Hoppa till innehåll

Yrkesetik och professionell interaktionPoäng (3 sp)

Kod: SO22SAP4

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- känner till de juridiska och etiska grunderna i patient- och klientarbetet.
- har förmåga till professionell interaktion i interprofessionella team.
- omfattar det sociala områdets etiska värdegrund.

Studieperiodens (kursens) innehåll

- klientens/patientens ställning och rättigheter
- den professionella interaktionens dimensioner
- etiska rekommendationer
- professionellt bemötande

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

15.06.2024 - 16.09.2024

Tajmning

16.09.2024 - 22.11.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Sofia Saloranta
  • Carolina Silin
Lärare

Carolina Silin

Grupper
  • USO24D-Å
    Socionom (YH), h24, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till de juridiska och etiska grunderna i patient- och klientarbetet.
- har förmåga till professionell interaktion i interprofessionella team.
- omfattar det sociala områdets etiska värdegrund.

Innehåll

- klientens/patientens ställning och rättigheter
- den professionella interaktionens dimensioner
- etiska rekommendationer
- professionellt bemötande

Tid och plats

16.9-22.11.2024 i Åbo

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Etene 2011; Den etiska grunden för social- och hälsovården. ETENE-publikationer 33;
Talentia; Vardagen, värderingarna och etiken - Etiska riktlinjer för yrkespersonen inom det sociala området; https://talentia.e-julkaisu.com/2018/etiska-riktlinjer/#page=3
Blennberg, E. 2013. Bemötandes etik. Lund: Studentlitteratur
Kalliola, Tiina, Kurki, Arja, Salmi, Marjaana, Tamminen-Vesterbacka, Tutta 2010. Matkalla ohjaajuuten
Røkenes, O. H. 2016. Bära eller brista: kommunikation och relationer i arbetet med människor. Malmö: Gleerups Utbildning AB
Laaksonen H, Laitinen, H & Hiilamo, H (toim.). Sosiaali- ja terveyshuollon järjestelmä. Sanomapro
Raatikainen, E, Rahikka, A, Saarnio, T & Vepsä P. 2020. Ammattina Sosionomi. Sanomapro.

Undervisningsmetoder

Självstudier
Föreläsningar och interaktiva övningar
Interprofessionellt grupparbete med seminarier

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Examination 1, Individuell inlämningsuppgift 1sp (bed. 0-5)
- Studerande läser Talentias publikation; Vardagen, värderingar och etiken samt materialet från närstudietillfällena
- Studerande intervjua muntligt en yrkesverksam person inom det sociala området
- Därefter skriver studerande en reflekterande text kring intervjusvaren utgående från materialet
- Uppgiften ska vara 4-6 A4 sidor text och skrivs enligt Novias skrivanvisningar.
- AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
- Anvisningarna för uppgiften finns på Moodle
- individuell skriftlig feedback publiceras på Moodle i samband med bedömning


Examination 2, Gruppexamination (bed GK/UK)
- Studerande gör flera gruppuppgifter i blandade grupper med studerande från Åbo yrkeshögskola. i grupperna kommer det att ingå både vård och socionomstuderande.
- Uppgift 1 och 2 öppnas 3.10 kl. 8 och inlämnas 13.10.2024 senast kl. 20
- Uppgift 3 och 4 öppnas 13.10 kl. 8 och inlämnas 3.11.2024 senast kl. 20
Formen och temat för gruppernas seminarieframförande publiceras 2.11.2024 och uppgiften ska vara klar att framföras den 7.11.2024
- Skriver ett individuellt reflektionsdokument som ska lämnas in på Moodle senast 16.11
- AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i uppgifterna, presentationen och reflektionsdokumentet. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
- De mer detaljerade anvisningarna publiceras på Moodle

Studerandes tidsanvändning och belastning

Närstudier 18 h
Grupparbete ca 18 h
Självstudier ca 45 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig, Carolina Silin, carolina.silin@novia.fi

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examination 1, Individuell inlämningsuppgift (bed. 0-5)
- professionellt förhållningssätt
- förmåga att följa givna instruktioner
- förmåga att knyta an teori och praktik
- förmåga till reflektion
Studerande får kort skriftlig feedback i Moodle för den individuella examinationen som inlämnats inom utsatt tid.


