.
• Smith, M., 2019. Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Tjora, A. & Torhell, S-E., 2012. Från nyfikenhet till systematisk kunskap: kvalitativ forskning i praktiken. Lund: Studentlitteratur.
• Trost, J. & Hultåker, O., 2016. Enkätboken 5 upl. Lund: Studentlitteratur.
Undervisningsmetoder
Eget arbete
Seminarium
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Enligt schema
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Mellanseminarium
Studerandes tidsanvändning och belastning
27 h/sp
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkänd:
Strukturen följer anvisningarna
Källhänvisningarna är gjorda på korrekt sätt och källförteckningen följer anvisningar för examensarbete
Källorna är relevanta och aktuella för syfte och frågeställningarna
Syfte och frågeställningar uppvisar en klar avgränsning med ett tydligt vårdperspektiv
Bakgrunden är relevant och informativ, samt ger motivering till val av forskningsområde
Datainsamling och -analys är påbörjad.
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkänd: Godkänd vid mellanseminarium
Underkänd : Icke godkänd vid mellanseminarium
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Följer anvisningarna för mellanseminarium.
Förkunskapskrav
VÅV21EX01
Anmälningstid
07.10.2023 - 31.01.2024
Tajmning
06.11.2023 - 31.03.2024
Antal studiepoäng
6 op
Andel virtuell undervisning
2 op
FUI-andel
3 op
Prestationssätt
67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 60
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Ann-Louise Glasberg
Lärare
Ann-Louise Glasberg
Grupper
-
USS21D-VSjukskötare (YH), h21, dagstudier, Vasa
-
SSK21-2SSK21-2
-
SSK21-1SSK21-1
Lärandemål
Studerande:
- kan analysera datamaterialet i sitt examensarbete som utgår från friska eller sjuka enskilda personer och/eller gruppers behov eller problem, alternativt evidensbaserad vård eller undervisning i hälsovård för enskilda personer och mindre grupper vid vårdinrättningar eller ute i samhället
- kan bedöma forskningsetiska aspekter i sitt examensarbete
- har förmåga att analysera vetenskaplig kunskap och kan tillämpa kunskapen i vårdarbetet
- kan tillämpa ett vårdteoretiskt perspektiv i olika vårdsammanhang
Innehåll
Forskningsprocessen
Mellanseminarium
Tid och plats
Novia Vasa, Alere
Vårterminen 2024
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Kurslitteratur:
Henricson, M. (red.) (2012, 2017). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Referenslitteratur:
• Alligood & Marriner Tomey (2018). Nursing theorists and their work, 9th ed. St. Louis, Missouri: Elsevier.
• Backman, Y., Gardelli, T., Gardelli, V. & Persson, A., 2012. Vetenskapliga tankeverktyg: till grund för akademiska studier. Lund: Studentlitteratur.
• Dahlberg, K., 2014. Att undersöka Hälsa & Vårdande. Natur & Kultur (Kvalitativ metod).
• Denscombe, M., 2016. Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
• Ejvegård, R., 2009. Vetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur.
• Friberg, F. (red.), 2017. Dags för uppsats – vägledning för litteraturbaserade examensarbeten. Lund: Studentlitteratur.
• Forsberg, C. & Wengström, Y., 2013. Att göra systematiska litteraturstudier. Värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning. Stockholm: Natur & Kultur.
• Granskär, M. & Höglund-Nielsen, B., 2012. Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Studentlitteratur.
• Jacobsen, D.I., 2012. Förståelse, beskrivning och förklaring: introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
• Kristensson, J, 2014. Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur och Kultur.
• Malterud, K., 2014. Kvalitativa metoder i medicinsk forskning: en introduktion. Lund: Studentlitteratur.
• Nehls, E., (2021). Nybörjarens guide till vetenskapligt tänkande. Lund: Studentlitteratur
• Nyberg, R. & Tidström, A., 2012. Skriv vetenskapliga uppsatser, examensarbeten och avhandlingar. Lund: Studentlitteratur.