Examination 2, Gruppexamination (bed GK/UK)
Bedömningskriterierna finns på Moodle

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- Givna teman behandlas vagt och smalt
- Källan refereras, utan analys och motiveringar
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Den tekniska utformningen är nöjaktig

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

- Givna teman behandlas
- Källorna tillämpas
- Texten är reflekterande
- Den tekniska utformningen är god

Bedömningskriterier, berömliga (5)

- Givna teman behandlas uttömmande och mångsidigt
- Källorna analyseras och tillämpas
- Reflektionen är analytisk
- Berömlig teknisk utformning

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

15.06.2023 - 11.09.2023

Tajmning

11.09.2023 - 19.11.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Daniela Sundell
Lärare

Daniela Sundell

Grupper
  • USO23D-Å
    Socionom (YH), h23, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till de juridiska och etiska grunderna i patient- och klientarbetet.
- har förmåga till professionell interaktion i interprofessionella team.
- omfattar det sociala områdets etiska värdegrund.

Innehåll

- klientens/patientens ställning och rättigheter
- den professionella interaktionens dimensioner
- etiska rekommendationer
- professionellt bemötande

Tid och plats

11.9-19.11.2023 Åbo

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Etene 2011; Den etiska grunden för social- och hälsovården. ETENE-publikationer 33;
Talentia; Vardagen, värderingarna och etiken - Etiska riktlinjer för yrkespersonen inom det sociala området; https://talentia.e-julkaisu.com/2018/etiska-riktlinjer/#page=3
Blennberg, E. (2013). Bemötandes etik. Lund: Studentlitteratur
Kalliola, Tiina, Kurki, Arja, Salmi, Marjaana, Tamminen-Vesterbacka, Tutta 2010. Matkalla ohjaajuuten
Røkenes, Odd Harald 2016. Bära eller brista: kommunikation och relationer i arbetet med människor. Malmö: Gleerups Utbildning AB
Laaksonen H, Laitinen, H & Hiilamo, H (toim.). Sosiaali- ja terveyshuollon järjestelmä. Sanomapro
Raatikainen, E, Rahikka, A, Saarnio, T & Vepsä P. Ammattina Sosionomi. Sanomapro.

Fler länkar och tips finns på Moodle

Undervisningsmetoder

Självstudier
Föreläsningar och interaktiva övningar
Interprofessionellt grupparbete med seminarier

Praktik- och arbetslivssamarbete

Soteplask samarbetet (smågruppsarbete, skriftlig rapport och framförande) utgör ett interprofessionellt arbete med socionom- och sjukskötarstuderande från YH Novia och studerande från olika utbildningar inom hälsa och välfärd från Turun ammattikorkeakoulu

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1 Individuell inlärningsportfolio 19.11.2023 (1 sp)
2 Gruppexaminationer i Soteplask inlämningar 13.10.2023 och 3.11.2023 framförande den 9.11.2023 samt individuellt reflektionsdokument (2 sp).

Studerandes tidsanvändning och belastning

Närstudier 18 h
Grupparbete ca 15 h
Självstudier ca 48 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1 Individuell inlärningsportfolio (bed. 0-5)
- professionellt förhållningssätt
- förmåga att följa givna instruktioner
- förmåga att knyta an teori och praktik
- förmåga till reflektion
Studerande får kort skriftlig feedback i Moodle för den individuella examinationen som inlämnats inom utsatt tid.