• Olsson, H. & Sörensen, S., 2021 (även 2011). Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Stockholm: Liber.
• Parker, M.E., (2019). Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Patel, R. & Davidson, B., 2011. Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur.
• Smith, M., 2019. Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Tjora, A. & Torhell, S-E., 2012. Från nyfikenhet till systematisk kunskap: kvalitativ forskning i praktiken. Lund: Studentlitteratur.
• Trost, J. & Hultåker, O., 2016. Enkätboken 5 upl. Lund: Studentlitteratur.
Undervisningsmetoder
Eget arbete
Seminarium
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Enligt schema
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Mellanseminarium
Studerandes tidsanvändning och belastning
27 h/sp
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkänd:
Strukturen följer anvisningarna
Källhänvisningarna är gjorda på korrekt sätt och källförteckningen följer anvisningar för examensarbete
Källorna är relevanta och aktuella för syfte och frågeställningarna
Syfte och frågeställningar uppvisar en klar avgränsning med ett tydligt vårdperspektiv
Bakgrunden är relevant och informativ, samt ger motivering till val av forskningsområde
Datainsamling och -analys är påbörjad.
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkänd: Godkänd vid mellanseminarium
Underkänd : Icke godkänd vid mellanseminarium
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Följer anvisningarna för mellanseminarium.
Förkunskapskrav
VÅV21EX01
Anmälningstid
15.06.2023 - 27.08.2023
Tajmning
28.08.2023 - 30.01.2024
Antal studiepoäng
6 op
Andel virtuell undervisning
1 op
FUI-andel
6 op
Prestationssätt
84 % Kontaktundervisning, 16 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
15 - 30
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Anita Wikberg
Lärare
Anita Wikberg
Grupper
-
UBM21D-VBarnmorska (YH), h21, dagstudier, Vasa
-
UHV21D-VHälsovårdare (YH), h20, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- kan analysera datamaterialet i sitt examensarbete som utgår från friska eller sjuka enskilda personer och/eller gruppers behov eller problem, alternativt evidensbaserad vård eller undervisning i hälsovård för enskilda personer och mindre grupper vid vårdinrättningar eller ute i samhället
- kan bedöma forskningsetiska aspekter i sitt examensarbete
- har förmåga att analysera vetenskaplig kunskap och kan tillämpa kunskapen i vårdarbetet
- kan tillämpa ett vårdteoretiskt perspektiv i olika vårdsammanhang
Innehåll
Forskningsprocessen
Mellanseminarium
Tid och plats
Seminarium enligt schema
Handledning enligt individuellt schema
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Enligt temat för examensarbetet samt valfri litteratur inom forskningsmetodik
Undervisningsmetoder
Individuell handledning
Seminarium för presentation av delar av examensarbetet, diskussion och handledning
Praktik- och arbetslivssamarbete
-
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Seminarium inom december-januari
Internationella kontakter
-
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Se Novia anvisningar för validering
Studerandes tidsanvändning och belastning
Tidsåtgången för studerande är 162 timmar (6 sp) huvudsakligen självständigt arbete med tillgång till individuell handledning
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Se praktisk guide och ovan för innehåll
Periodisering av innehållet
Godkänd prestation som omfattar teoretisk underbyggnad för examensarbetet, beskrivning av metod för studien samt insamlat data och påbörjad analys.
Tilläggsuppgifter för studerande
-
Se schema och Moodle kurs
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Godkänd: Godkänd vid mellanseminarium
Underkänd : Icke godkänd vid mellanseminarium
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Det teoretiska ramverket för examensarbetet kan godkännas som lämpligt och uttömmande, metododlogin är beskriven, datainsamlingen är i det närmaste klar och analysen påbörjad. Manuskriptet för examensarbetet är under arbete.
Förkunskapskrav
VÅV21EX01