2 Gruppexamination (bed GK/UK)
bedömningskriterierna finns på Moodle

Underkänd (0)

Individuell inlärningsportfolio:
- uppgiften når inte kriterierna för vitsord 1

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Individuell inlärningsportfolio:
- Givna teman behandlas vagt och smalt
- Källan refereras, utan analys och motiveringar
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Den tekniska utformningen är nöjaktig

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Individuell inlärningsportfolio:
- Givna teman behandlas
- Källorna tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Den tekniska utformningen är god

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Individuell inlärningsportfolio
- Givna teman behandlas uttömmande och mångsidigt
- Källorna analyseras och tillämpas
- Reflektionen är analytisk
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid
- Berömlig teknisk utformning

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

15.06.2023 - 01.09.2023

Tajmning

01.09.2023 - 08.12.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Daniela Sundell
Lärare

Daniela Sundell

Grupper
  • USO23F-Å
    Socionom (YH), h23, flerform, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till de juridiska och etiska grunderna i patient- och klientarbetet.
- har förmåga till professionell interaktion i interprofessionella team.
- omfattar det sociala områdets etiska värdegrund.

Innehåll

- klientens/patientens ställning och rättigheter
- den professionella interaktionens dimensioner
- etiska rekommendationer
- professionellt bemötande

Tid och plats

Åbo och distans 1.9 - 8.12.2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Etene 2011; Den etiska grunden för social- och hälsovården. ETENE-publikationer 33;
Talentia; Vardagen, värderingarna och etiken - Etiska riktlinjer för yrkespersonen inom det sociala området; https://talentia.e-julkaisu.com/2018/etiska-riktlinjer/#page=3
Blennberg, E. (2013). Bemötandes etik. Lund: Studentlitteratur
Kalliola, Tiina, Kurki, Arja, Salmi, Marjaana, Tamminen-Vesterbacka, Tutta 2010. Matkalla ohjaajuuten
Røkenes, Odd Harald 2016. Bära eller brista: kommunikation och relationer i arbetet med människor. Malmö: Gleerups Utbildning AB
Laaksonen H, Laitinen, H & Hiilamo, H (toim.). Sosiaali- ja terveyshuollon järjestelmä. Sanomapro
Raatikainen, E, Rahikka, A, Saarnio, T & Vepsä P. Ammattina Sosionomi. Sanomapro.

Undervisningsmetoder

Distansstudier och workshops

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Individuell inlärningsportfolio, deadline 31.10.2023 och närstudierna 1.9.2023 och 8.12.2023
Bedömning och kort skriftlig feedback för den individuella inlärningsportfolion ges senast 3 veckor efter inlämning på kursens Moodlesida

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Inlärningsportfolio + närvaro (3 sp) med givna uppgifter/teman. Instruktioner och material hittas på kursens moodlesida

Studerandes tidsanvändning och belastning

Självstudier 75 h
Närstudier 6 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Närmare instruktioner om kursens uppgifter och material finns på kursens Moodlesida. Handledning fås via kursens handledningsforum av kursansvarig i regel på måndagar under tiden då kursen är öppen.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Individuell inlärningsportfolio (bed. 0-5)
- professionellt och etiskt förhållningssätt
- förmåga att följa givna instruktioner
- förmåga att sammanfatta relevant teori och knyta an till praktik
- förmåga till kritisk reflektion och analys

Underkänd (0)

Individuell inlärningsportfolio:
- kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Individuell inlärningsportfolio:
- de givna ämnena behandlas vagt och smalt
- Källorna refereras, utan analys och motiveringar
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Den tekniska utformningen är nöjaktig

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Individuell inlärningsportfolio:
- De givna ämnena behandlas
- Källorna tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Den tekniska utformningen är god

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Individuell inlärningsportfolio
- De givna ämnena behandlas uttömmande och mångsidigt
- Källorna analyseras och tillämpas
- Reflektionen är analytisk
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid
- berömlig teknisk utformning

Förkunskapskrav

Inga